Kyllä ne yllättävän nopeasti nuo romut ruostuu kun on alkuun päässyt.
Katselin tässä taas oman Samarankin pohjaa mikä helmikuussa katsastuksessa hitsauksien jälkeen kunnolla koputeltiin ja ei silloin mennyt "piikki läpi" mennyt mistään. Nythän se näkyi jo olevan taas aika seulana. Eli korkeintaan 6-7 kk pysyi pohja ns. "ehjänä". Varmaan olisi saanut piikin läpi aikaisemminkin.
Saman olen jo huomannut jo aikaisempinakin vuosina, että katsastukseen talvella ehjäämäni Samaran alusta olisi jo kesällä taas uuden hitsauksen tarpeessa ja tätä on jatkunut ja jatkunut.. jos ei pohjasta löydy uutta parsittavaa niin vanhat paikat on jo mätiä.
Hullun hommaahan nämä jokavuotiset hitsaustalkoot on ollut jo monta vuotta ja vaatineet vähän itsetutkiskeluakin, mutta harrastusmielessä vielä ehkä jotenkin ymmärrettävissä. Ja kun auto on muuten mieleinen ja toimiva peli.
Aika turhaa kuitenkaan syyttää ainakaan katsastusmiestä jos on mätänevä auto käytössään.

On tietysti eroja katsastusmiesten ruostevaurioiden etsinnässä, jotenkin tuntuu, että omalla kohdalla jotkut löytää monesti ehkä niitä liikaakin..
Tässä kysyjän tapauksessa varmaankin ehjältä näyttävä ja hitsaamaton alusta on päässyt hämäämään katsastajaa joka ei ole tohtinut "rikkoa massoja". Omassa Samarassa ei niin pääse varmuudella käymään heikompi näköiselläkään, joten alusta on katsastus hyväksyttäessä sinä päivänä varmasti kunnossa, parin kuukauden päästä onkin sitten jo paha mennä mitään sanomaan.
Hitsaaminen on kuitenkin perinteistä selvää rehellistä hommaa, ei vanha enää jaksa ihmetellä joidenkin koodivikojen kanssa, ne on paremmin nörttien juttuja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»