Lada Vesta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

No sulle voin kertoa Samaransi opettakoon muita vanhuksia? Eli se sinun "robottivaihteisto" on tavan manuaali johon on rakennettu sähköinen vaihteensiirto ja useissa tapauksissa myös kytkintä käytytään sähköisesti, tästä johtuen on autolla ajo yhtähelvettiä, ilmeisesti kellään valmistajalla ei ole ollut kiinnostusta kehittää moiseen toimivaa ohjausta? Kaksoiskytkin (DSG) Vaihteisto on taasen muuten kuin normi manuaali mutta siinä on kaksi elektronisesti ohjattua toisistaan riippumatonta kytkinlevyä joko kuivana tai öljykylvyssä, ja kaksi pääakselia (toisessa parilliset ja toisessa parittomat vaihteet) jotka yhdessä mahdollistaa kahden vaihteen yhtäaikaisen kytkennän ja sillä kumpi kytkin on kytkettynä valitaan käytettävä vaihde, ja näihin onkin jo saatu kehitettyä sujuva elektroninen ohjaus ja tämä kaksoiskytkin vaihteisto tosiaan kehitettiin joskus -30-40luvun taitteessa mutta silloisella tekniikalla ei siitä ollut kuin joihinkin konehommiin? Ja tällainen "DSG"kunnossa ollessaan tosiaan vaihtaa hienosti toisin kuin se "robottivaihteisto".
Viimeksi muokannut toktornivako, 13.12.2015 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jostain uutisesta muistan lukeneeni, että Venäjällä valmistettavat Renaultitkin (Daciat) käyttää nykyisin tätä "Robot"-vaihteistoa.

Siihen en ota kantaa onko se hyvä vai huono, koska en sellaista ole koskaan ajanut. Eikä kyllä paljoa juuri kiinnostakaan. Jos ei pysty vaihteita käsin vaihtamaan, sitten vaihdetaan siihen rollaattori-vaihteistoon.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Niin se on vähän niinkuin -80luvulla kun Escorttiin tuli ALB (lukkiintumattomat jarrut) lisävarusteeksi ja sitä markkinoitiin että "lukkiintumattomat jarrut radion hinnalla" niin TM koeajettuaan moisen totes "mielummin radio",
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

toktornivako kirjoitti: Eli se sinun "robottivaihteisto" on tavan manuaali johon on rakennettu sähköinen vaihteensiirto ja useissa tapauksissa myös kytkintä käytytään sähköisesti, tästä johtuen on autolla ajo yhtähelvettiä, ilmeisesti kellään valmistajalla ei ole ollut kiinnostusta kehittää moiseen toimivaa ohjausta? .
Onkohan ne sinunkaan "robottivaihteisto" tietosi enää oikein ajan tasalla? Vähän alkaa tutkin, niin tämä nykyinen Renaultin Easy'R -vaihteistohan on vasta hiljattain tullut markkinoille ja kehitetty näihin Dacia malleihin, ensimmäisenä tulleet Brasiliassa ja kesällä tullut Venäjällä tehtäviin Renaulteihin. Tämä pitäisi olla huomattavasti paranneltu versio aikaisemmista 1-kytkin malleista.

https://www.renault.ru/vehicles/range/easy-r.html
http://www.zr.ru/content/articles/81149 ... x-renault/
http://www.gazeta.ru/auto/test-drive/20 ... 6193.shtml#

This automated gearbox called Easy-R already exists in Brazil and is being used by the local versions of Logan and Sandero. Made by ZF, it's a single-clutch automated system that is being praised because of a behavior closer to what a good driver would make if driving stick. This system already have the creeping function that any automatic has and even accepts some heel-and-toe operations to shift down a gear when in fully automatic mode. When in manual operation, it also rev-matches when the driver taps the selector. It's not as good as dual-clutch or an actual automatic, but it's better than other single-clutch automated on Brazilian market (where this solution is very popular and was continually improved by Fiat and VW, two of the four main competitors in this country). Below follow some images of how is this system:
http://www.carscoops.com/2015/08/renaul ... acias.html

^ Tuntuu vähän asiantuntevammalta kommentilta tässä, kuin "Kangasalan Esson paarissa kuultua"
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ihan totta. Tuskin ihan huonoa ratkaisua laitetaan uuteen automalliin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samaran alueen hallinto aikoo ostaa 150-200 uutta Vestaa kahden seuraavan vuoden aikana sanoo Samaran alueen kuvernööri Sergei Merkuskin. Hallinnon koko henkilöauto "laivasto" uusitaan.

Toimitukset alkavat tammikuussa 2016 ja toimituksiin sisältyy myös pidemmän akselivälin limusiinia, Vesta Signaturia.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

jta kirjoitti:Actroksessa oli kyllä erittäin "mukava" tuo robottivaihteisto. En ymmärtäny oikein mitä ideaa on sellaisella vaihteistolla missä vaihdetta vaihdetaan joystickilla mutta ite pitää kuitenkin painaa kytkintä jotta vaihteisto vaihtaa. Olisi ollut sama ajaa manuaalilla ja olisi ollu vielä vaihto nopeampaakin. Hiton hidas vaihteisto siinä vaiheessa kun oikeasti pitäisi saada nopeasti pykällettyä vaihdetta pari pykälää alaspäin kiinni jäämisen uhatessa. Meinasi tuo joskus jättää pihaankin kun vaihteisto suoritti laittoman toiminnon ja lopetti toimimisen.
Ivecon Eurocargolla on tullut ajeltua robotilla. Siinä ei ole kytkinpoljinta ollenkaan. Huonossa olosuhteissa talvella ahtaissa paikoissa vihoviimenen keksintö! Kaikista tyhmintä Ivecon robotissa on se että tyhjäkäynnillä ei ole mahdollista ajaa vaan aina on oltava riittävästi kierroksia jotta veto on päällä. Kerran pääsin testaamaan Ategon robottia. Se sentään liikku tyhjäkäynnillä kun päästi jarrun.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Se on vähän varmasti mistä kukakin pitää. Itse veikkaan, että tältä palstalta löytyy huomattava enemmistö, joiden mielestä etuveto-Ladakin on talvella ja kaikkina muinakin vuoden aikoina vihoviimeinen keksintö, jopa pelkästään niiden näkeminenkin liikenteessä alkaa jollain jo hitsaamaan päässä. Onneksi se ei ilmeisesti koske kuitenkaan muiden merkkien etuvetoja, silloin liikenteessä olisi varmaan aika vaikeaa keskittyä itse ajamiseen. Ei siinä silloin enää tällaiset "robotitkaan" siinä voimansiirtojärjestelmässä varmaankaan paljoakaan paina, jos alun pitäenkin vaihteistosta suuntautuva voimansiirto vetäviin pyöriin on täysin väärään päähän suunniteltu.

Takaveto-Ladasta ei taas puolestaan luonnollisesti löydy mistään mitään pienintäkään suunnitteluvirhettä vaikka tulitikun valossa etsittäisiin. :)
"Yksinkertainen on kaunista" - näinhän se on ja helppo se on myös korjata. En minäkään takaveto-Transittiani kyllä mihinkään etuveto-Ducatoon vaihtaisi..se sopii paremmin vaikka naapurin tontille niinkuin nykyiset pahvitalotkin, mitkä luhistuu kun kunnolla ulko-oveen potkaisee..

Enkä pidä yleensäkään mistään automaateista, mutta joku toinen varmaan pitää niistä kovastikin. Rahat ne helposti vaan monelta syö.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Talkkari81

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Talkkari81 »

Onko kuulunut uutta et milloin mahollisesti Vesta tulisi Saksaan tahi Ruotsiin?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

samarai kirjoitti:Se on vähän varmasti mistä kukakin pitää.
Tuskin kukaan pitää siitä, että ei pääse Ivecolla liukasta mäkeä ylös sen vuoksi, että sattuu olemaan robottivaihteisto, kun työkaveri on manuaaliversiolla päässyt kyseisen mäen ylös hetkeä aiemmin :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin en minäkään pidä siitä, että en pääse Transitillani jotain liukasta mäkeä ylös mistä aikaisemmin on joku etuveto-Ducato mennyt heittämällä ylös. Pitäisikö minun sen perusteella olla pitämättä Transitista, että se sattuu olemaan takavetoinen? Sinäkö sen päätät, mistä kukin pitää?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Menee niin OT:ksi että jatketaan vaikka täällä. http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... &start=495
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tyylikkäät vanteet autossa. Noita pitkä akselisia ei varmaan monta ole vielä tehty. Voi olla, että tuo on ainut valmistunut toistaiseksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Uutisen mukaan AvtoVaz harkitsee lisätakuun myöntämistä uuden sukupolven Xraylle ja Vestalle. Nyt tarjotaan 3 vuotta tai 100 000 kilometrin takuuta Venäjällä. Kilpailijoilla kuten Kialla on taas 5 vuotta tai 150 000 kilometrin takuu. Asetelma on osin epäedullinen Avtovazille. Avtovaz haluaa haastaa kilpailijat ei ainoastaan auton takuulla, vaan myös laadulla........

Uusiin Lada malleihin aiotaan myös asentaa tulevaisuudessa tavallisten turvatyynyjen lisäksi penkkeihin sivuturvatyynyt. Ainakin vientimalleihin, koska penteleet nyt puuttuvat kokonaan ja Euroopan markkinoilla auton turvallisuutta arvostetaan enempi kuin Venäjällä. Lisäksi kilpailijoiden halvoista automalleista sivuturvatyynyt puuttuvat kokonaan. Toisaalta lisävarustus nostaa auton hintaa.

Saa nähdä, aletaanko tätä Vestaa myymään Euroopassa Renault Vestana joskus? :?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin