VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Nyt pääsin vasta laittamaan jakopäätä. Miten saan ketjun helpoiten pois ja uuden tilalle? Venakoppa ja jakokoppa on irti tottakai, ja nokkapyörä. Mitäs sitten?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Ketjunkiristin irti kokonaan. Apuakselin ratas irti kanssa muuten ei ketjua saa pois. Kampuran rattaan vierestä myös se ketjun hyppäämisen estävä tatti pois. Loppu lienee aika itsestäänselvää. 
Niitä nokan ja apuakselin rattaiden lukituslevyjä ei kannata käyttää uudelleen, lukite tilalle...

Niitä nokan ja apuakselin rattaiden lukituslevyjä ei kannata käyttää uudelleen, lukite tilalle...

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Kiristin oli irti. Apuakselin rattaan otin pois niin sain ketin pois. Nyt olis rojut paikoillaan, mutta syyläriä pitää puukottaa että mahtuu. Ja vesiletkut vaihtaa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Mikäs tuon automaatti kiristimen toiminta periaate on? Mietin että se 17mm ruuvi tiukata kiinni vai?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Automaatti kiristin minkä itelle asensin toimi ainakin kun vaan pulttas lohkon kylkeen kiinni pienoinen sokka pois jolloin jousi vapauttaa kiristimen ja alkaa painamaan jakoketjua sitten vaan tais olla kuuskulma pultti joka siihen kiristimen reikään kiinni suojaks. Varmaankin kaikissa vastaava toiminta periaate.
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

1 - mutteri cap;
2 - kiristin elin;
3 - pin;
4 - spring ring;
5 - spring mäntä;
6 - pesin;
7 - mäntä;
8 - keväällä;
9 - krakkausyksikkö;
10 - lukkorengas
Eli kun löyhdytät mutteria 1 niin silloin kiristimen lukituskara 9 löystyy ja kiristin pääsee kiristämään, sitten mutteri 1 kiinni.
Ja jos edelliset omistajat ovat kiristäneet mutterin 1 liian tiukalle niin saattaa olla että liuku 3 ei luistakkaan karan 9 läpi eikä kiristin toimi. Ja toki jos ketju on oikein venynyt niin silloinkin voi olla ettei vara riitä. Toki kiristimen pieni pidentäminen hitsaamalla on helppoa.
Kiristimen voi ottaa pois lohkosta ja mutteri 1 löysällä kokeilla painella pöytää vasten että liikkuuko kiristin (siis painetaan sisään ja todetaan että jousivoimalla palautuu).
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Kiristin on uusi ja ketjukin myös. Vanhan mallin kiristin toimii juurikin noin. Mutta tästä automaatti toimisesta ei ole tietoa. Mansesta ostettu
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Näin minäkin sen ajattelin.Akettaja kirjoitti:Automaatti kiristin minkä itelle asensin toimi ainakin kun vaan pulttas lohkon kylkeen kiinni pienoinen sokka pois jolloin jousi vapauttaa kiristimen ja alkaa painamaan jakoketjua sitten vaan tais olla kuuskulma pultti joka siihen kiristimen reikään kiinni suojaks. Varmaankin kaikissa vastaava toiminta periaate.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Joku siellä on nyt vituillaan kun jakopää rämisee ihan helvatasti kun tulee moottorijarrutus. Mikä siellä voi olla pielessä kun kaikki osat on uusia? Kuullostaa siis siltä että ketju olis todella löysällä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Liikkuuko kiristinkenkä?
Jossain tarvikkeissa on niin tiukat paikat, ettei välttämättä kiristin jaksa painaa.
Jossain tarvikkeissa on niin tiukat paikat, ettei välttämättä kiristin jaksa painaa.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Liikkui silloin kun asensin sen. Mutta pitää tarkastaa sekin. Kokeilen myös vanhaa kiristintä jos uudessa joku häikkä. Jos ei tuolla muutu niin avattava taas koko jakopää. 

Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Onko kiristin riittävän pitkä? eli onko kantta/lohkoa laskettu rankasti jolloin ketju jää liian pitkäksi? Paina laaharia ketjua vasten (ensin toki ne ketjun löysät laaharin puolelle) ja mittaa, sitten tarkistat onko kiristin riittävä vai pitääkö jatkaa.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Kanteen ei ole tehty mitään muutoksia. Tässä on vielä korkeampi 1200-1600 kansikin paikoillaan, eli ketjussä vähemmän löysää mitä vakio 1700 koneessa. Kiristin kenkä oli kyllä hieman erinäköinen kuin pois otettu. Hieman kaarevampi ja lyhyempi, mutta muutoin samanlainen.
myös syyläri on uusi ja sekin teki temppuja. sammutin auton pihaan, niin nesteet tuli paisuntasäiliön korkin välistä pihalle. Nyt paisari ja syyläri on piripintaan täynnä
Täytin syylärin täyteen ja paisarin mix-max merkkien väliin, kun syylärin vaihdoin. Mikäs ihme Ja jarrut rupes laahaamaan todenteolla. Katsastuksessa eikä penkityksesen aikana tullut mitään ongelmia, nyt sitten jakopäärempan jälkeen kaikki viat 
myös syyläri on uusi ja sekin teki temppuja. sammutin auton pihaan, niin nesteet tuli paisuntasäiliön korkin välistä pihalle. Nyt paisari ja syyläri on piripintaan täynnä


Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Laita suosiolla se ratasketjunkiristin niin ei tarvi leikkiä...
Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.

Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.
Lada kardan...??? Njet... Volga
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Oli rataskiristimet loppu mansesta, olisin sellaiset muutoin ottanut. vakio pulteilla kasattu jakokoppaStuba kirjoitti:Laita suosiolla se ratasketjunkiristin niin ei tarvi leikkiä...![]()
Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98