VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Vaihdoin Ladaan sytytystulpat, joiksi tuli NGK BPR6EIX:it eli iridiumtulpat. Edelliset olivat samanlaiset, joilla ajoin kolme vuotta ja 65 000 km. Olisihan noilla ajanut enemmänkin, mutta ei pahaa tee vaihtaa ja 60 euroa hyvistä tulpista ei ole paljon. Ladistit ei ole niin risaperseitä että tuo summa kolmen vuoden välein keikuttaisi taloutta. Kärkivälit pienensin 40 000 km kohdalla. Kuva vanhoista tulpista, jotka ovat vähän karstaisia:
Kuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään käytin ladaa taas katsastuksessa, ja uusi ote tuli huomautuksetta. Jarrut olivat kuulemma kuin uudessa mersussa. Ajoaikaa siunaantui 16.7.2018 asti. Vaihdoin öljyt ja suodattimen myös.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Vihdoin ja viimein uusin tähän lämppärin hanan. Vanha hana oli täysin jumissa auki-asennossa, muttei vuotanut. Aluksi ostin motonetin keraamisen hanan, mutta tämä oli täysin käyttökelvoton jäykkyyden vuoksi. Luulin sieltä saavan vielä alkuperäismallista hanaa. Hain sitten ManseMotorsista tarvikemerkin keraamisen hanan ja tämä oli täysosuma. Liikkuu hienosti ja ei vuoda. Nyt saadaan viileää ilmaa ohjaamoon. Samalla piti hanan vaijeria säätää siten, että hana avautuu ja sulkeutuu täysin eli säätövipu liikkuu hahlossaan koko liikeratansa verran. Katsellaan kuinka kauan kestää tuo hana. Luulisin, että kauan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ostin larsteeniin vähän palikkaa.
KuvaKuva
Uudet etu-umpiot, nopeusmittarin vaijerit molemmilla pituuksilla sekä uudet takasumuvalon, valojen sekä puhaltimen kytkimet. Minullakin väpättää nopeusmittarin viisari eikä rasvaaminen oikein auta siihen. Vasemmassa umpiossa on ollut kosteutta koko omistukseni ajan, ja kummassakin umpiossa hydraulisen korkeudensäädön mekanismi on aika hutikkainen. Umpiot maksoivat 45 eur kappale, joten ostin saman tien molemmat.
Taannoin vaihdoin myös kardaanin tukilaakerin täristämisen vuoksi. Se auttoi. Tuo taitaa olla takavetoladassa aika yleinen vika. Laakeripesä oli revennyt kokonaan irti kumista ja kardaani heilui monta senttiä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ikävä kyllä nyt alkoi ilmetä isomman remontin tarvetta. Huomasinpa eilen, että liikkeelle lähtiessä kytkinpoljin tärisee toisinaan jalkaa vasten sekä kuuluu kovahkoa jurnutusta. Kuulostaa siltä, että kytkinasetelman vaihto on edessä. Kestihän se 86 000 km minun ajoani ilman hälyttävämpää vikaa. Ajettu on 167 100 km. Kytkin lienee alkuperäinen. Vaihdetaanpa siis kytkinasetelma ja taas mennään.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt se sitten oksensi asiansa. Vaihdelaatikon kytkinakseli pyörii koko ajan,vaikka kytkimen painaa pohjaan. Vasta vaihteen päällelaitto pysäyttää laatikon. Kytkin itse toki toimii, mutta silmälaakeri vastaavasti ei. Rassaillaan pois.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Otinpa sitten vaihdeaskin pois ja paljastui ilmeinen syy harvoin esiintyvälle jumalattomalle ryskämiselle ja tärinälle.
Vanha kytkinlevyn rumilus:
Kuva
Kaksi jousta aivan päreinä. Vauhtipyörän urasta löytyi yksi jousenpalanen. Toisen jousen palaset olivat vielä paikallaan, mutta eivät ne kauaa olisi siellä pysyneet. Kitkapintaa toki olisi ollut ihan mainiosti. Luultavasti orkkiskytkinlevy oli kyseessä. Se kesti 168 000 km ja vähän päälle.
Silmälaakeri:
Kuva
Tarkemmin tutkien irrotettua silmälaakeria sen kumitiivisteet olivat vain menneet osin muruiksi ja jumittaneet laakeria. Irrotin ne, putsasin laakerin ja laitoin tiivisteet takaisin ja taas pelaa. Tuon olisi nuuka mies laittanut takaisin koneeseen. Tosin tiivisteet eivät enää pidä kunnolla rasvaa sisällään.
Kampuran takastefakin oli kovettunut, muttei juuri kulunut. Oli vuotanut kuitenkin, joten uusin senkin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on lada rassattu kuntoon. Sain melkein paskahalvauksen kun ensi startilla kuului klonk klonk klonk. Onneksi oli vai kyse siitä, että koneen pyöritysavain oli jäänut hihnapyörän mutteriin. Se pois ja ääni katosi. Kytkinpolkimen painamiseen tarvii nyt paljon vähemmän voimaa, sekä rytkyttely ja nytkyttely liikkeelle lähdössä on kadonnut. Uudella nopeusmittarin vaijerilla ja uudella kuorella neula on vapisematon. Tuntuupa laadukkaalle ajaa.
Tässä isossa rempassa uusittiin siis kampiakselin takastefa, vauhtipyörän silmälaakeri, koko kytkinasetelma, painelaakeri, siirtohaarukka, nopeusmittarin vaijeri sekä korjasin laatikosta yhden pinnapultin vaihdekepin kiinnityksestä. Joku apina on tässä irrottanut kepin rälläköimällä ja sitten hitsannut kiinni siten, että vaihdekepin varsi on hitsattu kiinni tumppiin. Näin ollen keppiä ei saa irti siten, että tumppi jää askiin, vaan koko keppi pitää irrottaa mekanismeineen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tulipahan pyöräytettyä talvipyörät alle. Hyvään momenttiin kiristetyt pultit irtosivat narahtamatta ja normaalin mittainen puolen tuuman karan t-väännin riitti avaamiseen. 89 Nm momenttiin kiristin jälleen nuo orkkisalut, joten ne aukeavat taas keväällä näppärästi. Samalla liikuttelin jarrupalojen kiinnitystappeja edestakaisin, jotteivat jumittele. Mitään vikoja en havainnut alustassa, joten meno jatkuu. Ajettu on semmoiset 169 700 km, josta itse 88 700 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Muutama kuva luotettavasta Ladastani:
KuvaKuvaKuva
Tuli aiemmin syksyllä maalattua tuo kokonaan yli punaisella miranolilla käyttäen pensseliä. Pinta on ihan riittävän hyvä, eikä tuosta enää saa mitään orkkista. Sen sijaan käyttöarvo on mainio.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

minkälaisissa olosuhteissa vaihdoit tuon kytkimen?

kerään motivaatiota samaan operaatioon.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

matomaukka kirjoitti:minkälaisissa olosuhteissa vaihdoit tuon kytkimen?

kerään motivaatiota samaan operaatioon.
Parkkipaikalla kännykän taskulamppu valona. Ei ollut katostakaan päällä. Pohja oli puolisen metriä irti maasta keulan puolelta. Toiko motivaatiota?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tulipa heitettyä combilla 800 km pikkujoulureissu Polvijärvelle. Luonnollisesti mitään ongelmia ei ollut. Kulutus oli hyvin tarkka 7 litraa satasella. Mikäs tässä Ladalla ajellessa, sillä eihän konepellin alla voi olla mikäpä muukaan kuin - luotettava Axtec -järjestelmä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

degen kirjoitti:
matomaukka kirjoitti:minkälaisissa olosuhteissa vaihdoit tuon kytkimen?

kerään motivaatiota samaan operaatioon.
Parkkipaikalla kännykän taskulamppu valona. Ei ollut katostakaan päällä. Pohja oli puolisen metriä irti maasta keulan puolelta. Toiko motivaatiota?
Ei yhtään. mutta hymyilyttää helvetisti, ei täälläkään mitään talleja ole. maglite löytyy tosin.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Piharemonteissa tärkein on valita autolle pihan korkein paikka, ettei sitten vesisateen alkaessa olla syvimmässä lätäkössä. Ja se vesisade yleensä tulee vaikka säätiedotus olsis luvannut mitä vaan...
Vastaa Viestiin