
Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä koneella
Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä koneella
Juuh elikkäs latuskani lähtee kylmänä käyntiin ilman mitään ongelmia, mutta sitten kun kone lämpenee ja auton sammuttaa niin auto ei starttaa kirveelläkään. Pitää antaa jäähtyä n. 20min ja sitten lähtee taas ongelmitta käyntiin. Olen lukenut, että tämä voisi johtua bensan höyrystymisestä bensapumpun luota, mutta epäilen tätä koska bensapumppu on viileä kun kädellä kokeilee. Kaasutin ainoastaan tuntui aika lämpimälle/kuumalle. Valistakaa tietämätöntä 

Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Ensin termit kuntoon, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä (kuten Lapinlahden linnut https://www.youtube.com/watch?v=x2ePREbeTjU ). Ei starttaa = käynnistin moottori ei pyöritä moottori eli vain ehkä naksahtaa mutta muuten on hiljaista. Ei lähde käyntiin = startti pyörittää moottoria ja ehkäpä jopa moottori yskii mutta moottorin pyörintä loppuu kun starttaamisen lopettaa.Lautturi kirjoitti:auton sammuttaa niin auto ei starttaa kirveelläkään. Pitää antaa jäähtyä n. 20min ja sitten lähtee taas ongelmitta käyntiin.
Nyt uusin kysymyksen eli eikö starttaa vai eikö lähde käyntiin?
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Anteeksi jos viestini oli sekava, mutta tarkoitin sitä että moottori ei lähde käyntiin. Startissa ei ole mitään vikaa 

Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Voi olla kaasuttimen höyrystymis/haihtumis ongelma. Seuraavan kerran kun on kuuma kone niin pumppaa ensin bensapumpun käsikäyttövivulla kaasuttimeen bensaa ja sitten painelet kaasupoljinta kolme kertaa pohjaan (kiihdytyspumppu pumppaa bensaa imuun) ja sitten kaasu puolessavälissä starttaus. Mikäli käynnistyy heti tai kohtuullisesti niin vika on kaasuttimen kuumenemisesta. Silloin tarkista että on vähintään 5mm pakeliitti kaasuttimen ja imusarjan välissä ja voihan sitä pako- jka imusarjjen väliin laittaa alumiinipellin katkaisemaan suoraa lämpösäteilyä. (omassa leikkiautossa bensa kiehui varikolla kun ajoviima ja virtaus lakkasi).
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Tästä Ladasta ei näytä löytyvän käsikäyttöistä vipua bensapumpusta, alkuperäisen pumpun paikalla on varmaan joku tarvikepumppu. Täytyy kokeilla tuolla kaasulla leikkimistä. Löytyisiköhän jotain kylmäsprayn tapaista, jota voisi suihkauttaa ympäri kaasutinta jotta se viilenisi 

Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Kyllähän kylmäspreitä on mutta kun kaasutin höyrystyy lähes tyhjäksi niin siinä ei auta mitkään spreit, tuo että pumpaat kaasua muutaman kerran antaa kiihdytyspumpulla tavaraa imuun (jos sitä kohokammion pohjalla on).
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Minulla oli vastaavaa ongelmaa aikanaan. Asiaan sen enempää paneutumatta käynnistin auton lämpimällä moottorilla kaasu ihan pohjassa, niin kauan starttia että käynnistyi.
Olisiko neulaventtiili vuotanut?
Olisiko neulaventtiili vuotanut?
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Tulviko kaasutin yli auton käydessä? vai mistä päättelit että olisi neulaventtiili vuotanut? Se kun ei vaikuta käynistymiseen mitenkään.äölkjhgf kirjoitti:Olisiko neulaventtiili vuotanut?
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3650
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Kyllä vaan vaikuttaa jos se sammuksissa päästää läpi imusarjan täyteen bensaa. Pelkkä bensa ilman ilmaa syttyy aika huonosti. Nimim. Kokemusta löytyy.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Ainakin uudemmisa imusarjoissa on kaasuttimen alla kolo josta on pieni putki ulos, tulviva bensa valuu sen putken kautta pois eikä jää imusarjaan. Stä en tiedä onko noissa 70-luvun ladoissa ollut tuo "tulvaputki".
Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Pressalla lienee jokin ongelma nimimerkkiäni kohtaan? Olen pitänyt pressaa asiallisena tyyppinä mutten enää tiedä
Kyll maar se vaikuttaa jos pensapuolella on painetta niinkuin yleensä on moottorin sammuttamisen jälkeen. Kokeileppa huviksesi irrottaa pensaletku kaasuttimesta, kyllä pruikkaa mukavasti. Ja jos ei pruikkaa, neulaventtiili vuotaa yleisemmin.


Kyll maar se vaikuttaa jos pensapuolella on painetta niinkuin yleensä on moottorin sammuttamisen jälkeen. Kokeileppa huviksesi irrottaa pensaletku kaasuttimesta, kyllä pruikkaa mukavasti. Ja jos ei pruikkaa, neulaventtiili vuotaa yleisemmin.

Re: Lada 1200S-89 ei lähde käyntiin kuumalla/lämpimällä kone
Voisit kokeilla ottaa ilmanpuhdistajan pois ja pyytää kaveria suihkuttamaan kurkkuihin esim jarrucleaneria samalla kun starttaat kaasu puoliasennossa.
- Jos lähtee kuten kylmänä = vikaa polttoainepuolella
- Jos ei lähde tai kökii = vikaa sytytyspuolella / vikaa sytytys- sekä polttoainepuolella
- Jos lähtee kuten kylmänä = vikaa polttoainepuolella
- Jos ei lähde tai kökii = vikaa sytytyspuolella / vikaa sytytys- sekä polttoainepuolella