Neuvosto-Eestissä toimi neljä varsinaista "autoremonttitehdasta", jotka suorittivat autojen "kapitaalremontteja". Peruskorjatut autot saivat myös uuden tyyppikilven.
Suurin niistä oli tuo filmissäkin esillä ollut "Tartu Autode Remondi Katsetehas" (TAR) Tartossa. Sillähän oli runsaasti myös omaa tuotantoa GAZin alustalle.
http://kodu.pri.ee/ta/?
Tallinnassa oli "Tallinna Autode Remondi Katsetehas" (TARK), vanhalta nimeltään "Sirp ja Vasar". Sillä oli kaksi yksikköä nro 1 Hobujaama kadulla ja nro 2 Lasnamäellä. Lisäksi Estonia-formulat tehtiin Hobujaaman tehtaalla.
Estonia-8/Tartu-1 tehtiin ainoana Tarton tehtaalla, mikä myytiin Suomesta joku vuosi sitten Moskovaan keräilijälle.
Vuonna 1959 Koeruun Järvamaalle perustettiin TARK 1:n aliyksikkö "Koeru Autoremonditehas n:ro 2" (ART-2), mikä kunnosti lähinnä Pobedoita, Volgia, Moskvitseja, UAZeja ja RAFeja.
http://autoremonditehas.blogspot.fi/201 ... u-art.html
Neljäs oli "Otepää Autoremonditehas nr 4", jossa tehtiin peruskorjauksia mm. koko Baltian alueen MAZeihin.
Lisäksi oli lukuisia pienempiä "remonttiyksiköitä", jotka olivat erikoistuneet tiettyjen komponenttien peruskorjaukseen mutta tekivät myös laajempiakin peruskorjauksia. Peruskorjaustehtaita oli myös moottoripyörille, traktoreille, trollikoille jne.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»