nokan hionta
nokan hionta
Meinasin kokeilla hioa yhen ladan vakio nokan ni mites tuo tulee tehdä ku en googlestakaan löytäny oikeen järkeviä neuvoja tohon? Mistä nuo nokan asteet tulee mitata ja otetaanko imu ja pakopuolia saman verran vai miten? Ja mites nokka pukista paljoko pitää hieroa poies? Jos vaikka jollain joku linkki olis mist näkis jonkuu kaavion vaikka. Koneena 1500. 2mm kannesta poies ja imusarja kohistettu
Re: nokan hionta
Millä meinaat nokan hioa?? Toki yksi konsti on vain nokan kärkeä madaltaa jolloin ventiilin aukioloaika kasvaa ja ventiilin avautumisen takia perusympyrää pitää pienentää, ja nokkapukia lasketaan puolet perusympyrän pienetämisestä.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: nokan hionta
Amis lippispäänä tuli -80 luvun alussa moista kuplan nokkaan kokeiltua, tein oikein "jigin" mirkeliin ja sillä pyörittelin niin tuli samallaiset nokista, mutta ei sillä kyllä koneen käytökseen mitään parannusta saanut aikaan
Ja kyllä ne Ladan tehdas nokat on jo niin edullisia/toimivia ettei moinen kannata.


Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: nokan hionta
Sorvissaha toi kären muokkaus onnistuu mutta paljos siitä kandee ottaa ja mikä hyöty. Meinasin tehä eräänlaisen jigin johon saan sitte tasohiomakoneen kiinni mikä tulee sorvin kelkkaan kiinni. Ja nokka sorvissa kiinni siitä sitten koitan hioa kulmaa tohon nokkaan. Ihan mielenkiinnosta testaan on mulla viisumi ja rajanpinnassa asun nii saan virinokkia venäjältäki ku tietäs vaa mistä sieltä ku vähä tuurista kiinni mitä osaa millo missäkii
Re: nokan hionta
Jos otat sellaisen 1,7mm kärjestä pois eli tulee pidemmäksi tasainen aukiolo osuus, sen jälkeen pitäisi perusympyrästä saada pois noin 2mm (siis säteestä eli 4mm halkaisiasta) niin tulee nostokin hiukan suuremmaksi. Nokkapukista sitten pitää saada vastaavasti 1,5mm pois niin keinuvipukulma pysyy surinpiirtein oikeana. Oikeastihan nokka ensin täytehitsataan (voidaan muuttaa profiilia) jonka jälkeen muotoillaan uudelleen. Lopuksihan nokat pintakarkaistaan tai jotain...
Otathan huomioon että nokan ajoitusta muuttamalla saat vakionokallakin ominaisuuksia muutettua ja ajoitukset eivät välttämättä ole kohdillaan kun ketju on venynyt. Säädettävällä nokkapyörällä voi kokeiluja tehdä tai sitten poraa alkuperäiseen nokkapyörään lukitusreiän oikelle (paremmalle) kohdalle. Itsetekemisen riemu on mitä tässä saa, kuten nivako sanoi niin idätä saa edullisesti laadukkaita isompiasteisia nokkia.
Otathan huomioon että nokan ajoitusta muuttamalla saat vakionokallakin ominaisuuksia muutettua ja ajoitukset eivät välttämättä ole kohdillaan kun ketju on venynyt. Säädettävällä nokkapyörällä voi kokeiluja tehdä tai sitten poraa alkuperäiseen nokkapyörään lukitusreiän oikelle (paremmalle) kohdalle. Itsetekemisen riemu on mitä tässä saa, kuten nivako sanoi niin idätä saa edullisesti laadukkaita isompiasteisia nokkia.