VAZ-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Joro

VAZ-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Joro »

Noniin eli tuli hankittua viimeviikolla minun ensimmäinen lada ja tähän olisi tarkotus päivitellä elämää ladan kanssa. Pitkän aikaa on pyörinyt mielessä ladan hankinta (Kiitos JTA:n :lol:) ja viimein sattu sopiva yksilö kohilleen, eli nappislada erittäin yksinkertaisella tekniikalla ja vieläpä suomisisustalla. Leimaakin on lokakuuhun 2017 asti ja ajettu 100tkm. Auto on tarkoitus pitää talven yli käyttiksenä, ensi kesänä/tulevaisuudessa olisi tarkotus ehostaa hienoksi, mahdollisesti jopa uutta maalia päälle jos tämä ei aivan surkeaksi osottaudu.

Koeajolla tuli muutamia vikoja esiin, lämppärin hana on jumissa (oli muuten aika lämmin ajaa Rovaniemeltä Kempeleeseen :D), lämpimänä tyhjäkäynti on sammumisen rajamailla ja ilmeisesti takapyöränlaakeri pitää mekkalaa. Sisältä auto oli ostaessa helvetin paskanen, imuroinnin ja kuuraamisen jälkeen ihan siedettävä, ei kellään sattuis olemaan tekstiilipesuria lainaan Oulun seudulla? Elämisen jälkiä auton ulkokuoressa on jonninverran, mutta ei mitenkään pahasti. Ajanpuutteen vuoksi auto lähtee JTA:lle hoitoon, lämppärinhana menee vaihtoon ja samalla vaihtuu alkuperäiset vesiletkun pois. Kaikinpuolin tuntuu ihan hyvältä ostokselta jo 400 kilometrin jälkeen.

Tästäpä linkki kuviin, kuvia laitan lisää sitämukaan mitä tulee autolle tehtyä: https://www.flickr.com/gp/125548257@N03/49ag9z
Avatar
pressa
Viestit: 10493
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli puskurit pois, kapselit kaatopaikalle ja mattamustaa pintaan?? Vai säilytellään kromit ja korjataan viat, asennetaan radio ja antennit. Nyt olisi vielä tuo FT-840 jouten...
Joro

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Joro »

Ei tietenkään vaan mahollisiman alkuperäsenä pidän ja kromit säilyy, radiot löytyy jo omasta takaa :lol:
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tuon Ladan taisin monesti aikanaan bongata Rovaniemellä kun siellä asuin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Joro kirjoitti:Pitkän aikaa on pyörinyt mielessä ladan hankinta (Kiitos JTA:n :lol:)
Syytä nyt vain mua tuosta :lol: No pakkohan se on myöntää ja nostaa käsi pystyyn "virheen" merkiksi. :D Muutaman vuodenhan olet vierestä saanut seurata näitä touhuja.

Tyhjäkäyntiin saatiinkin jo vähän apua kun laitettiin alipaineletku paikoilleen joka oli irtaallaan. Kaasari varmaan tuosta täytyy huoltaa kun on hieman tehty patenttia tuolle tyhjäkäynninsäädölle eli laitettu jokin irtopultti ja jotain silikoonia siihen. Liekkö joskus alkuperäinen ruuvi pudonnut tai jotain. No sepä selviää tuossa kun pääsee tuohon paremmin käsiksi.

Ja jos tässä on ilmoja ja kerkeän niin voin nuo penkit pesaista tuolla pesurilla tai sitten pesaistaan joku viikonloppu vaikka yhdessä nuo.
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Hyvii vehkeit, onnea vaan projektiin ja menestystä.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään kerkesi vihdoin ja viimein tämän kimppuun. Aloitin tuolla letkujen vaihdolla niin eihän se ihan onnistunu niinkuin pitäisi. Lohkosta sai kyllä nesteet hyvin pois mutta jäähdyttimestä piti laskea alavesiletkun kautta nesteet pihalle kun tyhjennysropusta oli kanta nyljätty niin pahaksi ettei siitä saanu oikein millään kiinni ja muutenkin jollain ihme massalla peitetty se isompi kanta mistä pitää kiinni niin ei saanut siitäkään listalla kiinni. Helpommalla selvisi kun letkut irti ja jäähdytin ylös ja kaatoi loput nesteet kartanolle. Saipahan huuhdottua jäähdyttimenkin paremmin. Vesipumppukin piti vaihtaa kun alkoi oleen jo aika reippaasti välystä. Nyt olisi sitten uusi vesipumppu ja letkut paikoillaan. Huomenna vaihtaa tuo lämppärin hana ja sen letkut ja tutkia vaijerien säädöt kun vipu ei liiku kuin puolet normaalista matkasta.

Pari johtoakin tuolla pitää vaihtaa kun pissapojan maajohto oli sulanut aika pahasti ja startin apureleen herätevirta johto on osittain kuparit paljaana. Kaasariinkin korjaussarja laitella ja katsoa että joutuuko vaihtaan bensaletkun kaasarin ja pumpun väliin vai saako lyhentämällä korjattua kun on aika ikävän näköinen viilto lähellä kaasarin päätä.

Toivottavasti vain käsi kestää vielä nuo tehdä kun nytkin sai jo muutaman kerran kiroilla kun ei meinaa kestää vasen kyynärpää yhtään voimankäyttöä.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään saatiin vaihdettua täysin jumissa ollut lämppärin hana ja ne kennolle menevät letkut. Vaijerinsäätökin oli täysin pielessä kun tuo vipu ei liikkunut kuin sen puolet normaalista liikkeestä. Yllättävänkin helposti sai vaijerin vivunpuoleisen pään laitettua kohdalleen kun otti ensin sen puhaltimen suulakkeen irti ja tuolla letkuklemmarille tarkoitetulla joustava vartisella 7mm avaimella tuikkasi sieltä raosta. Tuhkakupin reiän kautta näki sihdata avaimen kohdilleen. Nesteitä ei kaikkia saanu koneeseen kun ei ollut riittävästi niin pitää huomenna käydä hakeen lisää.

Kaasutin kaipasi tosiaankin jo hoivaa. Yleisen likaisuuden lisäksi oli kohokammiossakin likaa ja se suodatin siellä ennen neulaventtiiliä oli käytännössä täysin tukossa. Ihme että on yleensä menny bensa enää läpi. Bensapintakin oli aivan liian matalalla kun oli 12mm kohon yläreunaan vaikka ohjearvohan taisi tiivisteen kanssa olla 6,5mm. Seosruuvikin oli ruuvattuna täysin pohjaan. En kyllä ihmettele jos tämä kävi vähän huonosti joutokäyntiä. Huoltosarjan lisäksi laittelin mekaanisen joutokäyntisäädön tuon alipaineisen tilalle niin on yksi potentiaalinen vikakohde vähemmän. Huomenna nakata kaasutin paikoilleen kun ei enää tuolla pimeässä kehdannu alkaa ähräämään.

Linkki tuohon kuvagalleriaan kun ei taas saa muuten noita kuvia läpi. http://www.imagebam.com/gallery/z2wfr72 ... 6hi62adm9c
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Vaz-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Kummasti tuossa parani käynti tuon korjaussarjan myötä ja myöskin kun sääti sytytysennakon oikeaksi. Oli perusennakko 5 astetta liian myöhäsellä vaan nyt on sen noin 7 astetta kuten kuluukin. Korvakuulolta säädettynä niin kaasarin säädötkin vaikuttaisi olevan ihan hyvät kun ei röpötä eikä mitään eikä kiisuakkaan kovin hirveälle. Nyt jää taas päivittäminen näiden osalta itse omistajalle.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Auto taas palautui huoltoon kun alkoi käymään huonommin. Kaasarinkannesta oli päässyt ruuvit hieman löystymään niin laittelin niihin ruuvilukitetta ja laittelin kireälle. Ilmeisesti myös tuossa aikaisemmin remontoidessa jarrutehostimen letku oli ottanut hieman itseensä niin oli alkanut vuotaan. Jäikin käsiin kun hieman taivutti juuresta. Nyt väliaikaisesti sain tuon lyhentämällä pitämään mutta pitää tuo vaihtaa eli huomenna käydä ostaan uusi letku. Tuonkin jälkeen kävi vielä vähän huonosti ja kun aloin miettiin että miksi virranjakajalle tulee alipaine joutokäynnilläkin. On näköjään joskus kaasuläppää säädetty että oli hieman raollaan kun ei ilmeisesti ole muuten saatu autoa käymään kunnolla. Olisihan tuo tietenkin pitänyt aiemmin jo tajuta kun seosruuvikin oli pohjassa ja silti auto kävi. Säädin kaasuläpän kohdilleen niin katosi alipaine virranjakajalta ja autokin alkoi käymään niinkuin Ladan pitääkin käydä.

Kunhan saa vielä tuon tehostajan letkun vaihdettua niin pääsee taas hakemaan perussäädöt kohdilleen kun on varmaa ettei enää ole ylimääräisiä vuotoja.

Niin ja lauantainahan tämä sai myöskin uudet kytkyttimen letkun ja putken kun vanha letku oli pykinyt aika hirveän näköiseksi. Tuokin vastusti sen osalta että ei meinattu saada liitoksia auki niin suosiolla katkaistiin putki pääsylinteriltä ja pulttipyssyllä sitten nippa auki. Ilmauksen kanssakin oli ongelmaa kun oli säädetty kytkin niin tiukalle että painoi männän liian syvälle ettei neste päässyt ollenkaan läpi. Säädön kun löysäsi täysin niin alkoi ilmauskin onnistuun. Vielä joutuu kytkintä hieman säätään kun ottaa vielä vähän liian ylhäällä tuo kytkin.
Joro

Re: VAZ-21013 - 1988 - Nappie - Käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Joro »

Hyvä että alkaa viat selviämään! Iso kiitos jtalle että jaksaa nähdä vaivaa :D. Melko hirveessä kunnossa oli se kytkinletku, tässä pari kuvaa jos joku haluaa ihmetellä mitä vuodet tekee kumiletkuille: https://www.flickr.com/gp/125548257@N03/3h83xf
https://www.flickr.com/gp/125548257@N03/89w5w4
Vastaa Viestiin