VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Jamppa Maijala

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Jamppa Maijala »

Hiukan myöhässä kattelin tekemisiäsi, mutta jos taka-akselijumppa vielä kiinnostaa niin mulla olis Fiat 124 specialin taka-akseli levyjarruilla joka on ollut Ladan alla. Lukoton perämurikkakin siinä oli muistaakseni3.9 vällärillä. Kuvia saa jos tarvetta. hp. 180€
Tikki-

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

matomaukka kirjoitti:Hyvännäköistä settiä. Rassausmotivaatiota varmaankin kohottaa hieman tuo kunnollinen talli.

kysynpä tossa joutessani tyhmiä, eli tohon kääntyvyyteen liittyvät palikat, tuossa yhdessä kuvassa jossa on eteen- ja taaksetukivartta sun muuta, näyttäis jotain olevan.
niin millä osanumerolla nuo löytyvät mansemotorssin listasta?

joutessaanhan nuokin voisi vaihtaa kun pitää iskarit jokatapauksessa vaihtaa.
Mitähän osaa mahdat tarkoittaa? Jos noita punaisia alatukivarsia tarkoitat, niin on nimellä "Tukivarsisarja, takavetoiseen, etu, "SPORT"" ja numerolla 189* ja jos tuota laatikkoa missä lukee "B2" löytyy ManseMotorsin listoilta nimellä "Ohjausvarsisarja Takavetoiseen, Sis.Kaikki varret ja kiinn.tarv. (B2)" ja numerolla 19951. Vai?

Jamppa Maijala kirjoitti:Hiukan myöhässä kattelin tekemisiäsi, mutta jos taka-akselijumppa vielä kiinnostaa niin mulla olis Fiat 124 specialin taka-akseli levyjarruilla joka on ollut Ladan alla. Lukoton perämurikkakin siinä oli muistaakseni3.9 vällärillä. Kuvia saa jos tarvetta. hp. 180€
Kiitokset tarjouksesta, mutta oma perä on jo kokoomista vaille valmis osineen!
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Juu, tämä selvensi. Kiitoksia.

Sormet ja pää toimii eri tahdissa näitten kirjoitusten suhteen niin artikulointi on välillä mitä sattuu. ad / hd

itsehän olen aika kujalla näitten autojen hienomekanismien yms sonnan suhteen, mutta,
Farkku tosta pihalta löytyy, etuiskarit ois vielä vaihdon tarpeessa, niin menee samalla väännöllä nuo tukivarretkin ehkä. Hirvee homma. aika ei riitä. aiaiaiai. Kiinnostaisi vaan tuo saatu hyöty kun tolla omalla rassilla ei mitään älytöntä letkaa yleensä tule heitettyä. Mutta vaaratilanteita tulee välillä tuon käätyvyyden suhteen ja ennen näitä ladoja satuin omistamaan xri2 fiestan joka oli alustaltaan aivan toista luokkaa kuin nämä ladat.

Tukivarsien vaihtamisellako tuon pulkan saa kääntymään paremmin?
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Ei se pelkillä tukivarsilla ala kääntymään, tarttee lisäksi pitemmät kierreholkit raidepäiden väliin ja lyhkäset kääntövarret. Asiaa kannattaa tiedustella toktornivakolta taikka mansemotorsista.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Tikki-

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

matomaukka kirjoitti:Juu, tämä selvensi. Kiitoksia.

Sormet ja pää toimii eri tahdissa näitten kirjoitusten suhteen niin artikulointi on välillä mitä sattuu. ad / hd

itsehän olen aika kujalla näitten autojen hienomekanismien yms sonnan suhteen, mutta,
Farkku tosta pihalta löytyy, etuiskarit ois vielä vaihdon tarpeessa, niin menee samalla väännöllä nuo tukivarretkin ehkä. Hirvee homma. aika ei riitä. aiaiaiai. Kiinnostaisi vaan tuo saatu hyöty kun tolla omalla rassilla ei mitään älytöntä letkaa yleensä tule heitettyä. Mutta vaaratilanteita tulee välillä tuon käätyvyyden suhteen ja ennen näitä ladoja satuin omistamaan xri2 fiestan joka oli alustaltaan aivan toista luokkaa kuin nämä ladat.

Tukivarsien vaihtamisellako tuon pulkan saa kääntymään paremmin?
Niinkuin Stuba jo mainitsikin, niin pelkästään tukivarsien vaihtamisella ei kääntyvyys parane. Vaatii lyhyemmät kääntövarret, mitä näillä näkymin ei saa kun itse tekemällä (ei kauhean suositeltavaa, ellei ammattilainen tee!) ja raidepäiden muokkauksella. (Tähän väliin kysymys aiheesta; riittääkö pelkkä 25mm lyhennys kääntövarsiin, vai täytyykö myös kääntää sitä kulmaa päästä?)

Selvitän itse paraikaa kyseistä operaatiota, ja laitan infoa, kun on tehty! :)
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Kyllä näitä kääntövarsia Venäjältä saa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Tikki-

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

toktornivako kirjoitti:Kyllä näitä kääntövarsia Venäjältä saa.
Ahaa, minkälaisia? Laitatko enempi tietoa ja mahdollista hintapolitiikkaa yv:llä, taikka tähän?
Viimeksi muokannut Tikki-, 12.2.2015 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja START »

Tikki- kirjoitti:(Tähän väliin kysymys aiheesta; riittääkö pelkkä 25mm lyhennys kääntövarsiin, vai täytyykö myös kääntää sitä kulmaa päästä?)
riippuu mitä hakee. jos pää lähempänä pyörää niin alkaa ulompikin pyörä kääntymään lisää, luisuhommissa ihan hyvä.
mulla on yhet mitkä on vaan lyhennetty ja toiset mitkä myös muutettu kulmaa. niillä sit saattaa raidepään kumit alkaa oleen kovilla kun käy niin hulluissa asennoissa nivelet ettei enään kumit tykkää pysyä ehjinä.
mut jääradalla ainakin olivat hyvät, ei pyörähtäny kun jos oikeen yritti
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Tikki-

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

Jotain päivitettävää taas.

Fiilistelin vähän vannetta alle 8)
Kuva

Sain tyhmän idean, mutta lopulta, ei se tainnutkaan olla niin tyhmä? Etulippa.
Kuva

Kuva


Kyse on siis Opel Kadett Coupe GTE:n alkuperäinen GM:n leimalla oleva kumispoileri takakontin päälle. Puhutaan ilmeisesti melko harvinaisesta tavarasta. On siis 'jatkettu' teipillä, ja roikkuukin rautalankojen varassa, mutta tästähän voisi tehdä muotin ns. viralliseen versioon.


Takapäähän taas sovellettiin C Asconan takakontin päälle sopivaa spoileria.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Saattaa jakaa mielipiteet. Sopivuus on melko hyvä, mutta tosiaan kuvissa kiinnityspultit painaa takakonttia vasten, joten kantaa hieman.

Näiden johdosta sain melko villin idean ulkonäölle, mutta katotaan mihin rantaudutaan.. :)


Tuli tosiaan haettua "käyttöauto" / talvilelu, millä kuskataan Ladan osaa paikasta toiseen. Moni ihmetellyt, että käyttöautona tämmöinen turbohärveli ja tallissa projektina Lada.. :lol:
Kuva


Jatketaan Ladalla.

Etupyörän kaaret/kotelot olis nyt valmiit! Kaikki peltien saumat vahvikehitsasin, raaputtelin mädät pois ja levittelin päälle happopohjamaalin, jonka päälle ruiskin massan.
Kuva
Kuva
Kuva


Toiselta puolelta.
Kuva
Kuva



Takajarrut saapui Venäjältä. Kaikki bolt-on osat välilaippoineen tuli mukaan.
Kuva
Kuva


Vetareiden laippoja joutui vähän sorvailemaan, että mahtuu jarrulevyn sisälle.
Kuva



Osia kun maalaillaa, niin täytyy olla asiaankuuluva kuivuri.. :D
Kuva



Etuakseli sai myös vahvikehitsauksen jälkeen maalin niskaan, samalla oli myös ensimmäinen kerta, kun ruiskulla tuli suihkittua. Hyvä harjotella maalamista Ladaan, kun ei noi pinnat ainakaan voi huonontua.
Kuva



Etunavat huolsin.
Kuva



Ja taka-akselia aloitin työstämään. Jousikupit poistettuna, ja tilalla vähän vahvistuksia.
Kuva



Kävin tänään myös ManseMotorsilla noutamassa vähän osia, esim. alla näkyvät kilpakäyttöön tehdyt jämäkämmät pallonivelet. Vaatii hieman kuitenkin dremelöintiä, että soveltuu tuleviin cambereihin..  8)
Kuva


Pääsin ihan oikeesti kokoon jo jotain sovitusmielessä.
Kuva

Krhm. "Vähän" muokattavaa. Kuvan asennossa mm. ylätukivarsi ottaa vanteeseen ja pohjaanlyöntikumiin kiinni, jarrulevy alatukivarteen.

Pienellä säädöllä ja speiserillä saadaan ehkä sopiva ja toimiva! Tosin nykysellä setupilla vanne tulee kaarelle. Ehkäpä tää kaipaa jotain levikkeitä, mutta niistä myöhemmin!


Eipä siis juuri kummoisia tapahtunut, ja oma aikataulukin ainakin kuukauden myöhässä, mutta suunta nyt on vähintäänkin oikea. Huomattavasti on kyseisenä aikana perehdytty alustan geometrioihin, ja haettua tietoa monelta taholta. Saa nähdä, saako niistä tiedoista mitään irti.

Moottori on tekeytymässä ja Venäjältä ajautuu lisää osia. Ehkä tää tästä vielä iloks muuttuu! 8)
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Harvinaisen asiallinen projekti! Jatka samaa rataa! :shock: :D
Onko moottorille minkälaista kutittelua tulossa? Suosittelen siihen Megasquirt -moottorinohjausta oli setuppi mikä vaan. Siin on vähä opiskeluu ja rakenteluu, mut en usko et sulle mikään ongelma :lol:
Mul on Nivas- megasquirt -MS2v3 (Fiatin 2-litranen TC, honda CBR:n läppärungoilla ja hukkakipinä yms)...
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Tikki-

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

ihkulainen kirjoitti:Harvinaisen asiallinen projekti! Jatka samaa rataa! :shock: :D
Onko moottorille minkälaista kutittelua tulossa? Suosittelen siihen Megasquirt -moottorinohjausta oli setuppi mikä vaan. Siin on vähä opiskeluu ja rakenteluu, mut en usko et sulle mikään ongelma :lol:
Mul on Nivas- megasquirt -MS2v3 (Fiatin 2-litranen TC, honda CBR:n läppärungoilla ja hukkakipinä yms)...
Kiitokset!

Kerrotaan kutitteluista lisää, kun on kerrottavaa.. :) tulee kyllä läppärungot ja megasquirt tms. jnejne.
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja MrKz »

voiha herran pieksut ja ismon reinot, täähä on tosi asiallista meininkiä ja hyvännäköstä jälkeä, tuokin tekkee jo paljon kun on hyvät tilat missä rakennella. Tätä on mukava seurata ja kylläpä alko itelläki kädet syyhytä käydä tuon oman larpan kimppuun, jatka samaan malliin 8)
Lada 21044 1700i -96
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja START »

Tikki- kirjoitti:
Tuli tosiaan haettua "käyttöauto" / talvilelu, millä kuskataan Ladan osaa paikasta toiseen. Moni ihmetellyt, että käyttöautona tämmöinen turbohärveli ja tallissa projektina Lada.. :lol:
määkin kuvittelin ostaneeni "valmiin kesäauton" viimekesäks ja pitäväni ladat harraste laitteina, no nyt on ladat hangessa ja toi "ei niin valmis" supra tallissa päivitettävänä kesäks uusilla kujeilla :shock:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Akettaja

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Harvinaisen herkullinen rojekti, vanteet vaan tuolleen kaarien tasalle. Mankelointia, venykumia ja camppeeria alle ettei karahtele kiinni niin ei levikkeitä tarvii ;) Etulippa kyllä istuu yllättävän hyvin en ois uskonu... Seurataan (Y)
saquzi

Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Itekkin tuli tehtyä syksyllä samainen levyjarruasennus taakse. Hyvin pelaa! Löytys niihin jarrusatulan laippoihinkin cad kuvat jos joku tarvii... (kiinni hitsattavat.)
Vastaa Viestiin