Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
pskt

Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Tässä kun saattaa tulla ykköspytyn mäntähommia Nivaan, niin mietiskelen alustavasti, että mahtaako olla käytännössä mahdollista saada Nivasta öljypohja ja ykkösmännän kiertokanki irti nostamatta moottoria pois konehuoneesta, ja irrottamatta sitä vaihdelaatikosta?

Siellähän on etutasauspyörästöä ja eturipustusten julmaa yhdyspalkkia ihan öljypohjassa kiinni ja imusihti pohjan syvänteessä.

Jos on mahdollista, niin kuinka homma hoidetaan?

Oma arvaukseni on, että temppu voisi olla mahdollisuuksien rajoissa, jos
1. irroitetaan kansi, etuvetarit ja etuperä
2. löysätään moottorin kannakkeet ja nostetaan moottoria muutama sentti.

Mutta lähteekö öljypohja sittenkään pois paikoiltaan?
Onko muuta tapaa / muita temppuja, mitä soveltaa?
Avatar
pressa
Viestit: 10571
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja pressa »

En ole nivaa purkanut, mutta muista vehkeistä pilarinosturilla on apurunko pudotettu edestä pois ja sitten on alta tilaa tehdä mitä vaan.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 590
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

etuperä irti niin siihen etupalkin ja öljypohjan väliin vaikka mahtuis pää :lol:
pskt

Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja pskt »

pressa kirjoitti:En ole nivaa purkanut, mutta muista vehkeistä pilarinosturilla on apurunko pudotettu edestä pois ja sitten on alta tilaa tehdä mitä vaan.
Nivassakin saattaisi saada kohtuudella [etuakseliston alakerran sekä etuperän] irti ölypohjan alta. Ja sitten vain koria moottoreineen päivineen sen verran ylös, että irtoromut saa alta pois.

Vaan taitaa olla pihaoperoinnin kysessä ollen helpommin sanottu kuin tehty tuo homma. Ehkä on kuitenkin helpompi nostaa motti pois ilman laatikkoa, jos sitä öljypohjaa ei saa hivuttamalla pois lohkon ja sen vaakapalkin välistä.
pskt

Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Jarkko_I kirjoitti:etuperä irti niin siihen etupalkin ja öljypohjan väliin vaikka mahtuis pää :lol:
Minusta näytti alustavasti, ettei se amme siitä lähtisi pois, kun sen tarttis muljahtaa sen palkin ja imusihdin välistä. Mutta hei, mahtuisikohan se jopa pyörähtämään imusihdin kohdalle kuviteltavan pystyakselin suhteen 90 astetta..? Pitänee vilkaista tarkemmin.
pskt

Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Tässä [kuva] öljypohjasta palkin yllä, kun haarniska on edestä pois.

Ei se öö-pee paljon tuosta soraan alas pääse, mutta saattaisi perän puutteessa pystyä muljahtaa asentoon, jossa ei kanittaisi.

Toivottavasti joku kertoo, että juuripa niin se homma hoituu.. :-)
pskt

Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Ai niin, unohdin tähän varsinaiseen ketjuun raportoida, että sen öljypohjan saa pois, kun löysää etutasauspyörästön irti (ei tarvi ottaa pois, vetarit saa olla paikallaan) ja nostaa lohkoa muutaman sentin.
Vastaa Viestiin