110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Projekti 110-palveli tässä keväällä jo pitkän matkaa ongelmitta, mutta sitten rikkoutui bensapumppu. Tilalle vaihdoin uudemman mallisen Bosch-ruiskullisesta puretun, jonka kanssa taas hetken aikaa ongelmatonta ajoa, kunnes alkoi ilmenemään tehonpuutetta ja nykimistä, joka vaati vaihtamista tavallista pienemmälle vaihteelle. Mietin aluksi, tuliko jo "uuden" pumpun kanssa ongelmia, vai olisiko ties koska vaihdettu polttoainesuodatin tukossa (vanhan pumpun alkaessa lakkoilla muuten olivat käyntiongelmat vähän samanlaisia, kunnes sitten auto alkoi sammuilemaan ja pumppu pitämään todella rumaa ja kovaa ääntä). Suodattimen vaihto ei auttanut, CE-valo alkoi välillä syttyä ja löytyi muistista vikakoodejakin: 44 ja 49. Eurosamarassa 44:sen aiheutti viallinen lambda, lisänä myös liian rikkaalla käynti, siihen vaihdoin aikanaan Motonetin tarvikelambdan.
Nyt hain varaosaliikkeestä ihan auton mallikohtaisen lambdan kun ajattelin, että liitin käy suoraan. Hyvältä näytti tiskillä, mutta vanhan lambdan irroituksen jälkeen selvisi, että tässä uudessa olikin liitin "väärinpäin" eli oli naaras, kun piti olla uros tai päinvastoin, muuten liitin oli samanlainen. Uudemmissa Bosch-ruiskuisissa Ladoissahan on liittimen kätisyys vaihtunut. No, kun GM-Samarassakin tarvikelambda toimi, niin katkaisin johdot ja pikaliittimien avulla liitin uuden lambdan, violettihan näissä on signaalijohdin, ruskeat lämmitysjohtimet ja vaalenruskea/harmaa sitten maa. Löytyi vielä kytkentäohje tuosta GM-Samaran lambdasta. Sdelano täällä kyllä aikanaan kirjoitti, ettei Boschilaisen Lambda ole GM-yhteensopiva, mutta mikähän tässä on syynä? Tarvikelambdathan myydän vain johtomäärän perusteella ja sitten on yksi oliko se nyt erkoisempi zirkon-lambda lisäksi, mutta muuten kaikki samanlaisia. Nimittäin eivät ongelmat hukkuneet, vaan muuttuivat mielenkiintoisemmiksi: auto saattaa kulkea jonkin aikaa ihan normaalisti, mutta lähes heti ajoon lähdön jälkeen CE-valo syttyy ja vikakoodeja tuli yksi lisää: 13, joka kanssa viittaa lambdaan. Erikoista on, että auto kulkee hyvin jonkin aikaa valon palaessakin, mutta sitten alkaa huonompi kulku...
49 on kanssa ns. vihoviimeinen vikakoodi, Eurosamaran kanssahan syytä olen metsästänyt useamman vuoden, mutta mistään ei ole ollut apua. Auton toimintaan se toisaalta ei ole vaikuttanut mitään, ja päästöarvotkin hyvät.
Mutta mitä tämän 110:n kanssa nyt tekisi? Voiko tosiaan olla, että tuo tarvikalambda on epäyhteensopiva? Ja miten tähän saisi varmasti oikeanlaisen lambdan? Sdelano oli kirjoittanut GM:n tyyppinumeron, samoin Boschin ja Delphin vastaavat, mutta niillä ei varaosaliikkeen ohjelma löydä mitään.
Nyt hain varaosaliikkeestä ihan auton mallikohtaisen lambdan kun ajattelin, että liitin käy suoraan. Hyvältä näytti tiskillä, mutta vanhan lambdan irroituksen jälkeen selvisi, että tässä uudessa olikin liitin "väärinpäin" eli oli naaras, kun piti olla uros tai päinvastoin, muuten liitin oli samanlainen. Uudemmissa Bosch-ruiskuisissa Ladoissahan on liittimen kätisyys vaihtunut. No, kun GM-Samarassakin tarvikelambda toimi, niin katkaisin johdot ja pikaliittimien avulla liitin uuden lambdan, violettihan näissä on signaalijohdin, ruskeat lämmitysjohtimet ja vaalenruskea/harmaa sitten maa. Löytyi vielä kytkentäohje tuosta GM-Samaran lambdasta. Sdelano täällä kyllä aikanaan kirjoitti, ettei Boschilaisen Lambda ole GM-yhteensopiva, mutta mikähän tässä on syynä? Tarvikelambdathan myydän vain johtomäärän perusteella ja sitten on yksi oliko se nyt erkoisempi zirkon-lambda lisäksi, mutta muuten kaikki samanlaisia. Nimittäin eivät ongelmat hukkuneet, vaan muuttuivat mielenkiintoisemmiksi: auto saattaa kulkea jonkin aikaa ihan normaalisti, mutta lähes heti ajoon lähdön jälkeen CE-valo syttyy ja vikakoodeja tuli yksi lisää: 13, joka kanssa viittaa lambdaan. Erikoista on, että auto kulkee hyvin jonkin aikaa valon palaessakin, mutta sitten alkaa huonompi kulku...
49 on kanssa ns. vihoviimeinen vikakoodi, Eurosamaran kanssahan syytä olen metsästänyt useamman vuoden, mutta mistään ei ole ollut apua. Auton toimintaan se toisaalta ei ole vaikuttanut mitään, ja päästöarvotkin hyvät.
Mutta mitä tämän 110:n kanssa nyt tekisi? Voiko tosiaan olla, että tuo tarvikalambda on epäyhteensopiva? Ja miten tähän saisi varmasti oikeanlaisen lambdan? Sdelano oli kirjoittanut GM:n tyyppinumeron, samoin Boschin ja Delphin vastaavat, mutta niillä ei varaosaliikkeen ohjelma löydä mitään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
-
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Minulla on GM-110:sta purettu Bosch -lambda jossa 2 valkoista ja 1 musta johto. Tyyppi LSH 6
0 258 003 075 ja toimi moitteetta.
0 258 003 075 ja toimi moitteetta.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Itelläni on takaveto axtecissa tuo Joen musikan mainitsema lambda. Eli voisiko tuosta päätellä että gm ruiskuisen 110 ladan lambda kävisi myös takavetoiseen? Tulevaisuuden varalle vain mietin jos joutuu joskus uutta lambdaa katteleen.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Se meni niin, että toisessa (GM/Bosch) on lambdan signaalimaa rungossa, toisessa kelluva. En nyt vain muista juuri nyt kummin päin se meni noiden ruiskujen kanssa.
Boschissa ykköslambda on ihan samalla liittimellä kuin GM:ssä, olet ostanut kakkoslambdan, eli katin valvontalambdan, siinä on liitin "väärinpäin". Ei siinä mitään, ihan vastaava anturi sekin.
Boschissa ykköslambda on ihan samalla liittimellä kuin GM:ssä, olet ostanut kakkoslambdan, eli katin valvontalambdan, siinä on liitin "väärinpäin". Ei siinä mitään, ihan vastaava anturi sekin.
En tiennytkään että jossain Ladan nelipisteruiskussa on kolmijohtimista lambdaa, minkä ikäisestä tuo on kotoisin? Onko alkuperäisen näköinen asennus? Tuohan pitäisi olla kahdella erillisellä liittimellä, vai?Joen musikka kirjoitti:Minulla on GM-110:sta purettu Bosch -lambda jossa 2 valkoista ja 1 musta johto. Tyyppi LSH 6
0 258 003 075 ja toimi moitteetta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Varaosaliikkeessä vieläpä kysyi, onko ykkös- vai kakkoslambda ja sanoin, että on ykkönen ja ennen kattia, ja tässä autossa sitä paitsi on vain yksi lambda. Siltikin tuli väärä.
Tai sitten olivat varastolta lälhettäneet väärän...
MUTTA pitäisikö siis Boschilaisesta puretun oli se sitten ykkös tai kakkoslambda tai sitten boschilaiseen tarkoitetun tarvikelambdan toimia myös GM-ruiskun kanssa? En viitsisi turhaan lähteä taas uutta satasta maksamaan varaosaliikkeeseen kokeilusta. Toki Joenmusikan lambdalla voisi testata, häneltä ison kasan osia olen tähän autoon ostanutkin, mutta lambda tosiaan jäi ostamatta... Sdelano jossain topicissa siis aikanaan kirjoitti, ettei GM-ruiskulliseen tosiaan kävisi Boschilaisen lambda.

MUTTA pitäisikö siis Boschilaisesta puretun oli se sitten ykkös tai kakkoslambda tai sitten boschilaiseen tarkoitetun tarvikelambdan toimia myös GM-ruiskun kanssa? En viitsisi turhaan lähteä taas uutta satasta maksamaan varaosaliikkeeseen kokeilusta. Toki Joenmusikan lambdalla voisi testata, häneltä ison kasan osia olen tähän autoon ostanutkin, mutta lambda tosiaan jäi ostamatta... Sdelano jossain topicissa siis aikanaan kirjoitti, ettei GM-ruiskulliseen tosiaan kävisi Boschilaisen lambda.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Ei ollut ainakaan Boschin LSH25 (Ladan -133 loppuinen) suoraan signaalimaa anturin rungossa.
Kokeile maadoittaa signaalimaa auton runkoon, josko ohjain olisi tyytyväinen pelkästään siihen.
Itsekin katsoin Boschin lambdakatalogia aikanaan kun täällä selviteltiin jotain anturiongelmaa. Täyttä puuta heinää ainakin Ladan osalta koko opus, ainakin se versio joka minulla on.
Kokeile maadoittaa signaalimaa auton runkoon, josko ohjain olisi tyytyväinen pelkästään siihen.
Itsekin katsoin Boschin lambdakatalogia aikanaan kun täällä selviteltiin jotain anturiongelmaa. Täyttä puuta heinää ainakin Ladan osalta koko opus, ainakin se versio joka minulla on.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Tosiaan se tässä ihmetyttää, että itsellä on Eurosamarrassa niin kuin tässä GM-110:ssäkin nelijohtoinen lambda, mutta tuo Joenmusikan GM-110:stä purettu on kolmijohtoinen. Kolmijohtoisessahan on signaali + 2 kpl lämmitysjohtoja ja maa tulee rungosta(pakoputkesta). Mielenkiintoista, mutta kokeillaanpa tätä vaihtoehtoa vielä, että yhdistän maajohtimen myös auton runkoon. Aikanaan täälläkin mainittua Delphin yleismallin lambdaahan Motonetistä kysyin silloin aikanaan Eurosamaraan, ei ollut sitä hyllyssä, mutta myivät toisen vastaavan, siis käänsivät Delphin numeron joksikin muuksi. Ehdotin myös, että ottaisin tuon Joenmusikan lambdan kokeiluun, että näkisi, toimisiko sillä. Tosin johtimien värithän tuossa eivät täsmää ollenkaan GM-Ladan alkuperäisiin violetti jne. Yleislambdoissa taas tuntuu aina olevan tuo oma koodinsa eli mustia, harmaita ja valkoisia johtoja. Samat värin myös Bosch-Ladoissa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Moi,mush kirjoitti:Ei ollut ainakaan Boschin LSH25 (Ladan -133 loppuinen) suoraan signaalimaa anturin rungossa.
Kokeile maadoittaa signaalimaa auton runkoon, josko ohjain olisi tyytyväinen pelkästään siihen.
Takavuosina joku kertoi nimenomaan Boschilaisen vaativan tuota runkoon maadoitusta kun se laitetaan toimimaan GM-ruiskuisessa. Muuten ei toimi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
^saattoi tosiaan olla noinkin päin. Yleismittarilla mittasin vanhan anturin maakarvan ja rungon väli oli vajaa 1kOhm ja melko epävakaa, eli ei ainakaan suoraan maissa tuossa (käytöstä poistetussa) yksilössä. Pitää yrittää penkoa faktaa kun tämän viikon työrupeamasta on selvitty. Mutta eipä kokeilemalla maadoitusta mitään pitäisi rikkikään mennä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Moi,
Minä näistä mitään ymmärrä, mutta pistin tuon vinkin korvan taakse jos itselle tulee joskus se eteen.
Minä näistä mitään ymmärrä, mutta pistin tuon vinkin korvan taakse jos itselle tulee joskus se eteen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Pengoin laatikoita ja löysin lambdan joka oli 2111 vm.2001:ssa.Kaksi valkoista,musta ja harmaa johto,ilmeisesti tarvikekapine.
Toimivana irrotettu mutten osaa sanoa oliko GM vai Bosch.
Toimivana irrotettu mutten osaa sanoa oliko GM vai Bosch.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Jo pelkästään vuosimallin perusteella Bosch. Lisäksi tuon ikäisen pitäisi olla myös Euro-3, eli kahdella anturilla.Joen musikka kirjoitti:Toimivana irrotettu mutten osaa sanoa oliko GM vai Bosch.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Moi,
Tuo mainitsemani Bosch lambda, jonka herätejohto siis käsittääkseni pitää maadoittaa GM ruiskuisen auton runkoon, on LSH25 ja -133 loppuinen (made in Germany) malli. Sellaisen olen varannut itsellekin GM-Samaraa varten.
Tuo mainitsemani Bosch lambda, jonka herätejohto siis käsittääkseni pitää maadoittaa GM ruiskuisen auton runkoon, on LSH25 ja -133 loppuinen (made in Germany) malli. Sellaisen olen varannut itsellekin GM-Samaraa varten.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Läpiä päähäni puhuin;nelijohtoinen GM-lambda löytyi. Tämä takavetolambda on ties mistä.Joen musikka kirjoitti:Minulla on GM-110:sta purettu Bosch -lambda jossa 2 valkoista ja 1 musta johto. Tyyppi LSH 6
0 258 003 075 ja toimi moitteetta.

2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: 110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)
Ei se ihan noin mene.JohnDoe kirjoitti:
Tarvikelambdathan myydän vain johtomäärän perusteella ja sitten on yksi oliko se nyt erkoisempi zirkon-lambda lisäksi, mutta muuten kaikki samanlaisia.
Eli eroa voi olla lämmitysvastuksen resistanssissa sekä juuri siinä onko signaalimaajohto erotettu anturin rungosta vai ovatko yhtä puuta.
YMS
