Eli akku purkautuu vuorokaudessa alle 10:een volttiin, huomasin tämän lasinpesurin pumppujen vaihdon jälkeen.
Voikohan akku jotenkin purkautua noitten pesurin pumppujen kautta, kun mittasin pumpulle tulevan virtajohdon ja pesunesteen välisen jännitteen (volttimittarin -navan työnsin veteen) ja näytti 0,2 v.
Plussahan sinne pumpulle tulee koko ajan ja sitten kun viiksestä kääntää niin kytkee maan. Mutta eihän pumpun liikkuvat osat ole missään yhteydessä virtaan.. Tämmöinen vain tuli mieleen kun ongelmat ilmeni yhtä aikaa. Akkukin on jo tosin 10 vuotta vanha, ja nyt oli ensimmäiset kylmät ilmat joten se varmaan selittää asiaa..
Yritä mitata purkausvirtaa akun miinusnavan ja rungon väliltä. Ota sitten pumput pois ja mittaa uudelleen. Mahdollista on myös se, että tuo akku on kaput. Se, että ongelmat ilmenivät samaan aikaan, voi olla sattumaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Ota pesurin sulake irti ja kokeile purkautuuko akku, epäilen suuresti että mikään 0,2 voltin (saman jännitteen saat kun laitat johtimen käsien väliin) pystyy akkua purkamaan. Onko akku muuten kunnossa? Viittaisi tuo alle 10v siihen että yksi kenno olisi pimentynyt, lataa laturilla täyteen ja testaa...
itellä sama homma. laturista yleensä diodit rikki.
Ongelmaan helpoin ratkaisu!
päävirta katkaisija hyttiin vaa vaikka hanskalokeron alla olevaan muoviin.
Itsellä on tullu samaa vikaa nappikseen, eilen huomasin että vaisusti starttaa mutta lähti käyntiin. Annoin käydä hetken ja kokeilin uudestaa niin jakso paremmin pyörittää starttia. Mittari akkuun ja auto tyhjäkäynnille, no eihän se ollu kun pikkusen yli 13, ja saman verran laturi työntää kun laittaa kierroksia koneeseen. Kun sammutin auton niin mittari näytti 12.8 ja laski pikku hiljaa kunnes otin kengät irti. Kengät on ollu vuorokauden irti ja lukema on edelleen sama kun eilen. Niin ja tuo purkuvauhti on semmonen että kun nopeesti kävin kaupassa niin startti pyöri huomattavasti normaalia hitaammin, ja sanotaan vielä se että monesti etenkin aamuisin on tullu sisälle asti sellanen katku jostain pannuhuoneen puolelta, kovasti haju muistuttaa lämmenneen piuhan hajua. Mistään en ole löytäny silmämääräisesti tarkisteltuna mitään vikaa. Voiko startti tai laturi kärytä kun en johdoistakaan oo mitään vikaa löytäny.
Käry tulee sangen mahdollisesti laturin diodisillasta, jossa on diodeja oikosulussa. Kun laitat akun kengät kiinni niin
tarkkaile laturia, että nouseeko sieltä yhtään savua. Itselläni yks diodivikainen laturi oirehti just noin. Lataa jotenkuten mutta savu nousi kun kytki kaapelit.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Laitoin kaapelit kiinni ja mittasin niin akussa oli 12.6 paukkua, koitin startata ja taas pyöri vaisusti mutta lähti käyntiin. Tietenkin ajattelin kokeilla josko sama kävis vielä toistekkin, ei käyny eikä jaksanu startata ja sillon mittari akkuun niin näytti 12.3. Siinä en hoksannu tarkkailla laturia savun varalta mutta nyt laitoin erillisen laturin ja käyn hetken päästä kokeilemassa uudestaan. Siitä kärystä vielä että se on ilmestyny vaan starttauksen jälkeen hetken ajan, työpaikalla se ei enää haise ja matkaa sinne on vaan muutama kilometri. Kävi mielessä että voisko startilla olla hiilet tai joku niin loppu että siellä käy hilut kuumana hetkellisesti?
Käytin n.0,5 h laturissa ja kokeilin startata niin lähti heti käyntiin ja latas n.14. Toki käry tuli taas jostain mutta en osaa tarkalleen sanoa vieläkään että mistä. Semmonen tuli mieleen noista diodisilloista että voiko sellasen saada käräytettyä jos on huonot liitokset akun navoissa, oli tuossa pari kk sitten ongelmia niiden kanssa mutta nyt ei oo yhtään löysää siinä päässä.
Oletko moottorin maadoituksen katsonut vaihdelaatikosta koriin? Silloin voisi virta kiertää jotain ohutta johtoa pitkin.
Oikosulussa oleva starttikin voisi selittää akun purkautumisen tai vaisun starttaamisen.
Tuolla 12,3 voltillakin pitäisi vielä kohtuu iloisesti startti pyöriä. Maadoitukset luonnollisesti kannattaa ensin tarkistaa. Startin ei periaatteessa pitäisi päästä purkaan akkua millään tavalla kun sehän ei virtaa saa ennekuin solenoidi vetää.
Melkeinpä kokeilisin ettiä vuotovirtoja siten että laittaisi virtamittarin akun plus navan ja akun johdon väliin. Kovin isoja lukemia ei saisi ampeerimittaus tässä vaiheessa näyttää jos kaikki on kunnossa. Jos lukema on iso niin kokeilla irrottaa esim. johto laturilta ja kattoa että pieneneekö lukema. Jos ei niin sulakkeita vain yksi kerrallaa irrotteleen ja katteleen että missä vaiheessa vuotovirrat loppuu.