Lada samara 1500s-92 Ei vedä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
HNK-707

Lada samara 1500s-92 Ei vedä

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Terve. Mulla ajoautona tollanen samara ja ongelmana se ettei se oikein jaksa vetää alavääntö on heikonlaista ja isommilla teillä joutuu välillä neloselle vaihtamaan loivissakin mäissä ja kulkee juuri ja juuri 120kmh. Eikös tälläsen isolohko kaasari saranan pitäs 150 kulkea? Käynnistyvyys myös on huonoa Sen verta raskas kaaujalka on ettei tämä kyllä tukkoisuudestakaan luulisi johtuvan?? Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?? Tulpat on vaihdettu ja ajotus säädetty jakohihnan vaihdon yhteydessä. Yksi teoria minulla on joka on seuraavanlainen voiko virranjakaja olla niin kulunut,että se säätelee itsekseen sytytys ennakkoa jonka johdosta auto on tukkoinen?? Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään,vai onko vaan ihan perus azteekki :D
mush
Viesti:

Re: Lada samara 1500s-92 Ei vedä

Viesti Kirjoittaja mush »

Onko kaasutinta avattu? Kaasuttimen suuttimessa voisi olla roska, joka estää bensansaannin. Varsinkin vanhuuttaan murenevat bensaletkut voivat aiheuttaa murheita näissä. Ensiavuksi voi kokeilla ottaa ilmanputsarikotelon pois, antaa kierroksia ja samalla hanska kädessä tukkia ilmanoton. Tätä toistaen muutaman kerran saattaa imaista roskia kaasarista läpi.

Ja tähänkin, milloin venttiilit viimeksi säädetty?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
HNK-707

Terve. Joo kaasuttimessakin voisi roska olla. En vin ole uskaltanut tohon kaasariin paljoa koskea ettei mee vielä huonommaks. Olen joskus sellasen nyrkkisäännön astekista kuullut,että älä koske mihinkään jollet tiedä mitä teet. Venttiileitä en tiedä koska on viimeksi säädetty. Onko se samarassa isokin homma?? Mites muuten osaako joku kertoa mikä se iso pyöreä musta ja muovinen säätöpyärä on siellä kaasuttimen kyljessä johonka on merkattu punainen viiva??
HNK-707

Sitten olen ajatellut,että mitä jjos kakkoskurkku ei kiihdytyksessä aukea sekin tekee tuollaisen voimattomaksi. Millähän sen saisi testattua??
degen

Viesti Kirjoittaja degen »

Se musta säätöpyörä viivalla on ryyppyläpän kakkoskäynnistysvälyksen säätöruuvi. Tuo välys on suuruudeltaan 6 mm. Jos auto käynnistyy huonosti, niin syynä voi olla:
1. Ryyppy ei mene päälle täysin tai ei ollenkaan. Ryyppyläpän pitää sulkeutua täysin, kun painaa kaasun kerran pohjaan ja päästää ylös.
2. Ryyppy menee päälle täysin, mutta kaasuläpän käynnistysvälys on liian pieni. Se pitää säätää niin, että reilun 10 sekunnin päästä käynnistymisestä koneen kierrosluku on noin 2500 RPM.
3. Ryyppyläpän käynnistysvälykset liian pienet tai sitten ryypyn alipainekalvo on huono tai kaasarin alipainekanava ryypylle tukossa tahi vivustot jumissa. Avaa ilmanputsarikotelo ja paina kaasua kerran ja päästä ylös, niin näet heti, meneekö ryyppy päälle oikein.
Kakkoskurkun avautumisen näkee samalla kun kattoo ton ryypyn. Käännä kaasu pohjaan kaasarin vivusta ja katso, avautuuko kakkoskurkku. Jos ei, niin käännä ryyppy käsin täysin pois päältä, pidä se siellä ja kokeile uudelleen. Jos ei avaudu edelleenkään, niin vivusto jumittaa. Minulla on omassa samaran axtec-kaasarissa tapahtunut sellaista tuotekehitystä, että koko kakkoskurkun lukitusmekanismi on poistettu ja kurkku avautuu aina.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Smoppi

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Venttiilien säätö on helppoa, mutta niiden säätöpalojen saanti on Suomesta aika heikkoa. Venttiilinvälysten mittaus onnistuu normaalilla rakotulkilla. Itse säätöpalojen vaihtoon kannattaa olla erikoistyökalu, joka ei maksa paljoa. Välykset pienenevät venttiilien upotesssa seeteihin, ja kantava venttiili kyllä aiheuttaa tehottomuutta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin