Valoheijastinten korjaus Tee-Se-Itse tyyliin?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Rh-
Viesti:

Valoheijastinten korjaus Tee-Se-Itse tyyliin?

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Elikkä, S.E.V Marchal ja Hellon H4 polttimia syövät kahdennusvalot, molemmissa on toisesta heijastimesta ruostunut alareunan kromaus rikki noin 1/4 matkalta.

Onko kukaan kokeillut itse korjata näitä? Miten millä?

Onko kaupan kromimaaleista mihinkään?
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Jouska

Re: Valoheijastinten korjaus Tee-Se-Itse tyyliin?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Mä ehkä korjaisin laittamalla puhdistetun vaurion päälle sopiva pala leveästä alumiiniteipistä. Töissä meillä on sellaista leveätä teippiä.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Niistä kromimaaleista mistä on kokemusta niin eivät kyllä hyvällä tahdollakaan kromia muistuta. Vannehopealta enemmänkin näyttäneet. Mutta ääni tuolle alumiiniteipille jos liima vaan kestää lämpöä ettei heti irtoa. Tai toinen on ihan normi foliosuikale jollain hyvällä liimalla kiinni.

Yhden ladan työvalon raiskannut mihin laitoin tuota teippiä heijastimeksi ja led polttimon niin tuli hyvä vaikka itse sanonkin. Niin ja nappiksen muovisen etuvilkun heijastimet tuolla teipillä tehnyt.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Varsinasita korjausta en ole suorittanut mutta katsastusmiehen hämäystä. Umpion heijastimen alareunahan ei ole edes tärkeä valaisun kannalta (ainakaan lyhyissä valoissa) mutta katsastuksessa ei valot saa olla ruosteessa. Itse suoritin "korjauksen" seuravasti. Rautalangan pääähän teräsvillaa, lampun reiästä pieni pyyhkäisy vauriokohtaan että puolittain irti olevat kromit ja "röhö" irtosi. Paineilmalla puhaltamalla roskat ja pöly pois sisältä. Rautalangan päähän pieni superlonin pala ja siihen hivenen pienoismalli kromimaalia. Sitten vain lampunreiästä vakaalla kädellä maalia ruostekohtaan, varoen ettei vahingossakaan tule mihinkään muualle tai lasiin. Parin tunnin kuivamisen jälkeen lamppu paikalle ja todeta että hyvä se on kun lasi on pikkuisen likainen kun menee katsastukseen. Ja katsastus meni tuolla hienosti läpi kahtenakin vuotena (mutta koska alkuperäistä höyrystymis ongelmaa ei poistettu, niin ruostui lopulta hylky kuntoon). Tämä operaatiohan suoritettiin umpion olleessa autossa paikallaan kun mitään ruuveja ei saatu auki (yksi kun oli katkennut niin uskottiin).
Rh-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Tuon saa tehtyä etukautta, liima oli pakkasessa haurastunut ja lasi jäi sitten käteen, tämä helpottaa asiaa huomattavasti.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Rh-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Heijastin hiottu ja putsattu, vielä sopiva tapa pinnoittaa tuo niin avot
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Nova-Ladisti

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Biltemasta ainakin on saanut varsin hyvää alumiiniteippiä.

Tosin en ota kantaa kuinka tämä teippi oksidoituu, alumiinille tyypillisesti, ajan- ja olosuhteiden oloon.

Jotkut firmat tekevät myös noita kromauksia ja keltapassivointiakin. Tälläisiä firmoja varmaan löytää netistä.

Ehkäpä tälläiseen firmaan kannattaisi kerätä isompi kasa osia kromattavaksi tms. pinnoitettavaksi. Nykykään osataan pinnoittaa jo muoviakin, siis metallin lisäksi.
jaketech racinteam

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

http://www.timohapponen.net/heijastin/

en tiiä onnistuuko ladan lamppuun tämä juttu.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Jouska

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuo hopea pinnoitteen luulisi tummuvan ajan oloon. Alumiiniteippi ei kummemmin hapetu, ainakaan minulla ulkokäytössä.Samarani katon vesikourun muovilistat olen "kromannut" alumiiniteipillä. Tarvittaessa kiillon kirkastus tehdään vaikka hankaamalla jollain sopivalla kankaalla. .
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Rh-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Pinnotusta järjestelty, mutta millä/minkalaisella liimalla porukka on näitä sulkenut?

Ei ilmeisesti saisi etikkahappoa tms sisältää?
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse kun vaihdoin rikkinäisen lasin uuteen niin kiinnitin akryylimassalla, kun sitä sattui olemaan vajaa tuubi ja on pysynyt.
Vastaa Viestiin