Mitä jos pidentäisit hivenen tuota vasemmanpuoleista kiinitystä (ja/tai luhentäisit oikeaa) niin silloin levy olisi hivenen oikealle kulmassa ja lumi siirtyisi sivulle. On huomattavasti kevyempää autolle kuin vain eteenpäin lykkääminen.Jarkko_I kirjoitti:Niin no puskulevyhän tosta tuli... ensimmäinen kehitysversio...
VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Tätä on taas tullut rakenneltua. Lattian sain hitsattua umpeen, kaksi vetarin suojakumia vaihettu ehjiin, nastarenkaat tilattu, taakse jarruletku vaihdettu. Rupeaa pikkuhiljaa vaikuttamaan siltä että tätä voisi yrittää sittenkin saada rekisteriin. Luulisi sitten talven pärjäävän tällä paremmin kuin takavedolla 

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Ehkä teemaan sopiva, osui silmään Nivasta tehty ns. "Kegresse"-vetoinen lumityökone.

http://centr-tambov.ru/v-cheljabinske-p ... hnaja-niva

http://centr-tambov.ru/v-cheljabinske-p ... hnaja-niva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Täs on nyt tullu oikee urakalla tullu tätä laitettua. Tuli vetarien suojakumit vaihettua, kytkinletku vaihettu ja jarruletku taakse. Jarruletku ja kytkin letku lähti helposti irti kun eka lämmitti tohottimella ja sitten heti sen jälkeen ruikki WD-40 päälle. Jarruja ilmatessa ilmausnipoille tein saman konstin ja lähti aivan kevyesti auki vaikka vähän pelotti että meneekö hajalle. Sähköjä tullut myös tutkittua kun tässä ne olivat miten sattuu, enää pitää tutkia miksi nuo pitkät ei toimi. Vähän luulen että joko jotain hapettumaa jossain liittimessä tai sitten polttimot palaneet. Ja kuskin penkille pitää yhteen kulmaan kiinnike rakennella kun sitä ei tässä ole.
Tuli myös nastarenkaat tähän ostettua, halvimmat maholliset tuli nyt ostettua. Jotku Collin's merkkiset ja pinnatut. Kyllä tuo neliveto varmaan vähäsen antaa anteeksi. Eka meinasin että ostan halvat kitkat, mutta kyllä halvimmat nastat hakkaa hyvät kitkat mennen tullen.
Sitten kun tää Niva on valmis niin pitäisi tuota farmaria ruveta rakentelemaan. Eipähän käy aika pitkäksi kun töissä tulee oltua arkipäivisin ja kotiin tullessa menen tallille pariksi tunniksi ja sitten loppu ilta rempataan taloa


Tuli myös nastarenkaat tähän ostettua, halvimmat maholliset tuli nyt ostettua. Jotku Collin's merkkiset ja pinnatut. Kyllä tuo neliveto varmaan vähäsen antaa anteeksi. Eka meinasin että ostan halvat kitkat, mutta kyllä halvimmat nastat hakkaa hyvät kitkat mennen tullen.
Sitten kun tää Niva on valmis niin pitäisi tuota farmaria ruveta rakentelemaan. Eipähän käy aika pitkäksi kun töissä tulee oltua arkipäivisin ja kotiin tullessa menen tallille pariksi tunniksi ja sitten loppu ilta rempataan taloa



Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Kyllähän tää alkaa melkein käsiin valmistumaan. Tänään kävin lahdessa Rock Katsastus konttorilla papereitten kanssa ja sanoivat että tuu seuraavan kerran auton kanssa
Tosin pitää viikonloppuna vielä vaihtaa kuskinpuolen raidetangon pää niin sitten uskaltaa lähteä konttorille.
Tässä on myös tullut huomattua että tämä jaksaa lähteä liikkeelle ilman kaasua ja papereita tutkiessa tälläinen osui käteen http://i.imgur.com/pbUHQIs.jpg
Sitä en kyllä tiedä että minkä takia tuohon on tehty täysi moottoriremontti joskus silloin kun minä en ollut edes syntynyt. Luulisi että jos kone olisi hajonnut niin halvemmalla ja helpommalla olisi tullut vain vaihtaa toinen ladan kone keulille vai onko aikasempi omistaja halunnu vähän lisää tehoa kyseiseen vehkeeseen vai mikä on ollut tarkoituksena

Tässä on myös tullut huomattua että tämä jaksaa lähteä liikkeelle ilman kaasua ja papereita tutkiessa tälläinen osui käteen http://i.imgur.com/pbUHQIs.jpg
Sitä en kyllä tiedä että minkä takia tuohon on tehty täysi moottoriremontti joskus silloin kun minä en ollut edes syntynyt. Luulisi että jos kone olisi hajonnut niin halvemmalla ja helpommalla olisi tullut vain vaihtaa toinen ladan kone keulille vai onko aikasempi omistaja halunnu vähän lisää tehoa kyseiseen vehkeeseen vai mikä on ollut tarkoituksena
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Tehdas uuden Koneen Hintainen Noin suunnilleen.. Veli kun osti Nivaansa Tehdaskoneen niin tuli uudet kaasari ja laturi. Yns muut sellaiset vermeet. Entisestä koneesta tuli Kiertokanki kylestä pihalle.. Hinta silloin... Alle 700 eur nykyään Noin.
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Mistäpä Jarkko ostit Nivaan nastarenkaat? Olis kanssa tarvetta.
Aina on selvitty!!!
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Vannetukku. Päävarasto on tossa vieressä (Kouvola) nii sieltä oli helppo hakeamataha kirjoitti:Mistäpä Jarkko ostit Nivaan nastarenkaat? Olis kanssa tarvetta.
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Tulinpa tänää sitte töihin nivalla ja tarkoitus ois mennä katsastukseen. Saa nyt nähä joutuuko peruuttamaan ajan kun tossa aamulla puolessa välissä matkaa rupes vähän nytkyttämään ja kulki vain kaasu pohjassa. Risteyksee tultaessa sitte koko laitos sammui. Pitää vielä töitten jälkeen puhdistaa kaasari ja katsoa tulpat sun muut sytty osat ja jos ei sillä ala toimimaa nii pitää perua tuo aika
Mistä tämänkin olisi voinut tietää kun en ole tällä vielä tiellä ajanut ja pihassa tämä toimi ihan hyvin
Mistä tämänkin olisi voinut tietää kun en ole tällä vielä tiellä ajanut ja pihassa tämä toimi ihan hyvin
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Onko bensansuodatinta? Monasti näissä jo "peltoautona" olleissaa on tankissa jo kaikenmaailman sakkaa, joka lähtee liikkeelle kun auto otetaan ajoon. Yksi tarkistettava kohde on myös tuo jarrutehostimen alipaineletku jos sitä ei ole uusittu.
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Bensansuodatin tuli vaihdettua kyllä uuteen, jarrutehostimen letkua ei. Mistäpä tämmöisen olisi voinut etukäteen tietää kun tuossa pihatiellä on pystynyt ajamaan vain max 50km/h niin eipä oo mitään vikoja ollut. Tänään töitten jälkee reilu puol tuntia aikaa tutkia ja jos ei korjaannu siihen mennessä nii pitää perua katsastusaikapressa kirjoitti:Onko bensansuodatinta? Monasti näissä jo "peltoautona" olleissaa on tankissa jo kaikenmaailman sakkaa, joka lähtee liikkeelle kun auto otetaan ajoon. Yksi tarkistettava kohde on myös tuo jarrutehostimen alipaineletku jos sitä ei ole uusittu.
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Tosin voithan ajaa Katsastukseen vaikka nykiikin jos matkasta vain selviää... Katsastus miehelle sanoo että sai revittyä jostakin paskaa kaasuttimeen. katsastus mies ymmärtää kyllä että vika laitetaan kuntoon kun näkee että olet laittanut Nivaasi kuntoon....... tai sitten laittaa merkinnän että kojattava.
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Jarrutehostimen letkuhan se vuoti. Yritin pätkästä siitä palasen pois ja laittaa uudestaan mutta murenee käsiin. Tulppasin sitten imusarjasta tuon tehostimen letkun paikan jollain puukepillä jonka löysin tuosta maasta. Nyt auto toimii, mutta jarruja käyttäessä joutuu tietenkin käyttää vähän enemmän voinaa
Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
No eihän se mennyt läpi katsastuksessa (ylläri). Hylkäyksien syyt oli että jarrutehostin ei toimi kun se letku ei ollut paikallaan kun ei auto olisi pysynyt muuten käynnissä ja toinen hylkäyksen syy oli päästöt. HC pyöri 2000 hujakoilla ja happiarvo oli jotain 9. Varmaan johtunee siitä että se imi ilmaa siitä imusarjasta kun ei se mun laittama puukeppi ollut oikein kovin tiivis. Korjauskehotuksia tuli etuvaloista kun ne osoittavat aivan liian ylös ja takavalojen heijastin on valkoinen, koska se unohtui maalata silloin kun maalasin noi lamput.
Jarrujahan ei pystynyt testaamaan siinä laitteessa niin testasi ne erikseen pihalla. Kuskin puolen takaiskari näytti siinä laitteessa että se on ihan kuollut, mutta ei se siitä mitään ihmeellistä löytänyt kun heilutteli autoa. Sanoi että kannattaa se kyllä vaihtaa jossain vaiheessa.
Pitää laittaa kuntoon tässä kun kerkiää, onneksi ei mitään isompia hommia sentään tullut
Jarrujahan ei pystynyt testaamaan siinä laitteessa niin testasi ne erikseen pihalla. Kuskin puolen takaiskari näytti siinä laitteessa että se on ihan kuollut, mutta ei se siitä mitään ihmeellistä löytänyt kun heilutteli autoa. Sanoi että kannattaa se kyllä vaihtaa jossain vaiheessa.
Pitää laittaa kuntoon tässä kun kerkiää, onneksi ei mitään isompia hommia sentään tullut

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone
Nyt rupee pikkuhiljaa taas olemaan Niva kunnossa. Venttiilivälykset tuli säädettyä ja samalla säikähin kun venttiilikoneisto oli melkein kuin uusi. Harvoin näkee näin puhtaita koneita. Moottori remonttihan tähän on tehty vuonna -93, en sitte tiiä onko sen jälkee vielä jotain tehty. Jarrutehostimen letku tuli vaihettua ja kaasuttimen vaihdoin vanhan malliseen ladan kaasariin niin käynti tasaantu huomattavasti. Sytytys säädetty kohilleen.
Tässä oli tuolla konehuoneessa tommonen jonku volkkarin flekti ja se oli tuossa tiellä niin pahasti että konetta ei pystynyt pyörittämään avaimella ja sytystä ei pystyny millään tarkastamaan niin heitin sen flektin mäkeen ja kävin hakemassa biltemasta sähköflektin joka mahtui hyvin tuonne syylärin eteen. Nyt tässä on sekä mekaaninen että sähkönen. Ei pitäisi ylikuumeta jos mudassa meinaa ryvetä
Konehuoneessakin on tilaa kun vararengas on nyt tuolla auton sisällä. Kuljetustilaa on aika paljon kun tässä ei ole takapenkkiä ollenkaan, otteeseen tulee sitten merkintä että on kaksipaikkainen. Helpottaa sitten hommaa jos meinaan tähän joskus tehdä kaaret.
Taakse tuli myös iskarit vaihettua kun katsastuksessa kuskin puoleinen oli siinä kunnossa että se meni juuri ja juuri siihen vaadittuun arvoon.
Ensi viikon alkupuolella pitäisi tulla keulamaski vielä tähän niin ei ole enään niin rujon näköinen




Tässä oli tuolla konehuoneessa tommonen jonku volkkarin flekti ja se oli tuossa tiellä niin pahasti että konetta ei pystynyt pyörittämään avaimella ja sytystä ei pystyny millään tarkastamaan niin heitin sen flektin mäkeen ja kävin hakemassa biltemasta sähköflektin joka mahtui hyvin tuonne syylärin eteen. Nyt tässä on sekä mekaaninen että sähkönen. Ei pitäisi ylikuumeta jos mudassa meinaa ryvetä

Konehuoneessakin on tilaa kun vararengas on nyt tuolla auton sisällä. Kuljetustilaa on aika paljon kun tässä ei ole takapenkkiä ollenkaan, otteeseen tulee sitten merkintä että on kaksipaikkainen. Helpottaa sitten hommaa jos meinaan tähän joskus tehdä kaaret.
Taakse tuli myös iskarit vaihettua kun katsastuksessa kuskin puoleinen oli siinä kunnossa että se meni juuri ja juuri siihen vaadittuun arvoon.
Ensi viikon alkupuolella pitäisi tulla keulamaski vielä tähän niin ei ole enään niin rujon näköinen




