Taustaa: Ostin vuosi sitten 18 000 ajetun Nivan (21214, vm 2010, 4-piste ruisku) ja olen ajellut sillä 15 000km lisää, minä aikana siinä on ilmennyt ajoittain moottorin hytkytystä tyhjäkäynnillä. Koska myös jäähdytysnestettä häipyi jonkun verran, ja kylmänä käynnistäessä tuli jonkin verran 'valkoista savua' pakoputkesta, ajattelin, että kannentiiviste päästäisi nestettä pyttyyn.
Kun nyt on uusi kansipahvi, ja venttiilit varsikumeineen laitatettu uusiksi koneistamossa (onnistuttuani kiskomaan nokkapukin kiinni väärillä ajoituksilla), onkin tyhjäkäyntihytkytys entistä pahempaa.
Yli 1000:n kierroksilla käy kivasti, mutta alemmilla nylkyttää ja pakoäänet on mukavan veekasimaiset. Lisäksi pikku koeajolenkillä vikamuistiin ilmestyi 'Cylinder 1 misfire'.
Ykkösen tulpan elektrodit on puolen tunnin käynnin jälkeen mustat (muissa harmaat) ja kierre öljyinen, mikä kyllä saattaisi johtua siitäkin, että lurautin siihen pyttyyn viikolla korkillisen öljyä katsoakseni vaikuttaako puristuksiin. (Ei vaikuttanut.)
Lämpimänä äsken mitatut puristukset: ykkönen 5 bar, muut 12 bar.
Syitä paineen pitämättömyyteen pohtiessani olen keksinyt seuraavia kauhuskenaarioita:
1. Öljyrenkaita jumissa.
2. Männänrenkaita poikki.
3. Uusi kannentiiviste vuotaa.
4. Venttiilin hydraulinostin jumittaa. (Ei jaksa ihan jousi kiskoa venttiiliä kiinni.)
Huonoon tyhjäkäyntiin pohdiskelin myös sellaista mahdollisuutta, että jokin ruiskusuutin olisi hieman tukossa, mutta nuo painejutut tuntuu näin maallikkona nyt paremmin natsaavan. Eikö se voikin olla sytytystä haittaava juttu, ettei seos puristu tarpeeksi?
Kokeilumielessä ajattelin tekaista moottorin sisäpesun (15 minuttia tyhjäkäyntiä Motox Engine Flush -aineen kanssa), jos tuo taikatemppu vaikka irrottaisi jumineen öljyrenkaan, mutta en elätä suuria toiveita tilanteen paranemisesta.
Joka tapauksessa ajattelin kysyä täältä nyt, että olisiko teillä kommentteja asiaan tai jopa lisää ajatuksia vian aiheuttajan suhteen? Olisiko ohivuotomittaus toimenpide, joka osoittaisi tarkasti sen, mihin paine karkaa? Itse en oikein käsitä kuinka se sen tekisi.
Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Ohivuotomittauksella saa aika hyvin suuntia minne se vuotaa. Tuo tehdään siten että mitattava sylinteri laitetaan puristustahtiin eli mäntä ylös ja molemmat venttiilit kiinni ja laitetaan sylinteriin paineilmaa tulpanreiästä ja kuunnellaan mihin päin vuotaa. Moottorin pyöriminen täytyy tuossa samalla estää ettei pääse pyörähtään. Biltemasta löytää tuon kyseisen adapterin eikä ole edes kallis. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016985/
Ja jos ei tuo öljyn lisääminen sylinteriin vaikuttanut paineisiin niin epäilisin että joko venttiili vuotaa tai sitten kansipahvi. Yleensä tuo öljyn lisääminen nostaa painetta eli tiivistää männän jos sieltä pääsee vuotaan. Tuostakin saa taas paremmin tietoa tuolla ohivuotomittauksella. Itse veikkaisin venttiiliä jos kierrosta nostamalla alkaa käymään sievästi (Kierrosten noustessa paine nousee ja venttiili alkaa pitämään).
Ja jos ei tuo öljyn lisääminen sylinteriin vaikuttanut paineisiin niin epäilisin että joko venttiili vuotaa tai sitten kansipahvi. Yleensä tuo öljyn lisääminen nostaa painetta eli tiivistää männän jos sieltä pääsee vuotaan. Tuostakin saa taas paremmin tietoa tuolla ohivuotomittauksella. Itse veikkaisin venttiiliä jos kierrosta nostamalla alkaa käymään sievästi (Kierrosten noustessa paine nousee ja venttiili alkaa pitämään).
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Kiitos adapterivinkistä ja muista ajatuksista, jta. Tuo Bilteman liitin pitää käydä hakemassa. Koetinkin jo saada painetta pyttyyn tubeless-venttiilin kautta, mutta oli vaikea mennä samalla eri paikkoihin kuulostelemaan, kun sitä tattia piti pitää paikoillaan.
Sitten hieman välipohdintoja (muttia, ehkiä, jossitteluja) kommenttiesi valossa:
Koneistamossa väittivät aina tarkistavansa venttiilien vuodottomuuden osana venttiilityötä, joten haluaisin uskoa, ettei ne venttiilit vuoda. Lisäksi ykköspytyssä oli surkeat puristukset (2.5 bar) jo ennen venttiilityötä. Mutta se mahdollinen nostimien kantaminen kummittelee mielessä. Toisaalta kansityän jälkeen en ainakaan yrittänyt laittaa ykköspytyn nostimia takaisin juuri sille pytylle..
Kannetiivistehän se tosiaan voisi myös olla, mutta kun se kansikin plaanattiin, niin tuntuu hassulta, että pahvi vuotaisi ennen ensimmäistäkään ylikuumenemista. Ja tuommonen patarautalohko kai ei kieroonnu kovin helposti..?
Minäkin uskoin parin ruokalusikallisen öljyä nostavan paineita kunnolla, jos ongelma on männänrenkaissa. Mutta käykö aina ja kaikissa männänrengasongelmissa niin? Ja onko 5W-40 tarpeeksi hyvä tiiviste? Ja menikö koko korkillinen ehkä siihen männän kuoppaan?
Vaan kuulostellaanpa iltapäivällä, mistä se paine tulee ulos, kun kompura tuuppaa ilmaa Bilteman liittimen kautta. Sellaiseen korjaamojen ohivuotomittauksen kuulunee ilmamäärien mittausta yms. tarpeetonta rahastusta.
Sitten hieman välipohdintoja (muttia, ehkiä, jossitteluja) kommenttiesi valossa:
Koneistamossa väittivät aina tarkistavansa venttiilien vuodottomuuden osana venttiilityötä, joten haluaisin uskoa, ettei ne venttiilit vuoda. Lisäksi ykköspytyssä oli surkeat puristukset (2.5 bar) jo ennen venttiilityötä. Mutta se mahdollinen nostimien kantaminen kummittelee mielessä. Toisaalta kansityän jälkeen en ainakaan yrittänyt laittaa ykköspytyn nostimia takaisin juuri sille pytylle..
Kannetiivistehän se tosiaan voisi myös olla, mutta kun se kansikin plaanattiin, niin tuntuu hassulta, että pahvi vuotaisi ennen ensimmäistäkään ylikuumenemista. Ja tuommonen patarautalohko kai ei kieroonnu kovin helposti..?
Minäkin uskoin parin ruokalusikallisen öljyä nostavan paineita kunnolla, jos ongelma on männänrenkaissa. Mutta käykö aina ja kaikissa männänrengasongelmissa niin? Ja onko 5W-40 tarpeeksi hyvä tiiviste? Ja menikö koko korkillinen ehkä siihen männän kuoppaan?
Vaan kuulostellaanpa iltapäivällä, mistä se paine tulee ulos, kun kompura tuuppaa ilmaa Bilteman liittimen kautta. Sellaiseen korjaamojen ohivuotomittauksen kuulunee ilmamäärien mittausta yms. tarpeetonta rahastusta.

Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Öljyrenkaat ei vaikuta puristuksiin vaan nuo varsinaiset männänrenkaat. Miltä pytty näytti kun kansi oli auki?? Erottuiko hoonausjälki vielä? Eihän ollut pystysuuntaisia jälkiä? Kokeile kaataa vähän enemmän öljyä pyttyyn ja pari pyöräytystä ja sitten mittaus. Toki voihan se venttiilikin vuotaa...
Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Niinpä tietenkin.pressa kirjoitti:Öljyrenkaat ei vaikuta puristuksiin vaan nuo varsinaiset männänrenkaat.
Mitään dramaattista uraa ei näkynyt, mutta pientä pystyhankaumaa oli kaikissa pytyissä hoonausjälkien kaverina (myös niissä kolmessa, joissa nyt 12+ bar [kaasuläppä kiinni mitattuna]).pressa kirjoitti:Miltä pytty näytti kun kansi oli auki?? Erottuiko hoonausjälki vielä? Eihän ollut pystysuuntaisia jälkiä?
Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Jta:n vinkkaama Bilteman paineilma-adapteri näytti kyntensä.
Kampiakselia kääntelemällä löytyi luonnolliset kohdat, joissa puhalsi paineet pihalle vuoroin imusarjasta ja pakoputkesta. Kiinniollessaan venttiilit pitivät kuitenkin sen verran hyvin, että tohina siirtyi tyystin kampikammion puolelle, mikä kuului selvästi jakoketjun kuilusta, kun kannenkoppa oli poissa. Syyläristä en havainnut ilmaa tulevan.
Ai niin: Kun kirjoitin, että yli 1000:n kierroksilla käy kivasti, niin tarkoitin vapaalla kaasuttelua. Koeajolla oli liikkuminen 'röpeltävää'.
Kampiakselia kääntelemällä löytyi luonnolliset kohdat, joissa puhalsi paineet pihalle vuoroin imusarjasta ja pakoputkesta. Kiinniollessaan venttiilit pitivät kuitenkin sen verran hyvin, että tohina siirtyi tyystin kampikammion puolelle, mikä kuului selvästi jakoketjun kuilusta, kun kannenkoppa oli poissa. Syyläristä en havainnut ilmaa tulevan.
Ai niin: Kun kirjoitin, että yli 1000:n kierroksilla käy kivasti, niin tarkoitin vapaalla kaasuttelua. Koeajolla oli liikkuminen 'röpeltävää'.
Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Ai niin, pitää kertoa tarinan päätöskin: Ykköspytyn sylinteri ja mäntä renkaineen olivat aivan kunnossa. Paineet karkasivat kannentiivisteen kautta.
Tein ilmeisen virheen siinä, että laitoin saman kannentiivisteen ennen ja jälkeen venttiilirempan. Moottori siis ei pyörähtänyt tuossa välissä kierrostakaan (kun venttiili tökkäsi väärällä jaolla mäntään kansipukkia kiriessä), eikä tiivisteestä ollut tarttunut minkäänlaista näkyvää materiaalia lohkoon tai kanteen.
P.S. Öljypohjan mahtuu ottamaan pois kunhan irrottaa etutasauspyörästön moottorista (ei tarvitse irrottaa vetareita) ja nostaa moottoria (ilman kantta) muutaman sentin.
Tein ilmeisen virheen siinä, että laitoin saman kannentiivisteen ennen ja jälkeen venttiilirempan. Moottori siis ei pyörähtänyt tuossa välissä kierrostakaan (kun venttiili tökkäsi väärällä jaolla mäntään kansipukkia kiriessä), eikä tiivisteestä ollut tarttunut minkäänlaista näkyvää materiaalia lohkoon tai kanteen.
P.S. Öljypohjan mahtuu ottamaan pois kunhan irrottaa etutasauspyörästön moottorista (ei tarvitse irrottaa vetareita) ja nostaa moottoria (ilman kantta) muutaman sentin.
Re: Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Noniin hyvä juttu että vika kuitenkin selvisi eikä ollut mitään vakavampaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05