VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
joskus oli sellanen öljypohja johon tehty lisää tilavuutta sinne etukulmiin ja sit puhkottu jotain reikiä vaan läpi siitä vanhasta seinämästä
mut siis senhän voi tehä miten vain, ulkonäköhän ei ole noissa se juttu vaan että toimii. kaataa irrallaan olevaan jotain nestettä ja sit jos haluu hifistellä ni lasi tai pleksi päälle ettei roisku ja muuta ku heiluttelemaan
mut siis senhän voi tehä miten vain, ulkonäköhän ei ole noissa se juttu vaan että toimii. kaataa irrallaan olevaan jotain nestettä ja sit jos haluu hifistellä ni lasi tai pleksi päälle ettei roisku ja muuta ku heiluttelemaan
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Ratapäivillä tuli käytyä koittamassa autoa. Muuten menee ihan hyvin mutta alusta joustaa vielä hieman liikaa. Takapäätä voisi ensiksi koittaa madaltaa ja jäykistää.
Turbon paineet oli maltilliset 1 baria ja hyvin silläkin ehti suorilla. Venttiilit rupesi nakuttamaan muutamien kierrosten jälkeen eli pitänee säätää.
Renkaissa tuntui pito riittävän kun olisi saanut kääntämällä toisen puolen pyörät ilmaan.
Turbon paineet oli maltilliset 1 baria ja hyvin silläkin ehti suorilla. Venttiilit rupesi nakuttamaan muutamien kierrosten jälkeen eli pitänee säätää.
Renkaissa tuntui pito riittävän kun olisi saanut kääntämällä toisen puolen pyörät ilmaan.
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Mielstäni etupäätä pitää jäykistää ja takapää saa olla löysempi niin pyörät pysyy paremmin tiessä (kurveissa).
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Näin olisi tarkoitus, etupää on jo melko jäykkä ennestään. Suunnitelmat vaihtui sen verran että tähän tulee näillä näkymin kunnon kilpajouset ja iskarit jotka olisi noin -100mm.
Kaaria olisi tarkoitus myös parantaa tukemaan iskarien kiinnityspisteitä.
Kaaria olisi tarkoitus myös parantaa tukemaan iskarien kiinnityspisteitä.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Paljon ei ole tälle talven aikana tapahtunut, mutta suunnitelmia on tehty.
Onko kukaan käyttänyt ladassa rullanokkaa tai tehnyt siihen sellaista?
Onko kukaan käyttänyt ladassa rullanokkaa tai tehnyt siihen sellaista?
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Ratapäiviä varten on tänä vuonna laitettu paikalleen 5-vaihteinen suorakytkentälaatikko jolla ei ole ajettu vielä metriäkään, mutta kai sitä radallakin voi sisäänajon suorittaa.
Kallistuksen vakaajaa koitettiin myös jäykistää. Ahtopaineet on tarkoitus vielä nostaa 1 barista 1,5-1,7 baariin, sekä taka-akseliin vielä tänään illalla voisi koittaa saada hieman camber kulmaa.
Kallistuksen vakaajaa koitettiin myös jäykistää. Ahtopaineet on tarkoitus vielä nostaa 1 barista 1,5-1,7 baariin, sekä taka-akseliin vielä tänään illalla voisi koittaa saada hieman camber kulmaa.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Ratapäivistä selvitty, tosin auto ei käy enää kuin kolmella sylinterillä. Viimevuotisiin säätöihin erona tänävuonna oli ahtopaineet asetettu 1,4 bariin ja rajoitinta laskettu 7700 kierrokseen.
Päätettiin ottaa taas auto nosturille ja puretaan auto pulteiksi ja muttereiksi. Tarkoitus olisi parannella turvakaaria ja samalla levittää koria. Maavaraa on tällä hetkellä myös aivan liikaa.
Myös tukivarsigeometriat ja tuentatyypit vaihtuu.
Päätettiin ottaa taas auto nosturille ja puretaan auto pulteiksi ja muttereiksi. Tarkoitus olisi parannella turvakaaria ja samalla levittää koria. Maavaraa on tällä hetkellä myös aivan liikaa.
Myös tukivarsigeometriat ja tuentatyypit vaihtuu.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Muokattavana
Aloiteltiin hiukan urakkaa purkamalla taka-akseli ja vaihteisto pois. Seuraavaksi moottori pukkiin kiinni ja auki jotta näkee mitä siellä on tapahtunut. Kantta voisi samalla hiukan muokkailla ainakin isommilla imuventtiileillä. Kampiakselin voisi myös vaihtaa pitempi iskuiseen versioon. Polttoainelaitteet tarvitsisi myös vaihtaa an letkuille ja liittimille jotta sen saisi turvallisemmaksi, ehkä samalla etanolin kestäviksi.

Taka-akseli on tämän näköisenä viimeistä kertaa ja takaisin paikalleen on tarkoitus laittaa aika paljon erinäköinen kampe.

Radalla paikallaan ollut suorakytkentävaihteisto on tarkoitus myös tarkastaa nyt kun se on taas tuossa lattialla. Eipä sille kylläkään kilometrejä paljoa yli 50 kertynyt.


Taka-akseli on tämän näköisenä viimeistä kertaa ja takaisin paikalleen on tarkoitus laittaa aika paljon erinäköinen kampe.

Radalla paikallaan ollut suorakytkentävaihteisto on tarkoitus myös tarkastaa nyt kun se on taas tuossa lattialla. Eipä sille kylläkään kilometrejä paljoa yli 50 kertynyt.

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Alumiinia kyselty kuorirakenteeseen, jotta korin jäykkyys mahdollistaisi akselien välisen painonsiirron säätämisen vakaajien avulla. Tarkalleen ottaen 2024-T4 laatua jota on käytetty paljon lentokoneissa ja kilpa-autoissa. Vetolujuus tässä materiaalissa suunnilleen sama kuin S355 teräksessä.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Jos joku haluaisi ostaa tämän auton moottorin kaikkine oheislaitteineen niin saattaisi olla myynnissä? Kunnostettuna tai kunnostamatta.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Purettiin hiukan moottoria ja ilmeisesti kolmella käymisen syy selvisi eli yksi keinuvipu oli pompannut kokonaan pois paikaltaan. Ja toki myös nokka-akseli oli samassa rytäkässä ottanut osumaa.
Jotain parempaa pitäisi kehitellä originaali keinuvipujen tilalle..
Jotain parempaa pitäisi kehitellä originaali keinuvipujen tilalle..
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Kansi viety laitettavaksi. Imuventtiileiksi tulee samalla 41mm venttiilit vakioiden tilalle. Imusarjasta oli myös hitsaussauma haljennut, että tainnut jossain kohtaa ampua imusarjaan.
Alumiinin käyttämisestä stressed skin rakenteeseen luovuttu. Hintaa olisi ollut 330€ per levy ja niitä olisi tarvittu kolme. Tähän lisäksi rahdit päälle ruotsista kun suomessa ei tunnu löytyvän kyseistä laatua. Tavallinen pelti saa kelvata ja onhan sitä helpompaa työstääkin. Keula on siis tarkoitus muuttaa putkirunkotyyppiseksi talven aikana. Samalla on hyvä siirtää moottoria 20 senttiä taaksepäin.
Alumiinin käyttämisestä stressed skin rakenteeseen luovuttu. Hintaa olisi ollut 330€ per levy ja niitä olisi tarvittu kolme. Tähän lisäksi rahdit päälle ruotsista kun suomessa ei tunnu löytyvän kyseistä laatua. Tavallinen pelti saa kelvata ja onhan sitä helpompaa työstääkin. Keula on siis tarkoitus muuttaa putkirunkotyyppiseksi talven aikana. Samalla on hyvä siirtää moottoria 20 senttiä taaksepäin.