VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Kevät on jo pitkällä ja viimeinkin sain aikaaseksi tehdä Ladallekkin jotakin...
Kone pois keulalta ja toteamus että kytkin on aikalailla valmis, uusi kytkin paikoilleen ja öljypohjan kimppuun... Totesin että joskus tuohon hankkimani öljypohjan tiiviste ei sovi ketjukoneeseen, olisko sitten samaran kun oli lyhyempi... Homma jäi kesken ja jatkuu kun mansemotorsin paketti saapuu pohjanmaalle...
Kone pois keulalta ja toteamus että kytkin on aikalailla valmis, uusi kytkin paikoilleen ja öljypohjan kimppuun... Totesin että joskus tuohon hankkimani öljypohjan tiiviste ei sovi ketjukoneeseen, olisko sitten samaran kun oli lyhyempi... Homma jäi kesken ja jatkuu kun mansemotorsin paketti saapuu pohjanmaalle...
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Voi ##### että voi ottaa lujahan yks Ladan kytkinremontti... No, nyt viimmeinkin tuola olis kone paikallaan... Vähä vielä hiluja kiinni, jarrupaineensäätimen vaihto ja sais kokeilla taas leimalle... Kun nyt meni näinkin pitkälle niin tuohon saakin nyt sitten pitkän leiman, lokakuuhun -16...
Alkaakin olla jo vieroitusoireita Ladailusta...

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Noin vain Lada olis taas leimas, ja hyväksytty huomautuksitta...
Ainut ongema meinas muodostua kun miliisit meinas viedä ladasta kilvet katsastukseen ajelles... Onneksi olis varannu ajan etukäteen...
On se taas jännä kun ajelee Ladalla, ajoin konttorilta suoraan tankkaamaan läheiselle tb:lle. Vierellä mittarilla tankanneesta autosta pitkätukkainen nahkatakkiin sonnustautunut kaveri tuli välittömästi kyselemään että mistä sais sitä ja tätä osaa Ladaan, silläkin oli kuulemma kanttilamppu... Seuraavaksi toisella puolella mittaria tankannut astra-kuski tuli juttelemaan ja kyselemään...
Kun foorttia tankkaa niin saa varmasti olla kaikes rauhas...
Ainut ongema meinas muodostua kun miliisit meinas viedä ladasta kilvet katsastukseen ajelles... Onneksi olis varannu ajan etukäteen...
On se taas jännä kun ajelee Ladalla, ajoin konttorilta suoraan tankkaamaan läheiselle tb:lle. Vierellä mittarilla tankanneesta autosta pitkätukkainen nahkatakkiin sonnustautunut kaveri tuli välittömästi kyselemään että mistä sais sitä ja tätä osaa Ladaan, silläkin oli kuulemma kanttilamppu... Seuraavaksi toisella puolella mittaria tankannut astra-kuski tuli juttelemaan ja kyselemään...

Kun foorttia tankkaa niin saa varmasti olla kaikes rauhas...

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Perhana, startti vaivaa...
Ensin vanha startti alkoi pyörittää hitaasti ja vaivalloisesti, ajattelin että vanha akku on tiensä pääs, uudemmalla akulma asia ei siitä muuttunut miksikään... Nappasin startin irti ja vaihdoin hiilet ja puslat, eipä tuo silläkään enää elpynyt... No, hommasin tilalle peruskorjatun startin ja laittelin sen kiinni, nyt pyörittää hyvin, mutta ratas putoaa nopeasti pois starttikehältä, elikkä kone pyörätää ja startti jää pyörimään tyhjää starttausasennolla... Välillä melkoinen työmaa saada tuolla auto käyntiin... Kokeilin vaihtaa startin solenoidin, mutta asia ei muuttunut sillä miksikään...
Mitäs kokeiltais seuraavaksi...?
Ensin vanha startti alkoi pyörittää hitaasti ja vaivalloisesti, ajattelin että vanha akku on tiensä pääs, uudemmalla akulma asia ei siitä muuttunut miksikään... Nappasin startin irti ja vaihdoin hiilet ja puslat, eipä tuo silläkään enää elpynyt... No, hommasin tilalle peruskorjatun startin ja laittelin sen kiinni, nyt pyörittää hyvin, mutta ratas putoaa nopeasti pois starttikehältä, elikkä kone pyörätää ja startti jää pyörimään tyhjää starttausasennolla... Välillä melkoinen työmaa saada tuolla auto käyntiin... Kokeilin vaihtaa startin solenoidin, mutta asia ei muuttunut sillä miksikään...
Mitäs kokeiltais seuraavaksi...?
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Lopetin sitten pelleilyn ja hain uuden startin, oli puolta pienempi kun orkkis.... Mutta hyvin tuntuu pyörittävän...kappa12 kirjoitti:Mitäs kokeiltais seuraavaksi...?

Nyt kun startin sai pelaamaan niin laturi teki tempun ja nakkas siimapyörän vaasan motarille... Ei taas voi kun nauraa, ei oikeen itkiäkkään viitti...


Kesän aikana Lada toimi myös raksa-autona autotallityömaalla, hienosti pikkulohko jaksoi viedä kaksakselista traileria ja villakuormaa...

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
kappa12 kirjoitti:Lopetin sitten pelleilyn ja hain uuden startin, oli puolta pienempi kun orkkis.... Mutta hyvin tuntuu pyörittävän...kappa12 kirjoitti:Mitäs kokeiltais seuraavaksi...?
Joo ne on niitä alennusvaihteella olevia startteja. Paljon helpompi pujottaa paikoilleen ja pyörittää nopeammin kuin orkkis startti
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Onko Ladas enemmän ominaisuus kun vika, että kampiakselin etustefalta vuotaa öljyä...?
Oon nyt kaks kertaa vaihtanu tuon stefan ja edelleen sieltä tihuuttaa ajos öljyä, muuten ei niin väliksi, mutta se vähäinenkin leviää hihnapyörästä ja sotkee koko konehuoneen...
Millä ihmeellä tuon saa pitämään, hihnapyörän tiivistepinnaskaan ei mun mielestä tuntunu sormeen kulumaa...
Oon nyt kaks kertaa vaihtanu tuon stefan ja edelleen sieltä tihuuttaa ajos öljyä, muuten ei niin väliksi, mutta se vähäinenkin leviää hihnapyörästä ja sotkee koko konehuoneen...
Millä ihmeellä tuon saa pitämään, hihnapyörän tiivistepinnaskaan ei mun mielestä tuntunu sormeen kulumaa...
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Ilmeisesti asennusvirhe jos ei pidä. Kyllä uusi stefa kestää sen kymmenen vuotta. Nyt kun laitat seuraavaa stefaa niin keskitä se kammen keskelle. Eli otatat ja löyhdytät sitä etupalaa missä stefa on ja laitat stefan, sitten kun on keskellä niin kiristät kohdalleen.kappa12 kirjoitti:Onko Ladas enemmän ominaisuus kun vika...? Oon nyt kaks kertaa vaihtanu tuon...
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
No kieltämättä en oo tuota laippaa keskittäny mitenkään, lätkäissy vain kiinni...
Pitää talvella ottaa se irti ja laittaa keskelle...

Pitää talvella ottaa se irti ja laittaa keskelle...
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Joskus se menee säkällä riitävän keskelle ja joskus ei, nopea se kuitenkin on keskittää jos käytetty paperitiivisteitä (liimatun joutuu irrottamaan)
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Arvaappa vain onko öljypohja ja se paperitiiviste laitettu liiman kans...pressa kirjoitti:(liimatun joutuu irrottamaan)

Pitää laittaa tuokin kuntoon kun saa aikaaseksi... Tuota on nyt taas sen verran paljon ruuvattu että tuohon voi hetki mennä ennenkun jaksaa paneutua...
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Jaahas, kyllä se sen verran vuotaa että pakko tuohon on paneutua aika pikaisestikkin...kappa12 kirjoitti:Tuota on nyt taas sen verran paljon ruuvattu että tuohon voi hetki mennä ennenkun jaksaa paneutua...

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Aika nätisti tuo keskittyy kun laittaa jakokopan paikoilleen ja jättää mutterit löysälle ja painasee hihnapyörän paikoilleen ja kiristää sitten vasta mutterit. Muistaakseni joutuu vielä kuitenkin vetäseen kertaalleen hihnapyörän pois että saa ne pari mutteria kiristettyä. Öljypohjan pultit kiristää sitten vasta viimeisenä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Hyvä tietää... Pitää kokeella viikonloppuna napata se käteen ja kattoa saisko sen keskelle ja pitämään...jta kirjoitti:Aika nätisti tuo keskittyy kun laittaa jakokopan paikoilleen ja jättää mutterit löysälle ja painasee hihnapyörän paikoilleen ja kiristää sitten vasta mutterit. Muistaakseni joutuu vielä kuitenkin vetäseen kertaalleen hihnapyörän pois että saa ne pari mutteria kiristettyä. Öljypohjan pultit kiristää sitten vasta viimeisenä.

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Yksi tapaus tuossa oli jossa uusikin stefa vuoti, syynä oli se että r*ssällä oli "vähän" sattunut toleranssia osiin, kun laitoit jakopään kotelon paikoilleen niin silti aina oli vähintään 0,60-0,90 mm epäkeskeinen kampiakselin päähän nähden. Juu eikä sillä kampiakselin hihnapyörällä ole osaa eikä arpaa kun koko kotelossa mitat heittää noin pahasti, oli se paikoillaan tai ei niin samalla tavalla menee pieleen.
Maksimissaan 0,10 mm saisi olla säteisheittoa noin pienellä stefalla.
Asia korjaantui poistamalla jakopään kotelon yläreunasta pinnapultit (pultit tilalle) jolloin kotelo pääsi liikkumaan oikeaan kohtaan ja keskittämällä kotelo erittäin tarkasti mittaamalla kampuran pään suhteen joka suunnassa.
Näissähän vuotaa aina nuo etupään stefat, epäilen että useimmissa on ihan tehtaankin jäljiltä tuon kotelon keskitys aivan päin h*lvettiä.

Maksimissaan 0,10 mm saisi olla säteisheittoa noin pienellä stefalla.
Asia korjaantui poistamalla jakopään kotelon yläreunasta pinnapultit (pultit tilalle) jolloin kotelo pääsi liikkumaan oikeaan kohtaan ja keskittämällä kotelo erittäin tarkasti mittaamalla kampuran pään suhteen joka suunnassa.
Näissähän vuotaa aina nuo etupään stefat, epäilen että useimmissa on ihan tehtaankin jäljiltä tuon kotelon keskitys aivan päin h*lvettiä.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™