Niin ne ihanteet muuttuu. Vielä 80-lopussa miljoonille neuvostoihmisille Samarakin oli unelmien auto ja moni haaveili saada Ladan. Ladoja on kuitenkin Virossa vielä ajoneuvorekisterissä miltei 6000kpl ja muitakin neuvostoautoja miltei 3000kpl, vaikkei niitä juuri siellä yhtään vastaan tule, Narvassakaan en nähnyt hiljattain yhtään Ladaa liikenteessä. Ilmeisesti ne on jossain perikunnan "garaazeissa" odottamassa parempia aikoja, välillä niitä putkahtaa sitten myyntiin kovalla hintapyynnöllä.
Kyllä se vähän Suomessakin on sama juttu. Itse vartuin työläisyhteisössä jossa ihailtiin Neuvostoliittoa ja neuvostoautoja pidettiin kovassa arvossa. Nyt kun tapaa vanhoja sen ajan kavereita, niin kun haluaa muistella niitä hyviä neuvostoaikoja, niin tuntuvat olevan pelkästään vaivautuneita. Ladoja ei ole kellään, eivätkä varmaan sellaista hankkisi mistään hinnasta.
Tuo 100 000 Vestaa häviää kuitenkin Venäjän avaruuksiin vielä kuin pieru Saharaan. Maantieteellisesti jos ajatellaan, Venäjän pinta-ala on 17,1 milj. km², niin 100 000 Vestaa tekee n. 0,006 Vestaa/km², joten kasvupotentiaalia Vestalle maasta kyllä löytyy. Miljoona Vestaa tekisi jo 0,06 Vestaa /km².
Ei löytynyt tuoreempaa tilastoa Vestan alueellisesti jakautuneesta myynnistä kuin miltei vuoden takaa alkuvuoden 2016 6kk:n myynnistä. Siinä Top 5:ssä Pietari oli peräti kolmosena Vestan myynnissä Tatarstanin ja Samaran jälkeen. Sinä aikana oli Pietarissa myyty 893 Vestaa 20761:stä. Pietarin osuus olisi siinä n. 4,3% kokonaismyynnistä. Jos Pietarin myynti olisi jatkunut tasaisena, niin siellä pitäisi olla silloin 100 000:n myynnillä 4300 Vestaa.
https://xn--80aal0a.xn--80asehdb/auto-n ... -2016.html
Löytyi myös juttua, että Moskovan ja Pietarin yhteismyynti vastasi n. 20% koko Vestan myynnistä, mutta se koski vielä aikaisempaa ajankohtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»