Lada 112 vm. 2002 jäähdytinnesteen vuoto
Lada 112 vm. 2002 jäähdytinnesteen vuoto
Epäilen, että vuoto on lämmityslaitteen puolella, koska jarrupääsylinterin takana oleva
eristyshuopa on jäähdytinnesteen kostuttama ja nestettä valuu kuvassa näkyvään paikkaan hammastangon
alapuolelle.
Mikä mahtaa olla vuodon aihuttaja eli mitä sijaitsee tuossa jarrupääsylinterin takana?
https://jjsalo.kuvat.fi/kuvat/2002+Lada ... .vuoto.jpg
eristyshuopa on jäähdytinnesteen kostuttama ja nestettä valuu kuvassa näkyvään paikkaan hammastangon
alapuolelle.
Mikä mahtaa olla vuodon aihuttaja eli mitä sijaitsee tuossa jarrupääsylinterin takana?
https://jjsalo.kuvat.fi/kuvat/2002+Lada ... .vuoto.jpg
Re: Lada 112 vm. 2002 jäähdytinnesteen vuoto
Lämmityslaitteen kenno.
Eli purkuhommiksi menee. Olen ymmärtänyt, että kenno vaihdetaan moottoritilan
puolelta. Onko kellään kokemusta kyseisestä hommasta ja siinä mahdollisesti ilmenevistä
vaikeuksista?
puolelta. Onko kellään kokemusta kyseisestä hommasta ja siinä mahdollisesti ilmenevistä
vaikeuksista?
Tässä olisi kuvasarja ja selostus irrottamisesta: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... telya.html
Itse en ole satakymppiin vaihtanut (mutta yhteen kalinaan ja eikä ollut ihan parintunnin homma siihen...).
Itse en ole satakymppiin vaihtanut (mutta yhteen kalinaan ja eikä ollut ihan parintunnin homma siihen...).
Kiitos, toivottavasti vain letku vuotaisi niin pääsisi vähemmällä.
Tuskinpa selviät pelkällä letkun vaihdolla. Kun kerran purkuhommiin alat ja vaikka näyttäsikin siltä, että (vain) se letku vuotaa, kannattaa katsoa tarkasti kennoston kunto. Ota se pois, tarkasta kennosto ja koko ympäristö. Voit yllättyä.
Huomaa, että purkaminen voi poiketa Pressan linkin antamista ohjeista. Lähinnä kyse on siitä, että kiinnitysruuveja voi olla enemmän ja aika eksoottisissa paikoissa. Kun olet saanut kaikki ruuvit irti, osat lähtevät irti toisistaan melko helposti. Jos ahdistaa, on todennäköisesti vielä jossakin jokin kiinnitysruuvi mitä et ole huomannut.
Huomaa, että purkaminen voi poiketa Pressan linkin antamista ohjeista. Lähinnä kyse on siitä, että kiinnitysruuveja voi olla enemmän ja aika eksoottisissa paikoissa. Kun olet saanut kaikki ruuvit irti, osat lähtevät irti toisistaan melko helposti. Jos ahdistaa, on todennäköisesti vielä jossakin jokin kiinnitysruuvi mitä et ole huomannut.
Itse olen kertaalleen kennon vaihtanut -06 111:een, ja nyt on sama homma edessä -05 111:een. Kennoja on kahta erilaista, pressan linkittämässä kuvasarjassa näkyy vanhempi kennomalli joka on hankalan näköinen purkaa, omissa on ollut uudempaa sorttia joka on huomattavasti helpompi, mutta pari tuntia menee siinäkin konehuoneen puolelta tehden.
Njet problem, normal katastroof 

Nyt sitten vihdoin olen saanut aikaiseksi purkaa Ladan tulipellin seutua tutkiakseni
lämmityslaitteen kennoa ja mitä todennäköisimmin vaihtaakseni sen samoin kuin letkutkin.
Olen nyt saanut pois muovikaukalon ja eristehuopalevyn ja ilmeisesti seuraavaksi täytyisi ottaa pois
jarrupääsylinteri ja tehostin. Vai pystyykö lämppäriin pääsemään käsiksi ottamatta tehostinta pois?
Asiantuntijat, hoi? Autona Lada 112 8V vm 2002.
lämmityslaitteen kennoa ja mitä todennäköisimmin vaihtaakseni sen samoin kuin letkutkin.
Olen nyt saanut pois muovikaukalon ja eristehuopalevyn ja ilmeisesti seuraavaksi täytyisi ottaa pois
jarrupääsylinteri ja tehostin. Vai pystyykö lämppäriin pääsemään käsiksi ottamatta tehostinta pois?
Asiantuntijat, hoi? Autona Lada 112 8V vm 2002.
Olen umpikujassa. Lämmityslaitteen kennon kotelo ei suostu tulemaan ulos.
Pitäisikö saada ilmaläpän(?) akseli pois?
Jarrutehostin pois?
vai kaikkein radikaaleimpana kojelauta pois?
Herran tähde. Mittaristoko pitää irrottaa, nyt tajusin käännättää Googlella linkin takana olevat ohjeet!?
https://jjsalo.kuvat.fi/kuvat/2002+Lada ... %A4mpp.jpg
Pitäisikö saada ilmaläpän(?) akseli pois?
Jarrutehostin pois?
vai kaikkein radikaaleimpana kojelauta pois?
Herran tähde. Mittaristoko pitää irrottaa, nyt tajusin käännättää Googlella linkin takana olevat ohjeet!?
https://jjsalo.kuvat.fi/kuvat/2002+Lada ... %A4mpp.jpg
Eihän ohjeissa ainakaan oteta irti jarrutehostinta eikä kojetaulua, eikö ole samanlainen kuin noissa kuvissa??
Kuvissa oleva auto on 16V, minun on 8V. Ohjeessa on linkki aiheeseen "mittariston irrotus" ja mielestäni alkuperäisessä kuvasarjassa irrotetaan pari ruuvia kuskinpressa kirjoitti:Eihän ohjeissa ainakaan oteta irti jarrutehostinta eikä kojetaulua, eikö ole samanlainen kuin noissa kuvissa??
jalkatilan puolelta.
Käytin hakutoimintoa ja löysin parin Lada-henkilön selostuksen kennon vaihdosta ja molemmat sanoivat, että
ilmanohjainläppäsysteemi pitää ottaa pois. Täytyy seuraavaksi yrittää sitä.
Kerrotko miten moottorin venttiili määrä vaikuttaa lämmityslaitteeseen?? Itse en tiedä niissä eroa?Lumppuri kirjoitti:Kuvissa oleva auto on 16V, minun on 8V.
En ole omistanut kuin tämän 8V:n, joten en osaa varmuudella sanoa muuta kuin sen että kuvasarjan perusteellapressa kirjoitti:Kerrotko miten moottorin venttiili määrä vaikuttaa lämmityslaitteeseen?? Itse en tiedä niissä eroa?Lumppuri kirjoitti:Kuvissa oleva auto on 16V, minun on 8V.
lämmityslaitteen letkut on huomattavasti helpommin irrotettavissa 16V:ssa (jarrutehostin ahdistaa 8V:ssa)
Toki eroavaisuuden voi selittää vuosimalli eikä venttiilimäärä(konetyyppi).
Nyt on kenno irti ja taisin tyhmyyttäni purkaa hiukan ylimääräistäkin
kun jarrutehostin tuli irrotettua. Olisi päässyt huomattavasti helpommalla kun
olisi tutkinut tarkemmin ilmaläpän seutua ja huomannut kaksi klipsiä, jotka vielä pitivät
kennon edessä olevaa muovipaneelia kiinni.
EDIT: Ei olisi kenno tullut pois ilman tehostimen irrotusta. Irrotin siis putket jarrupääsylinteristä, pääsylinteri
irti ja tehostin irti. Näin tuli ainakin tarpeeksi tilaa.
Kenno menee vaihtoon ja kuvasta voi nähdä letkuliitäntöjen vieressä
ruskeaa saostumaa(vuotoa kai?). Samaten lämppärin letkut vaihdan uusiin.
https://jjsalo.kuvat.fi/kuvat/2002+Lada ... .kenno.jpg
EDIT: On siis näköjään kaksi vaihtoehtoa purkutyöhön:
1. Purkaa kokonaan moottoritilan puolelta, jolloin hankaluutena on monien ruuvien
irrottaminen hankalasta paikasta jotta pääsee kennoon käsiksi.
2. Purkaa kojelauta, joka itsessään näyttää aika ahdistavalta toimenpiteeltä. Tällöin tosin välttyy
1.vaihtoehdon hankalilta ruuvien irrotuksilta.
kun jarrutehostin tuli irrotettua. Olisi päässyt huomattavasti helpommalla kun
olisi tutkinut tarkemmin ilmaläpän seutua ja huomannut kaksi klipsiä, jotka vielä pitivät
kennon edessä olevaa muovipaneelia kiinni.
EDIT: Ei olisi kenno tullut pois ilman tehostimen irrotusta. Irrotin siis putket jarrupääsylinteristä, pääsylinteri
irti ja tehostin irti. Näin tuli ainakin tarpeeksi tilaa.
ruskeaa saostumaa(vuotoa kai?). Samaten lämppärin letkut vaihdan uusiin.
https://jjsalo.kuvat.fi/kuvat/2002+Lada ... .kenno.jpg
EDIT: On siis näköjään kaksi vaihtoehtoa purkutyöhön:
1. Purkaa kokonaan moottoritilan puolelta, jolloin hankaluutena on monien ruuvien
irrottaminen hankalasta paikasta jotta pääsee kennoon käsiksi.
2. Purkaa kojelauta, joka itsessään näyttää aika ahdistavalta toimenpiteeltä. Tällöin tosin välttyy
Kuten sanoin: Voit yllättyä.Lumppuri kirjoitti:
ruskeaa saostumaa(vuotoa kai?).
Ei se kojelaudan irrotus. Mutta kun täytyy poistaa myös ratti, jos haluaa kojelaudan kunnolla pois.Lumppuri kirjoitti: