Vauhtipyöräkeskustelua

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ViKatila

Vauhtipyöräkeskustelua

Viesti Kirjoittaja ViKatila »

Ihan ensimmäistä ja tuskin viimeistäkään takavedon vauhtipyörää en ole koneistamassa, noita on tullut sorvailtua, jyrsittyä ja porattua jokunen ripakopallinen....
Mutta asiaan, iski idea:
Mitäpä jos tuollaisen takavetomallin vauhtipyörän keskiön risteyttäisi alumiinisen ulkokehän kanssa?
-Suunnittelin toteutuksen osapuilleen näin
*Alkup. vpyörästä irroitrtaan hammaskehä, jonka jälkeen ulkohalkaisija sorvataan samaan halkaisijaan kitkapinnan ulkohalkaisijan kanssa. Kitkapinnan taustapuolelle sorvataan tasopinta ja kitkapinta oikaistaan(jos tarvetta). Kitkapintaan porataan uppokantaruuveille kaksi erijakoista reikäpiiriä, upottaen näitä ruuvinkoloja sen verran että ruuvinkolot toimivat myös kitkapinnan kaasunpoistotaskuina, poistaen täten kaasuja ja pölyä kytkimen luistaessa(vrt. rei'itetty jarrulevy).
Sorvataan alumiinista (6061?) limppu jonka ainevahvuus on 8mm sisähalkaisija käypäinen tuon em. tasopinnan pienemmän halkaisijan kanssa ja jonka ulkohalkaisija vastaa alkup. vpyörän halkaisijaa(ilman hammaskehää), ulkoreunalle jätetään pykälää sen verran yli em 8mm:n että hammaskehän asennus samalle kohtaa kuin alunperin on edelleen mahdollista. Tähän sorvattuun alumiinikiekkoon porataan sama pulttijako kuin kitkapintaan, sillä erotuksella että nämä reiät kierteytetään. Tämän jälkeen porataan ulkokehälle halutunlaisen (oletettavasti vakio-)kytkimen vaatima pulttijako kierteineen.
Koko komeus kasataan siis käyttäen alkuperäisestä vauhtipyörästä keskiö, kitkapinta ja hammaskehä. Alumiinilla taasen korvataan alkuperäisen vauhtipyörän ulkokehän massa.
Kirjoittelin tämän puhelimella, valitan siis mahdollisesti esiintyviä kielioppivirheitä)
Suunnitelmaa saa vapaasti kommentoida, kopioida, ja esittää parannuksia. Vielä ennen kuin joku ehtii kysyä, myös täysin uuden vauhtipyörän valmistus pyörii mielessä, mutta haluan kokeilla tätä ensin.
ViKatila

Re: Vauhtipyöräkeskustelua

Viesti Kirjoittaja ViKatila »

Niin, ja jos joku nyt tahtoo kysyä ohjeita, nähdä kuvia edellisistä tuotoksistani tms. vauhtipyöriin liittyvää niin kysyä sopii.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Vauhtipyöräkeskustelua

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

voihan sen keskiö olla yhtä alumiinia vauhtipyörän kans. kitkapinta ja hammaskehä rautaa.
http://www.esapeltonen.fi/kuvat/kytkin/aluflywheel.JPG

tuossa toyotassa käytetty pyörä. alumiinia on pyörä ja rautaa kitkapinta ja hammaskehä mikä tuosta puuttuu.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
ViKatila

Re: Vauhtipyöräkeskustelua

Viesti Kirjoittaja ViKatila »

Voisihan se ollakin mikäli budjetti sallisi parempien alumiinilaatujen tilaamisen ihan opettelumielessä, tuo perus kura-alumiini mitä joka konepajan nurkissa pyörii, on sen verran pehmyttä tavaraa etten lähtisi siitä tekemään tuota keskiötä. Pultinrei'illä kun ei olisi mahdottomasti varaa venyä.
Se painonsäästö mitä alumiinin käyttö keskiössä toisi, jää kumminkin hyödyltään melko minimaaliseksi, sillä massan keskipiste on siellä hyvin lähellä. Plussaksi voitaneen laskea myös se että kitkapinta ja keskiö ovat yhtä puuta, tällöin varsinainen käyttövoima ei joudu ylittämään yhtäkään pulttiliitosta.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Vauhtipyöräkeskustelua

Viesti Kirjoittaja START »

Itse joskus myös alumiini pyörää miettinyt, mutta nyttemmin todennut turhaksi. Se painon säästö on aika pientä ja muuttuvia tekijöitä paljon.
Lähtisin ennemmin miettimään kytkintä, 184mm (löytyy vieläkin pienempiä mut tuo on yleisin) levyllä ja alumiini asetelmalla saadaan se paino pienelle kehälle ja sitten kaikki hammaskehään päin kolotaan reikää täyteen niin jää aika turhaks käyttää alumiinia
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: Vauhtipyöräkeskustelua

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

184mm kytkimellä paino jää kyllä aika pieneksi. Tuossa omassa autossa kaksilevyinen kytkin yhdessä vauhtipyörän kanssa kaikkineen painaa 3,8kg. Tosin vauhtipyörä taitaa olla crmo:a ja asetelma alumiinia.
Vastaa Viestiin