Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jouska kirjoitti:
Moi,

Siinä on kahden vuoden aikana joka arkipäivä esimerkiksi ajettu noin 380 km, lauantaina muutama kilometri kauppaan ja huoltoasemalle, sunnuntaina sitten huilattu koko päivä.

Olisko joku käynyt rii'uu reissuilla, tai toisella puolella Suomea tai Venäjää töissä? :)
Niin ja tässä on vielä sellainen juttu, että tämä auto oli jo aikaisemmin Pirkkalassa myynnissä, mutta kyseinen ostaja ilmeisesti palautti sen huomatessaan ajomäärän. :) Eli tuo "kaksi vuotta" on vielä tosiasiassa lyhyempi. Ja se kilometrimäärä oli vielä ainakin 2 tuhatta päälle 200tkm.


Joo, mä silloin v. 2004 soitin tälle kyseisen ajomäärän ajaneelle ja ensimmäiselle omistajalle Keski-Suomeen, jääköön nyt tarkemmat tiedot salaisiksi.

Halusin lähinnä huoltokirjaa, josta olisi nähnyt auton historiaa. Tämä herra oli erittäin närkästynyt, että soitellaan perään tästä Ladasta. En nyt muista enää tarkkaa lausetta, mutta se oli jotenkin näin: "että hänellä ei ole enää mitään tekemistä tämän Ladan kanssa" ja taisi vielä lyödä luurin nopeasti korvaankin.

En muista mistä se tuli ilmi, mutta tämän herran ammatti oli muistaakseni jonkun ison metsäfirman "metsänostaja". Kyllähän siinä varmaan kilometrejä tulee, jos ajelee ympäri Suomea ja ehkä Venäjälläkin metsiä ostamassa. :) Venäjällä ajoon ehkä viittasi se, että katalysaattorista oli pelkkä pönttö jäljellä, tai no menihän se jo veljeltäkin tyhjäksi.

Takapenkin jalkatiloista löytyi myös lukematon määrä kaljapullon korkkeja, joten jotain porukkaa (metsureita?) sillä oli myös kuskattu, samoin takajouset oli kuoleentuneet. Tosin ei niin kuoleentuneet kuin aluksi luultiin, sillä uusilla jousilla takapää nousi vain hieman ylemmäs.

Rivien välistä voi ehkä lukea, miksi tämä auto oli silloin Pirkkalan AVK:lla myynnissä..tai no se tietysti on vain oma olettamani asiasta

Heh, muistan vielä miten epäuskoisesti katsastusmies kirjasi matkamittarilukemaa Järvenpään konttorilla rekisteröintikatsastuksessa. Mutisi samalla jotain, että onkohan tässä jo iskarit lopussa.. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ihan mukava tarina. Ei siinä varmaan ihan kaikkia huoltoja ole ehditty tehdä. Tarkoitan öljynvaihtoja. Toisaalta moottori on varmaan hyvässä kunnossa kun lämpimänä koko ajan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Juu, moottori on edelleenkin aivan loistokunnossa. Oli kuitenkin hiuskarvan varassa (pari säiettä piti enää kiinni)) ettei tuosta nokkahihna ehtinyt katketa, mutta hyvällä tuurilla siltä säästyttiin.

Niin ei varmaan kaikkia huoltoja varmaan oltu ehditty tekemään. Kaikki vesiletkut oli tuohon edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja vanha kaasuläpän anturi ja tulpanjohdot löytyivät takakontista. Vaihteisto piti aika kovaa jurinaa, mutta veli vaan ajeli sillä montakymmentä tuhatta. Heh, joku autoista mitään tietämätön veljen kaverikin oli kysellyt kyydissä: "mikä toi ääni on?" :) Sittemmin löytyi ehjä laatikko tämän palstan kautta ja se siinä on edelleenkin ja toimii hyvin.

Uusi katalysaattori ja lambdat hommattiin ennen rekisteröintiä, koska pakokaasun häkä-arvo huiteli jossain 4,5 kohdalla. Jälkeenpäin ajatellen olisi varmaan riittänyt niiden lambdojen vaihtokin. Noista voisi äkkiä mielikuvituksella oletella esim. että sillä olisi esim. ajeltu Venäjällä surutta lyijyllisellä, koska auton tuleva kohtalo oli jo tiedossa..

Jarrulevyt oli luonnollisesti loppu, ne on vaihdettu ja ne takapään jouset. Laturin kollektori oli myös aika finaalissa niin hommattiin uusi laturi. Kytkinlevy vaihdettiin sen vaihteiston vaihdon yhteydessä. Nämä ovat suurimmat korjaukset. Mittaritaulu hajosi, kun oli kenkä irroittamatta akusta akkulaturilla ladattaessa. Tilalle löytyi mittaristo jostain autopurkaamosta Tampereelta edullisesti ja samalla kilometrejä hävisi autosta yli 200tkm. 8) Oli tosin tupladigitaalinäytöllä (Samara II mittari) se orkkismittari.

Tämä hankittu katalysaattori tyhjensi joku vuosi sitten itsensä Bembölessä, mutta kai siellä jotain sitten jäljellekin jäi, koska tärkeimmät päästöarvot ovat edelleen 0 (nolla). - mitenhän niitä voisi ehjällä katalysaattorilla vielä parantaa?

Viimeaikaisia korjauksia ovat olleet tuo pakosarjan hitsaus ja bensaputkien vuotojen paikkaus. Se orkkis peltinen höyrypönttö vaihdettiin Samaran muoviseen jo monia vuosia sitten.

Koriltaan on vieläkin siisti ja alusta täysin hitsaamaton. Vähän tuota ihmetelty veljen kanssa kun vähän "liiankin hyvän" näköinen pohjasta, että olisiko sitä mahdollisesti jo galvanoitu? Se piti tulla kyllä vasta vuosia myöhemmin 110 Ladoihin, mutta jos olisi joku kokeiluversio?

Tässä pähkinänkuoressa "lisäkokemuksia Lada 110:stä" n. +11v. periodilta. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Voi olla vähän laadukkaampi pohjakäsittely, ehkä myös hyvänlaatuinen pelti.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Näin voi hyvinkin olla. Tuolloin 2000-luvun puolella tehtaalla vallitsi jo järjestys ja hallinto oli omissa käsissä. Silloin kun näitä meidän GM-Samaroita tehtiin koko AvtoVazia pyöritti hallinnossaan "Volgalaiset"- rikollisjärjestö. Tästä uskon johtuneen myös kehnon valvonnan näiden ruosteensuojauksessa. Se tulee mieleen aina kun Samaraa pitää hitsata. :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sattuikin sopivasti, veli oli tänään käynyt tänään 110:llä konttorilla leimalla:

Kuva

Pakokaasuarvot ei tällä kertaa olleet niin hyvät kuin aikaisemmin, olisiko johtunut että kone ei ole ollut tarpeeksi lämmin? Tai sitten kai sieltä katalysaattorista alkaa jo olla loputkin rojut pihalla..

Jos jollain olisi esim. vastaavan ikäisen ja yhtä paljon ajetun VW:n lukuja laittaa, niin voisi tehdä vertailuja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Hyvät tai erinomaiset jarrut autossa on. Lisäksi vähän ajetut kilometrimäärä hymyilyttää.

Kyllä venäläistä rautapeltiä on syytetty epäpuhtaudesta, ja sen vuoksi pelti ruostuu herkemmin. Ilmeisesti valmistuksessa on peltiin jäänyt liikaa rikkiä, kun kiire oli kova kun Neuvostoliitossa oli tuotannon suuruus tärkeämpää kuin laatu. Kyseessä voi olla siis että joskus tulee sutta ja sekundaa, ja välillä laatu on kohdallaan. Kyllähän nyky Venäjällä osataan jo rautaa tehdä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

KSE 1995 kirjoitti:Saat olla. Kesken ajon auto loikki kuin kenguru, sen jälkeen se tukehtui ja lopuksi se savusi.
110 taas ajossa. Jos kenkuttelevaa ajovaloautomatiikka ei oteta huomioon, niin kaikki toimii kuten ennenkin. :D
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Onkos siinä samanlailla toteuttu ajovaloautomatiikka kuin Samarassa? Itse vedin ne automatiikanliittimet releistä irti jo vuosia sitten ja niitä murheita ei enää ole. Samalla tosin ilmeisesti mykistyivät myös istuinlämmittimet. Tuossa veljen 110:ssä ei puolestaan ollut edes sitä automatiikkaa olemassa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Ensinnäkin valoautomatiikka on hyvä keksintö, en siitä luovu ja sellainen laitettiin myös Prioraan. Toiseksi, liekö "kesätauon" aikana päässyt paikat vähän hapettumaan. Eihän se kymmenessä vuodessa voi hajotakkaan.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

No ei sitten mitään. Käsitin itse vain väärin,, että haluaisit ehkä päästä siitä automatiikasta eroon. :)
Ja onhan sillä tottakai omat hyvätkin puolensa, kyllä ne valot on tärkeät turvallisuuden takia. Transitissa se automatiikka on edelleenkin itselläkin käytössä. Samarassa kävi vain niin, että ne jäi päälle auton sammuttettuakin ja menin helpointa reittiä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Auto on ollut minulla vuodesta 2004 ja jo nyt jouduin vaihtamaan hätävilkkukatkaisijan merkkilampun. Paketissa oli kaksi poltintinta ja maksoi lähes 2 €. Hitsi kun tulee kalliiksi nämä merkkivalot.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jos ei meinaa jalkamieheksi siirtyä, autoilijan pitää osaa varautua budjetissaan aina myös näihin mahdollisiin kovempiinkin takaiskuihin auton käyttömenoissa varsinkin pitemmällä aikavälillä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Juu, nyt täytyy vielä selvittää miksei sisäilmankierrätyssysteemi toimi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

No niin 110 Farkku otettu käyttöön ja Mukavaa oli ajelut. mutta samat höyrystymis ikkunoissa kun sammuttaa auton..Tosin aika äkkiä myös häviää kun vähän ajelee..
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

KSE 1995 kirjoitti:Juu, nyt täytyy vielä selvittää miksei sisäilmankierrätyssysteemi toimi.
Vika löytyi. Syynä on toimimaton elektro-pneumaattinen-venttiili (osa nro1).
Kuva
Olisiko jollakin myydä ko. osa?
Vastaa Viestiin