Lueskelin tässä Moottori -lehteä vuodelta -98 ja sieltä löyty juttu tuosta legendaarisesta Flying Finn ralliautoilija Rauno Aaltosesta.
Jutun lopussa oli Raunolta kysytty mielipiteitä eri asioista ja ensin aattelin että miehellä on ihan järkevä ajattelutapa esim:
Kysymys: 80km/h kattonopeus
R.A. mielipide: Pitäiskö bikinitkin kieltää Suomessa?
Kysymys: Ilkka Kanerva
R.A. mielipide: Mukava mies vaikka onkin ammattipoliitikko
Mutta sitten pamahti:
Kysymys: Itäliikenne
R.A. mielipide: Teknisesti vaaralliset laitteet pitäisi pystyä karsimaan välittömästi pois, sillä kenellä on oikeus vaarantaa toisten henki.
Voi jessus mikä kommentti, sitähän nyt ei tiedä että kumpaa se aatteli venäläisten rekkamiesten "työkaluja" vai mollasko kaikki itäautot, mutta silti ei herran perse mikä äijä!
R-J kirjoitti:Tuosta nyt ei välttämättä tiedä, mitä täsmällisesti tarkoitetaan. Itärekat yms. ovat kyllä kunnoltaan kieltämättä, sanoisinko, vaihtelevia.
Niimpä. Itärekat on varsin vaarallisia. Kerran näin sellaisen mikä tyynesti vaan ohitti ohituskieltoalueella jotain bussia ja vielä oli mäki edessä... Kaikkee ne keksii.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
niin kyllä kai toi "itäliikenne"(ven.kulj.liikkeet) käyttää enemmän tätä länsikalustoa kuin itäautoja, joten "itä-autoistahan" ei voi olla kysymys.
Lähinnä perävaunujen jarruissa yms. kai olivat pahimmat ongelmat juuri tuohon aikaan (98 ). Ei tainnut silloin olla minkäänlaista katsastussysteemiäkään olemassa Venäjällä. Kaikki varmaan muistaa viime talvelta Konginkankaan onnettomuuden, joten kyllä noi rahtarit aika pommeja on jos jarrut ei ole kunnossa, olivat sitten itä- tai länsiliikennettä.
"Itäviinan" vaarallisuudesta on myös varoiteltu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
samarai kirjoitti:n
Kaikki varmaan muistaa viime talvelta Konginkankaan onnettomuuden, joten kyllä noi rahtarit aika pommeja on jos jarrut ei ole kunnossa, olivat sitten itä- tai länsiliikennettä.
"Itäviinan" vaarallisuudesta on myös varoiteltu.
Mitenköhän peräkärryn jarrujen toiminta liitty tohon konginkankaan onnettomuuteen??
Kyllä tuohon aikaan oli tapetilla venäläinen raskas kalusto. Minusta kyllä silloin vielä joukossa oli paljon vanhoja Liazeja ja länsikalustokin oli selvästi vanhempaa kuin nyt. Paljon puhuttiin myös näistä uusrikkaista hurjastelevista henilöautonhakijoista. Saattoi aaltosen kommentti tarkoittaa molempia.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
samarai kirjoitti:n
Kaikki varmaan muistaa viime talvelta Konginkankaan onnettomuuden, joten kyllä noi rahtarit aika pommeja on jos jarrut ei ole kunnossa, olivat sitten itä- tai länsiliikennettä.
"Itäviinan" vaarallisuudesta on myös varoiteltu.
Mitenköhän peräkärryn jarrujen toiminta liitty tohon konginkankaan onnettomuuteen??
Joo ei siinä tapauksessa jarruissa ollut vikaa, tuli vaan mieleen (virheellisesti) tosta rekan perävaunusta, mikä aiheutti sen onnettomuuden, perävaunu lähti itsestään liukkaalla heittelehtimään. Vialliset jarrut on kuitenkin vaarallinen yhdistelmä liukkaalla kelillä kaikissa ajopeleissä, sitä lähinnä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
samarai kirjoitti:niin kyllä kai toi "itäliikenne"(ven.kulj.liikkeet) käyttää enemmän tätä länsikalustoa kuin itäautoja, joten "itä-autoistahan" ei voi olla kysymys.
Eikös ne vielä kymmenen vuotta sitten ajelleet paljon oman maan tuotoksillakin?
Joopa joo, jos nyt oletetaan että se aatteli itse tuota rekkaliikennettä joka nyt on hieman erilaista meinikiä kuin mihin ollaan tääl suomes totuttu, niin kyllä silti ois voinu valita sanansa paremmin tai edes selvittää kantaansa hieman.
Kyseessähän on lehti jossa käsitellään henkilöautoasiaa ja sen lukijoilla varmasti aika monella aivot yhdistää sanat itä+liikenne(autoilu) = LADA
Tommosen rallilegendan mainitseminen teknillisesti vaarallisista autoista saa ihmiset jotka eivät ole mahtavan yksinkertaiseen ja kestävään itätekniikkaan tutustunut vahvistumaan vääristä käsityksistä joita heillä itätekniikan suhteen on!!
Oli miten oli niin ainakin topicci sai keskustelua aikaan!!!
Siis eihän noihin lehtien teksteihin ole luottamista. Toimittajat kirjoittaa juuri niinkuin ne haluaa ja moottorilehden ollessa kyseessä niin ovat ihan tahallaan vielä tuohon suuntaan kääntäneet.
R-J kirjoitti:Tuosta nyt ei välttämättä tiedä, mitä täsmällisesti tarkoitetaan. Itärekat yms. ovat kyllä kunnoltaan kieltämättä, sanoisinko, vaihtelevia.
Niimpä. Itärekat on varsin vaarallisia. Kerran näin sellaisen mikä tyynesti vaan ohitti ohituskieltoalueella jotain bussia ja vielä oli mäki edessä... Kaikkee ne keksii.
Eikös sitä rekan kuskia pitäis tosta syyttää eikä rekkaa. Kyllä minä ainakin osaan ohittaa yhtä lailla sääntöjen mukaan ajanpa sitten Ladalla, Tojotalla tai Foodilla.
Toveri Niva ainakin tuntuu tekevän asiasta ns. härkäsen. On niitä pahempiakin harhaluuloja ladailijoista levitelty ihan tahallaan. Kommunisteja kaikki jne.