Soikeareikäisten vanteiden käyttö tubelesseina.

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jamo

Soikeareikäisten vanteiden käyttö tubelesseina.

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Onkohan kuinka yleistä että Ladan perus soikeareikäisiä peltivanteita käytetään ilman sisukumeja hyvällä tai huonolla menestyksellä?

Itse ostin lokakuulla Ladan jossa kaikki neljä rengasta oli ilman sisäkumia ja kahdessa on vieläkin ilmat aikahyvin tallessa.

Onko siis sisärenkaan käyttö turhaa?

Katsoin yhtä pyöreäreikäistä vannetta myös, eikä sekään varsinainen tubeless ole koska "kynnys" on vain ulkopuolen puoleisessa reunassa.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
pressa

Re: Soikeareikäisten vanteiden käyttö tubelesseina.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Olen käyttänyt kaikkia (soikea- ja pyöreäreikäsisiä) takavetoladan vanteita ilman sisäkumia, toki ajo on ollut varovaista ja tapahtunut suljetulla alueella. Tuossa näkyy vanteet.
Kuva
Flaiman
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt kun combiin renkaat vanteille laitan niin saattaa jäädä sisäkumit laittamatta.
Kumpiko sitten turvallisempaa, mutta onkohan kuusi kertaa sisäkumi särkynyt ja viime kerta 80kmh vauhdissa ei ollut mukavaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Stuba
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Stuba »

On tullu käytettyä ilman sisuskumeja noita ja hyvin on vanteella pysynyt vaikka ollut välillä levitettyä versiotakin alla. Turvallisuudesta ja järkevyydestä voidaankin sitten olla erimieltä eli suosittelen että orkkis tubetypevanteet vaan suosiolla romulavalle ja tubeless pellivannetta kehiin vaikka fiatista taikka alumiinivanteita ostamaan. Itse en enää ikinä aio moisia sisäkumivanteita alle laittaa kun parempaakin on saatavilla.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Jamo

Viesti Kirjoittaja Jamo »

No jos se kerran on noinkin oleellinen turvallisuuskysymys, niin kai katsastus setä ne kattoo tai huomaa venttiilistä?

Ja jos se tubelessit hyväksyy niin ei kai siinä sitte mitää.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Flaiman
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eiköhän se ole kaikille selvää, että katsastussetä ei joka paikkaa syynää ja melkoisia pommeja pääseekin läpi. Tuskin ne ekana venttiileitä katsoo?
Netistä löytyy tästä aiheesta vaikka kuinka samaa väittelyä. Ja oli joltain rengas vanteelta lähtenytkin ja jotkut ei saa vaikka kuinka rengaskoneella painaa.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 27&t=33953
Tosin itse vähän epäilen rengaskonetestin varmuutta, kun ajaessa rengas lämpiää ja vaikuttaakohan pyöriminenkin jotain.

Itsehän olisin tubetypekumit ostanut, mutta taitaa tarjonta olla melko vähissä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vaikka tube typen vanteelle ei saa tubeles asennusta suorittaa, niin silti itse olen näintehnyt. Ja olet Flaiman varmaan nähnyt että hitaasti ja rauhallisesti ratapäivillä olen pyrkinyt ajamaan, eikä kertaakaan ole rengas (koputan puuta) vanteelta lähtenyt eikä paineet laskeneet. Tieliikenteessäkin olen takavetoisilla useat kymmenet tuhannet ajanut ilman sisuskumia. Se että tuossa toisessa topikissa jollain oli hitaasti vuotanut ei varmaankaan johdu vanteen mallista vaan kovetuneesta renkaan huulloksesta. Yksitoista vuotta olen rengastöitäkin tehnyty eli joskus on jollekin asiakkaallekin tubeles asennus tehty. Vanne pitää vain puhdistaa hyvin huullokselta ja venttiilin reiältä, lohkeileva huono maali tai ruoste on varma vuotopaikka. Toki parasta olisi jos käyttäisi tuollaisia vanteita missä tubeles huuli on ja se riittää kun se on ulkoreunassa, sisäreuna on niin pitkä ettei se sieltä pääse luistamaan (on paljon länsivanteitakin missä huuli on vain ulkopuolella).
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Stuba kirjoitti:eli suosittelen että orkkis tubetypevanteet vaan suosiolla romulavalle
Romulava on vääräpaikka orkkis vanteille, voi antaa vaikka minulle jos löytyy hyväkuntoiset 1981-1982 leimatut 2105 vanteet
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin