Venäjän autoteollisuuden ongelmat ovat alkaneet kärjistyä sitä mukaa kun maan
talouskriisi pahenee. Myyntimäärien vähentymisen vuoksi autotehtaat lomauttavat ja
vähentävät väkeä.
Viime vuonna yhtiö teki 2,4 miljardin euron liikevaihdolla tappiota peräti miljardi euroa ja
maaliskuussa yhtiön ruotsalainen pääjohtaja Bo Andersson sai potkut.
Autokaupungin väkeä on erityisesti närkästyttänyt se, että Andersson alkoi toimikautenaan
suosia länsimaisia komponenttivalmistajia venäläisten kustannuksella.
”Majuriksi” tituleerattu ruotsalaisjohtaja ei ollut tyytyväinen venäläisalihankkijoiden tarjoamien
tuotteiden laatuun.
Länsikomponenttien osuus on nopeasti lisääntynyt erityisesti Ladan uusimpien mallien osalta.
Tällä hetkellä myydyimmän Lada-mallin, Grantan, kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia,
mutta Vestan osalta luku on 50 prosenttia ja XRayn osalta vain 28 prosenttia.
Ruplan romahduksen jälkeen ulkomaisten tuontiosien hinta on luonnollisesti noussut merkittävästi.
Sitä mukaa kun lännestä tuotujen komponenttien osuus kasvaa, nousee Lada-malliston hinta
väistämättä lähelle Venäjällä koottavien länsimerkkien tasoa.
Jos venäläinen automies saa valita lähes samanhintaisten Kian ja Ladan välillä, on valinta
todennäköisesti Kia.
Avtovazin työntekijämäärä on pudonnut dramaattisesti vuoden 2009 kaikkiaan 121 000 hengestä
nykyiseen 26 000:een. Lisäksi satojen komponenttivalmistajien ja muiden alihankintayhtiöiden
työntekijämäärämäärä on vähentynyt samassa suhteessa.
Avtovazin historian aikana Venäjän hallitus on useita kertoja pelastanut yhtiön pulasta,
jottei Toljattin seudulle syntyisi sosiaalista katastrofia.
Nytkin hallitus on luvannut muutaman sadan miljoonan euron apupaketin, mutta päävastuun
tilanteesta kantaa enemmistöomistaja Renault-Nissan, joka joutunee vastentahtoisesti pääomittamaan
raskaasti tappiollista yhtiötä.
Renaultin ja Nissanin kannalta tilanne on haasteellinen siinäkin suhteessa, että molemmilla merkeillä
on myös erilliset autotehtaat Venäjällä, Renaultilla tehdas on Moskovassa ja Nissanilla Pietarissa.
- Kauppalehti
Ei mitenkään erityisen hyvältä näytä.. onko näistä uusista malleista pelastajaksi?
Hinta lienee karkaamassa, näin halvalla ei kannata myydä, mutta kalliimmalla kukaan ei osta?
Entä mitenkä Ladojen vienti ulkomaille? Tulisiko sieltä sitä kovasti kaivattua valuuttaa?
Venäjällä kuitenkin asiat eivät mene niin kuin lännessä.
Dmitri Medvedev kävi taannoin tehtaalla ja lupasi muutaman miljardin ruplaa pelkästään tehtaan tukemiseen. Eli ei ne Lada tehtaat sentään konkurssiin mene.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Jos venäläinen automies saa valita lähes samanhintaisten Kian ja Ladan välillä, on valinta
todennäköisesti Kia.
.
Kaupunkilainen Venäläinen Automies ostaa Saksalainen/Japanilaisen laatumerkin ja vaimolle sitten se Kia, tai ennemmin jonkun käytetyn länsimerkin kuin uuden Ladan, yhden ainoan Vestan olen liikenteessä Pietarissa nähnyt? Se on tämä nykyinen meno sellaista ettei Ladan kanssa kehtaa siellä julkisesti liikkua, kysytään että mitäs nyt olekko jäänyt työttömäks, firmalla menee huonosti vai muutenvaan tehnyt henkilökohtaisen konkurssin? No niinhän siinä käy kun vuosikymmenistä toiseen valmistetaan samaa kehittymätöntäpaskaa.
Lattarauta kirjoitti:
Ei mitenkään erityisen hyvältä näytä.. onko näistä uusista malleista pelastajaksi?
Hinta lienee karkaamassa, näin halvalla ei kannata myydä, mutta kalliimmalla kukaan ei osta?
Entä mitenkä Ladojen vienti ulkomaille? Tulisiko sieltä sitä kovasti kaivattua valuuttaa?
kyllä ne on niin markinaalisia määriä ettei niillä uppoavaa laivaa pelasteta.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Taitaahan se Lada olla Venäjän myydyin automerkki, eli kyllä sitä joku siellä ostaakin. Pietari ja Moskova ovat poikkeus tilastoissa.
Kyllähän Rellu on lyönyt kätensä kakkaan kun on lähtenyt yhteistyöhön Avtovazin kanssa. Rellu joutuu kai myös niitä tappioita maksamaan.Saa nähdä, aikooko Rellu jättää koko yhteistyön vaiko "sammuttaa" koko automerkin. "Sammuttaminen" ei taida onnistua, yhteistyöstä ja omistuksesta luopuminen lienevät todennäköisempi vaihto-ehto. Tulevaisuus sitten tämänkin näyttää toteen miten tulee käymään. Olihan GM ollut myös näissä yhteistyökuvioissa mukana edellisen laman aikana, siinä kait Avtovaz otti kaiken hyödyn irti. Eli oppi rakentamaan autoon monipiste ruiskutus järjestelmän.
Öljyn alhaisella hinnallakin lienee oma osuutensa koko soppaan. Jossain vaiheessa ne rahat loppuvat myös Putinilta. Öljy alhainen hinta näyttää jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen. Uusien mallien hintoja joudutaan varmaan nostamaan kannattavuuden parantamiseksi.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Ladaa ei taida pelastaa enää muu kuin Neuvostoliiton paluu ja siirtyminen takaisin takapotkutuotantoon edelleen Fiat 124 pohjalta. Se oli toimiva konsepti yli 40 vuotta, mitä sellaista lopettaa ja alkaa kilpailla uusien mallien kanssa länsimaisen autoteollisuuden asiakkaista - täysin turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan. "Reproduction" automallit ovat muutenkin nykyisin suosiossa.
Tämä tulee mieleen juuri ilmestyneestä Levada-keskuksen tutkimuksestakin, jossa paluuta Neuvostoliittoon ja sosialistiseen talousjärjestelmään kannattaa 58% venäläisistä (44% ei tosin pidä sitä tällä hetkellä realistisena), 33% ei halua enää paluuta Neuvostoliittoon ja sosialismiin.
Muistelen aikaisemmista tutkimuksista, että puolet venäläisistä myös halusi Putinin palauttavan vanhan Venäjän imperiumin. Kuitenkin "Back in the USSR" ja Lada ajaa näin taas huomispäivään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Mä olen näemmä selvästi optimistisempi kuin muut. Onhan ne viime vuosien tappiot kyllä melkoisen mittavat. Toimintaan tietysti jatketaan niin kauan kuin käteistä riittää. Täytyy tosiaan varautua henkisetsi siihen, että autotuotanto voi loppua aivan yht'äkkiä kun rahat loppuvat.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
no mutta onhan siellä ollut nyt parivuotta vain pelkkää uusien mallien kehittelyä, siihen varmasti uppoo rahaa, kattoo nyt sitten miten nämä investoinnit tuottaa takaisin, nyt kun Vesta yms uudet mallit tulee täyteen tuotantoon, eli siis eri korimallit yms. Joko homma onnistuu, tai sitten ei onnistu.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Itse vähän pelkään, että juuri näiden investointien kanssa on tullut virhearviointi jossa ehkä Venäjän potentiaalinen kohderyhmä näille uusille malleille on arvioitu liian suureksi - tehty samalla aivan aloittelijan virhe jossa kilpailijat on unohdettu kun tehdään myyntilaskelmia. Nykyinen alamäki taloudessa tietysti vain pahentaa tilannetta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lada-Jussi kirjoitti:no mutta onhan siellä ollut nyt parivuotta vain pelkkää uusien mallien kehittelyä, siihen varmasti uppoo rahaa, kattoo nyt sitten miten nämä investoinnit tuottaa takaisin, nyt kun Vesta yms uudet mallit tulee täyteen tuotantoon, eli siis eri korimallit yms. Joko homma onnistuu, tai sitten ei onnistu.
Onko nämä uudet mallit vasta tulossa täyteen tuotantoon, tekeekö jokin vanhempi malli tilaa?
Lada-Jussi voisi päivittää allekirjoitustaan, linkki on mennyt rikki..
oho joo, vanha linkki allekirjoituksessa.... eikös Priora lopu ainakin kokonaan tuotannosta, mutta onhan niillä nyt uutta tuotantotilaa mm. izhevskissä kai ne jonnekin ne mahduttaa ja oliko ne tekemässä jotain uudelleen järjestelyjä, että saavat logistiikan pelaa kun osa koreista menee VIS pajalla ja muille yksiköille, näin olin tavaaminani jostain uutisista. Vestastakin pitäisi nyt vielä tulla farkku, HB ja cross
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)