Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Tervehdys toverit,
Tuli hankittua kyseinen härveli työmatka-ajoon hinta-laatusuhteen vuoksi.
Omistaja kertoi, että autoon on juuri vaihdettu uusi lambda (bosch), mutta on kuulemma vuoden 2000 malliin ja tästä syystä kone käy epätasaisesti. Voiko pitää paikkansa?
Jos voipi, mistähän kannattaa hankkia "oikean" vuosimallin lambda?
Toisena tiedusteluna, paljonkos tässä mallissa on jakohihnalle vaihtoväli?
Kolmantena, pitääkös näihin tankata jo ysikasia?
Tuli hankittua kyseinen härveli työmatka-ajoon hinta-laatusuhteen vuoksi.
Omistaja kertoi, että autoon on juuri vaihdettu uusi lambda (bosch), mutta on kuulemma vuoden 2000 malliin ja tästä syystä kone käy epätasaisesti. Voiko pitää paikkansa?
Jos voipi, mistähän kannattaa hankkia "oikean" vuosimallin lambda?
Toisena tiedusteluna, paljonkos tässä mallissa on jakohihnalle vaihtoväli?
Kolmantena, pitääkös näihin tankata jo ysikasia?
Viimeksi muokannut sotapanda, 16.8.2016 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Hei,
Jos lambda ei ole sopiva, vikavalo palaa ja siitä tulee asiaankuuluva vikakoodi, et ainakaan maininnut, että valo palaisi? Äkkiseltään ei kuulosta uskottavalta selitykseltä.
Millä moottorilla auto on?
Jakohihnan vaihtoväli 60tkm tai 4 vuotta, kumpi tulee ensin vastaan.
Käytännössä ei pidä tankata 98:a, voit pistää vaikka enemmänkin viinaa sekaan, sen verran pitkästi näitä on jo täälläkin testattu.
Osahankintoihin vaikka mansemotors.fi, niin tulee ainakin oikeat osat.
Jos lambda ei ole sopiva, vikavalo palaa ja siitä tulee asiaankuuluva vikakoodi, et ainakaan maininnut, että valo palaisi? Äkkiseltään ei kuulosta uskottavalta selitykseltä.
Millä moottorilla auto on?
Jakohihnan vaihtoväli 60tkm tai 4 vuotta, kumpi tulee ensin vastaan.
Käytännössä ei pidä tankata 98:a, voit pistää vaikka enemmänkin viinaa sekaan, sen verran pitkästi näitä on jo täälläkin testattu.
Osahankintoihin vaikka mansemotors.fi, niin tulee ainakin oikeat osat.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Unohdin aikaisemmasta mainita, että vikavalo palaa ja on koodi.
Eli tämä on siis mahdollinen syy hieman huonoon käyntiin?
1,5 l moottori.
Tuo on ajettu 63tkm, eli olisi ilmeisesti hihnanvaihto heti edessä.
Eli normaalilla 95E10 bensalla kulkee kuten pitää?
Eli tämä on siis mahdollinen syy hieman huonoon käyntiin?
1,5 l moottori.
Tuo on ajettu 63tkm, eli olisi ilmeisesti hihnanvaihto heti edessä.
Eli normaalilla 95E10 bensalla kulkee kuten pitää?
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
En nyt muista näitä lambdan malleja ulkoa, mutta periaatteessa itse anturiosa on kaikissa sama, joten käyntiin ei suurempaa vaikutusta ole.
Mikä koodi siellä muistissa oli?
Jos huollot olisi tehty ajallaan, noilla kilometreillä ensimmäinen hihnanvaihto olisi ollut 2006, seuraava 2010, sitten 2014 ja seuraava sitten vasta 2018. Harvemmin näitä on kyllä huollettu oikein.
Tarkoitin "mikä moottori" -kysymyksellä lähinnä 8v tai 16v?
95E10 käy vallan mainiosti.
Mikä koodi siellä muistissa oli?
Jos huollot olisi tehty ajallaan, noilla kilometreillä ensimmäinen hihnanvaihto olisi ollut 2006, seuraava 2010, sitten 2014 ja seuraava sitten vasta 2018. Harvemmin näitä on kyllä huollettu oikein.
Tarkoitin "mikä moottori" -kysymyksellä lähinnä 8v tai 16v?
95E10 käy vallan mainiosti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 30.7.2015 19:09
- Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Voihan se olla että on tulpat vanhentuneita
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Ehdin huomenna töiden jälkeen paneutua tarkemmin vielä aiheeseen.
Luen vikakoodin ja vilkaisen tulppien kuntoa.
Päivittelen tänne sen jälkeen.
Luen vikakoodin ja vilkaisen tulppien kuntoa.
Päivittelen tänne sen jälkeen.
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
En löytänyt mistään OBD porttia tuosta mallista, eikö se ratin alla siellä johtohelvetin keskellä pitäisi olla?
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Siitä virtalukon kohdalta kun alat kättä viemään kohti polkimia, niin sillä kohtaa kun rattiakselin suojamuovit loppuu on väli muoveissa jossa portti on.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Kone on 16 venttiilinen, näin heti alkuun.
Vikakoodit luettu:
P0123 Throttle/pedal position sensor / switch circuit high
P0141 o2 sensor heater circuit (bank 1 sensor 2)
P0300 Multiple cylinder misfire
P0301 Cylinder 1 misfire
P0302 Cylinder 2 misfire
Tähän on vaihdettu lambda varaosa 110 autosta, joka oli vuosimallia 2000, ei ollut siis uusi kyseessä.
Auto nykii ikävästi kevyellä kaasulla.
Mistäs lähdetään purkamaan?
Vikakoodit luettu:
P0123 Throttle/pedal position sensor / switch circuit high
P0141 o2 sensor heater circuit (bank 1 sensor 2)
P0300 Multiple cylinder misfire
P0301 Cylinder 1 misfire
P0302 Cylinder 2 misfire
Tähän on vaihdettu lambda varaosa 110 autosta, joka oli vuosimallia 2000, ei ollut siis uusi kyseessä.
Auto nykii ikävästi kevyellä kaasulla.
Mistäs lähdetään purkamaan?
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
P0123:
Kaasuläpän asentotunnistin, voi aiheuttaa nykimistä tai puutumista ajossa. Tarkista johdotus ja vaihda anturi tarvittaessa.
P0141:
Tämä johtuu väärästä lambdasta, ei vaikuta varsinaisesti käyntiin, mutta leiman saantiin kyllä.
P0300, P0301, P0302:
Pitäisi selvittää miksi sylinterit yksi ja kaksi pätkii, tästä voi aiheutua kyllä karkeaa käyntiä, nykimistä yms. ongelmia. Jos vika menee oikein pahaksi, alkaa vikavalo vilkkua. Tarkista ensin tulpat ja johdot, jos ei nissä ole sanomista niin sitten tuon ikäisessä puolayksikkö on yksi mahdollinen syypää. Tosin erikoista sen suhteen että koodi koskee 1&2 sylintereitä (ovat eri puolalla yksikössä).
АТЭ-2 Москва, varaosanumerolla 2112-3705010-02 on tyyppivikainen puolayksikkö tuon ikäisessä, jos siis on vielä alkuperäinen.
Kaasuläpän asentotunnistin, voi aiheuttaa nykimistä tai puutumista ajossa. Tarkista johdotus ja vaihda anturi tarvittaessa.
P0141:
Tämä johtuu väärästä lambdasta, ei vaikuta varsinaisesti käyntiin, mutta leiman saantiin kyllä.
P0300, P0301, P0302:
Pitäisi selvittää miksi sylinterit yksi ja kaksi pätkii, tästä voi aiheutua kyllä karkeaa käyntiä, nykimistä yms. ongelmia. Jos vika menee oikein pahaksi, alkaa vikavalo vilkkua. Tarkista ensin tulpat ja johdot, jos ei nissä ole sanomista niin sitten tuon ikäisessä puolayksikkö on yksi mahdollinen syypää. Tosin erikoista sen suhteen että koodi koskee 1&2 sylintereitä (ovat eri puolalla yksikössä).
АТЭ-2 Москва, varaosanumerolla 2112-3705010-02 on tyyppivikainen puolayksikkö tuon ikäisessä, jos siis on vielä alkuperäinen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Nyt on vaihdettu tulpat ja johdot uusiin.
Auttoi huomattavasti, mutta edelleen esiintyy nykimistä ajoittain pintakaasulla.
Huomasin myöskin, että mikäli irrottaa moottorin päältä muovisuojan, yksi kiinnityspulteista tukkii moottorinkannessa reäin, joka avonaisena aiheuttaa hemmetinmoista vajaakäyntiä
(huomasin myöskin, että uudet tulpan johdot ovat paksummat kuin originaalit ja muovikansi ei enää mahdu päälle...)
Tilasin Mansemotorsilta uuden kaasuläpän anturin, katsotaan auttaako sen vaihto tilanteeseen.
Huollossa miettivät, että jos on puola rikki, se vaikuttaisi useampaankin sylinteriin samalla.
Auttoi huomattavasti, mutta edelleen esiintyy nykimistä ajoittain pintakaasulla.
Huomasin myöskin, että mikäli irrottaa moottorin päältä muovisuojan, yksi kiinnityspulteista tukkii moottorinkannessa reäin, joka avonaisena aiheuttaa hemmetinmoista vajaakäyntiä

(huomasin myöskin, että uudet tulpan johdot ovat paksummat kuin originaalit ja muovikansi ei enää mahdu päälle...)
Tilasin Mansemotorsilta uuden kaasuläpän anturin, katsotaan auttaako sen vaihto tilanteeseen.
Huollossa miettivät, että jos on puola rikki, se vaikuttaisi useampaankin sylinteriin samalla.
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Nyt kannattaa seurata tilannetta poistuuko P030X koodit näillä toimenpiteillä.
Puola on hukkakipinäpuola, eli sen möykyn sisällä on kaksi puolaa, joista sylinterit 1&4 ja 2&3 saavat aina kipinän samaan aikaan (siitä nimi, toinen kipinä menee ns. hukkaan).
Kannattaa katsoa puolasta se varaosanumeron loppuosa ja jos se on -02, niin sitten tarkistaa valmistusajankohta siitä. Se on kuumassa paikassa 16v koneessa siinä päällä ja tosiaan tuo yhden valmistajan tiettyyn aikaan tehty on vikaherkkä. Haulla löytyy asiasta lisää.
Tosiaan joskus saattaa käydä niin, että muovikannen koko pinnapultti irtoaa mutterin mukana ja avaa aukon imusarjaan samalla. Kierreliimalla takaisin, niin aukeaa seuraavalla kerralla toivottavasti oikeasta paikasta, eli siitä mutterista. Eihän sillä muovikannella mitään virkaa ole, voi sen jättää poiskin, kunhan tukkii ne mahdollisesti auki jäävät kiinnitysreiät.
Puola on hukkakipinäpuola, eli sen möykyn sisällä on kaksi puolaa, joista sylinterit 1&4 ja 2&3 saavat aina kipinän samaan aikaan (siitä nimi, toinen kipinä menee ns. hukkaan).
Kannattaa katsoa puolasta se varaosanumeron loppuosa ja jos se on -02, niin sitten tarkistaa valmistusajankohta siitä. Se on kuumassa paikassa 16v koneessa siinä päällä ja tosiaan tuo yhden valmistajan tiettyyn aikaan tehty on vikaherkkä. Haulla löytyy asiasta lisää.
Tosiaan joskus saattaa käydä niin, että muovikannen koko pinnapultti irtoaa mutterin mukana ja avaa aukon imusarjaan samalla. Kierreliimalla takaisin, niin aukeaa seuraavalla kerralla toivottavasti oikeasta paikasta, eli siitä mutterista. Eihän sillä muovikannella mitään virkaa ole, voi sen jättää poiskin, kunhan tukkii ne mahdollisesti auki jäävät kiinnitysreiät.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Nyt tehty uusi vikakoodien luku valon ilmestyttyä tauluun.
Viaksi ilmoitti nyt 1-4 sylinterien misfiren.
Taitaa olla parasta vain ostaa uusi puola?
Onko Ladan yleinen vika, että vetää ikkunat saman tien huuruun sisältä?
Viaksi ilmoitti nyt 1-4 sylinterien misfiren.
Taitaa olla parasta vain ostaa uusi puola?
Onko Ladan yleinen vika, että vetää ikkunat saman tien huuruun sisältä?
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Vahvasti puolan suuntaan viittaa. Mansessa näyttää hyllyssä olevan sitä kalliimpaa alkuperäismallia ainoastaan, motonetissä vain muutamassa kaupassa tarjolla. Käytettynä löytyy sopiva osa myös ruisku-Samarasta. Puola on GM-alkuperää.
Puolavikaisena ajamisen riski on rikkoa katalysaattori.
Huurtuu kyllä jonkin verran herkästi sateella, varsinkin sivulasit kun puhallus sinne on usein heikko, mutta on noilla pärjätty. Jos huurtuu ihan luonnottoman paljon, on syytä epäillä vuotoa lämmityslaitteen kennossa.
Puolavikaisena ajamisen riski on rikkoa katalysaattori.
Huurtuu kyllä jonkin verran herkästi sateella, varsinkin sivulasit kun puhallus sinne on usein heikko, mutta on noilla pärjätty. Jos huurtuu ihan luonnottoman paljon, on syytä epäillä vuotoa lämmityslaitteen kennossa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 110, vm. 2002 kysymyksiä
Etulasi menee saman tien huuruun kun auton lyö käyntiin.
Taitaa tarvita kennon vaihdon. Purkamolta ilmeisesti fiksuinta kysellä?
Laitan tilauksen motonetille, että laittavat puolan Espoon toimipisteeseen. Tuon vaihto ei pitäisi ilmeisesti olla kummoinen homma, kun on vaakatasossa suoraan koneen vieressä.
Taitaa tarvita kennon vaihdon. Purkamolta ilmeisesti fiksuinta kysellä?
Laitan tilauksen motonetille, että laittavat puolan Espoon toimipisteeseen. Tuon vaihto ei pitäisi ilmeisesti olla kummoinen homma, kun on vaakatasossa suoraan koneen vieressä.