Samaran sammuminen ja vikakoodit

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
juuusi

Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja juuusi »

Olen keltanokka tällä foorumilla enkä searchilla löytänyt oikein vastauksia kysymyksiini:
Potilas: Samara 4D sedan 1.5i, vm- 95, ajokilometrit 100tkm
Oireet:
- oli moottori kylmä tai lämmin, niin tuppaa sammumaan ajosta kun vaihtaa vapaalle ja nostaa jalan kaasulta, pitkällä startilla lähtee taas käyntiin
- ajoittain vilkkuu moottorinohjauksen merkkivalo, joskus on päiviä ettei vilku, joskus palaa koko ajan
Vaihdettu:
- öljyt+suodatin
- ilmansuodatin
- pa-suodatin
- tulpat
Missä vika ?
Miten ja mistä luetaan vikakoodit ?? Mulla on käytössä jonkulainen lukulaite, en tiedä sopiiko Samaraan.
Kiitos !!
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja virtain »

Samarassa on pistoke hanskalokeron alla paneelin takana,josta ne vikakoodit pystyy lukemaan... lukeminen onnistuu ihan rautalangan pätkällä,tai vaikka paperiliitimellä....Youtubessa on oikein video,jossa on esitetty ko.toimenpide. Löytyy muistaakseni hakusanalla "Samaran GM ruiskun vikakoodien luku"....En osaa linkittää tänne sitä videota :?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Mulla olisi GM-Samaran testeri jolla myös vikakoodit lukisi. Missäpäin potilas mahtaa sijaita?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
juuusi

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja juuusi »

Potilas sijaitsee Oulussa.
Onko näin, että OBD2 lukija ei toimi tässä ?
Onko 1.5i yksipisteruisku ?
Ajattelin illalla lukea nuo vikakoodit, jos onnistun, paperiliittimellä ja siksi kysyn tuosta ruiskusta. Käsittääkseni yksipisteruikulle on eri vikakoodit kuin nelipisteruiskulle.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mush »

Kaikki etuvetojen ruiskukoneet ovat nelipisteruiskuja. GM-ruiskussa ei toimi tavallinen lukija, vasta 2001 eteenpäin on normaali OBD2-liitin.

Tässä se mainittu minun eurosta aikaanaan tekemä video:
https://www.youtube.com/watch?v=1NkZ4gdbPCw

Vikakoodit tuosta, sivulta 18 alkaen GM ISFI-2S
http://lada-club-deutschland.de/DST-8_F ... glisch.pdf
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
juuusi

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja juuusi »

Kiitokset hyvistä, suorastaan loistavista ohjeista!
Vikakoodit 13 ja 49.
Mitäs nyt pitäisi tehdä?

-Juha-
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja virtain »

juuusi kirjoitti:Kiitokset hyvistä, suorastaan loistavista ohjeista!
Vikakoodit 13 ja 49.
Mitäs nyt pitäisi tehdä?

-Juha-
Koodi 13= Happitunnistimen signaalijännite alhainen yli minuutin ajan kun moottori lämmin,mahdollisesti katkos virtapiirissä

Koodi 49=Ilmavuoto ilmamassa-anturin ja sylinterikannen välillä.
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja pressa »

Korjataan tuo vuotava kuminen imuputki tuosta ilmamassaanturin ja kaasuläppäkotelon väliltä tai sitten joku noista huohotin letkuista (ellei jarrutehostin vuoda).
juuusi

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja juuusi »

No niin.
Tässä nyt on sellainen "ongelma", että Samara ei ole minun vaan appivanhempien ja auto on noin 30min ajomatkan päässä kotoani.
Muutenkin auto merkkinä on minulle tuntematon vaikka olenkin autojen kanssa muuten touhunnut ja värkännyt.
Olisiko mahdollista saada kuvia tms. apuneuvoja, mistä hakisin noita ilmavuotoja ja virtapiirikatkoksia.
Esim. edellä mainittu kuminen imuputki ilmamassa-anturin ja kaauläppäkotelon välillä. Mitkä on sen mitat, sisä/ulkohalkaisija ja sijainti? Appivanhemmat kun asuu maaseudulla niin vierähtää päivä jos toinenkin kun mittaa vaikkapa letkun ja ajaa taas puolituntia maalikylille ostamaan letkua jne..

Yksi vaihtoehto ilmavuodolle on käsittääkseni kannentiivisteen vuoto. Miten tämän voi todeta? Entä jarrutehostimen vuoto ?
Anopin kanssa oli vaan puhetta, että jos korjaus vastustaa/tulee hintoihin niin pannaan Samara paalaamoon, on sitä jouduttu jo hitsaamaankin...
Paljonkohan lienee romuttamo Samarasta maksaa ?

Kiitos kaikille vastaajille, arvostan
-Juha-
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja pressa »

juuusi kirjoitti:Paljonkohan lienee romuttamo Samarasta maksaa ?
Ilmaiseksi saa viedä tai 50e voi saada, eivät enää edes purkaa osiksi vaan paalaavat suoraan. En usko mihinkään kannentiivisteen vuotoon vaan johonkin huohotuksen tai imuputken vuotoon.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja samarai »

juuusi kirjoitti: Anopin kanssa oli vaan puhetta, että jos korjaus vastustaa/tulee hintoihin niin pannaan Samara paalaamoon, on sitä jouduttu jo hitsaamaankin..

-Juha-
Kori kyllä sen auton eliniän kestää, ei kai sitä ole pakko ajaa loppuun ajetuilla raadoilla ;)

Mahdollisen venttiilivuodon sylinterissä voi selvittää puristusmittauksella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran sammuminen ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

GM Samaran viat ovat usein pieniä ja helposti korjattavissa, mutta niistä häiriöistä aiheutuvat oireet ovat suuria ja kalliilta vaikuttavia. :D

Kyllä näihin GM Samaroihinkin saa vielä vara-osia.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin