Tulee näköjään palattua lukemaan omia mittauksia ja tarkistettua tietoa ladan kannesta tänne ajoittain...
Mietin jatkanko kirjoittelua ollenkaan, kun en jaksaisi väntää rautalangasta enää kellekkään... ja tulin tulokseen että olisihan se hyvä jos tämäkin projekti olisi ylhäällä jossain, ja siihen voisi palailla myöhemminkin. Mikä olisikaan parempi paikka kuin ladaboard!
Pidän jatkossa vain muistikirjaa omasta koneen rakentamisesta boardilla itselleni, he jotka avoimin mielin omasta mielenkiinnostaan lukevat aihetta, saatan jopa vastailla. Positiivinen touhuaminen harrasteen parissa, yhdessä ratkaisuja pohtien ja tietoa jakaen on mitä antoisinta harrastamista!! Kiitoksia teille jotka ovat jaksaneet lukea kirjoittelluani!! Besservisserit yms. jatkakaa matkaa...meillä ei ole oikeastaan mitään mistä jutella...
Nyt kun tämä on pois alta, keskitytäämpä siihen asiaan:
Eli pitkähkön odottelun jälkeen, ensimmäinen projekti kansi tuli koneistajalta* Koska kyseessä on puhdas projekti kone, niin kansia on sama tehdään se 2-3kpl jotta voidaan kokeilla eri kombinaatioita. ja varautua siihen että jokin sanoo RÄKS!
ensimäinen kansi: (ykköskansi jatkossa)
nyt saatu aikaan:
-pronssi ohjurit manselta (näistä lisää myöhemmin)
-kovat seetit, kolme kulman hionnalla, seetit kestävät E85:lla ajelut
-venttiilit OHC 1,6 litraisesta koneesta, osanumerot:
Motonet
25-2021 ja 25-2221
Muutokset kannessa, tähän mennessä:
-Pakoventtiilit, vakio + 30ast. back cutilla
-Imuventtiilin lautasen palotilan puoleisesta pinnasta 2mm sorvissa pois, millin pois halkaisiasta (nyt 41mm) jolloin sopii nippa nappa ladan palotilaan. välykseksi jää muutamia kymppejä... imulautanen myös lyhyellä 30 ast back cut:illa varustettuna.
-venttiilin jousi taskuja laskettu -2mm alaspäin jotta OHC + ladan pikkujousi kombinaatiolla saadaan pidempi nostoinen nokka turvallisesti toimimaan koneessa. Samalla tehty uusi ura lukkorenkaalle eli koko paketti laskeutunut sen 2mm imu ja pakokanavaa kohden.
Ajatus oli saada isompi nostoista nokkaa toimimaan ladan kannessa ilman muutoksia nokka-akselin koteloon. tällä hetkellä venttiilijousi on kokoon puristuneena aika tasan 36mm korkuinen, fordin osilla.
*** Huomaathan että asiaa ei tule verrata ladan osiin/vakio kanteen, koska koko paketti, venttiili, seeti,ohjuri, jouset.lukkokiilat ja ladan lautasta paljon tukevampi jousi lautanen muuttuneet. (paketti paljon vahvempi kuin ladan vastaavat vakio osat = soveltuvampi kilpa käyttöön)
Kokeilin huvikseni juuri
ladan löysällä pikkujousella paljonko fordin venttiiliä kärsii painella ulos ennen kuin jousi pohjaa. 17mm!!!! venttiililtä mitattuna, toki tuo hieman laskee kun laitetaan iso jousi kehiin. Eli tavoite tällä saralla tuli saavutettua.
Tässä vaiheessa kerron että venttiilin nostoa rajoitaa eniten se vakio jousi, johtuen jousilangan kierrosten määrästä. hyvä jousi olisi sellainen jossa olisi vain 4 täyttä kierrosta, viiden sijaan.
Mutta, nyt kun on päästy sitten Ford OHC:n jousiin ja osiin, venttiilin jousi ja nosto ongelma on paljon helpompi korjailla kuin ladan osilla, jos pohjaamista tapahtuu niin se ongelma on sitten helppo ratkaista.
FORD OHC/pinto jousissa valmistajia alkaa löytymään helposti harva kierroksisia ja koville nostoille tarkoitetuja jousia, newman cams, burton power, crane mainitakseni vain muutamia. Tärkeää kuitenkin on että jouset ei pohjaa kannessa, se on varmin tuhon tie, kuten liian pienet männän renkaan päittäisvälykset männissä.
esimerkki OHC:n after market jousista:
http://janicolracing.fi/tuote/newman-ca ... vh-ohc-410
Nokka-akseli blues on vielä täysin auki tässä vaiheessa, eli mitä nostot tulevat olemaan kannessa, koneistellaanko kansitaso vinoon, ja kuinka se vaikuttaa mm. männän pään lovemisiin jää täysin nähtäväksi.
Kakkoskansi
samat temput kuin ykkösellä paitsi R-tyypin seetit ja paljon isommat aukot venttiilien alla, kanavat tullaan tekemään tähän kanteen paljon virtaaviksi ja radikaaleimmin tempuin kuin ykköseen. (esim. kaikki ohjurit poikki juuresta)
Ohjureista joudun sen verran sanomaan että kandee katella ladan kanteen BMW:n M10 koneen vakio ohjureita, ne kun sattuvat käymään pikku koneistuksin paikoilleen...laatu materiaalissa paljon parempi ja mittatarkkuus aivan eri planeetalta (koneistajan suusta) jolloin imulle saadaan se 3 satasen välys ja pakoon 4 satasta...siis ohjurin ja venttiilin varren väliin.
Kolmoskansi
R-tyypin seetit, hieman vakiota suurempi imu ja ISO pako...katotaan jos tätä kantta tarvitaan, tämä on vara runko tässä vaiheessa.
jatkossa jouluun mennessä:
kevennetty teräskampura, siimapyörä ja kevyt teräksinen vauhtis kytkimineen lähtee tasapainoitukseen. lohko saa öljysuuttimia mäntien jäähdytykseen altapäin, laakeripukit holkituksen ja mahdollisesti pinna pultteja ennen aarporausta. kiertokanki /mäntä kombinaatio elää vielä hetken...joten lohkon ylätason tasoa ei ihan vielä pääse ajamaan kohdilleen. jos selvyyttä ei saada lopulliseen kiertokanki/mäntä kombinaatioon. menen varmaan custom tako mäntiin jotka koneistellaan vakio männän puristus korkeuden mukaan. Joskus tämänkin on siis valmistuttava...
Tässä vaiheessa kuulostelen josko palstallakin juttua olleesta 259Kw turbo 1500cc ladan koneesta saisi kiertokanki/mäntä vinkkiä. mitä wisecoja tuohon on asennettu. ja mikä on ollut kankena.
Nyt
Odottelen postista kolahtavaksi, uutta isotuottoiseksi muutettua (VFTS muutossarja) öljypumppua, sekä VFTS muutos ohjeen mukaisia etukelkan siirto tukia runkopalkin sisään (löyty venäläiset mittakuvat osista, joten teetäsin sellaisia)
nämä osat siis suomessa tehtyjä
syksy saa, myös pohjoisessa....
Vinkki nokan perusympyrä juttuun
jos nokka on hiottu perusympyrältään pienemmäksi paljoakin (vakionokasta koneisteltu), kannattaa kannesta ottaa tasainen siivu venttiilikoiston puolelta, jos venttiilin säätöä ei saa hyvin tehtyä/ nostajien geometria menee metsään (lue hyppivät pois paikoiltaan). Hiottujen nokkien kanssa ei kannata ruveta leikkimään nokka kotelon kanssa. Tässä vaiheessa osoitan uusia nokkia kohden, kannen koneistukset yms maksavat helposti sen hintaeron ja enemmänkin)
*Koneistajani ladan projekti koneelle,
Kuten aikaisemmin juttua kaveri tekee mm. top fuel kasi koneita ja mm. +1000hp skylinen koneita eri kilpa tiimeille ympäriinsä. Sain ihmeekseni suostuteltua kaverin tuomaan osaamistaan ladan koneen rakentamiseen. Ladan koneen rakentamisessa on tarkoitus edetä siten, että siihen tuodaan mukaan samaa osaamista mitä tämän päivän kisakoneissa on. Valitetavasti nämä kovan luokan koneen rakentajat ovat todella täys työllistettyjä ja tälläisen harvinaisen ja erikoisen kone projektin tekoon saa varata helposti aikaa ja reilusti (kuukausia)