Samaran päästöt
Samaran päästöt
Käytin juuri Samaran 1.1L vm1990 katsastuksessa. Muuten oli kaikki ok, mutta päästöjen takia hylättiin. Erehdyin vielä viimeisestä katsastus päivästä, joten sain ajoaikaa vain iltaan asti.
Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja.
HC joutokäynnillä liian korkea.
CO% : 0,20
CO2: 8,40
Alleviivattuna seuraavat:
HC ppm: 2400
O2: 9,00
Että joku vuoto.
Oon varmaankin ehtinyt ennen vastauksia käydä korjaamolla kyselemässä.
Miten on muilla näitten päästöjen kanssa mennyt, millasia hintoja korjaamot ottaneet?
Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja.
HC joutokäynnillä liian korkea.
CO% : 0,20
CO2: 8,40
Alleviivattuna seuraavat:
HC ppm: 2400
O2: 9,00
Että joku vuoto.
Oon varmaankin ehtinyt ennen vastauksia käydä korjaamolla kyselemässä.
Miten on muilla näitten päästöjen kanssa mennyt, millasia hintoja korjaamot ottaneet?
Re: Samaran päästöt
Käykö tasaisesti ettei ole sytytyskatkoja?? Kuinka kuumaksi oli moottori käytetty enne mittausta? Ota nyt ensin ja aja kolmosella sataa sellaisen parikymmentä kilometriä että putkisto ja katalysattori puhdistuu ja sitten heti mittaus, mitkä arvot tulee? meillä korjaamolla päästömittaus maksaa 10e ja jos me ajetaan kuumaksi niin tuntitaksa on sen 69e/tunti eli itse moottorin/putkiston kuumentamisella säästää rahaa.
Re: Samaran päästöt
Vein korjaamolle. Alustavasti katseli että kävisi vaan kahdella. Ei saa kipinää kaikki. Johdoissa tai jossain vikaa..tulpissa?
Kannentiivisteen vuotamisestakin ja venttiileistäkin epäili jotain.. en kaikesta ottanu tolkkua
Totesi, et jos ei saa noi ensinmainittua, niin hän ei enempiä puutu.
Tunnin hinnalla pitäs kuulema päästä.
Jos isompaa vikaa, niin hommaan toisen samaran tilalle ja otan tästä uudet osat ja muut hyvät irti.
Kannentiivisteen vuotamisestakin ja venttiileistäkin epäili jotain.. en kaikesta ottanu tolkkua

Totesi, et jos ei saa noi ensinmainittua, niin hän ei enempiä puutu.
Tunnin hinnalla pitäs kuulema päästä.
Jos isompaa vikaa, niin hommaan toisen samaran tilalle ja otan tästä uudet osat ja muut hyvät irti.
Re: Samaran päästöt
Tässä ei ole katalysaattoria eikä ruiskua.
Moottori oli taatusti kuuma kun käynnissä melkein koko ajan edeltävät 3h. Ajelin pitkin metsätietä ja testasin käsijarrua kun säädin sen kuntoon.
Katsastukseen mennessä ajoin satasta niin kovaa ku lain mukaan sai mennä
. N. 10km, nelosvaihteella. Enempää ei ole. Sitten huudatin pieniä hetkiä paikallaan ollessa kierroksilla.
Jarruista katsastaja totesikin et hyvät.
Kytkintä ja vaihteistoa pelkäsin, et niistä sanomista, kun ääntä pitävät, mutta ei puuttunu niihin.
Tuo korjaaja haisteli pakokaasuja eikä siinä nyt mitään erityisen poikkeavaa ollut, et olis öljyä.
Moottori oli taatusti kuuma kun käynnissä melkein koko ajan edeltävät 3h. Ajelin pitkin metsätietä ja testasin käsijarrua kun säädin sen kuntoon.
Katsastukseen mennessä ajoin satasta niin kovaa ku lain mukaan sai mennä

Jarruista katsastaja totesikin et hyvät.
Kytkintä ja vaihteistoa pelkäsin, et niistä sanomista, kun ääntä pitävät, mutta ei puuttunu niihin.
Tuo korjaaja haisteli pakokaasuja eikä siinä nyt mitään erityisen poikkeavaa ollut, et olis öljyä.
Re: Samaran päästöt
Eli sytytyskatkoja kuten epäilin. Nyt kysynkin että mitä osia olet sytytyspuolelle vaihtanut? Rikkihän oli se ohjainboksi. Onko virranjakajan kansi varmasti kunnossa ettei sieltä ole kontaktit syöpyneet olemattomiin tms. Ja tietysti ne venttiilivälykset tarkistaisin heti!! ellei ole tiedossa koska viimeksi tarkistettu/säädetty. toki jos tietäisi ajomäärän niin helpottaisi taas diaknostisointia. https://ladakerho.fi//ladaboard/viewtop ... =4&t=23715
Re: Samaran päästöt
Ohjainboksi on tosiaan vaihdettu juuri, 3viikkoa sitten. Katsastusmies heti konepellin avattua bongasi uutuuttaan kiiltävän
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu samaan aikaan. Akku on uusittu keväällä.
Starttia laittelin keväällä ja se puoli on kunnossa.
Mitään muuta en ole vaihtanut. Mulla ei ole mitään tietoa mitä tuolle on tehty ja milloin aikaisemmat omistajat.
Tulpat ja johdot tietty voi olla jonkun ikäisiä. Ne nyt on olleet seuraavana vaihto vuorossa joka tapauksessa, kun en niiden historias tiedä.
Mittarissa on nyt n. 14000km, ties monettako kertaa ympäri...
No, huomenna tulee soitto korjaamolta ja sitten tietää.
Hankala tilanne taas ton auton kanssa. Olis pitäny viedä aikasemmin ajoissa leimalle. Liikuttele tota nyt sitte ajokiellossa huoltoihin. Pitää varailla vaan katsastusaikaa, niin saa ajaa siihen suuntaan. Mikään ei kiellä ajamasta korjaamolle matkalla. Menee arki hankalaksi ku auto seisoo ihan vaan siksi ku pitää aina viimetippaan jättää ja nyt myöhässä. Otin opiksi.. ehkä.

Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu samaan aikaan. Akku on uusittu keväällä.
Starttia laittelin keväällä ja se puoli on kunnossa.
Mitään muuta en ole vaihtanut. Mulla ei ole mitään tietoa mitä tuolle on tehty ja milloin aikaisemmat omistajat.
Tulpat ja johdot tietty voi olla jonkun ikäisiä. Ne nyt on olleet seuraavana vaihto vuorossa joka tapauksessa, kun en niiden historias tiedä.
Mittarissa on nyt n. 14000km, ties monettako kertaa ympäri...
No, huomenna tulee soitto korjaamolta ja sitten tietää.
Hankala tilanne taas ton auton kanssa. Olis pitäny viedä aikasemmin ajoissa leimalle. Liikuttele tota nyt sitte ajokiellossa huoltoihin. Pitää varailla vaan katsastusaikaa, niin saa ajaa siihen suuntaan. Mikään ei kiellä ajamasta korjaamolle matkalla. Menee arki hankalaksi ku auto seisoo ihan vaan siksi ku pitää aina viimetippaan jättää ja nyt myöhässä. Otin opiksi.. ehkä.
Re: Samaran päästöt
Venttiilin välyksistä ja kannentiivisteen vuotamisesta tuo mainitsi. Että voisi mennä litkujakin jotenki sekaisin..
Joo mutta miä en ymmärrä noista jutuista oikein mitään käytännössä, kun olen avannut vain mopon moottoria, siinäkin vsan pytyn ja männän. Takaisin kiinni ja kohta leikkasi kiinni, kun männänrengas katkesi. No hyvä puoli kun iskä maksoi remoan ja peevee kulki porauksen jälkeen kovempaa
) se olikin loppuun porattu kuulemma jo sitten ku ei ollu eka kerta
mutta se mopoista.
Että mua vähän hirvittää availla moottoripuolta ja räplätä, kun laskun joutuu nykyää maksaa itse..
Tosin jos tuo venttilivälyksien laitto ei ole mikään erikoistyökaluja vaativa ja onnistuu aloittelijaltakin, niin voihan sitä kokeilla. Oppis uutta taas tekemällä.
Joo mutta miä en ymmärrä noista jutuista oikein mitään käytännössä, kun olen avannut vain mopon moottoria, siinäkin vsan pytyn ja männän. Takaisin kiinni ja kohta leikkasi kiinni, kun männänrengas katkesi. No hyvä puoli kun iskä maksoi remoan ja peevee kulki porauksen jälkeen kovempaa


Että mua vähän hirvittää availla moottoripuolta ja räplätä, kun laskun joutuu nykyää maksaa itse..
Tosin jos tuo venttilivälyksien laitto ei ole mikään erikoistyökaluja vaativa ja onnistuu aloittelijaltakin, niin voihan sitä kokeilla. Oppis uutta taas tekemällä.
Re: Samaran päästöt
Venttiilivälysten tarkistus on helppo eli nokan paininkupin välistä liuskamitalla mittaa. Säätöön tarvitaan vaihdettavia säätöpaloja tai sitten tarkkaa hiontaa alkuperäistä ohentaen. Palojen vaihtoa helpottaa painamiseen tarkoitettu erikostyökalu ja pidin mutta ilmankin onnistuu isoilla tukevilla ruuvimensseleillä tai jollain muulla vääntöraudalla.
Nyt meinasin laittaa hienot Suomalaiset kuvat mutta palvelimen vastaus on : Tiedoston tunniste jpg ei ole sallittu???.
No katso venälaiset kuvat tuolta: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -2111.html
Nyt meinasin laittaa hienot Suomalaiset kuvat mutta palvelimen vastaus on : Tiedoston tunniste jpg ei ole sallittu???.
No katso venälaiset kuvat tuolta: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... -2111.html
Re: Samaran päästöt
Okei, pitää perehdyttää itseni tuohon ennen kuin lähden availemaan.
Mulla kirjastosta lainattuna korjausopas auton kyydissä, niin siinä on varmaan myös tuosta.
Soittoa ei ole vielä tullut. Onhan sillä muitakin asiakkaita siinä ennen minua ja ilmoitin kyllä ettei ole mikään kiire, et olkoon vaikka kaks viikkoa siellä, kun en kuitenkaan pääse ajamaan sillä bensa ja rahat kortilla tän jälkee. Vaikka se nyt saataiskin kuntoon ja leimakin vielä.
Mulla kirjastosta lainattuna korjausopas auton kyydissä, niin siinä on varmaan myös tuosta.
Soittoa ei ole vielä tullut. Onhan sillä muitakin asiakkaita siinä ennen minua ja ilmoitin kyllä ettei ole mikään kiire, et olkoon vaikka kaks viikkoa siellä, kun en kuitenkaan pääse ajamaan sillä bensa ja rahat kortilla tän jälkee. Vaikka se nyt saataiskin kuntoon ja leimakin vielä.
Re: Samaran päästöt
No niin. Olin äsken yhteydessä korjaamolle: vika on jarrutehostimessa -varastaa ilmaa ja siksi ilmaseokset pielessä. Eli tehostin menee vaihtoon. Onko kellään myydä? Yritän katsella purkaamoiltakin.. mitenkähän tuo sopivuusasi? Onko vuosimallien välillä eroja tuossa osassa?
Hyvän tovin se siellä on ollutkin nyt seisomassa. Heinäkuun lopulta. Aikakin päästä ajeleen. Pääsee kokemaan miten tuolla pääsee lumessa..
Hyvän tovin se siellä on ollutkin nyt seisomassa. Heinäkuun lopulta. Aikakin päästä ajeleen. Pääsee kokemaan miten tuolla pääsee lumessa..
Re: Samaran päästöt
Onko varmaa että tehostin vuotaa? Yleensä näistä se kangaspäällysteinen letku joka menee imusarjalta tehostimelle on hapero kuin mikä. Sen vaihtamalla on yleensä korjaantunut
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: Samaran päästöt
Komppaan Jarkkoa. Tuskin vuotaa itse tehostin. En ole vielä koskaan törmännyt vuotavaan alipainetehostinkelloon. Jos jokin vuotaa niin se kangaspäällysteinen letku.
Imemällä voi koettaa tuon tehostimen tiiveyden. Mutta korvaa tuon imu testin ajaksi kangasletku jollakin kumiletkun pätkällä.
Imemällä voi koettaa tuon tehostimen tiiveyden. Mutta korvaa tuon imu testin ajaksi kangasletku jollakin kumiletkun pätkällä.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Re: Samaran päästöt
Okei. Käyn huomenna paikan päällä viemässä ja ehkä vaihdetaankin talvirenkaat siihen, niin samalla selvitellään tätä sitten. Säästyisi kyllä 50e tuossa osassa, jos pelkkä letku vaihtaa. En viiti nyt häiritä miestä soittamalla kun pitää varmaan vapaapäivää.
Re: Samaran päästöt
Tilannepäivitystä:
Jarrutehostin tosiaan vaihtoon, kun ei auttanut letkuhässäkkä. Vaihto-osa on varmaan jo huomenna korjaamolla. Talvirenkaat jo alla
Jos hyvin käy, niin perjantaina katsastukseen ehkä jo.
Jarrutehostin tosiaan vaihtoon, kun ei auttanut letkuhässäkkä. Vaihto-osa on varmaan jo huomenna korjaamolla. Talvirenkaat jo alla

Jos hyvin käy, niin perjantaina katsastukseen ehkä jo.
Re: Samaran päästöt
Tänään käyty leimalla päästökuitin kanssa. Läpi meni. Renkaista mainitsi lopussa, et on kyljistä halkeillut. Tää on huomattu -yksi vuotaa oikein sihisemällä. Pysy sentään ilmat katsastuksen ajan sillain ettei rengas ihan kasassa ollu
piti vaihtaa sitte lopulta vararengas alle ennen maalle lähtöä.
Riittäähän tässä pikkulaittoa vielä. Ja jatkossakin...
Taitaa olla kohta laturin laittoa(?) ,varotusvalo palaa kun ajovalot on päällä.
Tulpat ja johdot + talviöljyt parin viikon päästä heti rahan tullessa. Ja olis toi vaihteiston ja kytkimenkin laitto vielä edessä

Riittäähän tässä pikkulaittoa vielä. Ja jatkossakin...
Taitaa olla kohta laturin laittoa(?) ,varotusvalo palaa kun ajovalot on päällä.
Tulpat ja johdot + talviöljyt parin viikon päästä heti rahan tullessa. Ja olis toi vaihteiston ja kytkimenkin laitto vielä edessä
