VAZ-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
VAZ-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Velipoika päätti hommata pienen projektin(eli velipoika maksaa ja ajaa, minä korjaan ja kiroan), kun edellinen 2106 oli liian isotöinen lahovikojen takia. Nyt pihaa koristaa metsän vihreä, kärsämaskilla varustettu sarana. 1,3 litraisella moottorilla ja 5-lovisella askilla. Autolla oli paalituomio, mutta päätettiin "pelastaa" hirvitys hirveältä kohtalolta. Ja siinä on vielä peltisarja ja 2" putkistokin. Ja jotain muutakin hienouksia tuli mukaan
Pohja näyttää hyvältä, ja ulkokuori vielä paremmalta kun sammaltakin kasvaa jo kovasti. Sopii hyvin auton väriin.
No onhan tuossa kyllä hieman tekemistä, kun kytkin ei irroita ollenkaan. On ilmeisesti levy tarrannut vauhtikseen kiinni tai jotain muuta kivaa. Jarrut oli tottakai umpi jumissa, mutta aukesi kun näytti hellästi moskaa vanteille. Pienen vetämisen kera.
Eipä tuo kyllä käyntiinkään lähde, niin muut ongelmat on vielä toistaiseksi sivuseikkoja. Sitten löytyy kaikenlaisia pienempiä ongelmia esim ovien kanssa.
Tulevaisuuden suunnitelmat olisi saada neuvostorauta katsastettua, kun siitäkin on jo yli 4 vuotta. Ja sen jälkeen keksitään jotain tyylikästä, eli todennäköisesti jotain todella matalaa.
Mutta nyt tuo pitäisi saada käyntiin. Ja tähän ongelmaan olisi kiva saada apua.
Laitettu uusi akku paikalleen, ja startti pyörittää oikein iloisesti. Bensaa saa, eli pumppu on ehjä. Mutta ilmeisestikkin kipinät on päässyt loppumaan kun ei edes lupaa. Ja ilmeisesti tämän syyn takia jäänyt pihan perälle seisomaan. Kaikkiin sähkö osiin jotka liittyy sytkään on laitettu kontakti spraytä ja katsottu ettei ole hapettunut. Eli virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, virranjakajan liitin, sytkäboksin liitin, sen vieressä oleva boksi josta ei ole mitään hajua. Ja sitten puolan napoihin.
Noista ei ollut apua, joten otettiin vieressä olevasta 240 volvosta ehjä sytkäboksi, joka pitäisi olla sama kuin samaraan saatava boschilainen. Ei tälläkään tullut eloa koneeseen.
Seuraavaksi otetaan syyniin maajohdot ja puola. Puolan luulen olevan ehjä kun se on ennen seisomista vaihdettu bilteman suurtehopuolaan. Tulpanjohdotkin on melko vähän ajetut, mutta pakko vaihtaa kun on metallisilla hatuilla.
Miten tuon puolan toimivuuden pystyisi mittaamaan/testaamaan, saati hall anturin kun kärjettämässä systeemissähän pitäisi olla ihan oma puolansa eikä kärjellisen, jonka luulen sen olevan.
Takavetoiset on tutumpia kapistuksia, joten pääsempä valaisemaan itseäni tästä etuvetoisten maailmasta.
Pohja näyttää hyvältä, ja ulkokuori vielä paremmalta kun sammaltakin kasvaa jo kovasti. Sopii hyvin auton väriin.
No onhan tuossa kyllä hieman tekemistä, kun kytkin ei irroita ollenkaan. On ilmeisesti levy tarrannut vauhtikseen kiinni tai jotain muuta kivaa. Jarrut oli tottakai umpi jumissa, mutta aukesi kun näytti hellästi moskaa vanteille. Pienen vetämisen kera.
Eipä tuo kyllä käyntiinkään lähde, niin muut ongelmat on vielä toistaiseksi sivuseikkoja. Sitten löytyy kaikenlaisia pienempiä ongelmia esim ovien kanssa.
Tulevaisuuden suunnitelmat olisi saada neuvostorauta katsastettua, kun siitäkin on jo yli 4 vuotta. Ja sen jälkeen keksitään jotain tyylikästä, eli todennäköisesti jotain todella matalaa.
Mutta nyt tuo pitäisi saada käyntiin. Ja tähän ongelmaan olisi kiva saada apua.
Laitettu uusi akku paikalleen, ja startti pyörittää oikein iloisesti. Bensaa saa, eli pumppu on ehjä. Mutta ilmeisestikkin kipinät on päässyt loppumaan kun ei edes lupaa. Ja ilmeisesti tämän syyn takia jäänyt pihan perälle seisomaan. Kaikkiin sähkö osiin jotka liittyy sytkään on laitettu kontakti spraytä ja katsottu ettei ole hapettunut. Eli virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, virranjakajan liitin, sytkäboksin liitin, sen vieressä oleva boksi josta ei ole mitään hajua. Ja sitten puolan napoihin.
Noista ei ollut apua, joten otettiin vieressä olevasta 240 volvosta ehjä sytkäboksi, joka pitäisi olla sama kuin samaraan saatava boschilainen. Ei tälläkään tullut eloa koneeseen.
Seuraavaksi otetaan syyniin maajohdot ja puola. Puolan luulen olevan ehjä kun se on ennen seisomista vaihdettu bilteman suurtehopuolaan. Tulpanjohdotkin on melko vähän ajetut, mutta pakko vaihtaa kun on metallisilla hatuilla.
Miten tuon puolan toimivuuden pystyisi mittaamaan/testaamaan, saati hall anturin kun kärjettämässä systeemissähän pitäisi olla ihan oma puolansa eikä kärjellisen, jonka luulen sen olevan.
Takavetoiset on tutumpia kapistuksia, joten pääsempä valaisemaan itseäni tästä etuvetoisten maailmasta.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
No käyntivika osoittautui halvaksi ja helpoksi. Virranjakajan liittimen pinnit oli karannut. Vaihdoin uuden amp liittimen ja laakista käyntiin. Venäläiset amp liittimet on muutenkin ärsyttäviä kun niissä ei ole vapautusta rautalangassa. Joutui aina ruuvimeisselillä kääntämään rautalangan päät irti. Nyt on kunnollinen liitin. Vielä kun sytkäboksille sais samanlaisen.
Ja kytkintä pitäis tutkia seuraavaksi että pääsisi liikkumaan.
Kuvia pitää myös jossain vaiheessa laittaa...
Edit: kaasarin sähköistä piti vielä kysyä. Vasempaan laitaan menee yksi johto, joka on siis tyhjäkäynti suuttimen avaava johto. Mutta mikäs se on joka on siellä toisessa reunassa, ja menee tulipeltiin?
Se piuha on nimittäin irti.
Ja kytkintä pitäis tutkia seuraavaksi että pääsisi liikkumaan.
Kuvia pitää myös jossain vaiheessa laittaa...
Edit: kaasarin sähköistä piti vielä kysyä. Vasempaan laitaan menee yksi johto, joka on siis tyhjäkäynti suuttimen avaava johto. Mutta mikäs se on joka on siellä toisessa reunassa, ja menee tulipeltiin?
Se piuha on nimittäin irti.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Laitetaan nyt muutama räpsy mitä kerennyt autosta ottamaan.
Trailerin päällä.



Pääsi se kotipihaan muiden autojen viereen.

pannuhuone

Trailerin päällä.



Pääsi se kotipihaan muiden autojen viereen.

pannuhuone

Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
No nythän se kytkinkin rupes pelaamaan. Auto käynnissä ja kytkin pohjassa tönin kolmosta sisään. Ja ykskaks se menikin silmään eikä auto liikahtanut. Ykkönen tupaan ja kytkintä ylös. Rahinan säestämänä auto liikkui. Rahinakin kyllä loppui hetken kokeilun jälkeen.
Vaihtoon kytkin kuitenkin menee kun ottaa ihan ylhäältä. Säädöstä en tiiä oisko apua, tuskin.
Sisäpuhallinta ei päässy kokeilemaan kun nappula kadonnut koetaulusta. Mutta eiköhän siihen jotain keksitä.
Vaihtoon kytkin kuitenkin menee kun ottaa ihan ylhäältä. Säädöstä en tiiä oisko apua, tuskin.
Sisäpuhallinta ei päässy kokeilemaan kun nappula kadonnut koetaulusta. Mutta eiköhän siihen jotain keksitä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Moi,
Joutessasi voit vaikka säätääkin kytkintä. Tuossa taisi olla vielä säädettävä kytkin mutta kytkimen mallihan muuttui myöhemmin.
Joutessasi voit vaikka säätääkin kytkintä. Tuossa taisi olla vielä säädettävä kytkin mutta kytkimen mallihan muuttui myöhemmin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Voishan sitä kokeilla. Kummispäin se säätö nyt menee, että sais sen ottamaan aikaisemmin.
Edellinen omistaja sanoi puhaltimen esivastuksen olevan entinen. Mutta saatan sitä kyllä epäillä...
Edellinen omistaja sanoi puhaltimen esivastuksen olevan entinen. Mutta saatan sitä kyllä epäillä...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Epäilys puhaltimestakin oli aiheellinen, koska katkaisija oli kymmenessä osassa koetaulun sisällä. Napoja yhdistelemällä puhallin toimi normaalisti.
Laitetaan siihen perus kolme asentoinen katkaisin kun liitinkin oli päreinä. Eli jätetään 2 asento kokonaan pois nyt, kun sitä tule muutenkaan käytettyä. Ja tuttuun tyyliin näinhän puhallin toimii takavedossakin.
Samalla tuli vaihdettua tupakansytytin parempaan ja setvittyä(nakattua roskiin) aikaisempia hifi järjestelmän piuhoja ja osia.
Kuskin oven lukko ei pelaa, olisko jollain kuvia miten siellä pitäis osien olla. Lukkopesä ei siis ole millään tapaa yhteydessä itse lukkolaitteeseen. Muuten ovet tuntuu pelaavan, paitsi takakontin lukkopesään ei avain mene.
Laitetaan siihen perus kolme asentoinen katkaisin kun liitinkin oli päreinä. Eli jätetään 2 asento kokonaan pois nyt, kun sitä tule muutenkaan käytettyä. Ja tuttuun tyyliin näinhän puhallin toimii takavedossakin.
Samalla tuli vaihdettua tupakansytytin parempaan ja setvittyä(nakattua roskiin) aikaisempia hifi järjestelmän piuhoja ja osia.
Kuskin oven lukko ei pelaa, olisko jollain kuvia miten siellä pitäis osien olla. Lukkopesä ei siis ole millään tapaa yhteydessä itse lukkolaitteeseen. Muuten ovet tuntuu pelaavan, paitsi takakontin lukkopesään ei avain mene.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Tässä linkki missä on hyvät kuvat ovesta ja järjestys missä puretaan: http://www.autoprospect.ru/vaz/2109-sam ... -dver.html
ja tässä kuvässa nuolella merkitty avas ja lukitus vivut (alempi avaus ja ylempi lukko)

ja tässä kuvässa nuolella merkitty avas ja lukitus vivut (alempi avaus ja ylempi lukko)

- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Nyt on puhallin laitettu kuntoon. Töötti piti uusia kun edellinen oli antautunut 30v jälkeen(mikää nykyää kestä
)
Sitten vaihdettiin tulpat ja jakohihna. Näillä eväillä lähdetään huomenna kiusaamaan katsastusmiestä.
Eli jarruille ei ole tehty mitään, kytkimelle ei tehty mitään ja kaasariin ei olla puututtu. Ainoastaan korjattu pikkuvikoja, mitä neljän vuoden seisomisesta tullut.
Huomenna tiedetään paremmin oliko tässä järkeä olleskaan. Korjauksiin on nyt mennyt 35 euroa rahaa ja auto maksoi sen 50 euroa, joten pienellä ollaan toistaiseksi selvitty.
Matkalla täytyy hieman jarrutella että ruosteet häviää levyistä

Sitten vaihdettiin tulpat ja jakohihna. Näillä eväillä lähdetään huomenna kiusaamaan katsastusmiestä.
Eli jarruille ei ole tehty mitään, kytkimelle ei tehty mitään ja kaasariin ei olla puututtu. Ainoastaan korjattu pikkuvikoja, mitä neljän vuoden seisomisesta tullut.
Huomenna tiedetään paremmin oliko tässä järkeä olleskaan. Korjauksiin on nyt mennyt 35 euroa rahaa ja auto maksoi sen 50 euroa, joten pienellä ollaan toistaiseksi selvitty.
Matkalla täytyy hieman jarrutella että ruosteet häviää levyistä

Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Oikea takajarru pitää avata, kun oli tehottomampi. Taustapeili liimata paikoilleen. Kytkintä pitää säätää toiseen suuntaan ja kokeilla vieläkö luistaa. Pyyhkijän sulat vaihtaa. Vasen etu umpio pitää uusia Ja kuulemma ohjauskaan ei palauta.
Siinä oli vika lista. Peili on paikoillaan, kytkintä säädetty mutta pitää vielä kokeilla toimiiko. Pyyhkijät on vaihdettu. Nyt sitten umpion vaihto ja takajarrun tsekkaus. Mitäs tolle ohjaukselle kannattais tehdä?
Edit: kytkin saatu pitämään, ja ohjaus kyllä palauttaa, mutta rasvataan hieman niveliä. Näillä mennään
Siinä oli vika lista. Peili on paikoillaan, kytkintä säädetty mutta pitää vielä kokeilla toimiiko. Pyyhkijät on vaihdettu. Nyt sitten umpion vaihto ja takajarrun tsekkaus. Mitäs tolle ohjaukselle kannattais tehdä?
Edit: kytkin saatu pitämään, ja ohjaus kyllä palauttaa, mutta rasvataan hieman niveliä. Näillä mennään
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Ja jarruvika ei välttämättä ole siellä takajarrussa itsessään, vaan jumivassa paineensäätimessä.
https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... 13&t=28138
https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... 13&t=28138
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Oikean puolen taka jarru sylkkä on puoliksi jumissa, eli toinen mäntä ei liiku ollenkaan. Vaihdetaan se huomenna niin sitten luulisi olevan hyvä. Kengät on hyvät ja rumpukin kuin uusi.
Ja jos jollain on ehjää umpiota kuskin puolelle niin tarjotkaa. Vanhasta heijastin pinnat hävinneet 30v aikana pois.
Ja jos jollain on ehjää umpiota kuskin puolelle niin tarjotkaa. Vanhasta heijastin pinnat hävinneet 30v aikana pois.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
-
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Minulta saisit vaikka molemmat umpiot.Muutakin Samara-kamaa(jotka ei käy satakymppiin)on ylimääräisenä.Tänne pohjoiseen Karjalaan taitaa vain olla liialti matkaa. 

2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Takajarru sylkkä vaihdettu uuteen. Tehostajan alipaine letku vaihdettu. Ohjauksen niveliä rasvailtu. Nyt vielä umpiot vaihtaa niin leiman pitäis tulla.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti
Uusilla umpioilla huomenna katsastukseen
Katsotaan josko leima irtoais
Sitten mites näissä tuo vilkunpalautus systeemi pelaa? Kun nyt ei siis pelaa ollenkaan, ja meinaa unohtua ottaa vilkku pois. Takavetoisissa viiksipaketti liikkuu edestakas, jolloin liian alhaalla oleva paketti ei vilkkua palauta, onkos näissä samanlainen systeemi vaiko erilainen totetus? Ei olla sitä vielä purettu, kun ollut muita hommia.
Ja DGV meinattiin laittaa imusarjan päälle, vakion tilalle. Katsotaan miten se näissä toimii. Madallushommatkin pitäis jossain vaiheessa saada selville.

Sitten mites näissä tuo vilkunpalautus systeemi pelaa? Kun nyt ei siis pelaa ollenkaan, ja meinaa unohtua ottaa vilkku pois. Takavetoisissa viiksipaketti liikkuu edestakas, jolloin liian alhaalla oleva paketti ei vilkkua palauta, onkos näissä samanlainen systeemi vaiko erilainen totetus? Ei olla sitä vielä purettu, kun ollut muita hommia.
Ja DGV meinattiin laittaa imusarjan päälle, vakion tilalle. Katsotaan miten se näissä toimii. Madallushommatkin pitäis jossain vaiheessa saada selville.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98