Pitkän pähkäilyn ja jahkailun jälkeen löysin Nettiautosta alkuperäisenä säilyneen 1600SL:n, joka oli ikäisekseen vähän ajettu ja hyväkuntoinen. Bonuksena Ladassa oli tyyliin sopivat lisäpitkät ja keltaiset huomiovalot. Ainoana miinuksena oli myyjän mukaan viallinen kaasutin, joka aiheutti ajoittaista nykimistä ja sammumista tyhjäkäynnillä. Auto oli kuitenkin katsastettu.
Koeajolla totesin nykimisen itsekin, mutta pienen pohdinnan jälkeen päätin ottaa haasteen vastaan ja ostaa Ladan itselleni. Kaupat tehtiin 9.9. kuluvaa vuotta. Hain Ladan ajamalla naapurikunnasta Tuusulasta. Rouva ajoi käyttiksellä perässä hinausvaijeri takakontissa. Hinausvaijeria ei onneksi tarvittu, vaikka Lada sammui kotimatkalla kaksi kertaa

Mobilisti-lehden FB-ryhmässä sain tietää, että tässä laitteessa on katalysaattorin lisäksi pahamaineinen sähköisesti ohjattu Axtec-kaasutin. Samassa ketjussa Lada-Jussi kertoi minulle, että lievät käyntihäiriöt ovat tämän mallin ominaisuus

Ladan katalysaattorin olemassaolo selvisi minulle vasta kaupanteon jälkeen lukiessani rekisteriröintitodistuksen teknistä osaa. Lisäksi kojetaulussa on tarra jossa lukee "Vain lyijytöntä 95E polttoainetta". Tässä valossa on outoa, että myyjä sanoi tankanneensa autoon 98E:n lisäksi lyijynkorviketta, koska hänen mukaansa "niin vanha auto tarvitse lyijyllistä bensaa"? Onneksi Lada ei ehtinyt olla hänen käytössään kuin alle puoli vuotta.
12.9. aamulla töihin ajaessa meno hyytyi yhtäkkiä täysin 80 km/h:n vauhdissa. Kaasupolkimen painamisella ei ollut mitään vaikutusta eikä alaspäin vaihtaminen auttanut. Painoin kytkimen pohjaan ja poljin kaasua. Kone suostui ottamaan kierroksia ja yhtäkkiä hyytyminen loppui ja matka jatkui.
Raportoin tämän edelleen samaan FB-ketjuun, johon Lada-Jussi totesi, että tuo ei ole enää normaalia. Päätin varata ajan seuraavalle päivälle Helsingin Viking Motorsiin, jossa olin kuullut olevan Lada-osaamista venäläisten asentajien ansiosta.
Iltapäivällä töistä lähtiessä kävin Käpylän Shellillä tankkaamassa oikeaoppisesti 95E:tä. Tankkauksen jälkeen käyntihäiriöt muuttuivat lievistä katastrofaalisiksi. Nykiminen oli todella rajua ja heti, kun nostin kaasupolkimen Lada sammui. Jouduin kierrättämään konetta voimakkaasti, jotta sain Ladan liikkeelle ja pysymään käynnissä. Onneksi tajusin, että olin aivan Metsälässä sijaitsevan Viking Motorsin lähellä ja päätin ajaa Siperian Mersun sinne saman tien, vaikka varattu aika oli vasta seuraavana päivänä.
Kytkin käryten sain jatkuvasti sammuvan Ladan nilkutettua korjaamolle. Onneksi siellä oli vielä muutama henkilö paikalla myöhäisestä ajankohdasta huolimatta ja sain jätettyä avaimet heille. Ladani oli työn alla 13.-23.9. Sinä aikana korjattiin kaasarin toisen sähköliittimen (suuttimen ohjaus?) rikkinäiset kierteet, hiottiin kiero tiivistepinta suoraksi, vaihdettiin kaasarin kannentiiviste sekä bakeliittitiiviste, imusarjan tiiviste ja tutkittiin miksei kuskin oven ikkunahissi toimi. Eniten aikaa vei tyhjäkäynnin säätö, jota ei saatu täysin kuntoon. Auto on kuitenkin ajokunnossa. Kaikki tämä tuli maksamaan vain 170 euroa, olin varautunut suurempaan summaan.
Nyt Ladan käyntiongelmat ovat samalla tasolla kuin ostaessa

Lopuksi, kuskin oven ikkunahissi ei toimi, koska vaijeri on poikki ja pari rullaa puuttuu. Niitä ei saanut Mansemotorsilta. Ikkuna pysyy ylhäällä puupalikan avulla

Edit: korjattu kirjoitusvirhe