VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos sattuu motonet olemaan nurkilla, niin sieltä saa Gatesin (3225) letkua, eikä ole edes kovin kallista. Kestää myös etanoliseospolttoainetta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kiitti vinkistä. Motonet onkin tuossa matkan varrella jos Ouluun päin ajelee. Näkyy myös paikallisesta varaosa putkastakin gatesin letkua löytyvän mutta on vähän kalliimpaa.

Viime keskiviikkona piti pari tarraa iskeä kiinni ja peileihin tuuliohjurit.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Täytyy taas laittaa kuvat tipoittain kun ei tää foorumisofta tunnu päästävän kuvia läpitte. Aina vain herjaa että kuva koon määritteleminen ei onnistunut.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään iskikin idean että miten toteutan tuolle tabletti telineelle kiinnityksen niin pitihän se käydä tekemässä. Otin tuon yleismallin radionkehyksen ja hitsasin 8mm pultit sinne sisälle mihin saa tuon tellingin kiinni. Pitää vielä ohkasesta pellistä tehdä peitelevy tuohon niihin saa siistimmän ilmeen. Käytin tuon vielä tuossa projekti autossa paikoillaan että sai kokeiltua että mahtuu paikalleen vielä tuo kehys.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Lisää kuvia tellingistä.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kunhan nyt heittäis satamasta niin sais alkaa kunnolla tutkiin että mistä johtuu välillä tuo starttaamattomuus. Ei halunnu taaskaan lähtiä startti pyörittään kun olisi pitänyt liikkeelle päästä. Pitänee kokeilla ainakin ensin että vaihtaa akunkengät ja startille menevä virtajohto. Samalla tulee sitten uusittua maajohtokin akulle. Oikein muutakaan enää keksi mikä voisi olla vialla kun startti on uutta vastaava ja solenoidikin pelaa kun vaihdekepissä asti tuntuu se loksaus. Vanhakin startti tuossa teki samaa ettei lähteny pyöriin vaikka solenoidi vetikin.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Sehän taas tänään käynnistyi niinkuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan. Startille ja laturille vaihdoin paremmat johdot ja akun maakaapelikin tuli samoilla tulilla vaihdettua. Alkuperänen oli varmaan jotain 16mm2 mitä meni startille ja uusi on nyt 25mm2. Maakaapelikin on nyt samaa kokoa. Varmaan pitäisi kulkea virta hyvin maakaapelissa kun on hifi käyttöön tarkoitetettua hapetonta kuparikaapelia. :lol: Laturillekkin vaihtui vähän paksumpi johto. Alkuperäinen on jotain 10mm2 ja uusi 16mm2. Tuntui että startin pyöritysnopeus ainakin kasvoi eikä jännitemittari notkahda niin alas enää startatessa mutta sen taas aika näyttää että poistuiko tuo starttaamattomuus vika.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tuossa samalla kun touhusin niin huomasin että oli alkanu hiljaksiin tiputteleen taas vaihteeksi jäähdytin nestettä termostaatin kupeesta. Luonnollisesti kokeilin kiristää klemmaria niin vuoto vain paheni. Kokeilin sitten vuorostaan löysätä niin alkoi laskeen vielä enemmän vettä läpi. Onneksi oli hyvät käytetyt letkut vielä varastossa niin vaihtelin ne tuonne. Jostain tuosta termostaatin kupeesta vieläkin tulee tippa silloin tällöin vaan on sen verran pieni vuoto että en ainakaan ihan heti ala tuolle mitään tekeen. En kyllä huomannut että olisi termostaatistakaan saumat ratkennu mutta eipä se toisaalta tarvi iso halkeama ollakkaan vuotaakseen. Näkyi olevan 90 asteinen tuo termostaatti.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

sattuuko olemaan Laturi termarin alla.. on se varmaankin. niin kannattaa kahtoa ettei tiputtele tippoja Laturiiin. Mulla Nivasta Poiki Laturi tuossa joku vuosi sitten Kun sai sopivina anoksina Pakkasnestettä sisuksiinsa... Ainakin oli purettaessa varsin vettä/Nestettä syönen näköinen...
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Luonnollisestihhan se valuu juuri laturin päälle. Pari kertaa tuo on tehnyt ettei ole alkanu heti lataamaan kun käyntiin laittaa mutta vähän kun on kierrosta nostanu niin on alkanu taas lataan. Edellinen vuoto sattui sopivasti startin päälle mutta tuo onneksi ei ole niin herkkä kun ei pääse vesi sisälle.

Vaihtelin tänään sen moottorin tukikumin. Olikin pahemmassa kunnossa jo kuin olin hoksannukkaan. Toisella puolen oli sentään vielä ehjä. En kyllä yhtään ihmettele jos näyttikin että kone kallellaan ja vaihdelaatikko liikaa toisessa laidassa. Tuossa tukikumissa pitäisi nuo pultit olla molemmissa päissä samalla kohtaa eikä sentin eri kohdilla. :lol: Aika hyvin halkikin tuo näytti olevan ja sisällä oleva jousikin kuulosti niinkuin olisi irtaallaan jo. Ei kovin hyvä tää käytettykkään minkä tilalle laitoin mutta onpahan kuitenkin ehjä. Enpä tuosta vain huomannu kuvaa ottaa kun sain paikoilleen. No ottaa joku joku toinen kerta kun vielä tuolla alla pitäisi käydä möyrimässä tuon kytkin työsylinterin takia. Ei muuten enää heilu moottori senttitolkulla kun käsin moottoria ravistelee.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Käytinpä kuitenkin tänään tuon termarin vielä irti vaikka en sitä aikonu nyt heti alkaa värkkäämäänkään. Vuoti siitä keskisaumasta mistä nuo puolikkaat on prässätty yhteen. Olisin tinannu tuon sauman vaan tuo 100W kolvi päätti että nyt loppui yhteistyö ja päätti käyttää varren punahehkuisena ja lopetti toiminnan. Laitoin sitten kemiallisella metallilla tuon ja varmistelin vielä tuon alavesiletkun lähdön kun jäi vielä ylimääräistä. Vähän laitoin vielä vähän maalia pintaan niin tuli hyvä. Pinotexia pintaan niin vanhakin näyttää nuoremmalta vai mitenkäs se nyt menikään. :D Ainakin toistaiseksi loppui vuoto mutta tästä kun ei ikinä tiedä niin voi huomenna taas vuotaakkin.

Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tupla postaus näköjään tuli. No kirjoitellaan tähän sitten että jos nyt alkais nuo ongelmat jo helpottaan sen verran että uskaltaisi pohjapanssarin laitella jo paikoilleen ja keskittyä vielä tuohon koriin. Nuo muutamat ruosteet pitäisi ainakin ottaa kiinni molemmista helmoista ja oikoa vähän tuota etulokasuojaa.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kytkin työsylinterin vaihdoin tänään. Parani huomattavasti kytkin tuntuma kun ei jumita enää. Samalla kun tuolla auton alla makoili niin tiivistin vähän tuota pörisevää pakoputkea. Enää ei vuoda niin pahasti. Oli takapöntöstä toinen kannakekkin taas tipahtanu johonkin. Ihmettelen vain että miten ihmeessä se on pääsyt tippumaan kun pihteillä puristin kumiremmin koukut kiinni ettei lähteny käsinkään irti. No laitoin nyt kolme nippusidettä tuohon tilalle kun ei ole enää noita kannakkeita hyllyssä.

Aloin myös sovitteleen sitä tablettitelinettä paikoilleen niin eipä se mahdu olemaan tuossa keskikonsolissa radion paikalla. Tulee vaihdekepin eteen. Tai sitten pitänee vissiin opetella ajaan pelkästään kakkosella, nelosella ja pakilla. :lol:

Sijoittelinkin tuon uudelleen ja ruuvasin tuon telineen hansikaslokeron kanteen kiinni. Piti vain ottaa ne koukut irti ja hieman kaventaa sitä telineen jalka osaa niin sai hyvin kiinni. On oikeastaan nyt aika hyvällä paikkaa kun ei haittaa näkyvyyttä ja kuitenkin yltää hyvin käyttäänkin.

Kuva Kuva

Laittelin samalla tuon kiinalaisen pikku vahvistimen keskikonsoliin kiinni. Enää tarvii vain löytää tuolle sopiva virtajohto ja käydä hakeen 3,5mm stereo piuha niin saa tabletin kiinni tuohon. Saa musiikit kuuluun auton kaiuttimista.

Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuntuu olevan ihan ok paketti tuo tabletti + kiinan vahvistin musiikin toistossa. Eihän tuo mitään hifiä ole mutta kuuluu ajometakan yli ja musiikista saa selvän niin riittää mulle. Bassokorostusta tosin jääny kaipaan kun tottunut että on subi peräkontissa.

Nuo starttausongelmatkin on tuntunut nyt poistuneen tuon johdon vaihdon myötä. Ei ole enää kertaakaan jättänyt käynnistymättä. Ja se käynnistämisen pitkä vieterikin on poistunut tuon tavallisen kaasuttimen vaihdon myötä. Mikähän siinäkin axtecissa oli että tyhjäsi kaasuttimen ja bensalinjat.

Kävin nyt viikonloppuna Karstulassa pyörähtämässä mutkin ja kilsoja tuli reissussa 647km ja mikä parasta niin ilman ongelmia. Ei tää daada taida kovin huono moottoriltaan olla kun peräkärryn ja kohtuu reippaan tavara määrän kanssa keskikulutus reissulla oli menomatkalla 8,2l/100km ja tulomatkalla 7,5l/100km. 7,85l/100km koko reissun keskikulutus. Nappis vastaavalla kuormalla vieny sellaista 8,6-9,5 litraa sataselle.

Jokohan mä voisin alkaa pikkuhiljaa luottaan tähän autoon.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Koputtelehan varovasti Puuta.. Hienoa että tuntuma ja Luotto on saavuttamassa Hektisen Huippunsa... Katsotaan tunnelmat Ensi Jaksossa....
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt tällä on päästy ajeleen ilman isompia ongelmia eli aina on lähtenyt käyntiin ja vieny sinne minne on haluttu ja tuonut vielä takaisinkin. Nyt on kuitenkin alkanut esiintyyn että välillä lämpinä nostaa joutokäyntikierrokset 1500rpm eikä meinaa saada laskeen millään alas ja välillä taas käy ihan normaalisti.

Joku on myöskin tainnu käydä asentaan turbon tähän autoon kun ajaessa alkaa ajaessa vihellys kuuluun kaasua painettaessa. Harmi vain kun tuo ei ole tehoja lisännyt vaan päin vastoin. :lol: On nyt tainnu mennä jompikumpi vaimennin tukkoon niin pukkaa paineen pihalle tuolta katin korvausputken välistä kun sitä liitosta ei täysin tiiviiksi saanu ilman korjausmassaa kun on tuo alkuperäinen putki jotain ihmeellistä kokoa.
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Oliskohan syynä tämä:
"Pitkästä aikaa tuli pieniä ongelmia axteckin kanssa. Huomasin ajellessa Tampereelle päin, että tyhjäkäynti jäi välillä huutamaan 2000 RPM kierrosluvulla. Ajattelin heti, että bimetallijousi ei jostain syystä kierrä ryyppyläppää ja nopean tyhjäkäynnin kierroslukua säätävää epäkeskoa tarpeeksi, vaan eräs vipu jää epäkeskon viimeisen pykälän ja normaalin tyhjäkäynnin välimaastoon niin, että välillä auto käy normaalisti ja välillä kohotetulla käyntinopeudella. Tänään vilkaisin ryyppyä ja ilmeni, että voiteluaineena käyttämäni bilteman multilube oli muuttunut
jäykäksi mönjäksi, ja vivusto liikkui aika tahmaisesti. Pesin tahman pois bräkleenillä ja voitelin aseöljyllä vivustot uudelleen. Ne alkoivat liikkua paljon kitkattomammin. Koeajolla en käynyt, mutta luulisin ryypyn nyt toimivan."
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tässähän on tosiaan 2107 alkuinen tavallinen kaasutin käsiryypyllä paikoillaan kun kyllästyin tuon axtecin ryypyn epämääräiseen toimintaan ja siihen että tuo myöskin tyhjäsi aina polttoainelinjat aiheuttaen pitkän vieterin starttaukseen päivän seisomisen jälkiin. Tuota ei ole tapahtunut tämän tavallisen kaasarin aikana vaikka välillä saattaa olla viikon ettei tule ajettua. Tuokin niin mystinen vika että ei voi ymmärtää mistä se johtuu.

Mutta tuo on kyllä jokatapauksessa hyvä kohde tarkistaa tuo ryyppy ettei elä omaa elämäänsä. Sen verran se tekee temppuja että ryyppyä kun vähän laittaa täydestä asennosta vähän pienemmälle niin se lähtee pikkuhiljaa pois päältä itsekseen. Vivuston säädössä varmaan vielä vähän petrattavaa tai sitten pitää vaijerin kiinnitystä kaasariin kirasta sen verran että alkaa vaijeri liikkuun nihkeästi. :lol: Saisi vain aikaseksi alkaa tekeen tuolle jotain.
Vastaa Viestiin