VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Vielä kuva selventään tuota läppää.
Kuvassa siis tuossa alemmassa kurkussa näkyvä läppä.
Kuva
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Nyt näyttää lupaavalta! Axtec-spesialisti degen lähestyi yv:llä, lupautui ystävällisesti ajamaan Tampereelta Keravalle ja tekemään Ladastani taas toimivan. Tänään iltapäivällä degen päräytti pihaan omalla atsteekki-Combillaan mukanaan läjä varaosia.

Lada käyntiin ja kaasaria tutkimaan. Ensimmäisenä degen totesi kaasarin tulvivan. Syyksi paljastui vettynyt koho, jota ei oltu huomattu aiemmin mainitulla korjaamolla. Onneksi uusi koho löytyi Combin syövereistä :). Kun kaasari oli kerran irti, vivustot öljyttiin. Alipaineletkut tarkistettiin vielä kerran.

Vieläkään Lada käynyt kunnolla tyhjää. Degenillä oli mukana jopa ehjä AFR-boksi, jota kokeiltiin, mutta tulos oli sama. Kiihdytyspumpun kalvo tarkistettiin ja siinä olikin pieni repeämä. Sillekin löytyi korvaaja Combin uumenista :). Kalvon uusinta poisti röpötyksen kaasuttaessa.

Solenoidisuuttimia tutkiessaan degen totesi pääsolenoidisuuttimen kierteen olevan rikki, joka oli todettu myös korjaamolla. Oletin, että korjaamo olisi koneistanut siihen uuden kierteen. Sen sijaan he olivat liimanneet pääsolenoidisuuttimen paikalleen jollain kirkkaalla liimalla.

Aiemmin pääsolenoidisuutinta vaihtaessani en ollut huomannut kierteen olevan täysin korkattu, vaan se tuntui pitävän sen verran, että uusi suutin pysyy paikallaan. Näin ei kuitenkaan ollut.

Kierre saadaan korjattua vaihtamalla kaasarin jalka. Tähänkin löytyi degeniltä ratkaisu :). Hän sanoi omistavansa muutaman Axtecin jalan, jolla homma voidaan hoitaa. Remontti jatkuu ensi viikolla.

EDIT: Tyhjäkäynti ei siis ole vielä kunnossa, mutta tulee toivottavasti kuntoon, kun pääsolenoidisuutin saadaan tukevasti kiinni.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Degen tuli eilen remppaamaan Ladaani lisää ja toi mukanaan edellä mainitun kaasuttimen jalan. Sitä vaihtaessa todettiin, että Axtecin tyhjäkäyntitunnistimen kaapeli oli ollut irti kaasuttimen vivusta, jossa sen pitäisi olla kiinni.

Kaasuttimen jalan vaihdon jälkeen tyhjäkäynti muuttui huonosta hyväksi. Itseasiassa kone kävi aika rikkaalla korjaamon jäljiltä, joten degen sääti tyhjäkäyntiseosta laihemmalle.

Kun kone sammui remontin lomassa, degen huomasi, että aiemmin vaihtamani uusi tyhjäkäyntisolenoidi ei nakuttanut lainkaan, eli se ei toiminut. Vanha tyhjäkäyntisolenoidi oli minulla vielä tallessa. Se mitattiin ja todettiin toimivaksi.

Degen tarkisti myös happianturin toiminnan. Sen signaali ei muuttunut ollenkaan, vaan pysyi koko ajan samassa lukemassa. Tämän takia AFR-boksia epäiltiin jälleen vialliseksi, mutta vika ei ollut siinä. Tyhjäkäyntisolenoidin vaihdon jälkeen happianturin signaali alkoi muuttua laidasta laitaan oikeaoppisesti.

Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen Ladani kävi oikein mallikelpoisesti :). Tosin Check Engine -valo palaa välillä. Degen neuvoi minua mittaamaan yleismittarilla myös uuden pääsolenoidisuuttimen, josko siinäkin olisi jotain pientä vikaa. Degen lähti kotimatkalle ja minä pidemmälle koeajolle, joka sisälsi moottoritie- ja maantieajoa.

Kävin samalla reissulla Motonetissä hakemassa Ladaan uudet kaiuttimet, koska alkuperäisistä kaiuttimista kuuluu vain ohutta piipitystä :D. Menomatka sujui oikein hyvin, mutta paluumatkalla alkoi taas esiintymään nykimistä osakaasulla ajaessa. Se ei onneksi ollut yhtä rajua kuin ennen degenin suorittamaan remonttia. Nykiminen loppuu, kun kaasua painaa riittävästi, mieluiten pohjaan asti. Nykimisen saattaa onnistua välttämään osakaasulla painamalla kaasua varovasti.

Ajoittaisesta nykimisestä huolimatta Ladallani pystyy nyt ajamaan, mikä on tärkeintä. Se ei enää sammu heti, kun kaasun nostaa.

EDIT: Sytytys tarkistettiin myös, se on kohdillaan.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ei ollut mikään ihme, että lada kävi jumalattoman rikkaalla. Jos pääsolenoidin kiinnittää liimalla paikalleen ilman mitään kierteitä, lopputulos on aiemmin kuvatun kaltainen. Bensahan virtaa kaasuttimen silloin rungon ja solenoidin kärjen välistä, kun sen pitäisi kulkea kärjen kautta. Siksi siinä oli kierteet, jotta näin ei tapahdu. Kylmänä ryypyn avaaman kaasuläpän voimalla lada jaksoi juuri ja juuri käydä.
Uusi solenoidisuutin tyhjäkäynnille oli mittauksen perusteella todellakin arvoissaan, mutta sen neula jäi mystisesti kanittamaan. Tästä johtui se, että lambda-arvo ei heilahdellut, vaan pysyi vakaasti paikallaan. Pari kertaa neula liikahti siten, että arvot muuttuivat laihaan päähän ja sitten jumituttiin sinne.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Itelläkin yksi vanha solenoidisuutin oli tuollainen jossa se neula jäi jotenkin jumiin. Aiheutti mielenkiintosia tilanteita kun itse solenoidikin oli sellainen että toimi välillä ja välillä ei niin joskus jäi kiinni ja välillä jäi auki tuo suutin. Pääsolenoidina kun oli niin ajaminen oli välillä aivan mahdotonta rajujen nykimisten takia ja välillä pelas kunnolla. Sai tuotakin vikaa hakea tovin aikaa.

Vaan hyvä juttu että nyt on axtec saatu ainakin pääosin kuntoon. Degenille häätyy kyllä hattua nostaa kun lähtee kuitenkin tuonkin matkan päähän korjaamaan autoa.
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

jta kirjoitti:Degenille häätyy kyllä hattua nostaa kun lähtee kuitenkin tuonkin matkan päähän korjaamaan autoa.
Kyllä, arvostan sitä suuresti!

Kävin tänään mielenkiinnosta mittauttamassa Ladani päästöt. Sehän on leimattu keväällä korjaamolta haetulla päästölapulla, joten mitään kiirettä tässä ei vielä ole. Degen tosin arveli, että haluan selvittää oliko asentaja pätevä :D.

Asentajan pätevyydestä ei todellakaan ole epäilystä, halusin vain tietää onko koneessa vielä hienosäädön tarvetta.

Tässä tulokset:

Vähintään 2000 rpm
RPM 2360
CO 0,721 [% vol] *
CO2 14,35 [% vol]
HC 82 [ppm vol]
O2 0,68 [% vol]
LAMBDA 1,006

Joutokäynti
RPM 570
CO 0,098 [% vol]
CO2 9,19 [% vol]
HC 1086 [ppm vol] *
O2 6,56 [% vol]
LAMBDA 1,384

Kuulemma noista tähdellä merkityistä arvoista tulisi hylky katsastuksessa. Sanoivat, että tyhjäkäynti on liian rikasta?

EDIT: Löysin päästörajat kolmitoimikatalysaattorilla varustetulle autolle. Vähintään 2000 rpm:n CO saa olla max. 0,3 ja joutokäynnin HC max. 100. Paranisikohan tuo tyhjäkäyntiseosta laihduttamalla?
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mara »

No tyhjäkäynnillä on happi ja HC aivan järkyttävät. Niistä jäisi molemmista kiinni myös.
Ei voi olla tyhjäkäynti kovinkaan siistiä noilla numeroilla.

Kierroslukua voi ainakin nostaa ihan huoletta vaikka 800 tai ylikin.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Abis kirjoitti:
jta kirjoitti:Degenille häätyy kyllä hattua nostaa kun lähtee kuitenkin tuonkin matkan päähän korjaamaan autoa.
Kyllä, arvostan sitä suuresti!

Kävin tänään mielenkiinnosta mittauttamassa Ladani päästöt. Sehän on leimattu keväällä korjaamolta haetulla päästölapulla, joten mitään kiirettä tässä ei vielä ole. Degen tosin arveli, että haluan selvittää oliko asentaja pätevä :D.

Asentajan pätevyydestä ei todellakaan ole epäilystä, halusin vain tietää onko koneessa vielä hienosäädön tarvetta.

Tässä tulokset:

Vähintään 2000 rpm
RPM 2360
CO 0,721 [% vol] *
CO2 14,35 [% vol]
HC 82 [ppm vol]
O2 0,68 [% vol]
LAMBDA 1,006

Joutokäynti
RPM 570
CO 0,098 [% vol]
CO2 9,19 [% vol]
HC 1086 [ppm vol] *
O2 6,56 [% vol]
LAMBDA 1,384

Kuulemma noista tähdellä merkityistä arvoista tulisi hylky katsastuksessa. Sanoivat, että tyhjäkäynti on liian rikasta?

EDIT: Löysin päästörajat kolmitoimikatalysaattorilla varustetulle autolle. Vähintään 2000 rpm:n CO saa olla max. 0,3 ja joutokäynnin HC max. 100. Paranisikohan tuo tyhjäkäyntiseosta laihduttamalla?
Todellakin joutokäynnin kierrosluku saisi olla korkeampi, luokkaa 900 RPM. Testin perusteella kierrospäästöissä ei ole kauhean kummallisia asioita pielessä. Sytytysvehkeiden korkeajänniteosaston kunnon tarkastuksella ja tarvittaessa uusimisella selvittäneen. Seoshan on kunnossa, koska lambda on 1.
Lambda-arvon perusteella tyhjäkäynti on aivan liian laihalla. Senkin pitäisi olla noin 1. Korkeajännitevehkeiden kunnosta johtuvia syttykatkoja voi olla tapahtunut, mikä nostaa HC:ta. Seosruuvia voisi avata myös lisää. Alhainen hiilidioksidi yhdistettynä korkeaan happeen ja palamattomiin hiilivetyihin kielii siitä, että katalysaattori ei ole tehnyt tehtäväänsä. Oliko auto mittaushetkellä normaalissa käyntilämmössään ja ennen mittauksia ajettu kunnon lenkki, jotta katti kuumenee kunnolla? Katti vaikuttaisi toimineen kuitenkin kierroksilla, joten luulisin sen olevan ainakin jonkinlaisessa kunnossa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Samana päivänä, kun käytin Ladan päästömittauksessa, eli viime viikon keskiviikkona, ostin siihen myös uudet kesärenkaat. Vanhat Daytonit olivat jo 10 vuotta vanhat, eikä pintaa ollut enää paljon jäljellä. Uudet ovat Aeolus-merkkiset. Renkaiden uusimisen yhteydessä selvisi, että yhdestä oikean etupyörännavan pultinrei'istä oli kierteet p****na :shock: . Pyörä on nyt kolmella pultilla kiinni. Täytyypä hankkia uusi pyörännapa.

Säädin eilen tuota tyhjäkäyntiseosta ajettuani moottorin kuumaksi työmatkalla. Avasin ruuvia eli käänsin vasemmalle ja tyhjäkäynti alkoi kuulostamaan paremmalta. Ei se vieläkään taida olla ihan kohdillaan, vaatii lisää säätöä.

Vaihdoin myös viime viikolla Ladaan kaiuttimet. Sekään ei mennyt kuin Strömsössä. Motonetin halvimmat kaiuttimet eivät sopineetkaan alkuperäisille kaiutinpaikoille kojelautaan, koska kaiuttimille on niin vähän tilaa syvyyssuunnassa. Heti kaiuttimien takana on reunimmaisten tuuletusaukkojen kanavat, jotka ahdistavat asennusta. Alkuperäisten kaiuttimien asennussyvyys on vain 30 mm ja ostamissani kaiuttimissa se oli 48 mm, mikä on 4-tuumaisissa normaali lukema.

Metsästin erityisen matalia 4-tuumaisia kaiuttimia ympäri intternettiä, kunnes löysin sellaiset Motonetin valikoimista :D. Ground Zero Iridium GZIF 4001FX:n asennussyvyys on juuri tuo 30 mm. Ne ovat tarpeettoman hyvät tähän tarkoitukseen, mutta ainakin mahtuvat paikoilleen. Asennuspaikka ei myöskään tee niille oikeutta, koska kartioiden ripustukset ottavat kiinni asennusaukon yläreunaan ja kojelauta on kaiuttimien takaa avonainen. Tuloksena on osittain särisevää ääntä ja hyvin vähän matalia taajuuksia. Siitä huolimatta ne kuulostavat paremmalta kuin alkuperäiset kaiuttimet.

Alkuperäisten kaiuttimien irrotusta
Kuva

Alkuperäiset kaiuttimet kiinnitysrautoineen, joiden niitit piti porata irti
Kuva

Uusi oikeanpuoleinen kaiutin asennettuna
Kuva

Uusi vasemmanpuoleinen kaiutin menossa paikoilleen
Kuva

Uusi vasemmanpuoleinen kaiutin asennettuna
Kuva

Kiinnitysrautojen ensimmäinen ruuvi oli helppo ruuvata kojelautaan, mutta toista ruuvatessa tuuletuskanava pisti niin paljon vastaan, että kaiutinta piti samaan aikaan kammeta kärkipihdeillä oikeaan asentoon.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Olin ajatellut ensin ajaa tuoreella harrasteellani vähintään marraskuun puoliväliin, mutta kolmella pultilla kiinni oleva pyörä alkoi tuntua sen verran ikävältä ajatukselta, että päätin peitellä Ladan talvilevolle.

Sain onneksi lämpimän tallipaikan toisen Ladan vierestä, kiitos sakelle :). Vein sen eilen horrostamaan.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nytpä on sitten talvi aikaa kunnostaa se alkuperäinen kaasarin jalka siitä. Noin siistinä säilynyttä yksilöä ei kannata lahottaa suolasonnassa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Juu, orkkisjalassa oleva pääsolenoidin kierre olis tarkoitus ehjätä talven aikana.

Hyvin se on nyt kulkenut. Talvisäilöön viedessä ohitin moottoritiellä Bemarin :D. Tosin se ajoi 20 km/h alle rajoituksen ja minä 10 km/h alle.

En tosiaan raaski pilata sitä talviajossa.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Viime viikonloppuna kävin häiritsemässä 21074:n talviunta ja vaihdoin siihen uuden ikkunamekanismin viallisen tilalle. Kuten ensimmäisessä viestissäni kerroin, kuskin oven ikkunahissi oli rikki ja ikkuna pysyi ylhäällä puupalikan avulla.

Kuva
Tässä oli lähtötilanne. Vaijeri oli poikki ja kaksi rullaa neljästä puuttui. Ensimmäinen rulla oikealta ylhäältä ja toinen oikealta alhaalta, eli kiristinrulla.

Kuva
Vaijeri oli nirhautunut poikki.

Kuva
Puupalikka oli kahdella ruuvilla kiinni ovessa.

Kuva
Syy vaijerin katkeamiseen löytyi, kun irrotin oikean ylärullan pidikkeen. Rulla oli murtunut irti ja aikaisempi omistaja oli jatkanut ikkunan veivaamista, kunnes vaijeri oli nirhautunut poikki rullan jäänteitä vasten.

Kuva
Asennuksen ajaksi tuin ikkunan tuoreemmalla puulla.

Kuva
Uusi ikkunahissi toimintakunnossa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Ainakin kalenterin mukaan kesä on kohta tulossa, joten viime viikon puolivälissä hain Ladan saken tallista ja otin sen liikennekäyttöön. Talven aikana tallin lattialle oli tihkunut hieman öljyä ja noin desilitra jäähdytysnestettä.

Syksyllä paljastui, että oikean etupyörän navassa oli kolme ehjää pultinreikää ja yksi korkattu. TIlasin uuden navan Manse motorsilta ja uudet laakerit Ladapower.comista. Vein Ladan eilen pyörännavan vaihtoon paikalliseen monimerkkikorjaamoon. Samalla pyysin päästömittauksen, koska Lada tuntui nyt käyvän paremmin kuin vielä syksyllä ennen talvilepoa.

Ja päästöthän olivatkin täysin kunnossa: :)
Vähintään 2000 rpm
RPM 2860
CO 0,275 [% vol]
CO2 14,39 [% vol]
HC 54 [ppm vol]
O2 0,25 [% vol]
LAMBDA 1,001

Joutokäynti
RPM 760
CO 0,016 [% vol]
CO2 14,89 [% vol]
HC 39 [ppm vol]
O2 0,16 [% vol]
LAMBDA 1,005

Tuo on sikäli outoa, että en tehnyt kaasuttimelle tai sytytykselle mitään talven aikana. Ainoa selitys, jonka keksin on se, että vaihdoin akun maakaapelin, josta oli katkennut säikeitä sen verran, että poikkipinta-alasta oli noin puolet jäljellä. Viisaammat kertokoot onko teoriani oikea.
Kuva

Manse motorsin valikoimista ei löytynyt 2107:n maakaapelia, joten tilasin 2106:n vastaavan.
Kuva

Pyysin korjaamoa myös tutkimaan tuota lievää jäähdytysnesteen vuotoa, mutta koska moottori on niin öljyinen, selkeää lähdettä ei löytynyt. Jäähdyttimen vasen alareuna oli kuulemma hieman kostea.

Päästöjen korjaantumisesta innostuneena vein Ladan samantien eilen katsastukseen, joka piti hoitaa viimeistään 26.4. Katsastuksessa minut palautettiin sitten maan pinnalle :D. Päästöissä ei ollut sanomista, mutta hylkäys tuli kiertyneestä jarruletkusta edessä vasemmalla sekä rei'istä sisälokasuojassa ja pohjassa takana vasemmalla. Hitsausaika on varattu ensiviikon maanantaiksi.
Kuva Kuva

Lisäksi sain korjauskehotukset oikeanpuoleisista kilvenvalosta ja peruutusvalosta. Peruutusvalon toimimattomuus oli minulla tiedossa, mutta ajattelin, että yksikin riittää :).

Otin irti oikean takavalon muovin vaihtaakseni polttimon. Pelkkä polttimon vaihto ei riitäkään, koska peruutusvalon kanta puuttuu kokonaan. Toivottavasti niitä saa tilattua erikseen.
Kuva

Samalla huomasin, että oikean takavalaisimen liittimestä on vaaleanruskea/mustaraidallinen johto poikki :evil: . Mikähän sen tarkoitus olisi?
Kuva

Oikean takavalon muovin irrottaminen oli melkoinen urakka. Kahden kiinnitysruuvin mutterit olivat ruostuneet kiinni. Toinen ruuvi katkesi, kun yritin vääntää mutteria auki. Toista ruuvia jouduin sahaamaan ennen kuin sain väännettyä sen poikki. Onneksi olin jo hankkinut uudet muovit molempiin takavaloihin.
Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Onnittelut. Jotain mielenkiintoista on tapahtunut talven aikana. Onko nykiminen joissakin tilanteissa kadonnut?
Noita polttimonkantoja saa ManseMotorsista, ja tuon katkenneen ruskea/mustan johdon tarkoitus on olla takasumuvalon johto. Kannattaa korjata.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin