Hieman venähti taas jälleen tämä mutta niin minulle käy joka kerta. Aina vaan lyhkäisempää päivää tuli vietettyä tallissa. Loppui minulta kaasukin yhdessä vaiheessa kesken ja oma pullo seoskaasulla niin täyttäminen kesti vajaan pari viikkoa.
Kaverin lainakaasulla sain kuskin puolen loppupätkät hitsattua ja kittailtua niin investoin Bilteman maaliruiskuun. Vaikka olikin Bilteman 30€ niin ihan hyvin sekin toimi.
Pitäisi vaan enemmän maalailla niin oppisi kunnolla säätämään ruiskua. Ei nytkään pinnasta mikään kovin huono tullut ja roskat siinä eniten kiusaa.
Pohjamaalin otin vielä spraypullossa. Ei vaan eka kerralla tullut kasteltua lattiaa joten kauheasti nousi pölyä ja joutui keskeyttämään maalauksen, onneksi pohjamaalivaiheessa tuli huomattua niin annoin kuivua yön yli ja sitten putsaus ja uusiksi kokeilemaan märälle lattialle. Sitten tulikin jo huomattavasti roskattomampaa.

Omaa pulloa odotellessa sitten setvin peräkontin ylimääräiset johdon pätkät pois. Poistetulle lisäjarruvalolle meni toinen mutta toista saikin seurata sitten vähän enemmän. Meni kuskin puolen kynnyslistojen alla ja nousi kojelaudan sisään. Sieltä sitten heiluttelemalla selvisi, että menee hätävilkulle ja ryöstäjällä otettu oikeasta vilkusta virrat. Miksiköhän se sieltä asti on pitänyt vetää kun muuten oli ryöstäjillä otettu vetokoukkuun sähköt takavalolle tulevasta johtonipusta.
Sisävalon toimimattomuuskin selvisi. Tuo aiemmin mainittu ovikytkimelle menevä piuha oli selvästi nirhautunut ja vetämällä katkesi. Samasta kohtaa oli apparin puolellakin johto poikki. Jännite kyllä kulki hyvin mutta virta ei. Siksi sitä en heti älynnytkään ennenkuin polttimolla kokeilin.
Ylimääräistä aikaa oli joten vaihdoin uustuotantokellon toimimattoman orkkiksen tilalle. Koska siinä kellotaulu oli rumempi niin ajattelin, että kellot pystyy keskenään risteyttämään. No mikään ei sitten kuitenkaan suoraan käynyt päikseen. Pienen rälläkällä muokkaamisen jälkeen sisuskalut mahtui paikalleen. Uustuotantokellossa numerot on valaistu ja orkkiksessa valo tulee sivulta niin lisäsin sen vihertävän kehyksen sinne väliin. Orkkiksen kellotaulu oli paksua muovia niin se ei mahtunutkaan väliin. Piti sitten skannata ja paintilla hieman muokata ja tulostaa valokuvapaperille. Kello kasaan ja testasin niin toimi ihan hyvin.
Sitten olikin vuorossa enää apparin puolen hitsaukset.
Yleensä kuskin puoli mätänee pahemmin mutta tässä Ladassa ojanpuoli. Pyöränkaarikin meni kokonaan vaihtoon sekä edestä poikittaispalkki. Helma sentään oli paremmin säilynyt, siihen piti tehdä vain n. 20cm uutta. Ei vaan sujunut ihan nappiin sen tekeminen. Uudesta helmapellistä katkaisin summassa sellaisen pätkän, että riittää kovalle pellille. Jäi kuitenkin niin pitkäksi, että lyhensin sitä vielä, ettei suotta ehjää alkuperäistä peltiä lähde. Joko katsoin väärin tai pellissä oli monta merkkiä mutta lopputuloksena tulikin tehtyä pari senttiä liian lyhyt. Sitä olikin sitten mukava jatkaa siitä.
Pohjaan tuli sitten tehtyä vielä suunnilleen samat paikat mitä kuskin puolellekin.
Nyt viime viikolla oli vihdoin maalausta vaille. Biltemalaatu vaan näytti kyntensä. Alkoi ruisku vuotaa ilmaa yhdestä säätimisestä. Hermot jo aika lopuillaan niin sinnikkäästi yritin maalata mutta pakko oli lopettaa, kun maali tuli räkien pihalle. Seuraavana päivänä sitten toimi hiukan paremmin ja ohensin maalia enemmän niin sai maalattua edes näkyvät pinnat. Jälki oli kyllä sitten jo melko kauheaa mutta maali niin vähissä että pakko vaan yrittää ettei joutuisi maalikauppaan.
Pitää tässä sitten joskus kun intoa taas löytyy niin vaikka maalata uudestaan nuo näkyvät räpellykset, jos alkaa liikaa ärsyttämään.
Lämppärinpuhaltimenkin vaihdoin, kun lattiamaton asennuksessa lämppärikotelon joutui ottamaan pois. Aina yhtä mukavaa niiden ilmatorvien kanssa taistelu.
Vaihdoin vielä ehjän kotelon missä jalkatilaräppänä pysyy kiinni. Se räppänän vipu on näköjään suunniteltu sillein, että sitä pitää hieman vetää oikealle päin niin aukeaa mielellään eikä rutisten. Olen tuota ennenkin katsonut mutta aina se unohtuu.
Eiliseksi olin tilannut katsastusajan, aamulle jäi toisen lokarin, apparin penkin asennus ja ovipahvien laittaminen. Pari ovipahvia oli niin lahonneita, että ei klipsut pysy kiinni, joten jäi repsottamaan. Toista ajovaloa meinasin alkaa vaihtamaan ehjään, mutta aikaa oli niin vähän, että en sitten vaihtanutkaan. Umpion sisältä jotain rikki kun sisus heiluu mutta tottelee kuitenkin korkeudensäätöruuveja.
Jotain hyötyä korkeasta maavarastakin. Käsijarrua kiristelin auton ollessa maassa, hyvin mahduin alle enkä sotkenut itseäni vaikka oli juuri massattu pohjaa. Kytkimen palautusjousikin tuli vaihdettua katkenneen tilalle. Sitten olikin jo kiire katsastukseen. Peruuttelin pihasta ja mikäs se sieltä auton alta esiin tulikaan. Olin umpion potkinut eturenkaan taakse kun en sitä vaihtanutkaan, joten se raahautui mukana kymmenen metriä.

Aluksi jarrut puoltivat mutta asettui sitten loppumatkalla ja katsastuksessa ei juuri heittoa ollut. Päästöt huiteli korkealla mutta asettui nopeasti kun vähän seosruuvia käänti. Eipä ollut leimalla muuta vikaa joten leima tuli.
Kotimatkalla sitten liikennevaloihin edessä mennyt letka hidasti kohtuu äkisti ja niinhän siinä kävi, että jostain takaa kuului pieni kopsaus. Takanani tuli vain muutama auto, joten aavistelin että saattaa kohta omaan peräänkin osumaa tulla. Hölläsin jarrua sen mitä edessä oli tilaa, auttoi sen verran että takana tullut pösö vain kevyesti osui vetokoukkuun. Sen perään osui sitten mersu josta meni maskia hajalle ja puskurit naarmuuntui molemmista. Poliisien tulon jälkeen pääsinkin sitten lähtemään nopeasti kun ei mitään vahinkoa minulle tullut.