Syttymiskatkomysteeri (Humppaa Laatokalla)

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
pskt

Syttymiskatkomysteeri (Humppaa Laatokalla)

Viesti Kirjoittaja pskt »

Pääosassa:
6-vuotias Lada 4x4 (Boschin nelipisteruisku), 31 tkm takana.

Kupletin juoni:
- Kylmänä käynnistyy hyvin, käy tasaisesti ja lähtee matkaan mainiosti, vaikka valkoista höyryä taitaa tupruttaa pakoputkesta reilusti enemmän, kuin mihin on totuttu.
- Lämpimänä vaatii pidemmän startin, hytkyttää tyhjäkäynnillä, eikä jaksa vetää kunnolla; tyylikäs moottorin kuva ilmestyy tauluun ja OBD-havainto Cylinder 1 misfire vikamuistiin.
- Eräs autosähköhommia työkseen tekevä heppu sanoi, että tuo Boschin systeemi saattaa marmattaa jonkin sylinterin syttöongelmaa, vaikka kyse olisi vain epätasaisesta akselin pyörinnästä huonon moottorinohjauksen takia, eikä vian siis tarvitse olla juuri ko. sylinterissä.

Viime jaksoissa tapahtunutta tai muuten vain selvitetty:
- Kansipahvin vuotoa oli ja se hoidettiin. Nyt paineet kunnossa joka pytyssä.
- Jako on kohdallaan.
- Puolat eli systysmoduuli vaihdettu.
- Tulpanjohdot vaihdettu.
- Tulpat vaihdettu.
- Kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimet vaihdettu.
- Uudet suuttimet laitettu.
- Lämpötila-anturikin (letkuliitinhässäkässä oleva 2-napainen) vaihdettu.

Kaivataan:
- Vinkkejä siihen mitä tässä tilanteessa katsoa seuraavaksi

Kysymyksiä:
- Voiko vikaantunut lambda-anturi tai katalysaattori aiheuttaa alussa kuvattua käytöstä?
- Millaisia lukemia ECUn pitäisi saada lambdalta tyhjäkäynnillä / kierroksilla? (Halpa Motonetin OBD-lukija antaa running datassa tyhjäkäynnillä lämpimänä joitain arvatenkin lambdalle kuuluvia arvoja O2BIS1:30mV ja O2BIS2:35mV, kierroksilla taisi vilistä 0,5..0,8V lukemia.)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Syttymiskatkomysteeri (Humppaa Laatokalla)

Viesti Kirjoittaja mush »

Ilmeisesti tässäkin on Bosch M7.9.7 ruisku?
- Voiko vikaantunut lambda-anturi tai katalysaattori aiheuttaa alussa kuvattua käytöstä?
Tuskin.
- Millaisia lukemia ECUn pitäisi saada lambdalta tyhjäkäynnillä / kierroksilla? (Halpa Motonetin OBD-lukija antaa running datassa tyhjäkäynnillä lämpimänä joitain arvatenkin lambdalle kuuluvia arvoja O2BIS1:30mV ja O2BIS2:35mV, kierroksilla taisi vilistä 0,5..0,8V lukemia.)
Käyntilämpöisen moottorin ykköslambdan jännite pitää pomppia n. 50-900mV jatkuvasti ruiskun ollessa "closed loop" tilassa, eli lambdaohjauksessa (lämpimänä putoaa pois lambdaohjauksesta vain kovalla kuormalla, esim. kiihdytyksessä). Toisesta lambdasta ei tarvitse tässä tapauksessa välittää, se on katalysaattorin valvontaa varten, eikä aiheuta käyntiongelmia.
vaikka valkoista höyryä taitaa tupruttaa pakoputkesta reilusti enemmän, kuin mihin on totuttu
Ettei vain jäähdytysnestettä pääse ko. sylinteriin, miltä tuon sylinterin tulppa näyttää?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Syttymiskatkomysteeri (Humppaa Laatokalla)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ilmamassa-anturi likainen eikä tunnista läpi kullkevaa ilmaa niin syöttö pienellä ja sytytyskatkoksia. Kokeile irrottaa ilmamassa-anturin johto ja ajaa pelaako paremmin (toki vikavalo palaa silloin).
pskt

Re: Syttymiskatkomysteeri (Humppaa Laatokalla)

Viesti Kirjoittaja pskt »

Hei kiitokset mush ja pressa!

Ilmamassa-anturinkin olen jopa pesaissut CRC:n spray:llä ja toki kokeillut, ettei käynti tai kulku parantunut anturin piuhan poisnyppäyksellä.

Tulpat tempaisin pois äsken ja ykkösen kynttilä oli puhdas mutta kostuneen näköinen, muut kolme mukavan kellertävän harmaat. No siinäpä samalla vilkaisin puristukset ja [piip, piip, töööööt!].. kuinka ollakaan, eipä noussut viisari yli kuuden baarin ykkösessä. Ongelman ydin lienee siis taas selvä.

Sama tilanne oli aiemmin. Asiaa korjatessa tuli kämmättyä ja kansikin tuli plaanattua. ja sitten, kun ei paineita ollut edelleenkään ykköspytyssä, niin katsottin mäntäkin renkaineen pajalla, missä tultiin siihen tulokseen, että sepä olikin kannentiiviste, joka päästi paineet. Ei muuta kuin kone takaisin kasaan uudella pahvilla ja puristukset kuulemma oli OK joka pytyssä! Mutta heti pajalta asti se on humpannut ja kulkenut tehottomasti, enkä pöljyyttäni osannut paineita epäillä, kun ammattilainen sanoi niiden olevan kunnossa.

Yksi mikä tässä arveluttaa, on kannenpulttien uudelleenkäyttö. Niille oli jossain annettu rajamitta, jonka ylitettyään pitää uusia. No, kun eivät ylittäneet mittaa, niin vanhoja on sitten kiristelty ainakin neljästi. Enpä laita enää samoja pultteja.

Hieman risoo, kun ei ole tallia, missä värkätä.
Vastaa Viestiin