VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Nyt pääsin vasta laittamaan jakopäätä. Miten saan ketjun helpoiten pois ja uuden tilalle? Venakoppa ja jakokoppa on irti tottakai, ja nokkapyörä. Mitäs sitten?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ketjunkiristin irti kokonaan. Apuakselin ratas irti kanssa muuten ei ketjua saa pois. Kampuran rattaan vierestä myös se ketjun hyppäämisen estävä tatti pois. Loppu lienee aika itsestäänselvää. :lol:

Niitä nokan ja apuakselin rattaiden lukituslevyjä ei kannata käyttää uudelleen, lukite tilalle... :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kiristin oli irti. Apuakselin rattaan otin pois niin sain ketin pois. Nyt olis rojut paikoillaan, mutta syyläriä pitää puukottaa että mahtuu. Ja vesiletkut vaihtaa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Mikäs tuon automaatti kiristimen toiminta periaate on? Mietin että se 17mm ruuvi tiukata kiinni vai?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Automaatti kiristin minkä itelle asensin toimi ainakin kun vaan pulttas lohkon kylkeen kiinni pienoinen sokka pois jolloin jousi vapauttaa kiristimen ja alkaa painamaan jakoketjua sitten vaan tais olla kuuskulma pultti joka siihen kiristimen reikään kiinni suojaks. Varmaankin kaikissa vastaava toiminta periaate.
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuva
1 - mutteri cap;
2 - kiristin elin;
3 - pin;
4 - spring ring;
5 - spring mäntä;
6 - pesin;
7 - mäntä;
8 - keväällä;
9 - krakkausyksikkö;
10 - lukkorengas

Eli kun löyhdytät mutteria 1 niin silloin kiristimen lukituskara 9 löystyy ja kiristin pääsee kiristämään, sitten mutteri 1 kiinni.
Ja jos edelliset omistajat ovat kiristäneet mutterin 1 liian tiukalle niin saattaa olla että liuku 3 ei luistakkaan karan 9 läpi eikä kiristin toimi. Ja toki jos ketju on oikein venynyt niin silloinkin voi olla ettei vara riitä. Toki kiristimen pieni pidentäminen hitsaamalla on helppoa.
Kiristimen voi ottaa pois lohkosta ja mutteri 1 löysällä kokeilla painella pöytää vasten että liikkuuko kiristin (siis painetaan sisään ja todetaan että jousivoimalla palautuu).
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kiristin on uusi ja ketjukin myös. Vanhan mallin kiristin toimii juurikin noin. Mutta tästä automaatti toimisesta ei ole tietoa. Mansesta ostettu
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Akettaja kirjoitti:Automaatti kiristin minkä itelle asensin toimi ainakin kun vaan pulttas lohkon kylkeen kiinni pienoinen sokka pois jolloin jousi vapauttaa kiristimen ja alkaa painamaan jakoketjua sitten vaan tais olla kuuskulma pultti joka siihen kiristimen reikään kiinni suojaks. Varmaankin kaikissa vastaava toiminta periaate.
Näin minäkin sen ajattelin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Joku siellä on nyt vituillaan kun jakopää rämisee ihan helvatasti kun tulee moottorijarrutus. Mikä siellä voi olla pielessä kun kaikki osat on uusia? Kuullostaa siis siltä että ketju olis todella löysällä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja Mara »

Liikkuuko kiristinkenkä?
Jossain tarvikkeissa on niin tiukat paikat, ettei välttämättä kiristin jaksa painaa.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Liikkui silloin kun asensin sen. Mutta pitää tarkastaa sekin. Kokeilen myös vanhaa kiristintä jos uudessa joku häikkä. Jos ei tuolla muutu niin avattava taas koko jakopää. :(
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko kiristin riittävän pitkä? eli onko kantta/lohkoa laskettu rankasti jolloin ketju jää liian pitkäksi? Paina laaharia ketjua vasten (ensin toki ne ketjun löysät laaharin puolelle) ja mittaa, sitten tarkistat onko kiristin riittävä vai pitääkö jatkaa.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kanteen ei ole tehty mitään muutoksia. Tässä on vielä korkeampi 1200-1600 kansikin paikoillaan, eli ketjussä vähemmän löysää mitä vakio 1700 koneessa. Kiristin kenkä oli kyllä hieman erinäköinen kuin pois otettu. Hieman kaarevampi ja lyhyempi, mutta muutoin samanlainen.
myös syyläri on uusi ja sekin teki temppuja. sammutin auton pihaan, niin nesteet tuli paisuntasäiliön korkin välistä pihalle. Nyt paisari ja syyläri on piripintaan täynnä :shock: Täytin syylärin täyteen ja paisarin mix-max merkkien väliin, kun syylärin vaihdoin. Mikäs ihme Ja jarrut rupes laahaamaan todenteolla. Katsastuksessa eikä penkityksesen aikana tullut mitään ongelmia, nyt sitten jakopäärempan jälkeen kaikki viat :(
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Laita suosiolla se ratasketjunkiristin niin ei tarvi leikkiä... :)

Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Stuba kirjoitti:Laita suosiolla se ratasketjunkiristin niin ei tarvi leikkiä... :)

Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.
Oli rataskiristimet loppu mansesta, olisin sellaiset muutoin ottanut. vakio pulteilla kasattu jakokoppa
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin