VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Hiukan myöhässä kattelin tekemisiäsi, mutta jos taka-akselijumppa vielä kiinnostaa niin mulla olis Fiat 124 specialin taka-akseli levyjarruilla joka on ollut Ladan alla. Lukoton perämurikkakin siinä oli muistaakseni3.9 vällärillä. Kuvia saa jos tarvetta. hp. 180€
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Mitähän osaa mahdat tarkoittaa? Jos noita punaisia alatukivarsia tarkoitat, niin on nimellä "Tukivarsisarja, takavetoiseen, etu, "SPORT"" ja numerolla 189* ja jos tuota laatikkoa missä lukee "B2" löytyy ManseMotorsin listoilta nimellä "Ohjausvarsisarja Takavetoiseen, Sis.Kaikki varret ja kiinn.tarv. (B2)" ja numerolla 19951. Vai?matomaukka kirjoitti:Hyvännäköistä settiä. Rassausmotivaatiota varmaankin kohottaa hieman tuo kunnollinen talli.
kysynpä tossa joutessani tyhmiä, eli tohon kääntyvyyteen liittyvät palikat, tuossa yhdessä kuvassa jossa on eteen- ja taaksetukivartta sun muuta, näyttäis jotain olevan.
niin millä osanumerolla nuo löytyvät mansemotorssin listasta?
joutessaanhan nuokin voisi vaihtaa kun pitää iskarit jokatapauksessa vaihtaa.
Kiitokset tarjouksesta, mutta oma perä on jo kokoomista vaille valmis osineen!Jamppa Maijala kirjoitti:Hiukan myöhässä kattelin tekemisiäsi, mutta jos taka-akselijumppa vielä kiinnostaa niin mulla olis Fiat 124 specialin taka-akseli levyjarruilla joka on ollut Ladan alla. Lukoton perämurikkakin siinä oli muistaakseni3.9 vällärillä. Kuvia saa jos tarvetta. hp. 180€
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 6.1.2012 20:10
- Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Juu, tämä selvensi. Kiitoksia.
Sormet ja pää toimii eri tahdissa näitten kirjoitusten suhteen niin artikulointi on välillä mitä sattuu. ad / hd
itsehän olen aika kujalla näitten autojen hienomekanismien yms sonnan suhteen, mutta,
Farkku tosta pihalta löytyy, etuiskarit ois vielä vaihdon tarpeessa, niin menee samalla väännöllä nuo tukivarretkin ehkä. Hirvee homma. aika ei riitä. aiaiaiai. Kiinnostaisi vaan tuo saatu hyöty kun tolla omalla rassilla ei mitään älytöntä letkaa yleensä tule heitettyä. Mutta vaaratilanteita tulee välillä tuon käätyvyyden suhteen ja ennen näitä ladoja satuin omistamaan xri2 fiestan joka oli alustaltaan aivan toista luokkaa kuin nämä ladat.
Tukivarsien vaihtamisellako tuon pulkan saa kääntymään paremmin?
Sormet ja pää toimii eri tahdissa näitten kirjoitusten suhteen niin artikulointi on välillä mitä sattuu. ad / hd
itsehän olen aika kujalla näitten autojen hienomekanismien yms sonnan suhteen, mutta,
Farkku tosta pihalta löytyy, etuiskarit ois vielä vaihdon tarpeessa, niin menee samalla väännöllä nuo tukivarretkin ehkä. Hirvee homma. aika ei riitä. aiaiaiai. Kiinnostaisi vaan tuo saatu hyöty kun tolla omalla rassilla ei mitään älytöntä letkaa yleensä tule heitettyä. Mutta vaaratilanteita tulee välillä tuon käätyvyyden suhteen ja ennen näitä ladoja satuin omistamaan xri2 fiestan joka oli alustaltaan aivan toista luokkaa kuin nämä ladat.
Tukivarsien vaihtamisellako tuon pulkan saa kääntymään paremmin?
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Ei se pelkillä tukivarsilla ala kääntymään, tarttee lisäksi pitemmät kierreholkit raidepäiden väliin ja lyhkäset kääntövarret. Asiaa kannattaa tiedustella toktornivakolta taikka mansemotorsista.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Niinkuin Stuba jo mainitsikin, niin pelkästään tukivarsien vaihtamisella ei kääntyvyys parane. Vaatii lyhyemmät kääntövarret, mitä näillä näkymin ei saa kun itse tekemällä (ei kauhean suositeltavaa, ellei ammattilainen tee!) ja raidepäiden muokkauksella. (Tähän väliin kysymys aiheesta; riittääkö pelkkä 25mm lyhennys kääntövarsiin, vai täytyykö myös kääntää sitä kulmaa päästä?)matomaukka kirjoitti:Juu, tämä selvensi. Kiitoksia.
Sormet ja pää toimii eri tahdissa näitten kirjoitusten suhteen niin artikulointi on välillä mitä sattuu. ad / hd
itsehän olen aika kujalla näitten autojen hienomekanismien yms sonnan suhteen, mutta,
Farkku tosta pihalta löytyy, etuiskarit ois vielä vaihdon tarpeessa, niin menee samalla väännöllä nuo tukivarretkin ehkä. Hirvee homma. aika ei riitä. aiaiaiai. Kiinnostaisi vaan tuo saatu hyöty kun tolla omalla rassilla ei mitään älytöntä letkaa yleensä tule heitettyä. Mutta vaaratilanteita tulee välillä tuon käätyvyyden suhteen ja ennen näitä ladoja satuin omistamaan xri2 fiestan joka oli alustaltaan aivan toista luokkaa kuin nämä ladat.
Tukivarsien vaihtamisellako tuon pulkan saa kääntymään paremmin?
Selvitän itse paraikaa kyseistä operaatiota, ja laitan infoa, kun on tehty!

- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Kyllä näitä kääntövarsia Venäjältä saa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Ahaa, minkälaisia? Laitatko enempi tietoa ja mahdollista hintapolitiikkaa yv:llä, taikka tähän?toktornivako kirjoitti:Kyllä näitä kääntövarsia Venäjältä saa.
Viimeksi muokannut Tikki-, 12.2.2015 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
riippuu mitä hakee. jos pää lähempänä pyörää niin alkaa ulompikin pyörä kääntymään lisää, luisuhommissa ihan hyvä.Tikki- kirjoitti:(Tähän väliin kysymys aiheesta; riittääkö pelkkä 25mm lyhennys kääntövarsiin, vai täytyykö myös kääntää sitä kulmaa päästä?)
mulla on yhet mitkä on vaan lyhennetty ja toiset mitkä myös muutettu kulmaa. niillä sit saattaa raidepään kumit alkaa oleen kovilla kun käy niin hulluissa asennoissa nivelet ettei enään kumit tykkää pysyä ehjinä.
mut jääradalla ainakin olivat hyvät, ei pyörähtäny kun jos oikeen yritti
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Jotain päivitettävää taas.
Fiilistelin vähän vannetta alle

Sain tyhmän idean, mutta lopulta, ei se tainnutkaan olla niin tyhmä? Etulippa.


Kyse on siis Opel Kadett Coupe GTE:n alkuperäinen GM:n leimalla oleva kumispoileri takakontin päälle. Puhutaan ilmeisesti melko harvinaisesta tavarasta. On siis 'jatkettu' teipillä, ja roikkuukin rautalankojen varassa, mutta tästähän voisi tehdä muotin ns. viralliseen versioon.
Takapäähän taas sovellettiin C Asconan takakontin päälle sopivaa spoileria.




Saattaa jakaa mielipiteet. Sopivuus on melko hyvä, mutta tosiaan kuvissa kiinnityspultit painaa takakonttia vasten, joten kantaa hieman.
Näiden johdosta sain melko villin idean ulkonäölle, mutta katotaan mihin rantaudutaan..
Tuli tosiaan haettua "käyttöauto" / talvilelu, millä kuskataan Ladan osaa paikasta toiseen. Moni ihmetellyt, että käyttöautona tämmöinen turbohärveli ja tallissa projektina Lada..

Jatketaan Ladalla.
Etupyörän kaaret/kotelot olis nyt valmiit! Kaikki peltien saumat vahvikehitsasin, raaputtelin mädät pois ja levittelin päälle happopohjamaalin, jonka päälle ruiskin massan.



Toiselta puolelta.


Takajarrut saapui Venäjältä. Kaikki bolt-on osat välilaippoineen tuli mukaan.


Vetareiden laippoja joutui vähän sorvailemaan, että mahtuu jarrulevyn sisälle.

Osia kun maalaillaa, niin täytyy olla asiaankuuluva kuivuri..

Etuakseli sai myös vahvikehitsauksen jälkeen maalin niskaan, samalla oli myös ensimmäinen kerta, kun ruiskulla tuli suihkittua. Hyvä harjotella maalamista Ladaan, kun ei noi pinnat ainakaan voi huonontua.

Etunavat huolsin.

Ja taka-akselia aloitin työstämään. Jousikupit poistettuna, ja tilalla vähän vahvistuksia.

Kävin tänään myös ManseMotorsilla noutamassa vähän osia, esim. alla näkyvät kilpakäyttöön tehdyt jämäkämmät pallonivelet. Vaatii hieman kuitenkin dremelöintiä, että soveltuu tuleviin cambereihin.. 8)

Pääsin ihan oikeesti kokoon jo jotain sovitusmielessä.

Krhm. "Vähän" muokattavaa. Kuvan asennossa mm. ylätukivarsi ottaa vanteeseen ja pohjaanlyöntikumiin kiinni, jarrulevy alatukivarteen.
Pienellä säädöllä ja speiserillä saadaan ehkä sopiva ja toimiva! Tosin nykysellä setupilla vanne tulee kaarelle. Ehkäpä tää kaipaa jotain levikkeitä, mutta niistä myöhemmin!
Eipä siis juuri kummoisia tapahtunut, ja oma aikataulukin ainakin kuukauden myöhässä, mutta suunta nyt on vähintäänkin oikea. Huomattavasti on kyseisenä aikana perehdytty alustan geometrioihin, ja haettua tietoa monelta taholta. Saa nähdä, saako niistä tiedoista mitään irti.
Moottori on tekeytymässä ja Venäjältä ajautuu lisää osia. Ehkä tää tästä vielä iloks muuttuu!
Fiilistelin vähän vannetta alle


Sain tyhmän idean, mutta lopulta, ei se tainnutkaan olla niin tyhmä? Etulippa.


Kyse on siis Opel Kadett Coupe GTE:n alkuperäinen GM:n leimalla oleva kumispoileri takakontin päälle. Puhutaan ilmeisesti melko harvinaisesta tavarasta. On siis 'jatkettu' teipillä, ja roikkuukin rautalankojen varassa, mutta tästähän voisi tehdä muotin ns. viralliseen versioon.
Takapäähän taas sovellettiin C Asconan takakontin päälle sopivaa spoileria.




Saattaa jakaa mielipiteet. Sopivuus on melko hyvä, mutta tosiaan kuvissa kiinnityspultit painaa takakonttia vasten, joten kantaa hieman.
Näiden johdosta sain melko villin idean ulkonäölle, mutta katotaan mihin rantaudutaan..

Tuli tosiaan haettua "käyttöauto" / talvilelu, millä kuskataan Ladan osaa paikasta toiseen. Moni ihmetellyt, että käyttöautona tämmöinen turbohärveli ja tallissa projektina Lada..


Jatketaan Ladalla.
Etupyörän kaaret/kotelot olis nyt valmiit! Kaikki peltien saumat vahvikehitsasin, raaputtelin mädät pois ja levittelin päälle happopohjamaalin, jonka päälle ruiskin massan.



Toiselta puolelta.


Takajarrut saapui Venäjältä. Kaikki bolt-on osat välilaippoineen tuli mukaan.


Vetareiden laippoja joutui vähän sorvailemaan, että mahtuu jarrulevyn sisälle.

Osia kun maalaillaa, niin täytyy olla asiaankuuluva kuivuri..


Etuakseli sai myös vahvikehitsauksen jälkeen maalin niskaan, samalla oli myös ensimmäinen kerta, kun ruiskulla tuli suihkittua. Hyvä harjotella maalamista Ladaan, kun ei noi pinnat ainakaan voi huonontua.

Etunavat huolsin.

Ja taka-akselia aloitin työstämään. Jousikupit poistettuna, ja tilalla vähän vahvistuksia.

Kävin tänään myös ManseMotorsilla noutamassa vähän osia, esim. alla näkyvät kilpakäyttöön tehdyt jämäkämmät pallonivelet. Vaatii hieman kuitenkin dremelöintiä, että soveltuu tuleviin cambereihin.. 8)

Pääsin ihan oikeesti kokoon jo jotain sovitusmielessä.

Krhm. "Vähän" muokattavaa. Kuvan asennossa mm. ylätukivarsi ottaa vanteeseen ja pohjaanlyöntikumiin kiinni, jarrulevy alatukivarteen.
Pienellä säädöllä ja speiserillä saadaan ehkä sopiva ja toimiva! Tosin nykysellä setupilla vanne tulee kaarelle. Ehkäpä tää kaipaa jotain levikkeitä, mutta niistä myöhemmin!
Eipä siis juuri kummoisia tapahtunut, ja oma aikataulukin ainakin kuukauden myöhässä, mutta suunta nyt on vähintäänkin oikea. Huomattavasti on kyseisenä aikana perehdytty alustan geometrioihin, ja haettua tietoa monelta taholta. Saa nähdä, saako niistä tiedoista mitään irti.
Moottori on tekeytymässä ja Venäjältä ajautuu lisää osia. Ehkä tää tästä vielä iloks muuttuu!

- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Harvinaisen asiallinen projekti! Jatka samaa rataa!
Onko moottorille minkälaista kutittelua tulossa? Suosittelen siihen Megasquirt -moottorinohjausta oli setuppi mikä vaan. Siin on vähä opiskeluu ja rakenteluu, mut en usko et sulle mikään ongelma
Mul on Nivas- megasquirt -MS2v3 (Fiatin 2-litranen TC, honda CBR:n läppärungoilla ja hukkakipinä yms)...


Onko moottorille minkälaista kutittelua tulossa? Suosittelen siihen Megasquirt -moottorinohjausta oli setuppi mikä vaan. Siin on vähä opiskeluu ja rakenteluu, mut en usko et sulle mikään ongelma

Mul on Nivas- megasquirt -MS2v3 (Fiatin 2-litranen TC, honda CBR:n läppärungoilla ja hukkakipinä yms)...
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Kiitokset!ihkulainen kirjoitti:Harvinaisen asiallinen projekti! Jatka samaa rataa!![]()
![]()
Onko moottorille minkälaista kutittelua tulossa? Suosittelen siihen Megasquirt -moottorinohjausta oli setuppi mikä vaan. Siin on vähä opiskeluu ja rakenteluu, mut en usko et sulle mikään ongelma![]()
Mul on Nivas- megasquirt -MS2v3 (Fiatin 2-litranen TC, honda CBR:n läppärungoilla ja hukkakipinä yms)...
Kerrotaan kutitteluista lisää, kun on kerrottavaa..

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
voiha herran pieksut ja ismon reinot, täähä on tosi asiallista meininkiä ja hyvännäköstä jälkeä, tuokin tekkee jo paljon kun on hyvät tilat missä rakennella. Tätä on mukava seurata ja kylläpä alko itelläki kädet syyhytä käydä tuon oman larpan kimppuun, jatka samaan malliin 

Lada 21044 1700i -96
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
määkin kuvittelin ostaneeni "valmiin kesäauton" viimekesäks ja pitäväni ladat harraste laitteina, no nyt on ladat hangessa ja toi "ei niin valmis" supra tallissa päivitettävänä kesäks uusilla kujeillaTikki- kirjoitti:
Tuli tosiaan haettua "käyttöauto" / talvilelu, millä kuskataan Ladan osaa paikasta toiseen. Moni ihmetellyt, että käyttöautona tämmöinen turbohärveli ja tallissa projektina Lada..![]()

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Harvinaisen herkullinen rojekti, vanteet vaan tuolleen kaarien tasalle. Mankelointia, venykumia ja camppeeria alle ettei karahtele kiinni niin ei levikkeitä tarvii
Etulippa kyllä istuu yllättävän hyvin en ois uskonu... Seurataan (Y)

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Itekkin tuli tehtyä syksyllä samainen levyjarruasennus taakse. Hyvin pelaa! Löytys niihin jarrusatulan laippoihinkin cad kuvat jos joku tarvii... (kiinni hitsattavat.)