Talvirengasasiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Mursu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Uitukki kirjoitti:
mush kirjoitti:155/70-13 mittarivirhe-ero verrattuna 155/80-13 on n. 6km/h.
Vastaukseni perustui siihen että isän nappiksessa mittari heittää 155/80/13 kokosilla renkailla jotain 5-10 km/h. Edelleen kiinnostaa kuinka paljon kallimmat kyseiset renkaat olisi olleet suosituskoossa?
No niin, nämä rengaskaupat menivät siis hyvin :lol:
Hinnassa ei varmaan olisi ollut kauheaa eroa, mutta jotain piti saada alle. Näin sitä viisastuu.
Mursu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mursu »

JohnDoe kirjoitti:Tuo Kumho muuten on korealaisten pohjasakkaa, erona Hankookiin ja Nexeniin on pidon puuttuminen ja jotkut Kuhmon mallit tituleerattu jopa vaarallisiksi TM:n toimesta. Appi erehtyi tällaiset Golfiin ostamaan ja todella huonot olivat talviominaisuudet tämän jälkeen. En nyt muista, onko näitä ollut viimeaikaisissa testeissä, mutta edelleen yritän takoa mielipidettäni: tue korealaista -> tule petetyksi ja vie työpaikat pois Suomesta. Ja jos ei kotimaista halua tai ole varaa ostaa, niin sitten vaikka jonkun ei-korealaisen tai kiinalaisen merkkivalmistajan Euroopassa valmistettua kakkosmerkkiä.
Onhan tossa Suomessa kehitetyt nastat :D Talvirenkaat, serious business.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mursu kirjoitti:No niin, nämä rengaskaupat menivät siis hyvin :lol:
Jep. Ei kyllä käy kateeksi rengasvalintasi nappiksessa :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

No jos eri renkaiden välillä on kulutuksessa eroa vaikka 1 desilitra per sata kilometria niin on se jo vähän hifistelyä ja kuinka luotettavaa tutkimusta. Mikähän mahtaa olla mittausepävarmuus? varmaan jotain 3 desilitraa per sata kilometriä.

Oikeat ilmanpaineet renkaisiin ja taloudellista ajoa niin niillä säästää jo selvästi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Niin nykyäänhän ei enää ole rekisteröintitodistusta mistä rengaskokoa tarkistaa. Onko niin että Mursun Ladassa ei ole ohjekirja tallessa mistä oikea rengaskoko olis ilmennyt?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Mursu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Juu olisi pitänyt tuplatsekata rengaskoko, hanskalokerossa on kyllä alkuperäinen Ladan käyttöohje. Uskon kyllä, että elän ihan mukavasti näiden renkaiden kanssa. Niissä on piikkejä ja kaikkea :D
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Juu ja ovat varmaan mustat ja pyöreätki :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Mursu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Uitukki kirjoitti:^Juu ja ovat varmaan mustat ja pyöreätki :D
Eivät ole vielä muuttuneet kurpitsoiksi
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tarkastin viimeisimmästä TM:n testistä, että Kumho todella sitä pohjasakkaa edelleen. Testihäviäjä, ei suositella kellekään.

Poimin tärkeimmät lauseet loppuarvostelusta:
"Jääpito nastamäärästä huolimatta vaatimattomalla tasolla ja erityisesti ongelmat tulivat esiin sivuttaispidossa... Pito ei vaan riitä, ja rengas luistaa helposti... Kuivalla asfaltilla Kuhmo on yllättävä ja väistössä takarenkaiden pito loppuu äkkinäisesti kesken ja perän luistot alkavat terävästi... Kumhon melu on nastarenkaiden keskitasoa, mutta vierintävastus kaikkein korkein."
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Mursu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Itse en kyllä laita suurta painoa TM:n testeille. Sanotaan vaikka, että Kumhot eivät ole merkittävästi huonontaneet ajo-ominaisuuksia :lol:
Peuhu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

No niin, nyt on minullakin testihäviäjä Kumhot talvirenkaina, kun ei paikallisessa liikeessä muuta ollut 155/80-13 koossa. Aika heiveröisen näköiset piikit näyttää noissa Kumhoissa olevan, pitänee suorittaa huolellinen sisäänajo.
Hintaero 70-sarjalaisen ja 80-sarjalaisen välillä on alle kympin. Korkeampi halvempi.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Peuhu kirjoitti:Hintaero 70-sarjalaisen ja 80-sarjalaisen välillä on alle kympin. Korkeampi halvempi.
Näin arvelinkin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin