Ilmailua -topic

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jaska HKI kirjoitti:Rajavartilaitos otta käyttöön Venäjän rajalla tällaisen pienvakoilukoneen https://youtu.be/Q8AHYHFuRSg
Mitenkä hyvästä laitteesta lienee kyse?

- Israelilainen, ainakin heillä käytössä
- Piemeänäkökamerat
- Joku kohteen laserosoitin
- 100km toimintasäde
- ...
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Lattarauta kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Rajavartilaitos otta käyttöön Venäjän rajalla tällaisen pienvakoilukoneen https://youtu.be/Q8AHYHFuRSg
Mitenkä hyvästä laitteesta lienee kyse?

- Israelilainen, ainakin heillä käytössä
- Pimeänäkökamerat
- Joku kohteen laserosoitin
- 100km toimintasäde
- ...
-edit-

korjattu Pimeänäkökamerat
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Melkoinen vispilä tuo kopteri. Tuossa myrkytyslennossa lienee oleellista, että pitää lentää niin matalalla kuin uskaltaa. Myrkkysumu ei nimittäin saa haihtua ennen kuin ehtii laskeutua kohteeseen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Poikkeuksellinen vierailu: yhdysvaltalaisia F-15-hävittäjiä tulossa harjoittelemaan Suomeen
Oregonin osavaltion kansalliskaartin F-15C-hävittäjät harjoittelevat toukokuussa yhdessä Karjalan lennoston kanssa Rissalassa.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisesta tukikohdasta käsin.

Lento-osasto osallistuu tietojen mukaan kahden viikon ajan Suomen ilmavoimien koulutus- ja harjoituslentotoimintaan Itä-Suomessa ja Lapissa.
Pohjoisessa lentoja tehdään todennäköisesti myös ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa.

Puolustusministeriön mukaan Yhdysvallat on Suomelle ja erityisesti ilmavoimille tärkein kahdenvälinen kumppani.
– Yhteistyö Yhdysvaltojen kanssa on tiivistä ja meidän intressi on se, että yhteistyö käytännön tasolla on ollut ja pysyy myös jatkossa tiiviinä, Varvikko sanoo.

Yhteisharjoittelulla on poliittinen siunaus, sillä yhdysvaltalaisen lento-osaston vierailu on hyväksytty tasavallan presidentin johtamassa valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
Onko tämä hyvä uutinen että jenkit tulevat harjoittelemaan Suomeen?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Pakkokauppaa 60-luvulla – Suomi pääsi testaamaan Neuvostoliitosta ostamiaan hävittäjiä vasta kaupanteon jälkeen
Suomi hankki Migejä Neuvostoliitosta 60-luvulla. Erikoiseksi kaupat tekee se, että koneeseen päästiin tutustumaan vasta kaupanteon jälkeen.
Sittemmin hävittäjähankintoja varten laadittiin tiukat kriteerit ja hävittäjien koelentämiseen kirjoitettiin oppaat.

Suomessa on perinteisesti vaadittu erittäin paljon suorituskyvyltä. Yksi osa sen mittaamista on nousukyky.
Esimerkiksi Hornetia edeltänyt McDonnel Douglasin F-15 pääsee 30 kilometriin 3,5 minuutissa nopeudella 2,2 machia.
25 kilometrin korkeuteen kone nousee 2 minuutissa 41 sekunnissa. Nousukyvyllä on merkitystä ilmavoimille,
jonka pitää tarvittaessa nopeasti päästä ilmaan tunnistamaan ilmatilassamme liikkuvia koneita.
:lol:
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
OA5599
Viestit: 341
Liittynyt: 7.3.2008 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja OA5599 »

Ilmaiseksi luettava aiheeseen kuuluva julkaisu: https://issuu.com/aviatorlehti/docs/avi ... kuvat_2015

Issuu tarjoaa paljon ilmaista luettavaa, käyttäkää "searchia" millä tahansa sanalla.
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

OA5599 kirjoitti:Ilmaiseksi luettava aiheeseen kuuluva julkaisu: https://issuu.com/aviatorlehti/docs/avi ... kuvat_2015

Issuu tarjoaa paljon ilmaista luettavaa, käyttäkää "searchia" millä tahansa sanalla.
8)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tällä kertaa vähän isompia lintuja.

Uus-vanha B-29 Superfortress teki eilen ensilennon Yhdysvalloissa. Pitkään kunnostettu "Japanin pommittaja" nousi uudestaan siivilleen 60 vuoden tauon jälkeen. Aikaa kunnostukseen meni 16 vuotta ja useampi sata tuhatta dollaria:

https://www.youtube.com/watch?v=WSRkOd2OPCY



Toinenkin nelimoottorinen tyyppi on rakenteilla, nimittäin Focke Wulf FW200 "Condor" Saksassa. Viimeisin tämän tyypin kone lensi 50-luvulla Neuvostoliitossa. En tiedä tuleeko tästäkin lentävä lentokone, mutta hieno projekti joka tapauksessa.

"Condor" suunniteltiin 30-luvulla matkustajalentokoneeksi Lufthansalle, mutta maailmansodassa se otettiin sotakäyttöön. Sotilaskäytössä kone osottautui vähän liian hentorakenteiseksi. Myös Hitler ja Ribbentrop käyttivät konetyyppiä lennoillansa.

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Olikos se juuri Condor, jolla Hitler kävi Immolassa Marskin synttäreillä ja jonkin tiedon mukaan meni sumussa aika läheltä Vuoksenniskan tehtaan piippuja?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Condorilla kävi hyvinkin Suomessa kuten myös Ribbentrop.

Hitlerillä oli oma "Condor" matkustamista varten, mutta aina ei hän pystynyt sitä käyttämään. Immolan matkalla hänellä ei tainnut olla "omaa" hovikonetta käytössä, mutta siitä en ole varma.

Siinä erityisessä "hovikoneessa" oli erikoisena varustuksena eräänlainen pelastautumisjärjestelmä. Hitler istui jonkinlaisessa panssari-istuimessa ja pystyi tarvittaessa pelastautumaan istuimen kanssa koneesta jonkinlaisen pohjaluukun kautta. Istuimessa olisi ollut myös laskuvarjo pehmeää laskeutumista varten.

Tuota "piippuun" törmäämisjuttua on koetettu selvittää jälkeenpäin. Kukaan muu ei nimittäin ole nähnyt tuota tapausta kuin tarinan kertonut suomalainen lentäjä. Jossain tutkimuksessa yritettiin selvittää sotapäiväkirjojen avulla Condorin lentoreittiä jälkeenpäin. On arveltu "Condorin" lentoreitin olleen sen verran kauempana piipusta ettei törmäys olisi ollut mahdollinen.

Itse pitäisin tarinaa uskottavana, tuollaista "omalle" koneelle sattunutta läheltä piti tilannetta eivät lentäjät yleensäkään oikein halua muistaa. Ja jos Hitler oli kyydissä oli varmaan parempi olla tietämättä mitään mistään epätavallisesta. Siinähän saattoi menettää vaikka oman päänsä. Eikä sillä suomalaisella lentäjällä tainnut olla mitään erityistä syytä kertoa tuollaista erikoista tarinaa
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Olisko Supermarine Spitfiren kunniaksi tehty biisi?

https://www.youtube.com/watch?v=_u4Md_aXVJE


Kuinkahan "taistelu Englannista" olisi päättynyt ilman nerokkaan lentokone-insinöörin suunnitelmaa modernista hävittäjälentokoneesta 30-luvulla. Konetta pystyttiin kehittämään koko 2. Maailmansodan ajan vaihtamalla tehokkaampaan moottoria tai varustusta tarpeen mukaan.

Koneeseen liittyy eräs hassu tarina. Koneessa käytettiin pää-asiassa tiettyä Rolls Royce Merlin moottoria joita valmistettiin Britanniassa mutta myös myös Yhdysvalloissa lisenssillä. Koska Yhdysvalloissa tuolloin käytössä ollut tuuma erosi hivenen Brittiläisestä, eivät moottorien osat olleet vaihtokelpoisia keskenään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jouska kirjoitti: Kuinkahan "taistelu Englannista" olisi päättynyt ilman nerokkaan lentokone-insinöörin suunnitelmaa modernista hävittäjälentokoneesta 30-luvulla.
Ei voi tietää. Ei sillä olisi varmaan ollut edes ratkaisevaa merkitystä. Briteillä olisi vaan mennyt vähän pitempään kerätä itsensä.
Koneeseen liittyy eräs hassu tarina. Koneessa käytettiin pää-asiassa tiettyä Rolls Royce Merlin moottoria joita valmistettiin Britanniassa mutta myös myös Yhdysvalloissa lisenssillä. Koska Yhdysvalloissa tuolloin käytössä ollut tuuma erosi hivenen Brittiläisestä, eivät moottorien osat olleet vaihtokelpoisia keskenään.
Mitenkä ne erosi?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Vastaa Viestiin