Nettiautosta (yms) bongailtua
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Nyt en löytänyt yhtään kuvaa avuksi, mutta niissä siis ei ole reikää, vaan tyhjä syvennys, ikään kuin levy, noin puolesta sentistä senttiin, kojelaudan pintaan nähden.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
VAZ 2108 vm. 1984 aj. 26440 km.

https://www.avito.ru/plavitsa/avtomobil ... _850343010
Ensimmäisiä lajissaan, pari silmiinpistävää "puutettakin" vielä havaittavissa. Mustat neuvostokilvet on kyllä aika buenot

https://www.avito.ru/plavitsa/avtomobil ... _850343010
Ensimmäisiä lajissaan, pari silmiinpistävää "puutettakin" vielä havaittavissa. Mustat neuvostokilvet on kyllä aika buenot

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Moi,
Hieno on. Kyllä kaikki kolhoosinjohtajat tuon halusivat kun Samara tuli saataville. Olisi kiva tietää auton valmistenumero.
Hieno on. Kyllä kaikki kolhoosinjohtajat tuon halusivat kun Samara tuli saataville. Olisi kiva tietää auton valmistenumero.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Nätti vekotin. Hyvin on ryhdissään.
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Jouska kirjoitti:Moi,
Hieno on. Kyllä kaikki kolhoosinjohtajat tuon halusivat kun Samara tuli saataville. Olisi kiva tietää auton valmistenumero.
Kyllä Jouska kyse oli jostain paljon suuremmasta - saataville tullessaan VAZ 2108 räjäytti miljoonien neuvostokansalaisten tajunnan, kyseessähän oli Neuvostoliitossa ennennäkemätön täysin käänteentekevä jo ns. "aivan nykyaikainen länsimainen auto" designiltaan, etuvetoineen, sytytysjärjestelmältään jms. Monet tuntemani ikätoverit Tartossa ovat heikkona hetkenään tunnustaneet, että he unelmoivat Samarasta 80-luvun loppuvuosina enemmän kuin mistään muusta. Sen hankinta silloin kuitenkin jäikin suurimmalle osalle haaveeksi, koska hinta n. 8500 ruplaa ja autonostolupa olivat vaikeasti saavutettavia.

http://pluss.postimees.ee/3800485/miljo ... tuste-auto
Mulla on jossain arkistossa vuosittain valmistettujen Samaroiden valmistusmäärät, mutta en niitä tähän hätään löytänyt. Muistaakseni v. 1984 aivan loppuvuodesta tehty ensimmäinen erä oli jotain 2000kpl ja niistä puuttui takalasinpyyhkijä ja apumiehen puoleinen peili kuten tästäkin myytävästä yksilöstä, joten tuohon luokkaan se valmistusnumero ilmeisesti menee.
e. Sen verran tutkin, että nuo mustat neuvostokilvet eivät kuitenkaan pitäneet olla enää siviilikäytössä v. 1984, vaan v. 1982 jaettiin jo vaaleapohjaisia kilpiä.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0 ... 0%A1%D0%A0
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Jep jep, itsekin haaveilin modernista Samarasta silloin 1994 kun kortin sain, mutta ne oli vielä pätkätyöläiselle/opiskelijalle vähän liian hintavia, oliko se kymmenen vuotta myöhemmin kun sain hankittua ensimmäisen Samaran vuonna 2004 ja sitten niitä "unelmista totta" -autoja oli useitakin.
Noissa oli tosiaan alkuun varustevaihtoehtona: takalasinpyyhinpesuri, ajovalojenkorkeussäätö, ajovalojenpesurit, oikeanpuoleinen peili, 4-vaihteinen vaihteisto, kun variaatioitakin oli kaksi 2108-00 Norma ja 2108-01 standart, standart oli toi kaikkein riisutuin, sitten oli tietty ne eri varustevaihtoehdot, tuliko Suomeen 040 ja 041 toinen neljä ja toinen viisivaihteinen perustuen täysin varusteltuun 2108-00 norma malliin lisättynä tarvittavalla vientivarustelulla.
jännä yksityiskohta, että 2108 ja 21081 Norma on sama varustelu, mutta 1,5 mallissa 21083 edellämainittujen varustelu on standart 21083-01, kun 21083-00 normassa oli jo verhoilua tavaratilassa ja kangaspaloja ovissa yms. pientä, käsittääkseni näitä tuli Suomeen molempia ja noita oviverhoiluja käytettiin Suomessa myös 1300 mallissa.
Noissa oli tosiaan alkuun varustevaihtoehtona: takalasinpyyhinpesuri, ajovalojenkorkeussäätö, ajovalojenpesurit, oikeanpuoleinen peili, 4-vaihteinen vaihteisto, kun variaatioitakin oli kaksi 2108-00 Norma ja 2108-01 standart, standart oli toi kaikkein riisutuin, sitten oli tietty ne eri varustevaihtoehdot, tuliko Suomeen 040 ja 041 toinen neljä ja toinen viisivaihteinen perustuen täysin varusteltuun 2108-00 norma malliin lisättynä tarvittavalla vientivarustelulla.
jännä yksityiskohta, että 2108 ja 21081 Norma on sama varustelu, mutta 1,5 mallissa 21083 edellämainittujen varustelu on standart 21083-01, kun 21083-00 normassa oli jo verhoilua tavaratilassa ja kangaspaloja ovissa yms. pientä, käsittääkseni näitä tuli Suomeen molempia ja noita oviverhoiluja käytettiin Suomessa myös 1300 mallissa.

Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Moi,samarai kirjoitti:
Kyllä Jouska kyse oli jostain paljon suuremmasta - saataville tullessaan VAZ 2108 räjäytti miljoonien neuvostokansalaisten tajunnan, kyseessähän oli Neuvostoliitossa ennennäkemätön täysin käänteentekevä jo ns. "aivan nykyaikainen länsimainen auto" designiltaan, etuvetoineen, sytytysjärjestelmältään jms. Monet tuntemani ikätoverit Tartossa ovat heikkona hetkenään tunnustaneet, että he unelmoivat Samarasta 80-luvun loppuvuosina enemmän kuin mistään muusta. Sen hankinta silloin kuitenkin jäikin suurimmalle osalle haaveeksi, koska hinta n. 8500 ruplaa ja autonostolupa olivat vaikeasti saavutettavia.
Juu, varmasti oli näin ja käytännössä ne kolhoosinjohtajat sitten Samaransa saivat plus muut tärkeät merkkihenkilöt. Mutta alkoivatko sarjatuotannon ensimmäiset sarjanumerot ykkösestä tai pienistä numeroista? esim. aseiden valmistuksessa saatetaan aloittaa jostain lukusarjasta eikä välttämättä ihan "puhtaasta" ykkösestä? Esimerkiksi 20 001.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Aina ykkösestä.
Ja kasinelosessa Sputnikissa ei tietenkään kuuluisi olla mustia kilpiä, tuohon mennessä pienemmänkin peräkylän lienee tavoittanut uusi kilpimalli. Jopa Voronezin, jonka nuo tunnukset taitaa olla. Mutta... eihän noista ihmemaan touhuista voi takuuseenkaan mennä
Hienosti ne sopii kyllä tuohonkin, siinä Samarain kanssa samoilla linjoilla.
Ja kasinelosessa Sputnikissa ei tietenkään kuuluisi olla mustia kilpiä, tuohon mennessä pienemmänkin peräkylän lienee tavoittanut uusi kilpimalli. Jopa Voronezin, jonka nuo tunnukset taitaa olla. Mutta... eihän noista ihmemaan touhuista voi takuuseenkaan mennä

☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Siinä pitkässä koodissa pitäisi seitsemän viimeistä numeroa olla valmistusnumeroita, esim. ykkönen on silloin 0000001.
Muistelin kyllä tuon v. 1984 2108:n valmistusmäärän aivan pieleen, ei niitä ehditty tehdä enää kuin 55kpl ennen vuoden vaihdetta siitä 2000:n kappaleen erästä, eihän siinä ollut vuodesta jäljellä kuin reilu viikko kun tuotanto alkoi 22. joulukuuta, vaikkei joulunpyhiäkään vietetty.

2108x eroaa muista "Samaroista" siinä, ettei sitä tehty "perusversiona" koskaan muualla kuin AvtoVazilla, Scaldia Volga teki 456 kpl avoversiota ja VazInterService jonkinlaisen määrän "Chelnok" versiota (VIS 1706 /2108F) .
Itse sain ensimmäisen kosketuksen Samaraan v. 1986 Järvenpäässä, jolloin eräällä omakotityömaalla rakennuttajan isä oli juuri hankkinut uuden Samaran. Kyseessä oli vanhan liiton kirvesmies joka välttämättä jossain välissä halusi, että lähdetään Samaralla koeajolle ja minut rattiin. Ei silloin kuitenkaan tullut mitään elämystä, koska olin tottunut vain takavetoisiin autoihin ja Samara tuntui mielestäni äkkiseltään jotenkin jäykältä ajettavalta. Lada tuntui muutenkin vieraalta kun olin jo silloin vannoutunut "Transit-mies". En kuitenkaan iljennyt mitään negatiivista mainita, koska hän oli niin ylpeä tästä hankinnastaan ja sen erinomaisuudesta. Ja tottumiskysymyshän se näköjään vain olikin.
Muistelin kyllä tuon v. 1984 2108:n valmistusmäärän aivan pieleen, ei niitä ehditty tehdä enää kuin 55kpl ennen vuoden vaihdetta siitä 2000:n kappaleen erästä, eihän siinä ollut vuodesta jäljellä kuin reilu viikko kun tuotanto alkoi 22. joulukuuta, vaikkei joulunpyhiäkään vietetty.

2108x eroaa muista "Samaroista" siinä, ettei sitä tehty "perusversiona" koskaan muualla kuin AvtoVazilla, Scaldia Volga teki 456 kpl avoversiota ja VazInterService jonkinlaisen määrän "Chelnok" versiota (VIS 1706 /2108F) .
Itse sain ensimmäisen kosketuksen Samaraan v. 1986 Järvenpäässä, jolloin eräällä omakotityömaalla rakennuttajan isä oli juuri hankkinut uuden Samaran. Kyseessä oli vanhan liiton kirvesmies joka välttämättä jossain välissä halusi, että lähdetään Samaralla koeajolle ja minut rattiin. Ei silloin kuitenkaan tullut mitään elämystä, koska olin tottunut vain takavetoisiin autoihin ja Samara tuntui mielestäni äkkiseltään jotenkin jäykältä ajettavalta. Lada tuntui muutenkin vieraalta kun olin jo silloin vannoutunut "Transit-mies". En kuitenkaan iljennyt mitään negatiivista mainita, koska hän oli niin ylpeä tästä hankinnastaan ja sen erinomaisuudesta. Ja tottumiskysymyshän se näköjään vain olikin.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Moi,
Hienoa tietää, että Samaran tuotanto alkoi syntymäpäivänäni!!
Minun ensimmäinen kosketus Samaraan varmaan 1994 kun autoliikkeessä kömmin istumaan uuteen ilmeisesti Samara Sedaniin. Hämmästyin kuinka hieno ja länsimainen auto oli. Nyt oli varusteina ainakin hienot metallivärit ja uudempi säleikkö maskissa. Myös arvokkaan harmaa sisustus teki vaikutuksen.
Samaran ostin sitten vasta 1999 käytettynä. Kestotesti jatkuu edelleen.
Hienoa tietää, että Samaran tuotanto alkoi syntymäpäivänäni!!
Minun ensimmäinen kosketus Samaraan varmaan 1994 kun autoliikkeessä kömmin istumaan uuteen ilmeisesti Samara Sedaniin. Hämmästyin kuinka hieno ja länsimainen auto oli. Nyt oli varusteina ainakin hienot metallivärit ja uudempi säleikkö maskissa. Myös arvokkaan harmaa sisustus teki vaikutuksen.
Samaran ostin sitten vasta 1999 käytettynä. Kestotesti jatkuu edelleen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Tuon ensikosketuksen jälkeen Samara unohtui itseltä vuosiksi ja unholaan se olisi jäänytkin ilman Neuvostoliiton kaatumista ja Suomen 90-luvun alun pahoja lamavuosia.
Työt rakennuksilla hiljeni v.- 90 syksyn aikoihin kuin seinään kuten myös asuntokauppa tyssäsi ja piti alkaa keksiä jotain tekemistä kun intoa vielä niihin aikoihin riitti.
Tähän saumaan osuikin sitten sopivasti kasvava kysyntä idän suunnalta vanhemmista autoista, kodinkoneista jms. Veli osti siinä v.91 alussa Keski-Suomesta kaverinsa siskolta Lada 1200 vm.89 ja sai siitä samalla viikolla miltei puolet voittoa joltain venäläiseltä ja myi samalla vielä oman Transittinsakin sille. Siitä sitten alkoikin kehittyä pientä "itäbisnestä", ja jo samana vuonna mulla oli toripaikka Tartossa silloisella Annetorilla. Ladoilla olisi ollut kovastikin kysyntää, mutta niitä ei tahtonut enää löytää sopivalla hinnalla, mutta kaikenlaista rotteloa muun romun lisäksi sinne tuli vietyä ja kaikki meni kaupaksi. Joku Samarakin jäi kuitenkin haaviin ja se alkoi tuntua jo ihan kelpo pelille itsellekin. Tämä nykyinen tulikin sitten ostettua sitten v. 96 AVK-lta kun itävienti olikin jo hiipunut ja eikä Ladoillakaan enää ollut juuri kysyntää. Nyt onkin sitten jo 21. vuosi sillä menossa, niin se aika vaan juoksee.
e. Niin se unohtui edellisestä, että Bohse Automobilbau teki 2108:sta n. 3000 kpl "Samara Fun" versiota. http://www.bohse.ee/?page_id=104
bongasin tuolta sivustolta "Samara Taiga"-version eli kyseessä Hollannissa myyty "Bohse Safari"

Tässä on hyvä kuva 1980-luvun Leningradista (-85?) josta ilmenee minkälaisia reaktioita VAZ-2108 aiheutti ohikulkijoissa sen ilmestyttyä katukuvaan: http://aple-at-the-tab.livejournal.com/1516105.html

Työt rakennuksilla hiljeni v.- 90 syksyn aikoihin kuin seinään kuten myös asuntokauppa tyssäsi ja piti alkaa keksiä jotain tekemistä kun intoa vielä niihin aikoihin riitti.
Tähän saumaan osuikin sitten sopivasti kasvava kysyntä idän suunnalta vanhemmista autoista, kodinkoneista jms. Veli osti siinä v.91 alussa Keski-Suomesta kaverinsa siskolta Lada 1200 vm.89 ja sai siitä samalla viikolla miltei puolet voittoa joltain venäläiseltä ja myi samalla vielä oman Transittinsakin sille. Siitä sitten alkoikin kehittyä pientä "itäbisnestä", ja jo samana vuonna mulla oli toripaikka Tartossa silloisella Annetorilla. Ladoilla olisi ollut kovastikin kysyntää, mutta niitä ei tahtonut enää löytää sopivalla hinnalla, mutta kaikenlaista rotteloa muun romun lisäksi sinne tuli vietyä ja kaikki meni kaupaksi. Joku Samarakin jäi kuitenkin haaviin ja se alkoi tuntua jo ihan kelpo pelille itsellekin. Tämä nykyinen tulikin sitten ostettua sitten v. 96 AVK-lta kun itävienti olikin jo hiipunut ja eikä Ladoillakaan enää ollut juuri kysyntää. Nyt onkin sitten jo 21. vuosi sillä menossa, niin se aika vaan juoksee.
e. Niin se unohtui edellisestä, että Bohse Automobilbau teki 2108:sta n. 3000 kpl "Samara Fun" versiota. http://www.bohse.ee/?page_id=104
bongasin tuolta sivustolta "Samara Taiga"-version eli kyseessä Hollannissa myyty "Bohse Safari"

Tässä on hyvä kuva 1980-luvun Leningradista (-85?) josta ilmenee minkälaisia reaktioita VAZ-2108 aiheutti ohikulkijoissa sen ilmestyttyä katukuvaan: http://aple-at-the-tab.livejournal.com/1516105.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Nyt tämä hieno ajoneuvo on myyty ja vieläpä Suomeen!samarai kirjoitti:2100km ajettu Mosse 2141, vielä penkeissäkin muovisuojat :
http://fin.auto24.ee/used/2373675?id=23 ... _missing=1

☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
Sehän on hieno juttu, tulikohan edelleen säilöttäväksi vai ns. "kesän rientoihin"?
Tuolla ajellessaan voi kyllä hyvällä omallatunnolla tuntea autonsa olevan Lada, koska vientinimenä sitä myytiin "Lada Alekona", vähän niinkuin Samaran sisarmallina. Lada merkkinä oli jo saanut ns. "paremman auton leiman", joten markkinointimielessä ymmärrettävää.

Alekon nimi tulee tehtaan nimestä: Avtomobilnyi zavod imeni Leninskogo Komsomola
Kahdeksan moottorivaihtoehtoa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aleko
Tuolla ajellessaan voi kyllä hyvällä omallatunnolla tuntea autonsa olevan Lada, koska vientinimenä sitä myytiin "Lada Alekona", vähän niinkuin Samaran sisarmallina. Lada merkkinä oli jo saanut ns. "paremman auton leiman", joten markkinointimielessä ymmärrettävää.

Alekon nimi tulee tehtaan nimestä: Avtomobilnyi zavod imeni Leninskogo Komsomola
Kahdeksan moottorivaihtoehtoa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aleko
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
...mutta Aleko se oli vain Ladan moottorilla varustettuna
No, joku vois sanoa että samaa pas***...
Nimikeksintö on mielestäni hieno.
En tiedä ostajasta, myyjän tunnen. Toivottavasti auto tullaan näkemään tapahtumissa.

No, joku vois sanoa että samaa pas***...
Nimikeksintö on mielestäni hieno.
En tiedä ostajasta, myyjän tunnen. Toivottavasti auto tullaan näkemään tapahtumissa.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Nettiautosta (yms) bongailtua
jostain joskus luin, että esim. eka 2101 malli olis tullut tuotantolinjalta numerolla 00038, mutta että numero varaosia varten (no for spares) juoksisi 0001 lähtien sen mukaan monesko tullut tuotantonlinjalta, sen takia varaosanumero olisi pienempi kuin valmistenumero, eli ensimmäiset 37 VAZ-2101 autoa olis tehty jossain italiassa tai tehtaan takahuoneessa, muualla kuin varsinaisella tuotantolinjalla. Olisi kyllä kiva tietää millä numerolla eka Samara on tullut tuotantolinjalta ulos, olihan niitä jo 5 vuotta testailtu erilaisia ajokelpoisia protoja mallitunnisteella VAZ-2108 ja Samarat kaikki kulkee samalla valmistenumerosarjalla, joten jo mahdolliset valmistuneet 5-ovisetkin oli kerryttänyt runkonumeroita.Jouska kirjoitti:
Mutta alkoivatko sarjatuotannon ensimmäiset sarjanumerot ykkösestä tai pienistä numeroista? esim. aseiden valmistuksessa saatetaan aloittaa jostain lukusarjasta eikä välttämättä ihan "puhtaasta" ykkösestä? Esimerkiksi 20 001.
