VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Mittariston korjauksen yhteydessä vilkun merkkivalo lakkasi toimimasta. Kaikki muut valot mittarinvalo mukaan lukien toimii ja tietysti se bensamittari. Bensan vähyyden ilmaisevaa punaista valoa en ole vielä testannut kun ei tankki ole vielä ollut tyhjä enkä ole jaksanut piuhaa tankista irti nyppäistä.

Noi nastanypityt Bridgestonet sain vanteille asennettua. Kävin Lahden Autopurkamolla jonka muistin edulliseksi paikaksi, 5 euroa per rengas eli edullinen oli edelleen. Lähin rengasliike veloittaa samasta työstä 20 euroa per rengas, en kyseiseen liikkeeseen astu koskaan!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Muutama uusi kuva KZL-9 Ladasta. Kuten huomaatte, se vanhetessaan komistuu!
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9_kuvat.html
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

IFO-11

Viesti Kirjoittaja AI »

1971 Ladaa aloin korjaamaan. Vaihdoin kytkimen metalliputken, josko se olisi joka viime kesänä vuoti. Ainakin perin ruosteisen oloinen oli. Pirun tiukassa oli letkun ja putken liitos. Nyt jos vielä nesteet häviää niin vaihdan vielä letkun ja työsylinterin. Joku päivä sitten pitää alkaa tätä hitsaamaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei ole kytkinnesteet kadonneet 1971:stä eli mitä ilmeisemmin korjaus onnistui. Aloin eilen hitsaamaan tätä, kolme tuntia ja neljä reikää paikkasin. Enää noin kymmenen reikää jäljellä joista pari vähän hankalampaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9: Mittaristossa vilkun merkkivalo alkoi pari päivää sitten toimimaan.
IFO-11: Muutama päivä sitten hitsailin oikealta takalokaria ja helmaa. Rengasraudalla koputtelin hilseileviä kohtia ja löytyi ainakin yhden iltapäivän edestä lisää hitsattavaa. Vielä kun alkaisi se kesä että voi pihalla hitsata, vesisateessa on vähän hankalampaa. Jotenkin alkaa tuntua ettei tätä syksyyn mennessä saa valmiiksi. Hitsausmaskiin tilasin vaaleamman lasin, jos vaikka näkisi mihin sauma menee kun tummalla lasilla menee välillä sentin verran viereen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Pallokaiuttimet asennettu KZL-9:n takaikkunalle. Hienot ovat. Saunditkin ovat hyvät kun niitä ei ole lainkaan kytketty vaan piilossa on ne kymppituumaiset Pioneerit.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Sain viimeinkin vaihdettua nuo nastanypityt Bridgestonet taakse alle. Samalla avasin jarrurummun joka oli öljyinen. Kyllähän tuolla sisälläkin öljyä oli joten vaihdoin vetoakselin stefan. Jarrukengissä ei kitkapinnoilla ollut öljyä lainkaan paitsi ihan alareunoissa jokin kovettunut möykky, pesin kuitenkin ne jarrukleanerilla. Täytyy vielä ennen katsastusta tutkia tarkemmin kuinka takajarrut pitävät. Perään sain menemään litran verran öljyä. Lopuksi vielä tutkin akselin päältä huohotinhatun, se olikin aivan tukossa kuivasta savesta. Stefaksi tuli Made in Belgium joka oli valmistettu muovista, kuinka lie kestää? Metallisia orkkisosia kun ei omassa varastossa ollut. Käsijarrun vaijeria kiristin sekä putsasin karstoittuneet sytytystulpat.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9:n hitsaukset sain tänään tehtyä valmiiksi kun kerrankin sattui vapaapäivä ja hyvä ilma samalle päivälle. Vielä akun kun vaihtaa sellaisen että saa kiinnikin ja rekisterikilven valon rassaa toimivaksi niin on taas katsastuskunnossa. 31.7. on ensimmäinen mahdollinen päivä kun sen taas voi katsastaa.

1971 Ladan hitsaus ei tänä kesänä taida tulla valmiiksi kun ei oikein kesääkään ole, huonolla ilmalla ei paljon pihalla hitsailla viitsi. No, on tässä vielä elokuu kesää kalenterin mukaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

En ymmärrä miksi laturi ei välillä käynnistäessä lähde pyörimään, hihna huutaa niin maan -keleesti ja latauksen merkkivalo palaa. Kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin toimii normaalisti. Tänään löysäsin hihnaa ja kädellä pyörittäessä laturi, kuten vesipumppukin pyörii ihan kevyesti. Tätä se on tehnyt satunnaisesti silloin tällöin viime kesästä lähtien eikä auta vaikka hihnaa kiristää.

Rattiakselin kiristin simpukkaan kiinni. Koko kesän onkin ratti meinannut syliin tulla mutta ei vaan koskaan ole kotona muistanut kiristää. No, eihän se noussut kuin sentin verran mutta kuitenkin epämukavaa.

Kannen etupäästä lähtevä huohotinputki katkesi pääsiäisen aikaan ja toisesta päästä tukitun bensaletkun siihen viritin. Täysin tiivis systeemi ei ollut kun on öljynnyt paikkoja. Nyt askartelin pellinpalan kannen ja putken laipan väliin. Viimeistä mutteria kiristäessä alkoikin satamaan vaihteeksi vettä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9 katsastusreissu

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuli tänään käytettyä KZL-9 katsastuksessa, ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Ei mennyt ihan putkeen niin kuin viime vuonna. Sattui perin tarkka katsastusmies, tosin rennommaltakaan katsastusmieheltä tuskin sitä leimaa olisi nyt tullut.

Etujarruissa heittoa 42 % sekä takana 61 %, molemmat oikealla heikommin pitävät. Kumma kun noin paljon heittoa on eikä puolla lainkaan.

Vasen etujarruletku murtunut. Kun taivuttaa letkua niin kahden millin pituinen murtuman alku juuresta näköjään löytyy, paljon huonommatkin ovat läpi menneet.

Ylätukivarren pallonivelen kiinnitys löysässä. Tämän korjasinkin jo. Trek-merkkinen tukivarsi jossa nivel tehtalla valmiiksi asennettu, ei ollut näköjään kireälle muttereita käännetty. Samalla totesin että alatukivarressa sama vika muttei sentään vielä yhtä löysällä.

Moottori muka vuotaa öljyä. Ei kelvannut selitykseksi että keväällä se huohotin putki katkesi jonka seurauksena öljyyntyi paikat, pitää moottori pestä. Ei ainakaan pihaan jää minkäänlaista jälkeä moottorin alle.

Ympäristöhaitat, Pakokaasupäästöt, Sinistä savua. Eilen kun aikaa katsastukseen tilasin Foreca lupasi Lahteen runsasta sadetta, no aurinkohan siellä kirkkaalta taivaalta paistoi ja savua näkyi, pilvisellä ilmalla ei näkyvästi savuta... Mahtaako STP:n Smoke Treatment:
http://www.seab.fi/tuote/stp-smoke-treatment-450-ml/
olla käyttökelpoista vai onko "rahat hölmöiltä pois" -aine? Ei tuo ainakaan hirveän kallista ole, 9,90 € Tokmannilla. Jos sillä neljä litraa/10 tkm öljynkulutus vähenee niin sillähän tuo hintansa hankkii. Jälkitarkastukseen sadesäällä...

Ruostevaurioita ei sentään löytänyt vaikka perin tarkkaan auton läpi koputteli ja lampun kanssa lokarien sisäpuoletkin tutki. Jotain hyvääkin sentään...

No, onpahan ensi viikoksi jotain askarreltavaa jos vaan hyviä ilmoja on että pihalla voi tehdä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9 katsastusreissu

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuli tänään käytettyä KZL-9 katsastuksessa, ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Ei mennyt ihan putkeen niin kuin viime vuonna. Sattui perin tarkka katsastusmies, tosin rennommaltakaan katsastusmieheltä tuskin sitä leimaa olisi nyt tullut.

Etujarruissa heittoa 42 % sekä takana 61 %, molemmat oikealla heikommin pitävät. Kumma kun noin paljon heittoa on eikä puolla lainkaan.

Vasen etujarruletku murtunut. Kun taivuttaa letkua niin kahden millin pituinen murtuman alku juuresta näköjään löytyy, paljon huonommatkin ovat läpi menneet.

Ylätukivarren pallonivelen kiinnitys löysässä. Tämän korjasinkin jo. Trek-merkkinen tukivarsi jossa nivel tehtalla valmiiksi asennettu, ei ollut näköjään kireälle muttereita käännetty. Samalla totesin että alatukivarressa sama vika muttei sentään vielä yhtä löysällä.

Moottori muka vuotaa öljyä. Ei kelvannut selitykseksi että keväällä se huohotin putki katkesi jonka seurauksena öljyyntyi paikat, pitää moottori pestä. Ei ainakaan pihaan jää minkäänlaista jälkeä moottorin alle.

Ympäristöhaitat, Pakokaasupäästöt, Sinistä savua. Eilen kun aikaa katsastukseen tilasin Foreca lupasi Lahteen runsasta sadetta, no aurinkohan siellä kirkkaalta taivaalta paistoi ja savua näkyi, pilvisellä ilmalla ei näkyvästi savuta... Mahtaako STP:n Smoke Treatment:
http://www.seab.fi/tuote/stp-smoke-treatment-450-ml/
olla käyttökelpoista vai onko "rahat hölmöiltä pois" -aine? Ei tuo ainakaan hirveän kallista ole, 9,90 € Tokmannilla. Jos sillä neljä litraa/10 tkm öljynkulutus vähenee niin sillähän tuo hintansa hankkii. Jälkitarkastukseen sadesäällä...

Ruostevaurioita ei sentään löytänyt vaikka perin tarkkaan auton läpi koputteli ja lampun kanssa lokarien sisäpuoletkin tutki. Jotain hyvääkin sentään...

No, onpahan ensi viikoksi jotain askarreltavaa jos vaan hyviä ilmoja on että pihalla voi tehdä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
apukuski

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Mitäs ihmettä se katsuri on tän ikäsessä autossa puuttunu päästöihin tai pakokaasun väreihin? Alkaa olla jo osastolla hitsi samoin kun tuo öljyvuoto. Mulla aina sanonu vanhojen autojen kanssa että jos ei lattialle asti tule niin ei se sillon kovin pahoin vuoda.
Toisaalta öljynkulutus ja savun sinisyys viittaa vahvasti siihen että kone alkaa olla lopun edellä.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

http://www.trafi.fi/filebank/a/13249871 ... usteet.pdf

Tuolta sivulta 25. Jatkuva runsas savutus on hylkäysperuste vaikka auto olis ennen 1978 käyttöönotettu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9 jarruremppaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Jarruja korjailtu. Oikealta edestä palat hieman ahdistivat, niistä smirkelillä pyyhkäsin hieman pois jotta kulkevat herkemmin. Kumien alle lykkäsin sprayöljyä ja liikuttelin mäntiä edes takaisin ja laitoin vielä tarkoitukseen tarkoitettua vaseliinia. Oikean takajarrun säätöjä ihmettelin, etummaisen kengän säätö oli todella kaukana, takimmainen oli ok. Olisi nuokin tietysti voinut tarkistaa samalla kun sen stefan vaihtoi. Vasemman etujarruletkun vaihdoin, muuten homma sujui yllättävän helposti kunnes rupesin ilmaamaan jarrua. Ilmausruuvipa ei auennut. Parilla eri avaimella sain ruuvin kannan pyöreäksi. Piti sitten pajalla käyttää, lämmittämällä se sitten suht'suosiolla irtosi eikä onneksi katkennut. Myös saman herkistelytoimen tein vasemmalle etujarrulle. Joku aiemmin jarrut kasannut oli näköjään nuo tappien välille tulevat jouset asentanut väärin päin, piti ihan korjausoppaasta käydä tsekkaamassa muistinko oikein kuinka päin ne pitää olla ja oikeassa olin. Loppui jarrujen vinkuminen kun nuo oikein päin laitoin. Nyt pitäisi vielä käväistä sellaisella korjaamolla missä on jarrudynamometri tarkistamassa onko jarrut edes sinne päin. Samalla voisi tuon konetilan pesettää ellei kovin kallista lystiä ole.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja AI »

Ja kyllähän tuo kone öljyä vuotaa. Töissä sammutin auton ja laitoin pahvin alle. Reilun kahden tunnin aikana vuoti tällaisen lammikon:
http://lada1970.1g.fi/kuvat/samsung/oil ... /_full.jpg
Pahvin vieressä oleva lätäkkö ei ole minun Ladasta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin