Maalämpö

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
voimasika
Lada kerhon jäsen

Maalämpö

Viesti Kirjoittaja voimasika »

On tälläkin asialle omat fooruminsa, mutta kokeillaan kuitenkin syntyykö keskustelua.

Onko jollain lämmitysmuotona maalämpö? Tai oletko suunnitellut hankkivasi?

Kokemuksia, ennakkoluuloja ja mielipiteitä yleisestikkin lämmitysmuodoista.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
mush
Viesti:

Re: Maalämpö

Viesti Kirjoittaja mush »

Hetken kävi mielessä, mutta tulin siihen tulokseen että omassa tapauksessa vanhaan taloon liian kallis, liian pitkä takaisinmaksuaika. Olisi pitänyt kaikki lämpöpatterit vaihtaa, putket myös kun olivat jo kärsineet ja vielä maksaa itse kone ja lämpökaivot.

Täällä etelässä kuitenkin kunnon pakkasia niin vähän, että ilmasta saa irti sen minkä saa ja sähköllä sekä puilla loput. Talo on rintamaiestalotyyppinen, jossa vanhempi mökki vielä kyljessä kiinni, n. 130m2 yhteensä. Ainoat kiinteät lämpöpatterit yläkerran makkareissa, sähköllä myös kylpyhuoneen ja kodinhoitohuoneen lattialämmitys. ILPit olohuoneessa (rintsikan alakerta), keittiössä (vanhan osan yksi huone) ja yläkerrassa. Yläkerran ILPpi tuli asennettua lähinnä viilennyskäyttöön, mutta toki sillä lämmitetäänkin kun se kerran siellä on. Olohuoneessa iso vanha varaava takka, ylhäällä pieni uuni.

ILPeissä on rahaa kiinni pari tonnia, puita palaa 4-5m3/vuosi (omalta tontilta) ja sähköä kaikkineen n. 14000kWh/vuosi. Eli en näe miten omassa tapauksessa maalämpö kannattaisi oikein mitenkään.

Eli jos vaikka sähkölaskusta lähtisi puolet pois, parinkymmenen tonnin investoinnin takaisinmaksu olisi nykyisellä sähkön hinnalla parikymmentä vuotta. Kestääkö nämä nykyiset vehkeet edes paljoa tuota pitempää, että jotain hyötyäkin saisi syntymään?
Lattarauta kirjoitti:Miten se voi lämmittää talvella kun maa on ihan kylmä ja jäässä??
Eihän maasta ole kuin ihan pinta jäässä, siellä syvempänä ei lämpötila juuri muutu vuodenaikojen mukaan. Lämpökaivot kuitenkin porataan sen sata metriä suoraan alaspäin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja tuo maalämpö niin sekään ei onnistu ihan joka paikassa. Tässä noin 70 metrin päässä yrittivät maalämpöä saada mutta ei onnistuneet. Muistaakseni porasivat reiluun 200 metriin useamman reiän vaan eivät osuneet hyvään kohtaan. Tuosta taas reilun 300-400 metrin päässä pystyivät maalämmön asentaan.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuulostaa porakaivon tekemiseltä ja veden löytymisestä. Eiköhän sitä lämpöä löydy "joka reiästä"? Ts. upotetaan se lämpöäkeräävä putkisto sinne reikään, toinen vaihtoehtohan on vaakakanava, jos tontilla on tilaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
voimasika
Lada kerhon jäsen

Re: Vs: Maalämpö

jta kirjoitti:Ja tuo maalämpö niin sekään ei onnistu ihan joka paikassa.
Meillä maatöitä tehdessä laitettiin 200litran tynnyri lipputangon jalaksi, mutta kallio tuli vastaan niin äkkiä että tynnyriä ei saatu kokonaan piiloon. Kun taas talon toiselle puolella alettiin porata lämpökaivoa piti maahan porata muistaakseni 24metriä ennen kuin tuli riittävän kovaa kiveä vastaan.

Reipas 140metriä tuli putkea kallioon ja se minkälainen homma se oli tehdä... aikaa meni monta viikkoa yli sovitun, ennen kun oli reikä maassa. Mutta siitä enemmän jahka kerkiän istumaan koneelle oikeen ajan kanssa.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
t tulppu

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Toiset on tunkenut putket järvenpohjaan. Siskonpojalla on pyöritelty pitkin pellonpohjaa, ollut varmaan kohta 10 vuotta ja ollut tyytyväinen mitä olen hänen kanssaan siitä puhunut...
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pitää tietysti tontti olla rannalla, että ne veteen saa. Yksi tuttu laittoi kanssa pellolle putkiston joku 15v. sitten ja on myös ollut tyytyväinen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
kappa12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Lattarauta kirjoitti:Miten se voi lämmittää talvella kun maa on ihan kylmä ja jäässä??

Kysympähän vaan.
Jos reikä on satoja metrejä syvällä kallios niin ei se oo kun vähä pinnasta jääs... 8)

Kolmisen vuotta oon nyt maalämmöllä lämmitelly ja ei voi olla kun tyytyväinen... Mitään ongelmia ei oo ollu ja sähköäkin kuluu mielestäni melkoisen vähä... Meillä tuo on toteutettu porakaivolla...
Uuteen rakennukseen en edes harkinnut mitään muuta vaihtoehtoa...
voimasika
Lada kerhon jäsen

kappa12 kirjoitti:
Kolmisen vuotta oon nyt maalämmöllä lämmitelly ja ei voi olla kun tyytyväinen...
Minkä kokoinen talo lämmitettävänä? Minkämerkkinen pumppu? Entä onko patterit vai lattialämpö? Käyttääkö pumppu sähkövastuksia apuna? Entäpä oletko seurannut kuinka monta tuntia pumppu suunnilleen pyörii vuorokaudessa? (Toki riippuu ulko lämpötilasta ja monesta muusta asiasta) onko takkaa yms?
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Lattarauta kirjoitti:
jta kirjoitti: ..eivät osuneet hyvään kohtaan?
Jos oikein muistan niin ei löytyny kalliota tuosta kohtaa ollenkaan. Joku siinä kuitenkin oli että ei ollu sopivaa maaperää mistä lämpöä olisi saanu riittävän tehokkaasti.
kappa12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

voimasika kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:
Kolmisen vuotta oon nyt maalämmöllä lämmitelly ja ei voi olla kun tyytyväinen...
Minkä kokoinen talo lämmitettävänä? Minkämerkkinen pumppu? Entä onko patterit vai lattialämpö? Käyttääkö pumppu sähkövastuksia apuna? Entäpä oletko seurannut kuinka monta tuntia pumppu suunnilleen pyörii vuorokaudessa? (Toki riippuu ulko lämpötilasta ja monesta muusta asiasta) onko takkaa yms?
- Kokonaispinta-ala on 180 neliötä.
- Stibel-eltronin pumppu.
- Lattialämpö
- Käyttää mutta pakkasta pitää olla yli -20 että se käyttää vastusta
- En oo seurannu, mutta ensimmäisen vuoden aikana vastus oli tunnin ollut päällä.
- On takka...
voimasika
Lada kerhon jäsen

-Itsellä reikä maassa, muistaakseni noin 146m kalliossa (yhteensä noin 170m)

-pumppu ctc ecoheat

-136m2 kokonaispinta-ala

-lattialämpö

-tuvassa puuhella millä lämmitetään melko tiuhaan

-sähkövastukset olen kokonaan ottamut pois käytöstä ja lämpö piisa hyvin. Vain jos koko perhe menee kerralla saunomaan kireämmällä pakkasella, olen laittanut sähkövastuksia avuksi että lämmin vesi on varmasti riittänyt. Jos miesväki, eli minä ja pojat 4 ja 6 menee saunomaan ei ole sähkövastuksille tarvetta.

-viime vuoden kokonais sähkönkulutus taisi olla noin 9000kwh (ja tämä sisältää myös vieresen "syytinkituvan" sähköt, jotka tosin eivät kovin montaa päivää viimevuonnakaan olleet päällä)

Tyytyväinen olen ollut itse lämmitysmuotoon, itse talon lvi suunnittelussa olis ollu vähä parantamista.

Säätämistä toki ollu pirusti pumpussa ja vieläkin varmaan saa säätää jos pakkanen menee yli 25asteen
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Vastaa Viestiin