VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vähän sekäettä. Nuo mitkä oli murtunu/murtumassa niin tinaimurilla niin puhtaaksi kuin sai ja sitten juotin uudelleen lyijyllisellä tinalla. Muuten epäilyttävän näköiset käytin vain kuumana ja osaan lisäsin tinaa kun oli joissain vajausta tinan määrässä eli ei aivan oikeaoppisesti.

Ja taitaa muuten sun arvio siitä takaisin päästävästä bensapumpusta pitää sittenkin paikkaansa. Eilen huomasin käynnistellessä että olikin suodattimet tyhjät kun seissyt keskiviikosta asti auto. Pitänee jossain vaiheessa paneutua tuohonkin asiaan.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään kattelin että mihinkäs saisi lisävalojen katkasijan ja mittariston alapuolelta löytyikin ihan soppeli paikka. Sen verran vaan paksu tuo pehmuste tuossa kohtaa että piti upottaa tuo katkasija mutta oikestaan tulikin aika siisti asennus noin. Harmi kun jälkeen päin huomasin että olisikin pitäny laittaa vaakaan tuo katkasija niin olisi sopinut tarvittaessa useampikin katkasija tuohon.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kattoverhoilunkin käyttelin pois kun piti saada porattua kattoon antennille paikka. Olikin yllättävän helppo ottaa alas tuo mutta ei vain mahtunut tulemaan pois auton sisältä. No saipa tuon kuitenkin sen verran pois edestä että pysty touhuileen. Harmi kun ei nyt ollu tuota äänieristettä isommissa palasissa. Olisi voinut kattoonkin laittaa. No pitää käyttää joku toinen kerta uudelleen tuo verhoilu pois. Aika vähän oli tuo kattokaan ruosteessa. Edellisessä kanttilampussa oli paljon pahemmin ruostunut vaikka samanikäsiä nämä. Tuo valkosen kanttiksen kuva otettu melkolailla 7 vuotta sitten.

Valkonen kanttis
Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Motonetin kromatun antenninkin laittelin paikoilleen.
Kuva

Joutui vain lopetteleen vesisateen takia hommat kesken niin ei kerinny vielä laittaa lälläriä paikoilleen ja oli vielä tarkoitus laittaa takapenkin alle ne äänieristeet.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

tulee hyvä pitkä ikäinen latuska sulle.. Oon sitä mieltä..
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Potentiaalia tässä kyllä on pitemmäksikin aikaa jos vain axtec jumala suo. Toisaalta tekisi mieli alkaa värkkään ruiskuksi kun se nykyisin on helpompaa näiden alkupään vähäpäästöisten kanssa mutta ei taida kannattaa alkaa väkertään kun tämä tuskin tulee mulle jäämään kovin pitkäksi aikaa.

Tänään saatiin sentään lälläri + oheistarvikkeet masenneltua paikoilleen ja sille sähköt. Samalla virittelin radiollekkin virta/maa johdon jo valmiiksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Vielä kun muistaisi tuon autoradion antennikaapelin vetää mattojen alle kun jäi pois silloin sisustaa kasatessa.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt ei ole tuolle tullu tehtyä muutakuin ajeltua. Jotain pientä tuossa vielä on kun bensapumppu ilmeisesti päästää laskemaan läpi kun auto seisoo pitempään. Siitä ilmeisesti johtuu tuo pitkä vieteri esim. yön ajan seisonnan jälkeen. Ja pitäisi vielä tutkia tuo kun käy jossain kaupassa niin sen jälkeen nykii hetken aikaa hyvinkin voimakkaasti jos lähtee heti käynnistämisen jälkeen ajamaan. Voi liittyä kyllä tuohon edellä mainittuunkiin vikaan.

Antenniasennus ilmeisesti toimii hyvin. Hyvin positiivistä palautetta tuli viikonloppuna että paremmin menee ouluunkin tästä kotipihasta kuin tuolla antennilla mikä on nappiksessa. Tuntuu myös kuuntelevankin aika hyvin kun kuulee salamat lähes samalta matkalta kuin tää mun tukiasema. Ukkonen jyllää tuolla oulujärvellä niin räpsähtelyjä kuului vaikka ei mitenkään voimakkaasti mutta kuului kuitenkin.

Vaan olikohan tuo nykiminen sittenkin oiretta jostain muusta tuossa alkuviikosta kun ajelemassa kävin. Tänään (tai siis eilen) kun olin kahville lähdössä niin pitikin nilkuttaa takaisin kotio. 200 metrin päähän pääsin ja oli pakko pysähtyä kun alkoi nykimään ja hyytymään eikä kaasuun juuri kestänyt koskea vaan puutui samontein. Tyhjäkäynnilläkin meinasi välillä yrittää sammua ja välillä kävi ihan normaalisti. Kierrokset kun nosti jonnekkin 4k rpm niin hetken pysyi ja puutui ja meinasi aina sammua. Jotenkin tuntuu että bensa jää taas jonnekkin välille. Suodattimet kuitenkin oli täynnä eli bensaa tulee ainakin kaasarille asti. Vaikka nyt on kyllä ollut pirun kosteat kelit kun vettä satanut kuin aisaa mutta ei tuo kuitenkaan kosteuden aiheuttamalta vialta vaikuta kun kuitenkin käy kaikillla sylintereillä eikä röpöttele. Pahimmoilleen vaan lupaillu koko loppuviikoksi vielä vesisateita niin ei taida päästä vikaa tutkiin ihan heti.

Alkaa vaan jo pikkuhiljaa turhauttaan tämä vekotin kun tottunut siihen että nappis on aina kuljettanut luotettavasti ilman sellaisia vikoja mikä olisi tielle jättänyt.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ettei vain sattuisi olemaan italialainen tarvike pumppu.. On muuten tarkka oikeasta tapin pituudesta ja jos on kakka särkenyt pumpun venttiiilit niin on melkosen varmaa että oire yhtymää löytyy... Voin olla väärässäkin mutta... Mutta.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

On ihan huomionarvoinen juttu tuokin ja luonnollisestihhan se on italialainen tarvike. Pitäisi jossain välissä manselta tilailla noita pumpun korjaussarjoja kun noita vanhoja käsivivullisia on jotain 5kpl nurkkiin kertyny. Tai sitten kokeilla sähköistä pumppua vaikka ei tuo kyllä pitäisi periaatteessa olla pumpun tuotannosta kiinni kun kuitenkin suodattimiin tulee reilusti bensaa. On niin pirun mystinen juttu kun kaiken pitäisi olla kunnossa vaan siltikään ei pelaa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Neulaventtiili hirttää, suotimelle jaksaa tulla,,
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo pitää vielä tarkistella vaikka uusi onkin tuo neulaventtiili kun joutuu vielä aukoon tuon kaasarin.

Jossakin tuolla kaasarissa vielä joku roska seilaa. Lopetti tuon vesisateen ja samalla kun tuolla pihalla kävin niin tutkin hetken tuota. Ryyppy päällä kävi ihan normaalisti vaan kun alko kone lämpiään niin alko käyntikin huononeen ja ei oikein enää vastannu kaasuun ja alkoi puutuun. Muutaman kerran kun sai kierrokset nouseen ja alko taas puutuun niin kaasu vain pohjaan niin tusahteli muutaman kerran kaasarissa kun oli lähellä sammumista. Hieman alko paraneen toiminta tuon ansiosta. Varastosta rätti ja kierrosta koneeseen ja rättillä kaasari tukkoon pari kertaa niin tuon jälkeen alko toimiin taas. Pitää kuitenkin tuo kaasari vielä käyttää auki kun näkyy taas harvakseltaan tiputtelevan bensaa suoraan kurkkuun. Sen verran pientä tuo tiputtelu kuitenkin ettei vaikuta käyntiin.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään aloin taas ihmetteleen että mikä tuota daadaa oikein vaivaa. Koitin käytellä kuumaksi niin alkoi tippaseen enemmän bensaa suoraan kurkkuun ja kun sammutin niin alkoi norona valuun bensa kaasariin. Kaasari auki niin oli sinne ainakin yksi messinkinen putki pudonnut kohokammion pohjalle kannesta. Muuta varsinaista vikaa en löytänyt noilta osin. Ja nyt kun oli kaasarista kansi taas auki niin tutkin samalla tuon ryypyn sielunelämää. Kattelin toisesta kaasarista mallia niin sieltä ryypyn sisältä puuttuikin yksi jousi. Laittelin puuttuvan jousen paikoilleen ja romut takaisin kiinni.

Samalla kattelin tuota kiihdytyspumppua ja totesin että tuossa on erilainen kalvo kuin muissa takavetoisissa. Aloin kuitenkin tonkiin varastoja kun muistelin että mulla oli jääny joku erilainenkin kalvo pyöriin laatikkoon. Sattuikin oleen juuri tämän solexin kalvo. Kävi peikkomainen flaksi tuon kans. Liekkö ostanu tuon joskus siihen toiseen axteciin mikä mulla joskus oli. Vaihtelin tuon vaikka vanhakin oli vielä hyvä kuntoinen. Ei ollut halkeillu vaikkakin hieman venynyt jo oli.

Kaasari takaisin kasaan ja kokeilemaan niin nyt tuntui ainakin pelaavan. Pintakaasulla on jotenkin ohkanen veto. Ei vielä nyi mutta on siinä rajoilla että alkaako nykimään. Samoiten täyskaasu kiihdytyksissä kun kierrokset nousee yli 5k rpm niin muuttuu taas veto aika ohkaseks. 2500-5000 välillä kun on kierrokset niin pelaa hyvin ja tasaisesti ja vetää hyvin kiihdytyksissäkin.
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Kaasarin kannessa on kakkoskurkun siirtymäpiirin bensasuutin, jonka putoaminen kohokammion pohjalle aiheuttaa justiinsa tota nylkytystä, kun kaasua painaa ja kakkonen aukeaa. Itsellä on aikanaan kahdesta kaasarista pudonnut se. Noiden kaasarien laatu ei kyllä aina vakuuta. Junttasin sen suuttimen takaisin aina vaan ja toimi jälleen. Ihmettelen kyllä, miten se oikein pääsee putoamaan, kun se tuntuu menevän aika tiukkaan ja samalle tasolle, missä se toinenkin suutin on. Lisäksi noista tuntuu irtoavan bensan paluuliitin ja noi alipainepillit melko helposti. Takaisin ne saa toki painamalla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Aivan. Tuo selittääkin käytöksen.

Tuossa ennen tuota kaasarin aukasemista niin olikin tuo paluuputken liitin irti. Tihkui vähän bensaa tuolta ja aloin bensaletkua irrottaan niin lähtikin letkun matkassa. Ja nuo alipainepillitkin on irronneet. Jotenkin tuntuu että tää kaasari käy niin kuumana että nuo irtoilee sen takia. Kunnolla kun kuumaksi käyttää niin ei paljon ilman paksuja hanskoja pysty kaasaria käsitteleen. Kihinä vaan alkaa kaasarista kuuluun hetken päästä kun kaasarin sammuttaa kun bensa alkaa kiehuun vaikka siellä on se pakeliittilevy välissä.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jotenkin alan jo kettuuntua tähän daadaan. Ikinä pääse liikkeelle silloin kun pitäis. Taas alko nykiin ja hävis ettei vastaa kaasuun. Epäilen että taas on tippunut se suutin tuonne kohokammion pohjalle kun on samat oireet kuin aikaisemmin.

Epäilisiköhän nuo vakuutusyhtiössä jos ottaisin palovakuutuksen tuohon ja tuo palais remontin yhteydessä "vahingossa" samalle päivää. :evil:

Taidan alkaa tekeen tuosta yhdestä 2107 alkuisesta kaasarin tähän niin loppuu tää taistelu. Laittaa samalla katin paikalle suora putki. Seuraava katsastus kun on kuitenkin vasta elokuussa 2017 niin kerkiää katella toimivamman kaasarin katsastusta varten.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jokohan tuo nyt vihdoin ja viimein olisi syyllinen löytynyt. Ei ollutkaan tuo suutin pudonnut pohjalle vaan löytyikin siitä kaasarin keskellä olevasta ilmasuutin/seosputkesta? melko iso roska. Ei ainakaan enään ollut minkäänlaista nypyttämistä tasakaasulla. Täyskaasulla oli vielä ohkanen veto mutta siihenkin löytyi lopulta se syy. Kakkoskurkku ei auennutkaan enään tuon yhden jousen laiton myötä kun se käänsi siinä sitä yhtä vipua mikä estää kakkoskurkun aukeamisen. Tuon jousen kun otti pois niin alkoi kakkoskurkkukin aukeaan ja kummasti alkoi vetojakin löytyyn enemmän. Liekkohän tuon jousen paikka oikeastikkaan tuossa. Kokeilin sitä siihen uudelleen kun se siinä olikin silloin auton mulle tullessa.

Pissapojan suuttimet vaihdoin vielä kertaalleen kun ei nuo halunneetkaan pysyä paikoillaan mitkä aiemmin laittelin. Nämä on mutterilla paikoillaan niin luulisi pysyvän.

Nyt sitten vielä testailla että joko se tuo ryyppy alkaisi pelaan pikkuhiljaa niinkuin pitäisi vai joutuuko sitä patentoimaan.

Kuvia en nyt saanut läpi niin pitää ne yrittää laittaa myöhemmin. Internal server erroria pukkaa taas.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Josko nyt tulisi kuvat läpi.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Vastaa Viestiin