Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Venäjällä autot on huonompia ja autonasentajat parempia.Lännessä autot on parempia mutta kertakäyttöisempiä...no Ladan luotettavuudesta voi olla montaa mieltä.
Joen musikka
Viestit: 2020
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Siis Lada hylätään??Millä tullaan pois?
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
pressa
Viestit: 10460
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mistäs se trans-siberian linja kulkee?? Sillähän voi tulla...
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

Joen musikka kirjoitti:Siis Lada hylätään??Millä tullaan pois?
Pahaltahan ajatus Ladan hylkäämisestä tuntuu, mutta kun Siperiassa alkaa talvi jo painaa päälle, on vaika löytää kuskia Ladan paluumatkalle Suomeen. Saa kyllä ilmoittautua, jos haluaa lähteä elokuun lopussa/syyskuun alussa ajamaan hyvin elämää nähneen Ladan Mongoliasta kohti Suomea.

Tavoitteena on siirtyä itse kohti etelää vähän pidemmänkin reissun merkeissä, mutta valitettavasti Kiinaan meneminen on tehty ilmeisen mahdottomaksi ulkomaan kilvissä olevalla autolla ja ulkomaan ajokorteilla. Täytynee siis liftata jonkun pikkubussin tai rekan kyytiin Mongoliassa tai ihan pahimmassa tapauksessa ostaa junalippu rahalla.
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

Ei löytynyt Lada 111:stä tähän reissuun, mutta sitäkin hienompi vehje löytyi ja nyt se on myös myynnissä. Kuten asiaan aina kuuluu, niin suunnitelmat muuttuivat pitkin matkaa. Kaikeksi onneksi löytyi myös kuljettajat paluumatkalle, joten hienoa peliä ei jouduttu hylkäämään arojen armoille.

http://www.huuto.net/kohteet/lada-2105- ... /330220458

Mongoliaan Lada ei päässyt, mutta Kazakstaniin asti sentään päästiin ihastelemaan lähes Ladan veroista neuvostoliittolaista tekniikkaa, Sojuz-rakettia. Myös Abhasiassa tuli Ladalla pistäydyttä ja suosittelen kyseistä paikkaa kaikille Lada-miehille, -naisille ja miksei ihan tavallisille ihmisille myös. Abhasiaan pitäisi kuulemma olla oma viisumi, mutta kun aikansa jaksaa jankata rajalla pelkkää suomea, niin kyllä siitä yli pääsee. Abhasiassa on loistavaa ruokaa ja hyvää ja halpaa viiniä katukojuissa.

Lada kesti hienosti 4-5 hengen kuorman, jonka lisäksi mukana olivat matkatavarat ja polkupyörät jne. Vaikka Lada ei päässyt Mongoliaan asti, niin sinne pääsystä vastasi sitten myyntikuvissakin näkyvä toinen klassikko, eli rehti suomalainen Tunturi.

Mitään ylimääräisiä remontteja ei ennen reissua tehty, eikä niitä myöskään juuri tarvinnut reissun päällä tehdä. Mitä nyt pieniä ongelmia flektin anturin kanssa, mutta flektin syöttö vedettiin takalasin lämppärin kytkimelle ja sekin pieni murhe oli hoidettu alta pois. Öljyt ja suodatin vaihdettiin reissun päällä ja merkkihuollossa korjattiin toisen takalasin nostomekanismi.

Renkaita meni, mutta niitä saa helposti hankittua venäläisten teiden varsilta siellä täällä olevista rengaskojuista. Venäjän tiestö kaiken kaikkiaan on kyllä erinomaisessa kunnossa esim 10:n tai ihan 5:n vuoden takaisiin kokemuksiin verrattuna. Kazakstanin teillä alle 10 cm:n maavara vaati kuskilta melko tarkkaa keskittymistä ja huolellista ajolinjojen valintaa.

Miliisejä ja stoppeja riitti. Baikonuriin mennessä niitä oli kasassa jo lähes 30, mutta yhtään lahjuseuroa, -ruplaa tai mitään muutakaan valuuttaa ei tarvinnut antaa. Tässäkin toimi erinomaisesti selvä suomen kieli.
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

tuplat kiinalaisen nettisensuurin takia
Viimeksi muokannut Breznev, 22.9.2014 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Olette te aika poikia, noi on teille arvokkaita muistoja vanhainkodissa... :o
warre 353w sedan,
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

ff8728 kirjoitti:Olette te aika poikia, noi on teille arvokkaita muistoja vanhainkodissa... :o

kun kurvailee vanhainkodin käytävällä lada merkkisellä rollaattorilla :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Moi!

Lueskelin aamulla palstaa, ja huomasin tämän ketjun. Itsekin reissuja tehneenä pääosin vanhoilla autoilla muutamia pointteja on tullut huomattua pääosin kantapään kautta.

Ajoneuvon jäähdytysjärjestelmä. Uusi syylärin, vesipumppu, kaikki letkut sekä kansi pahvi.
Ulkomailla löytyy paikkoja joissa lämpötilat ovat ihan eri kantimissa kun Suomessa jolloin jäähdytysjärjestelmä on paljon kovemmalla Suomessa ikinä . Itse olen ajoittanut kansi pahvin 4 kertaa tienpäällä...aivan turhaan jos olisin huoltamot jäähdytys järjestelmät uusin pumpulin ja syylärein, olisiko tuotakaan ongelmaa ollut...kannatta sitten huomata että kunnon koneen lämpömittari on kuumassa ehdoton varuste.
Tärkein vinkki älä lähde ilmajäähdytteisellä autolla kuumiin paikkoihin, kehitysmaa öljyt ei ole länsimaisten tasolla= monilla koneet hajoilee jatkuvasti...

Pyörän laakerit, näitä on tullut uusittua Tienpäällä sen verran monta että yhdelläkään autolla en lähde reissu ilman noitten huoltamista.

Jarrujärjestelmä ja kytkin. Molempiin kannattaa laittaa silikoni nesteet, näin mitä jarruja ei tarvitse Hydrayli puolelta enää ikinä korjata. Silikonineste ei mene sekaisin minkään toisen järjestelmän käyttämään nesteen kanssa eli järjestelmä pitää huudella läpikotaisin sinolilla, jonka jälkeen kaikki uudet tiivisteet järjestelmään niin moni asia on tämän jälkeen helpompaa raskaasti kuormalla matka kamelilla.

Iskari ja jouset, mistä olikin juttua jo.

Ilmastointi, tämä lienee se paras varuste. Jos itse lähtisin nyt reissu un tämä olisi pakko asentaa auto on. Yöllä ajaminen on monesti ulkomailla vaarallista.

Matkustus asiakirjat. Vihreä kortti tämän saat vakuutusyhtiöltäsi.
Carnet se passage, tätä ei Suomen Autoliitto enää myönnä, vaan joudun hakemaan sen ruotsin auto liitolta. Takuu summa riippuu ajoneuvosi arvosta. Ja on usein moninkertainen ajoneuvon arvon nähden. Tämän takia onkin hyvä idea katsella vanhempaa ajoneuvokalustoa, ja ennen kaikkea ottaa sinne ruotsiin auto liittoon yhteyttä eri aion vaihtoehtojen kanssa jolloin ei tule järkytyksiä ei tule järkytyksiä järkytyksiä Sen takuu summan kanssa.

Carnetin hinta ratkaisee paljon millä autolla lähdet/ et lähde....

Muutamia hyviä overland sivustoja löytyy niita kannattaa selailla mistä saa yllättävän paljon hyviä neuvoja sekä viimeisimmät tiedot minne kannattaa mennä.

Ajoneuvo valinta kannattaa tehdä siten että tosiaan niitä osia löytyy tien päältä, tai sinulla on sitten varmaan lähde mistä saat ne postin kautta maailmalle. On todella paska homma jos autosi leviää jonnekin sellaseen paikkaan jossa yhteiskunta ei ole ihanin vakaa ku Suomessa... No tota kutsutaan
varmaan sitten seikkailuksi!

Nukkuminen kattoteltta hannibalilta on hiton hyvä! Menee kasaan kattotelineille ja on viileä nukkua.

Reissua kun alkaa suunnittelemaan kaksi vuotta on todella hyvä aika. Kun kerran laittanut sen oikea reissu auton niin seuraavat reissut ovat sitten paljon helpompia. Se ikuinen kysymys ottaako neliveto vai tavallinen auto on jokaisen henkilökohtainen, sitä nelivetoa tarvitsee tosi harvoin, ja silloin jos sitä tarvitsee pitää kysyä oliko mentyä väärään Paikkaan alun pitäen...
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Vastaa Viestiin