mush kirjoitti:155/70-13 mittarivirhe-ero verrattuna 155/80-13 on n. 6km/h.
Vastaukseni perustui siihen että isän nappiksessa mittari heittää 155/80/13 kokosilla renkailla jotain 5-10 km/h. Edelleen kiinnostaa kuinka paljon kallimmat kyseiset renkaat olisi olleet suosituskoossa?
No niin, nämä rengaskaupat menivät siis hyvin
Hinnassa ei varmaan olisi ollut kauheaa eroa, mutta jotain piti saada alle. Näin sitä viisastuu.
JohnDoe kirjoitti:Tuo Kumho muuten on korealaisten pohjasakkaa, erona Hankookiin ja Nexeniin on pidon puuttuminen ja jotkut Kuhmon mallit tituleerattu jopa vaarallisiksi TM:n toimesta. Appi erehtyi tällaiset Golfiin ostamaan ja todella huonot olivat talviominaisuudet tämän jälkeen. En nyt muista, onko näitä ollut viimeaikaisissa testeissä, mutta edelleen yritän takoa mielipidettäni: tue korealaista -> tule petetyksi ja vie työpaikat pois Suomesta. Ja jos ei kotimaista halua tai ole varaa ostaa, niin sitten vaikka jonkun ei-korealaisen tai kiinalaisen merkkivalmistajan Euroopassa valmistettua kakkosmerkkiä.
Onhan tossa Suomessa kehitetyt nastat Talvirenkaat, serious business.
No jos eri renkaiden välillä on kulutuksessa eroa vaikka 1 desilitra per sata kilometria niin on se jo vähän hifistelyä ja kuinka luotettavaa tutkimusta. Mikähän mahtaa olla mittausepävarmuus? varmaan jotain 3 desilitraa per sata kilometriä.
Oikeat ilmanpaineet renkaisiin ja taloudellista ajoa niin niillä säästää jo selvästi.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Niin nykyäänhän ei enää ole rekisteröintitodistusta mistä rengaskokoa tarkistaa. Onko niin että Mursun Ladassa ei ole ohjekirja tallessa mistä oikea rengaskoko olis ilmennyt?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Juu olisi pitänyt tuplatsekata rengaskoko, hanskalokerossa on kyllä alkuperäinen Ladan käyttöohje. Uskon kyllä, että elän ihan mukavasti näiden renkaiden kanssa. Niissä on piikkejä ja kaikkea
Tarkastin viimeisimmästä TM:n testistä, että Kumho todella sitä pohjasakkaa edelleen. Testihäviäjä, ei suositella kellekään.
Poimin tärkeimmät lauseet loppuarvostelusta:
"Jääpito nastamäärästä huolimatta vaatimattomalla tasolla ja erityisesti ongelmat tulivat esiin sivuttaispidossa... Pito ei vaan riitä, ja rengas luistaa helposti... Kuivalla asfaltilla Kuhmo on yllättävä ja väistössä takarenkaiden pito loppuu äkkinäisesti kesken ja perän luistot alkavat terävästi... Kumhon melu on nastarenkaiden keskitasoa, mutta vierintävastus kaikkein korkein."
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
No niin, nyt on minullakin testihäviäjä Kumhot talvirenkaina, kun ei paikallisessa liikeessä muuta ollut 155/80-13 koossa. Aika heiveröisen näköiset piikit näyttää noissa Kumhoissa olevan, pitänee suorittaa huolellinen sisäänajo.
Hintaero 70-sarjalaisen ja 80-sarjalaisen välillä on alle kympin. Korkeampi halvempi.