Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Tervehdys taas!

Eli on tämmöinen uudempi Samara vm. 2003 eli siis korkealla kojetaululla.

Tässäpä ajattelin nyt tarkastella tuota lämmityslaitteen kennoa, koska tässä tulevaisuudessa siihen on mahdollisuus. Ja myös koska lämmityslaitteen ilmanotto oli likainen, niin ajattelisin että kennokin on varmaan likainen.

No täytyy ny ainakin katella mistä se avataan ja kuinka likainen kenno on päältäpäin. Varmaan vaikuttaa lämmönsiirtokykyyn parantavasti jos likaisen kennon puhdistaa.

Entä onko kenno kuinka kestävä? Vai alkaako se kuinka helposti vuotaa?

Entä pitäisikö / kannattaisiko lämmityslaitetta virittää parantamalla nesteenkiertoa?

Tällä kerhofoorumilla on ollut joskus juttua tuosta lämmityslaitteen virittämisestä nesteen kiertoa parantamalla. Vai pitäisikö sile tehdä oma viestiketju?

Tuossa Mansemotorsilla on ainakin tuollaisia sähkötoimisia jäähdytysnestepumppuja.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllähän se kiertopumppu auttaa auton lämmityksessä.

Itse laitoin pumpun vuosia sitten. Kun aiemmin ainoa tapa oli saada jäinen samara sisältä lämpimäksi ajamalla se mahdollisimman nopeasti maantielle johonkin 80 km/h nopeuteen.

Pumpun asentamisen jälkeen auto lämpeni sisältä parhaiten jättämällä auton hetkeksi tyhjäkäynnille seisomaan pumppu päällä. Mulla taisi olla muuten myös termostaatissa vikaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Minne kannattaa se pumppu asentaa?

Että mahtaako siellä moottoritilassa olla tilaakaan tollaselle pumpulle.

Toki tilaa löytyy kun vaan vetää tarpeeksi pitkät letkut. Täytys letkut olla sitten hyvälaatuista materiaalia, että kestävät eivätkä ala vuotaan.

Aattelin kyllä sellaisen hankkia ja täytyy tuo termostaattikin vaihtaa.

Mulla autossa ranskalainen tarviketermostaatti, joka lakkas kesän koitoksista toimimasta.

Itse kennoa aatelin ainakin päältäpäin puhdistaa imuroimalla.

Itseasiassa ostin sellaisen tietokoneen puhdistukseen tarkoitetun imurintarvikesarjan, sellainen on kätevä monessa hommassa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Sitä joskus pohdittiin, ja sellaiseen johtopäätökseen tultiin ettei sillä hirveesti väliä ole minne pumpun laittaa Samarassa. Laittaa sinne minne mahtuu. Itse laitoin sinne hanan lähelle matkustamoon puolelle kojetaulun alle. Se on alin mahdollinen paikka, ja siitä pumppu painaa nestettä jotain 2-3 litraa minuutissa kennolle.

Ainakin se lämmityslaitteen hanalta kennolle menevä kumiletku tuppaa vuotamaan sieltä kennon päästä kaikissa Samaroissa ilman sitä pumppuakin. Letkut ovat noin yleisesti ottaen hyvälaatuisia ja paksuja ja kestävät tuollaisen virtauksen.

Kaikista helpoiten voi vuotaa se alumiinikenno joka on koottu kolmesta osasta. Päädyt ovat kennossa muovia ja ne on puristettu paikallensa. Kennoa ei ole tarkoitettu paineistettavaksi ja sen vuotamista kannattaa tarkkailla pumpun asennuksen jälkeen.

Itsellä on katkaisija pumpulle kojetaulussa joten voi halutessaan pitää pumppua päällä vain hetken aikaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Miten saada Samarassa tulemaan oikein kuumaa lämmityslaitteesta, jopa kovilla pakkasillakin.
Rakensin aikoinaan näin.
Laitoin pakosarjaan kiinni noin 80.mm halkaisijaltaan taipuisaa alumiinitapaista haitariputkea. Rakensin siihen myös lisäohjauspeltiä.
Rintapellissä siinä yläosassa on tulppa, poistin tulpan ja peltisaksilla suurensin reikää. Putken vedin pellistä läpi ja lähelle lämmityslaitteen tuuletinta. Harmaalla routaeristelevyllä (kuin telttapatja) laitoin siten, että lämmityslaite saa ilmaa kokonaan vain putken kautta. Näin lämmityslaitteelle/kennon läpi tuli valmiiksi lämmintä ilmaa ja talvella sai olla T paitasillaan Samarassa. :D
Avatar
jta
Viestit: 4435
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja jta »

Esilämmitetyn ilman idea varsin hyvä mutta eikös tuo vedä kaikki käryt suoraan sisälle jos sattuu jotain valumaan pakosarjalle?
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

jta kirjoitti:Esilämmitetyn ilman idea varsin hyvä mutta eikös tuo vedä kaikki käryt suoraan sisälle jos sattuu jotain valumaan pakosarjalle?
Ilmanmuuta käryt tulee sisälle. Vakio systeemissäkin, silloin tällöin edestä ajavasta sauhuttavasta autostakin käryt tulee sisälle. Muissa automerkeissä toi raitisilmansuodatin poistaa merkittävästi tulevat katkut ja pölyt. Omassa Samarassani oli moottori senverrankuiva, ettei mitään käryä tullut sisälle. Lähinnä vanhasta vuotavasta venakopan tiivisteestä, on harmia, ellei raski investoida uuteen tiivisteeseen, en suosittele värkkäämään mitään.
Onneksi myös katsastusmies tarkistaa moottorin öljyvuodot ja monasti kirjoittaa vikalappuun ympäristöhaitta.
Kun mennään -20, tai yli, niin rakentamani systeemin hyöty tuli parhaiten esille.
mikko853
Viestit: 2662
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lämmityslaite - kenno - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Alkupään samarat oli kuumia, ruiskut viileämpiä varsinkin korkealla kojelaudalla.. itse vaihdoin tuollaiseen kuparisen lämmityslaitteen kennon, oli lämmöntuotto ihan erimaata kuin alumiinisella jossa muovipäädyt! Yksi uusi tuollainen kuparikenno löytyy ylimääräisenä, yv:llä tavoittaa jos kiinnostaa.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Vastaa Viestiin