Samara talviautona
Samara talviautona
Taas alkaa talvi lähestyä ja viimeistään viikon päästä otan Ladan käyttöön. Vaikea kuvitella mitään parempaa kulkuvälinettä. Toki tuo Ooppeli olisi hiljaisempi, mutta siinä on niin paljon pintaruostetta, että on parempi pitää se vain kesäajossa.
Takalasinpyyhin hieman haamuilee, mutta en raaski ostaa uutta viiksisysteemiä. Laitoin edellisen omistajan katkaisemaan johtoon jatkopätkän, jotta voin tökätä abikot yhteen. Voisin laittaa lisäksi erillisen kytkimen, jotta käyttö olisi helpompaa, mutta aika harvoin se takalasi rapaantuu liikaa.
Toivottavasti Lada toimii koko talven, ettei tarvitse ottaa väärän merkkistä autoa esille.
Aika vähällä bensan kulutuksella on talvellakin selvitty, mitä Teidän Lada haukkaa talviajossa?
Takalasinpyyhin hieman haamuilee, mutta en raaski ostaa uutta viiksisysteemiä. Laitoin edellisen omistajan katkaisemaan johtoon jatkopätkän, jotta voin tökätä abikot yhteen. Voisin laittaa lisäksi erillisen kytkimen, jotta käyttö olisi helpompaa, mutta aika harvoin se takalasi rapaantuu liikaa.
Toivottavasti Lada toimii koko talven, ettei tarvitse ottaa väärän merkkistä autoa esille.
Aika vähällä bensan kulutuksella on talvellakin selvitty, mitä Teidän Lada haukkaa talviajossa?
Re: Samara talviautona
Moi,
Mun käsityksen mukaan omani vie talviajossa nastarenkailla sellaisen 6,9-7,2 litraa satasella aika raskaalla kaasujalalla.
Lisätään vielä että ajo on taajama-ajoa ja maantietä. Eli 35-80 km/tunnissa. Pysähdyksiä liikennevaloissa aika usein.
Mun käsityksen mukaan omani vie talviajossa nastarenkailla sellaisen 6,9-7,2 litraa satasella aika raskaalla kaasujalalla.
Lisätään vielä että ajo on taajama-ajoa ja maantietä. Eli 35-80 km/tunnissa. Pysähdyksiä liikennevaloissa aika usein.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara talviautona
Itse pistin -88 museoSamaran talveksi lepoon, ja ajot hoitukoon vanhalla Corollalla (sekä pösö 505:llä). Säästyypähän samara ruosteelta. Talviajossa kaasarisamara vaatii ryypyn käyttöä pitkään, ja työntää melko ärsyttävän paljon savua (vesihöyryä). Kaupungeissa ei ilkeä siksi ajella ettei tuki näkyvyyttä kaikilta. Sama koskee kyllä tuota minun pösöäkin, kun on 50-luvun tasoa tekniikka. Päästöt mittauksissa kuitenkin olleet Samarassa niin pienet, että menisi kuulemma katalysaattoriautonkin testistä läpi. Ajettuhan sillä yksilöllä on vaan 65 tkm. Lämpöä alkaa tulla vasta pitkän ajan jälkeen, ja minunkin auto vaatisi varmaan lämpövivustojen säätöä, ei varmaan hanat aukea kunnolla. Nitinöitten ja natinoitten määrä on infernaalinen pakkasella. Plussana talviajossa se, että Samara on talvellakin hyvä ajaa ja suuntavakaa, ei tee corollamaisia yllätysluisuja vastaantulijan kaistalle. Kulutus alle kahdeksan litran kuitenkin, vaikkei kaasarisamara ole mikään säästöpossu koskaan.
Re: Samara talviautona
Sen, että aukeaako hana kunnolla pystyy melko helposti tarkastamaan kädellä kun löytää sen vivun sieltä apparin puolelta "jalkatilasta". Itsellä se aukeaa, mutta muistan kun veljellä oli vielä Samara, niin siinä ei, piti kädellä hieman auttaa lopussa.
Eiköhän tuon oman kulutus ole samoissa kun Jouskallakin. Nyt on ajeltu jo jonkin aikaa alle euron bensoilla, ei ole niin väliä.
Eiköhän tuon oman kulutus ole samoissa kun Jouskallakin. Nyt on ajeltu jo jonkin aikaa alle euron bensoilla, ei ole niin väliä.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara talviautona
Kaks talvea yrittänyt Samaralla pärjätä, mutta molempina talvina auto luovuttanut. Ekana talvena meni kytkin ja taka-akseli poikki ja toisena talvena jarruputki pamahti poikki ja molemmat takapyöränlaakerit poksahti samaan aikaan sekä takakontin luukusta pamahti saranat hajalle. Seuraavan talven kyllä ajan takaveto ladalla kun ne sentään kestää 

-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Samara talviautona
Onko venäjän bensoissa alkoholeja, kuten metanolia, etanolia, propanolia... ?samarai kirjoitti:Sen, että aukeaako hana kunnolla pystyy melko helposti tarkastamaan kädellä kun löytää sen vivun sieltä apparin puolelta "jalkatilasta". Itsellä se aukeaa, mutta muistan kun veljellä oli vielä Samara, niin siinä ei, piti kädellä hieman auttaa lopussa.
Eiköhän tuon oman kulutus ole samoissa kun Jouskallakin. Nyt on ajeltu jo jonkin aikaa alle euron bensoilla, ei ole niin väliä.
Paljonko tällä hetkellä maksaa?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Samara talviautona
Moi,
Tallinnan bensan hinta oli eilen satamassa 1,02 euroa per litra.
Tallinnan bensan hinta oli eilen satamassa 1,02 euroa per litra.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Samara talviautona
Kannattaa siis lähteä reilusti vetävällä tankilla viinanhakuun, tulee lisää säästöä. 

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Samara talviautona
Kyse oli siis Virosta, ei se Putin sentään vielä Baltiaa ole miehittänyt.
Tässä on hinnat vajaa kuukausi takaisin Tartosta:

Neste tuo bensat Viroon tietääkseni Liettuasta.
Parikymmentä vuotta sitten kun "kolonkkalla" tankkasi lisäaineena polttoaineeseen sai poikkeuksetta vettä. Isuzun bensakonekin joskus 90-luvulla veti kaasarin niin pahasti jäihin, että oli työ saada se sulatetuksi.
Huomenna sitten näkee, mikä on päivän hinta.

Tässä on hinnat vajaa kuukausi takaisin Tartosta:

Neste tuo bensat Viroon tietääkseni Liettuasta.
Parikymmentä vuotta sitten kun "kolonkkalla" tankkasi lisäaineena polttoaineeseen sai poikkeuksetta vettä. Isuzun bensakonekin joskus 90-luvulla veti kaasarin niin pahasti jäihin, että oli työ saada se sulatetuksi.
Huomenna sitten näkee, mikä on päivän hinta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara talviautona
Johan nyt, ettei vain olisi niinsanottu maanantaikappale. Meikäläisellä Samara on aina toiminut kuin kello. Aika vähän ajettuja yksilöitä nämä ovat olleet, noin 70000 - 155000 -ajettuja. Ruiskulada ei temppuile muuta kuin silloin, kun laittaa yli 50% etanolia tankkiin.Jarkko_I kirjoitti:Kaks talvea yrittänyt Samaralla pärjätä, mutta molempina talvina auto luovuttanut. Ekana talvena meni kytkin ja taka-akseli poikki ja toisena talvena jarruputki pamahti poikki ja molemmat takapyöränlaakerit poksahti samaan aikaan sekä takakontin luukusta pamahti saranat hajalle. Seuraavan talven kyllä ajan takaveto ladalla kun ne sentään kestää
Tietenkin tuo takalasinpyyhin pottuilee ja pissapojan säiliö on melkein kaikissa yksilöissä haljennut. Ihme ja kumma, tässä on vielä alkuperäinen säiliö käytössä.
Jos tämän eurosamarani takaiskarin kuppi olisi hitsaamaton, niin en malttaisi ajaa talvella, vaan säästelisin Ladaani. Nyt laitoin vain kynnykset ja ovet öljyä täyteen ja sitten päästin rasvat takaisin kippoon. Pohja vaikutti muuten niin hyvältä, että tuskin se kärsii suolavellistä. Muutama muovitulppa oli kadonnut pohjan tuuletusreiistä, joten hain Kumi-Järviseltä kourallisen tulppia niiden tilkitsemiseen.
Re: Samara talviautona
Voi vitsin vitsin vitsi, noin halpaa kun olisi täällä, niin ei tarvitsisi leikkiä etanolin kanssa.Jouska kirjoitti:Moi,
Tallinnan bensan hinta oli eilen satamassa 1,02 euroa per litra.
Re: Samara talviautona
Aika vähällä olet päässyt. Muistelisin, että itsellä olisi pyörinyt talvikulutus jossain 8l/100km. Täytyy kokeilla laittaa lisää ilmanpainetta renkaisiin. Siinä on kyllä se vaara, että Ladan pellit menee kurttuun. Vanhoilla kuluneilla nastarenkailla, varsinkin takarenkaissa, alhainen ilmanpaine on ainoa, joka pitää auton perän kiinni asfaltissa.Jouska kirjoitti:Moi,
Mun käsityksen mukaan omani vie talviajossa nastarenkailla sellaisen 6,9-7,2 litraa satasella aika raskaalla kaasujalalla.
Lisätään vielä että ajo on taajama-ajoa ja maantietä. Eli 35-80 km/tunnissa. Pysähdyksiä liikennevaloissa aika usein.
Re: Samara talviautona
Moi,
Kyllähän se kulutus nousee rajusti kun ottaa mukaan enemmän kaupunkiajoa.
Tuo kulutus oli muistaakseni joskus otettu 400 km yhtämittaisella matkalla.
Kyllähän se kulutus nousee rajusti kun ottaa mukaan enemmän kaupunkiajoa.
Tuo kulutus oli muistaakseni joskus otettu 400 km yhtämittaisella matkalla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Samara talviautona
Siinä olisikin äkkiä säästöt syöty.eurosamu kirjoitti: Aika vähällä olet päässyt. Muistelisin, että itsellä olisi pyörinyt talvikulutus jossain 8l/100km. Täytyy kokeilla laittaa lisää ilmanpainetta renkaisiin.
Siinä on kyllä se vaara, että Ladan pellit menee kurttuun. Vanhoilla kuluneilla nastarenkailla, varsinkin takarenkaissa, alhainen ilmanpaine on ainoa,
joka pitää auton perän kiinni asfaltissa.
Joskus aikoinaan 1.5 kaasutin samara vei kaksi aikusta ja kolme lasta kyydissä 6,9L sadalla, ei kovin paha, mutta -88 1.6 kaasutin Corolla vei samalla ajolla 5,9 litraa...
Tämä oli kyllä kesäaikaan.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Samara talviautona
Nyt alkoi Samara ilmeisesti näyttää oikeaa luonnettansa. Auto ei sammu virta-avaimesta ja avaimen voi ottaa pois. Mittaritaulun valot jää palamaan. No, hetken ihmeteltyäni tökkäsin vaihteen silmään ja päästin kytkimen, niin johan herkesi käymästä.eurosamu kirjoitti:Johan nyt, ettei vain olisi niinsanottu maanantaikappale. Meikäläisellä Samara on aina toiminut kuin kello. Aika vähän ajettuja yksilöitä nämä ovat olleet, noin 70000 - 155000 -ajettuja. Ruiskulada ei temppuile muuta kuin silloin, kun laittaa yli 50% etanolia tankkiin.Jarkko_I kirjoitti:Kaks talvea yrittänyt Samaralla pärjätä, mutta molempina talvina auto luovuttanut. Ekana talvena meni kytkin ja taka-akseli poikki ja toisena talvena jarruputki pamahti poikki ja molemmat takapyöränlaakerit poksahti samaan aikaan sekä takakontin luukusta pamahti saranat hajalle. Seuraavan talven kyllä ajan takaveto ladalla kun ne sentään kestää
Tietenkin tuo takalasinpyyhin pottuilee ja pissapojan säiliö on melkein kaikissa yksilöissä haljennut. Ihme ja kumma, tässä on vielä alkuperäinen säiliö käytössä.
Jos tämän eurosamarani takaiskarin kuppi olisi hitsaamaton, niin en malttaisi ajaa talvella, vaan säästelisin Ladaani. Nyt laitoin vain kynnykset ja ovet öljyä täyteen ja sitten päästin rasvat takaisin kippoon. Pohja vaikutti muuten niin hyvältä, että tuskin se kärsii suolavellistä. Muutama muovitulppa oli kadonnut pohjan tuuletusreiistä, joten hain Kumi-Järviseltä kourallisen tulppia niiden tilkitsemiseen.
Voi olla, että käyttöön ottamassani vara-avaimessa on häikkää tai sitten virtalukon pohja kenkkuilee. Jotain virityksiä edellinen omistaja on tehnyt, koska virta-avaimen kääntö vaati paljon voimaa, ikäänkuin sinne olisi laitettu vahvempi palautusjousi. Tämä antaa viitteitä siihen, että koko lukko on uusittava. Kokeilen nyt ajaa alkuperäisellä virta-avaimella. Jos vika uusiutuu, on lukko vaihdettava.