Mobilian reissu meni ihan hyvin, päädyinkin itse ajamaan tämän auton sinne paikan päälle ja pois, nyt on kilometrejä tullut taas reippaasti, kun Mobiliasta kotiuduin niin melkein Jyväskylässä matkamittariin pyörähti 119 000km, nyt viime viikonloppuna meni jo 120 000km rikki. Lauantaina suoritin venttiiliensäädön, sekä jakoketjun kiristyksen, kone oli aivan musta sisäpuolelta, en ole kyllä ikinä nähnyt noin likaista moottoria

Aivan kaikki oli sellaisen ikimustan ja pinttyneen ikään kuin tervan peitossa, liekö viron poika juuri koskaan vaihtanut öljyjä, varmaan ajettu juuri sillä periaatteella että mitäpä noita öljyjä vaihtamaan jos maksimissa on, lisätään jos vähenee... Minä olen kyllä pitänyt joka auton kohdalla kiinni siitä että öljyt pitää vaihtaa ajallaan ja Ladaan aina 10 000km välein, nyt kun pyörähti taas tasaluku mittariin niin vaihdoin öljyt ja suodattimen siinä 120 000km kohdalla, moottorissa on nyt Valvolinen MaxLife 10-W40 öljyt ja tänä päivänä mittarissa taitaa olla jo hieman yli 120 350km.
Tässä autossa öljytpaineet eivät ole ikinä minkäänlaisella ajolla menneet yli 4, en tiedä onko sitten anturi hajalla vai onko kone jo niin huono, ainahan tuosta on tuntunut vähän olevan vedot kateissa, kyllä se siis liikkuu ja toimii ihan ok, mutta olen kyllä ajanut moniakin paljon pirteämpiä 1500cc Ladoja joissa on original kaasutin paikoillaan. Silloin vasta kun kierrosta on reippaasti ja jotain 4000rpm niin öljynpaineet ovat aikalaille tasan 4 mutta ei se sen yli mene vaikka kierrättäisi enemmänkin, 0-100km/h taittuu kohtuu hyvin, voisi tosin nopeamminkin ja minun mielestä pitäisikin, mutta vasta sitten kun on se 100km/h mittarissa niin siitä ylöspäin kiihtyminen on todella hidasta, muutaman kerran olen isommalla tiellä ajanut kovempaa niin 130km/h tuolla saa mittariin ja ei se vaan sen kovempaa mene, 4 vaihde silmässä, kierroksia 5000rpm ja öljynpaineet tasan 4, minusta ei ihan normaalia, pitäisi olla korkeammalla?...

Vähän pelottaa kun moottori on sisäpuolelta sellaisen liejun peitossa, pitäisi varmaankin yrittää huuhdella ja puhdistaa sitä jollakin, varmaan alkuunsa olisi hyvä aloittaa jollain laihemmilla öljyillä ja pikkuisen polttoöljyä sekaan, käyttää hetki ja laskea ulos. Hyvin ja nätisti tuo kyllä käy, ennen kuulosti hieman karkealta mutta nyt venttiiliensäädön ja ketjun kiristämisen jälkeen kehrää oikein nätisti. Kannessa oli selviä vaurioita siitä että ylempi jakoketjun ohjain on joskus mennyt paskaksi ja ketju on päässyt jyrsimään kantta vasten, nyt se ylempi laahain näytti kuitenkin uudelta ja hyvä kuntoiselta. Mietityttää vaan kun tulee reissattua tällä autolla vähän ympäri Suomea että milloin tuo paska lähtee liikkeelle koneessa ja menee öljypumppu tukkoon ja leikkaa vielä kiinni koko paska
Keskikonsolissakin on ollut sellainen vipukytkin josta on saanut soittimeen virrat päälle ja sen jälkeen kun on kääntänyt volyymiä niin on saanut ääntä vanhasta nännimankasta, sekin alkoi p*rkele oikuttelemaan ja viime viikolla katkaisija otti ja hajosi, keskikonsolin sisästä on kuulunut jo pitkän aikaa pientä kilinää ja ikään kuin joku metallinen osa olisi siirtynyt laidasta laitaan aina kopsahtaen keskikonsolin reunoihin, no se äänen syy löytyi viimein kun se katkaisija oli purkautunut ja sen ruuvi oli pudonnut keskikonsolin sisään. Ostin eilen Motonetistä uuden katkaisijan ja virittelin sen paikoilleen, samalla tutkiskelin radion johtoja ja viron poika oli tehnyt kyllä aika hirveitä patentteja, soittimen virta sekä maajohto, kuin myös kaiuttimien johdot olivat kaikki vain kuorittu ja sormin pyöritelty toisiinsa ja sitten sähköteippiä päälle, minä en oikein tuollaisia patentteja arvosta... Kuskin puoleisessa kaiuttimessa onkin aina ollut vähän kontaktihäiriötä ja se on aina välillä toiminut, välillä ei. Kaiuttimien piuhat olivat myös aivan todella ohkaista narua ja johdon paksuus oli varmaankin 1mm jos sitäkään, yhdestä projektista minulle jäi ylimääräiseksi kela paksumpaa kaiutin piuhaa niin vedin johdot uusiksi kaiuttimille sekä uusilla johdoilla myös radiolle ja ihan apico liittimiä käyttäen, nyt toimii sentään radio hienosti, kaiuttimista tuntuu kuuluvankin musiikki paljon kovempaa kuin ennen, enää ei pitäisi olla virtahäviötä niin paljoa kun on paksummat johdot, kyllä nyt Radio Rock pauhaa Ladassa
Löysin myös tässä yks päivä autostani erittäin mysteerisen kytkimen polkimien ja lattiamaton juuresta, pudotin kännykkäni taskusta lattialle ja sen ottaessa huomasin sen ihme kytkimen, vielä en tiedä että mihin ihmeeseen se on oikein kytketty, mutta siitä saa ainakin auton sammumaan ilman että kääntää virta-avaimesta, en tiedä onko se sitten kytketty puolan johtoisin vai virtalukkoon, täytyy joku päivä ihmetellä enemmän kun ehtii, liekö talvella kovien pakkasten aikaan tapahtuneet sammumiset johtuneet tuosta kytkimestä kun se on lattialla, jos siihen on mennyt kengistä kosteutta ja se on ottanut jotakin häiriötä, pitääpäs ihan ottaa kuva siitä kytkimestä. Mikä on muuten katkojan kärjille suositeltava vaihtoväli, eikös kärkivälin säätö ole hyvä suorittaa 10 000km välein? Tänään meinasin vaihtaa eteen kallistuksen vakaajan puslat kun joku kolisee edessä vähän montuissa, vielä en ole siihenkään syytä löytänyt...