Nyt on taas pari tapausta ollut esillä Helsingistä. Liekö siellä liikennöinti stressaavampaa, onhan siellä tosin liikennöijiäkin enemmän kuin Pihtiputaalla tai Ilomantsissa. Helsingissä olen kyllä huomannut, että bussi- ja taksikuskit ovat parhaita liiikenteen tuntijoita ja opettajia.
Venäläisissä kojelautakameravideoissa näkee usein nokkapokkajuttuja.
Itseni olen ajatellut rauhalliseksi liikenteessä. Kuitenkin tulee mieleen yksi vanha tapaus, joka nolottaa vieläkin. Ajelin pientä hiekkatietä kun edessä ajava mopopappa alkoi ilman mitään varoitusta kääntyä vasemmalle pihatielle. Tönkköjarrutuksen jälkeen Fiiatti pysähtyi ilman törmäystä. Tilanne säikäytti pahasti, hyppäsin autosta, poimin pienen kiven tieltä ja heitin papan perään. Onneksi ei osunut.
Liikienneraivo
Liikienneraivo
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Liikienneraivo
Moi,
Helsingin ja pääkaupunkiseudun ongelmat johtuvat stressistä, kiireestä ja autojen ylinopeudesta. Monet ongelmat alkavat täällä siitä, että autoilijat ajavat usein sen 10-20 km/t ylinopeutta. Tällöin tilanteet pyöräilijöiden kanssa tulevat yllättäen.
Kun aikaa on vähän niin väistämissääntöjä ei siinä ajassa muisteta. Autoilijalle jää kaksi vaihto-ehtoa tehdä voimakas jarrutus tai olla välittämättä pyöräilijöistä ja painaa kaasua. Moni valitsee jälkimmäisen koska siinä renkaat ja poltto-ainetta kuluu vähemmän.
Myös pyöräilijä ei haluaisi kovassa vauhdissa alkaa jarruttamaan voimallisesti. Siinä sitten katsotaan loppuun asti kumpi väistää.
Helsingin ja pääkaupunkiseudun ongelmat johtuvat stressistä, kiireestä ja autojen ylinopeudesta. Monet ongelmat alkavat täällä siitä, että autoilijat ajavat usein sen 10-20 km/t ylinopeutta. Tällöin tilanteet pyöräilijöiden kanssa tulevat yllättäen.
Kun aikaa on vähän niin väistämissääntöjä ei siinä ajassa muisteta. Autoilijalle jää kaksi vaihto-ehtoa tehdä voimakas jarrutus tai olla välittämättä pyöräilijöistä ja painaa kaasua. Moni valitsee jälkimmäisen koska siinä renkaat ja poltto-ainetta kuluu vähemmän.
Myös pyöräilijä ei haluaisi kovassa vauhdissa alkaa jarruttamaan voimallisesti. Siinä sitten katsotaan loppuun asti kumpi väistää.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Liikienneraivo
Kevyen liikenteen edustajan on sitten hyvä huudella sielta auton alta, että minulla kautta profeetan parran, oli etuajo-oikeus.Jouska kirjoitti: Kun aikaa on vähän niin väistämissääntöjä ei siinä ajassa muisteta. Autoilijalle jää kaksi vaihto-ehtoa tehdä voimakas jarrutus tai olla välittämättä pyöräilijöistä ja painaa kaasua. Moni valitsee jälkimmäisen koska siinä renkaat ja poltto-ainetta kuluu vähemmän.
Myös pyöräilijä ei haluaisi kovassa vauhdissa alkaa jarruttamaan voimallisesti. Siinä sitten katsotaan loppuun asti kumpi väistää.

p.s.
Liikienneraivo --> Liikenneraivo

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Liikienneraivo
Kerran joku taksi tuli ladan eteen jonossa noin 20 senttimetrin turvavälillä ja alkoi vielä jarrutella siinä, täysin tarpeeton liike vielä kun sillä toisella kaistallakin olisi päässyt etenemään. No kohta ohitin taksin viereistä kaistaa ja tupsahdin eteen aika lailla turvavälin minimillä. En kyllä jäänyt jarruttelemaan vaan jatkoin matkaani rajoituksen mukaan.
Raivoajien kohteeksi olen joutunut monet kerrat..kaljatölkkiä lasiin, edessä tehty äkkijarrutus jos toinenkin ja päättyvältä kaistalta tultu eteen niin että ladan peili väärinpäin.
Jotkin pyöräilijät ovat pitäneet vauhtia, heilutelleet kesoa, nyrkkiä ja sanan säilää aika lailla kun jalan olen kulkenut.
Raivoajien kohteeksi olen joutunut monet kerrat..kaljatölkkiä lasiin, edessä tehty äkkijarrutus jos toinenkin ja päättyvältä kaistalta tultu eteen niin että ladan peili väärinpäin.
Jotkin pyöräilijät ovat pitäneet vauhtia, heilutelleet kesoa, nyrkkiä ja sanan säilää aika lailla kun jalan olen kulkenut.
Re: Liikienneraivo
Itsellä ei muistu mieleen kuin yksi tapaus jossa olen saanut kokenut liikenneraivoa. Sekään ei ole tapahtunut Suomessa vaan itäisen Saksan eteläosissa aikana jolloin Saksat olivat hiljattain yhdistyneet. Tapaukseen liittyy myös Lada, jolloin en vielä niiden kanssa ollut ehtinyt olla juurikaan tekemisissä.
Vuonna 1991 lähdimme syyskuussa veljeni kanssa ajelemaan Transitilla kohti Slovakiaa seuraamaan "Six-daysia". Pysähdyimme Dresdenin jälkeen johonkin baariin ja sieltä lähdimme ajelemaan alaspäin kohti Tsekin rajaa ja Teplice nimistä kaupunkia. Samaan aikaan baarista lähti edellemme "karvahattu-Lada" (enpä tiennyt vielä silloin, että se on VAZ-2101, enkä kiinnittänyt siihen juuri muutenkaan huomiota). Oli jotain keskiyötä ja täysin pimeä tie edessä.
Jossain sitten kymmenisin kilometriä sieltä baarista lähdettyä tämä Lada tuli vastaan poikittain ajettuna tielle mäennyppylän päällä sellaisella synkällä "metsätaipaleella". Se senaikainen tie oli ainakin silloin niin kapeaa, ettei siitä päässyt ohi sivusta ajamaan. Ajattelin heti, että tämä on ryöstö ja joku rosvoporukka on meitä seurannut ja teki väijytyksen siihen.
Ladasta nousikin ison kokoinen äijä n. puolen metrin rautatanko kädessään, katselin enää, että mistä ne muut tulee sieltä metsästä esiin. Äijä tuli rautatanko ylhäällä kädessä kuitenkin yksin ja raivon vallassa Transitin kuskin oven viereen ja olin ihmeissäni, ettei tämä ilmeisesti olekaan ryöstö kun ketään muuta ei tulekaan tilanteeseen. Olin aivan äimän käkenä, mistähän tässä on oikein nyt kysymys?
Äijä raivosi sen rautatankonsa kanssa parisen minuuttia ja teki sillä lyöntiliikkeitä kohti Transittia. Huomatessaan ilmeisesti lopulta, että me ollaankin turisteja eikä ymmärretä mitään sen raivoamisesta, niin käveli takaisin Ladalleen ja lähti ajelemaan paikalta. Ehkä se myös vaikutti, että meitä oli kaksi, jos olisin ollut yksin, sitten ei tiedä mitä olisi tapahtunut.
Alettiin veljen kanssa pohtia, että mitähän tässä oikein tapahtui ja mistähän johtui tällainen raivonpurkaus?
Tultiin siihen johtopäätökseen, että minä ajoin Ladakuskin mielestä liian kauan pitkillä valoilla sillä mutkittelevalla ja mäkisellä tieosuudella aina kun Lada sattui samaan valokeilaan edessä. Mielestäni kyllä vaihdoin lyhyille aina heti kun ne Ladan perävalot tulivat näkyviin ja enkä mielestäni ajellut edes kovinkaan lähellä tätä. Varmasti siinä tuntemattomalla tiellä ja pilkkopimeällä sattuikin, että ne Transitin pitkät valot olivat tätä Ladakuskia jonkun kerran taustapeilistä häikäisseet, en sitä väitä. Transitissa on aika kirkkaat valot kyllä, mutta missään tapauksessa ei ollut tarkoitus ketään niillä ainakaan tahalllaan häikäistä. Oli varmaankin valmiiksi jo jostain ärsyyntynyt ja pinna sitten vain katkesi.
Tämmöinen tarina.
Vuonna 1991 lähdimme syyskuussa veljeni kanssa ajelemaan Transitilla kohti Slovakiaa seuraamaan "Six-daysia". Pysähdyimme Dresdenin jälkeen johonkin baariin ja sieltä lähdimme ajelemaan alaspäin kohti Tsekin rajaa ja Teplice nimistä kaupunkia. Samaan aikaan baarista lähti edellemme "karvahattu-Lada" (enpä tiennyt vielä silloin, että se on VAZ-2101, enkä kiinnittänyt siihen juuri muutenkaan huomiota). Oli jotain keskiyötä ja täysin pimeä tie edessä.
Jossain sitten kymmenisin kilometriä sieltä baarista lähdettyä tämä Lada tuli vastaan poikittain ajettuna tielle mäennyppylän päällä sellaisella synkällä "metsätaipaleella". Se senaikainen tie oli ainakin silloin niin kapeaa, ettei siitä päässyt ohi sivusta ajamaan. Ajattelin heti, että tämä on ryöstö ja joku rosvoporukka on meitä seurannut ja teki väijytyksen siihen.
Ladasta nousikin ison kokoinen äijä n. puolen metrin rautatanko kädessään, katselin enää, että mistä ne muut tulee sieltä metsästä esiin. Äijä tuli rautatanko ylhäällä kädessä kuitenkin yksin ja raivon vallassa Transitin kuskin oven viereen ja olin ihmeissäni, ettei tämä ilmeisesti olekaan ryöstö kun ketään muuta ei tulekaan tilanteeseen. Olin aivan äimän käkenä, mistähän tässä on oikein nyt kysymys?
Äijä raivosi sen rautatankonsa kanssa parisen minuuttia ja teki sillä lyöntiliikkeitä kohti Transittia. Huomatessaan ilmeisesti lopulta, että me ollaankin turisteja eikä ymmärretä mitään sen raivoamisesta, niin käveli takaisin Ladalleen ja lähti ajelemaan paikalta. Ehkä se myös vaikutti, että meitä oli kaksi, jos olisin ollut yksin, sitten ei tiedä mitä olisi tapahtunut.
Alettiin veljen kanssa pohtia, että mitähän tässä oikein tapahtui ja mistähän johtui tällainen raivonpurkaus?
Tultiin siihen johtopäätökseen, että minä ajoin Ladakuskin mielestä liian kauan pitkillä valoilla sillä mutkittelevalla ja mäkisellä tieosuudella aina kun Lada sattui samaan valokeilaan edessä. Mielestäni kyllä vaihdoin lyhyille aina heti kun ne Ladan perävalot tulivat näkyviin ja enkä mielestäni ajellut edes kovinkaan lähellä tätä. Varmasti siinä tuntemattomalla tiellä ja pilkkopimeällä sattuikin, että ne Transitin pitkät valot olivat tätä Ladakuskia jonkun kerran taustapeilistä häikäisseet, en sitä väitä. Transitissa on aika kirkkaat valot kyllä, mutta missään tapauksessa ei ollut tarkoitus ketään niillä ainakaan tahalllaan häikäistä. Oli varmaankin valmiiksi jo jostain ärsyyntynyt ja pinna sitten vain katkesi.
Tämmöinen tarina.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»