Nappiksien vuosimallimuutokset

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Nappiksien vuosimallimuutokset

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ladainfossa on paljon tietoa mutta paljon puuttuukin. Voisin tähän ekaan viestiin kirjata muutoksia sitä mukaan kun niitä kommentoidaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Re: Nappiksien vuosimallimuutokset

Omia havaintoja on että tuulilasinpyyhkijän varret muuttuvat mustiksi ja konepeltiin tulee verhoilu vuosimalliin -81 tai -82. 1500 Combiin konepellin verhoilu tullut mahdollisesti aikaisemmin? Virta-avain poistettavissa 0-asennossa -82:ssa mutta ei enää -88:ssa.
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Katsoin eilen Poliisin pojan. Siinä oleva Lada on 1987 ja siinä näytti olevan vanhat symbolit merkkivaloissa. -88:ssa onkin sitten uudet symbolit.

E: Tarkotus oli lisätä tuo alotusviestiin mutta eihän sitä pystykään muokkaamaan :(
Käyttis Saab 900 S -97
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Uitukki kirjoitti:Omia havaintoja on että tuulilasinpyyhkijän varret muuttuvat mustiksi ja konepeltiin tulee verhoilu vuosimalliin -81 tai -82. 1500 Combiin konepellin verhoilu tullut mahdollisesti aikaisemmin? Virta-avain poistettavissa 0-asennossa -82:ssa mutta ei enää -88:ssa.
tohon pyyhkijöiden maalaukseen taisi olla joku direktiivi joka tuli voimaan, että ei saa heijastaa, olisko tullut samaan aikaan kun 1981 alusta tuli niitä takalasinlämmitin yms pakkoja ns. Norjan mallit lampunpesurein, samoihin aikoihin lienee tullut tuo konepellin verhoilu kaikkiin, koska niihin tuli äänieristetty venttiilikoppakin. 1500 Combissa se äänieristematto oli jo vakiona alusta alkaen.

Toi virta-avain juttu olisi kyllä kiva tietää tarkemmin, 1986 - 1987 tuli suuria muutoksia 21013 malliin, oliko ne kaikki yleisiä tehtaan muutoksia vai muuttuiko maahantuotava variantti, toisaalta kaikki muutokset kuten etupenkit eivät vaihtuneet ihan samaan aikaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Johan tämä minun yksinpuhelu loppui ja vähän arvelinkin että Lada-Jussi tänne ekana kommentoikin. Itekki oon veikkaillu 1981:stä vinkkarin värinvaihtumisvuodeksi kun silloin tuli 2105 jossa on ollut käsittääkseni alusta alkaen mustat varret. Peilit jäi nappiksissa tuolloin vielä kromisiksi. -82:ssa kromipeilit ja -86:ssa mustat. Tuleeko nuo mustat peilit -86:seen vai aiemmin
Lada-Jussi kirjoitti:..koska niihin tuli äänieristetty venttiilikoppakin.
Täh? Tuommosesta en oo koskaa kuullukkaa :o
Käyttis Saab 900 S -97
Lada-Jussi

äänieristetty venttiilikoppa on sellainen missä ei ole kaulaa öljyntäyttöaukolla, vanhemmassa on parin sentin kaula uudemmassa korkki kannen tasossa. Varaosakatalogien mukaan kuului varusteluun 41 (Norja ja Suomi) kuten se konepeitonmatto, ennen lampunpesureita suomeen oli oma varustetaso 40 siihen ei kuulunut noi. Hieman hämmensi kuitenkin kun tapasin vuoden 1980 L-mallin joka oli museorekisteröity ja säilynyt (ei entisöity) siinä oli lampunpesurit mutta vanha venttiilikoppa, eli nämäkään ei välttämättä ole mennyt ihan käsikädessä, toisaalta vertailin 1979 ja 1980 perusmalleja ja niissä nämä muutokset oli kuten pitää.

Näistä varustetasoista minua hämmentää myös noi ns Saksan varustelut, toisinaan olen L-malleissa nähnyt niitä "pehmeämpiä, turvallisia" oven sisäkahvoja jotka varaosaluettelon mukaan on kuulunut vain Saksaan vietyyn 35 varusteluun, miksi ja minkä ikäisissä Suomeen tuoduissa näitä on ollut ei ole selvinnyt, 80-luvun alkuun se ajoittuu. Tuo virtalukko, mistä avain poistuu vain yhdessä asennossa oli kans alkujaan tätä Saksan varustelua.

Jännästi noi profiloituu Saksassa on ollut kaikkea turvallisuuteen liittyvää, skandinaviassa taas noita lampunpesureita, Sveitsissä nuo alussa mainitut äänieristejutut (varustelu 42) ollut jo alusta alkaen, kun Sveitsissä on aina ollut tiukemmat melumääräykset Alppimaiseman melusaasteen rajoittamiseksi.

Peilien värin muutoksesta ei ole missään mitään vahvistettua tietoa tullut vastaan, meneekö se yhdessä sen my 1987 uudistusten kanssa, jossa kynnyslistat muuttui kromista mustaksi 2101 -> 2105 ja rattikin vaihtui 21011 -> 2105, samaan aikaan oli ne kaasutin muutokset E15/04 vaatimusten mukaiseksi, mutta oliko kyseessä ihan vientiversion muutos vai muutos variaation 41 varusteluun, vaihteiston vaihtuminen oli tehtaan yleismuutos joka koski muitakin malleja. Vientimallin paremmatpenkit taas loppuivat jo 1985 ennen näitä suurempia muutoksia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Tuon lehtijutun Ladassa on 2101-helmalistat ja näyttäs olevan mustat peilit vaikka nuo mustavalkokuvat vähän huonot onkin katella.
http://lada1970.1g.fi/lehti_1986_tm_17_ladan_isa.html

E: Niin ja tuosta venttiilikopasta. Olen minä tuon venttiilikopan kaulahomman tienny, mutta en tiennykkää että kaulattomissa on muutakin eroa kaulallisiin kuin tuo itse kaula.
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Lada-Jussi kirjoitti:Näistä varustetasoista minua hämmentää myös noi ns Saksan varustelut, toisinaan olen L-malleissa nähnyt niitä "pehmeämpiä, turvallisia" oven sisäkahvoja jotka varaosaluettelon mukaan on kuulunut vain Saksaan vietyyn 35 varusteluun, miksi ja minkä ikäisissä Suomeen tuoduissa näitä on ollut ei ole selvinnyt, 80-luvun alkuun se ajoittuu.
Minkänäköset ne nämä pehmeämmät kahvat on?
Käyttis Saab 900 S -97
Lada-Jussi

Juu tossa 86 jutussa on vielä vanharattikin eli on ihan selkeesti vanhempaa versiota, voisko peilien värin vaihto olla maahantuonnissa tehty kromipeilin maalaus, koska eikös noissa usein ollut se kromipohjalla, liekkö joku direktiivi tullut voimaan kuten niiden pyyhkijöiden osalta, tosin näissä on voinut käydä sellaistakin että ovat välillä unohtaneet maalata ja sitten on voinut tulla ristiin mustia ja kromisia.

Mulla pitäis olla jossain kuvakin niistä "pehmeistä" kahvoista, mutta ne on sellaiset pyöreämmin muotoillut ja vähän siis paksummat kuin alkuperäiset, mutta ihan alkuperäisen tyyppisest lyhyet ja menee samoihin kiinnikkeisiin
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Onko tuollaiset? Kuva on huono kun kuvattu aatamin aikusella kännykällä. Nuo mun käsityksen mukaan pitäisi olla -74 vuosimallisesta tai voivat olla fiatista kun senkin osia kuormassa oli missä nuo tuli mukana.
Kuva
Lada-Jussi

juu aikalailla tuon näköiset/tyyliset ne on, ite olen nähnyt sellaisia ehkä jossain 1981 1200L mallissa ihan satunnaisesti
Vastaa Viestiin