VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja jta »

Lasin voi kyllä vaihtaa. Sehän ei ole kuin vain liimalla kiinni. Jossain olen välillä nähny noita pelkkiä lasejakin myynnissä mutta helpompi varmaan suoraan hommata uusi umpio.
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Lämpömittari näyttää -28 ja aamulla voi olla -30 kuinkahan on raaskiiko sitä aamulla ladan käyntiin laittaa.. pakko lähteä käymään työmaalla ja se lohkolämmitin kun on rikki edelleen. Toisessa ladassa olisi kyllä lämmitin mutta kun ei talvirenkaita. Kahdesta pahasta pitäs valita.

Emännän fordia turha edes yrittää, siinä kun lämmitintä ei ole koskaan ollutkaan.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eiköhän sitä ole tuokin Lada nähnyt pakkasia ennenkin. Hyvin lähtee mikäli kaikki kunnossa, mutta eihän se hyvää tee moottorille kylmänä käynnistellä. Välttää vaan korkeita kierroksia kylmänä, tosin niin kannattaa tehdä aina kylmällä koneella.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Laitoin tähän heti kanssa uuden akun, ei haittaa pikku pakkaset. Syytä kuitenkin olisi varmaan se lohkolämittimenkin vastus hommata.

Pitäs jaksaa säätää vähä syttyä ja kaasaria että sais pelaamaan oikeen hienosti, meinaa vähä rykiä ja nykiä..
Kyllä kun tässä oikeen rahoissaan on niin laitan tähän luultavasti kärjettömän sytytyksen.

Nyt vaivaa myös sellainen vaiva kun: kombi kuume... on vähän turhan siisti auto tämä pilattavaksi työautona. Tuossa kun joutui tällä pakkasilla putkia sulattelemaam niin autossa kulki jos jonkinmoista lämmitintä ja putkipihtiä ja jakaria oli penkillä niin sääliksi rupes käymään.

Farkku kun löytyis ja sais miellellään olla vähä kolhuja ja ruostetta ja sisältäkin epäsiisti niin olis parempi arkiauto mulle. :D

No nyt tällä pitää nyt ajot hoitaa kun tätä ei malta vaihdossa antaa eikä lompakko anna myöden ostaa farkkua käteiselläkään.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Vähä meinas jäädä viime tippaan tuo katsastus, tänään oli viimeinen päivä ajoaikaa ja kävin konttorilla näyttämässä. No hylkykyhän sieltä tuli, takajarrujen paineensäädin oli ruostunu jumiin. Muuten ei ollu vikoja, paitsi noista sivuvilkuista huomautettiin mitkä on joku kytkeny palamaan kuin parkit, se kytkentä oli tarkoituskin poistaa.

Kovasti ihmetteli kun tietokoneen mukaan olisi pitänyt olla katti auto mutta olikin tavallisella kaasarilla, eikä otteessakaan asiasta mitään mainittu, varmisti puhelimella vielä asian jostakin ja kyllä se ihan kunnossa oli että tämä ei vielä mikään vähäpäästöinen ole.

Nyt vaan liottelemaan sitä paineensäädintä ja toivomaan että liestyy vielä..
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Se vasta olisi paha yllätys ollutkin kun olisi vähäpäästöiseksi julistanut. Tuohon aikaanhan autoissa monesti putkessa oli katti mutta silti oli isopäästöinen, ettei olisi tälläinen tapaus, tosin luulisi sen tulleen soittelussa selville.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Tässähän kävi vähä nolosti tämän auton kanssa. Hylky tuli katsastuksesta siitä jarrupaineen säätimestä ja jostain syystä se korjaaminen vaan jäi ja jäi.. meni kuukausi, meni toinen, tuli poliisi, tuli sakot ja kilvet lähti. No nyt kuitenkin lopulta paineensäädin vaihdettu uuteen ja tänään sain hakea uuden rekisteriotteen. Kilvet vaan kulkeutuneet toiselle konttorille, täytynee hakea ne huomenna...
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Tähän autoon ilmeni uusi ominaisuus... valoautomatiikka, luulin kyllä että tässä autossa sitä ei olekkaan mutta nyt kun auton laittaa käyntiin syttyy ajovalot palamaan, mutta ei takavalot, takavalot ja etuparkit saa syttymään vasta katkaisijasta. Ajovaloja ei kylläkään saa mistään sammumaan auton ollessa käynnissä. Olisikohan tämä nyt vain vika noissa ajovalojen kytkennöissö vai se automatiikka?
Oikeassa etulokarissa oli kyllä joku rele johon on jälkeenpäin laitettu sulakerasia, siinä oli palanut sulake minkä tilalle vaihdoin uteliaisuuttani ehjän. Sen jälkeen tämä uusi ominaisuus ilmeni, tein kyllä ajovaloihin samalla muutoksen kun poistin nuo parkkien kanssa samaanaikaan palavat sivusilkut käytöstä. Että en nyt ehtinyt tutkia vielä asiaa enempää, että mikä johtuu mistäkin.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja jta »

Siinä akun vieressä se automatiikanrele yleensä on ja siinä samassa sulake. Yleensä on ihan syystä se sulake siitä poistettu kun vaikuttaa että siinä on useastikkin vikaa. Ajovalothan pitäisi sammua kun kääntää valokatkaisijan parkkiasentoon mutta kuulostaa tuossa jotain vikaa olevan kun kuitenkin takavalojenkin pitäisi palaa kun automatiikka sytyttää valot. Tai sitten se auto on eurooppalaistunut ja pitää perän pimeänä. :lol:
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Kyllä se oli viisainta ottaa sulake pois ennen kuin palaa koko auto, oli sulake jo ruvennut sulamaan muodottomaksi. Eikä tosiaan ne valot toimineet niinkui pitäisi.

Tätä rupesin ajamaa nyt e10 bensalla, enpä oikeen tiedä miksi ylipäänsä ennen olen 98:lla ajanut, samallalailla tuntuu toimivan, enkä jaksa uskoa etanolin haittoihin muutenkaan.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Tämä lakkas nyt lataamasta. arvelin vian olevan hiilissä, nappasin laturin käteen ja irrotin hiilet nyt pitäs vaan löytää sopivat tilalle. Tämän näköinen paketti siellä paikoillaan oli, tässäkö säädin samassa?

[img]http//i3.aijaa.com/t/00254/14177869.t.jpg[/img]

Ilmeisesti tarvike mallia tämä.
En mansemotorssin sivuilta muka äkkiseltään löytänyt sopivan näköisiä?
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

No joo, alkaahan tämä asia hahmottumaan, tässä autossahan onkin jo ilmeisesti tuo 55A laturi, sama kuin samarassa. Tarttis vaan pikaisesti saada tuo säädin.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Säädinhän löyty paikalliselta varaosamyyjältä hyllystä. Ihmetteli itsekkin että löytyi ja koneelta kun katsoi niin 11vuotta sitten oli viimeksi vastaavan osan myynyt. :D
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Huomenna oli tarkoitus aamusta lähteä käymään tuolla jossain porin suunnalla ja siitä ajella rantaa ylöspäin, parinpäivä reissu ja teltta mukaan. Järkevää ja halvenpaa olis mennä tuolla uudemmalla ja etanolilla ajella mutta tässä on sitä fiilistä vaan huomattavasti enemmän.

Ongelma on vaan että tukehdutaan varmaan häkään matkalla.. ruvennu pakosarjan tiiviste ilmeisesti vuotamaan ja puskee sen käryn sisälle. Löysällä oli reunimmainnen pultti mutta ei se kiristämällä kummennut. Saa nähdä pitääkö tyytyä toiseen autoon vai kärsiskö tuolla ajella. Mitään ensiapua ei taida enää tähänhätään sille keksiä.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Ei edes tukehduttu, ei sieltä pakakaasua enää kabiinin tullutkaan kun ikkunat kiinni sai pääasissa ajella.
Muutenkin lada toimi hienosti ja 630km tuli mittariin.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Vastaa Viestiin